Τελευταία Νέα
Αναλύσεις – Εκθέσεις

Eurobank: Η έξοδος της Βιοχάλκο από το ΧΑ αναδεικνύει την ανάγκη σταθεροποίησης της ελληνικής οικονομίας - Ναι στις μεταρρυθμίσεις, όχι σε αυξήσεις φόρων και περικοπές μισθών και συντάξεων - Η Ελλάδα θα πάρει τη δόση του Οκτωβρίου

tags :
Eurobank: Η έξοδος της Βιοχάλκο από το ΧΑ αναδεικνύει την ανάγκη σταθεροποίησης της ελληνικής οικονομίας - Ναι στις μεταρρυθμίσεις, όχι σε αυξήσεις φόρων και περικοπές μισθών και συντάξεων - Η Ελλάδα θα πάρει τη δόση του Οκτωβρίου
Εβδομάδα κρίσιμων εξελίξεων για τις προαπαιτούμενες μεταρρυθμίσεις της ελληνικής κυβέρνησης χαρακτηρίζει την τρέχουσα η Eurobank, στην καθιερωμένη ανάλυσή της "7 Ημέρες Οικονομία".
Όπως τονίζει, στο μέτωπο των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων κρίνεται σημαντική η προσπάθεια της κυβέρνησης για την ολοκλήρωση τους.
Αναλυτικά:
- Το σχέδιο της κινητικότητας βρίσκεται σε διαδικασία ολοκλήρωσης.
- Προς ψήφιση ο νέος κώδικας των δικηγόρων, θα αποτελέσει σημείο αναφοράς για την ολοκλήρωση της απελευθέρωσης των επαγγελμάτων.
- Ψηφίστηκαν οι ρυθμίσεις για τα χρέη του δημοσίου προς ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ
- Αναμένεται η αξιολόγηση της τρόικας για το σχέδιο αναδιάρθρωσης ΕΑΣ, ΕΛΒΟ, ΛΑΡΚΟ.
- Αποχώρηση BIOXALKO AE από ΧΑΑ: επιτείνει την ανάγκη σταθερότητας της οικονομίας και μείωσης του επιτοκίου δανεισμού για το κράτος και τις επιχειρήσεις.
- Εγχώρια πιστωτικά ιδρύματα: μειώθηκε τον Αύγουστο στα €74,14δις. Η χρηματοδότηση τους από την ΕΚΤ και την ΤτΕ.
- Ανεργία: σύμφωνα με τα μη εποχικά διορθωμένα στοιχεία, η ανεργία τον Ιούνιο μειώθηκε σε σχέση με τον Μάιο κατά 1,2 π.μ. (από 27,5% στο 26,3%) ή κατά 70 χιλ. άτομα. Κάτι παρόμοιο δεν είχε παρατηρηθεί τον Ιουν. 2012, όπου αντίθετα είχαν αυξηθεί τα ποσοστά ανεργίας, τόσο τα εποχικά όσο και τα μη εποχικά προσαρμοσμένα.  
Την τελευταία εβδομάδα τρία είναι τα θέματα που μονοπώλησαν τον δημόσιο διάλογο για την πορεία και τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας:
•    Η απόφαση της εισηγμένης στο Χρηματιστήριο Αξιών Αθηνών ΒΙΟΧΑΛΚΟ ΑΕ να μεταφέρει την έδρα της από την Ελλάδα στο Βέλγιο.
•    Η επίτευξη του πρωτογενούς πλεονάσματος για το 2013.
•    Η ολοκλήρωση των προαπαιτούμενων διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων ενόψει της αξιολόγησης από την τρόικα.
Κατά την άποψη μας τα τρία θέματα συνδέονται και δείχνουν τόσο τα προβλήματα της ελληνικής οικονομίας όσο και τις δυνατότητες βελτίωσης της. Η απόφαση της ΒΙΟΧΑΛΚΟ ΑΕ καταδεικνύει τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι υγιείς επιχειρήσεις στην Ελλάδα σήμερα. Όπως προκύπτει άλλωστε και από την ανακοίνωση της εταιρίας στο ΧΑΑ, η μεταφορά γίνεται κυρίως για να δημιουργηθούν εκείνες οι συνθήκες που θα διευκολύνουν την πρόσβαση της στις διεθνείς αγορές κεφαλαίων και τη δημιουργία ενός βραχίονα χρηματοοικονομικής στήριξης των θυγατρικών της εταιριών.
Η δυσκολία πρόσβασης των ελληνικών επιχειρήσεων στις αγορές κεφαλαίων είναι αποτέλεσμα της δημοσιονομικής κρίσης και ξεκίνησε το 2010 ως αποτέλεσμα των δημοσιονομικών ανισορροπιών των προηγούμενων ετών αλλά και των χρόνιων προβλημάτων ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας. Η εξασφάλιση του πρωτογενούς πλεονάσματος για το 2013 θα είναι το πρώτο σημαντικό βήμα για την επιστροφή της ελληνικής οικονομίας στη φάση της δημοσιονομικής σταθερότητας. Βέβαια το δημοσιονομικό πλεόνασμα ενός έτους δεν αρκεί. Είναι απαραίτητο να εξασφαλιστεί η διατηρησιμότητα του και στο μέλλον. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι σύμφωνα με την τελευταία αναθεώρηση του 2ου Προγράμματος Σταθεροποίησης της Ελληνικής Οικονομίας (Ιούλιος 2013) το δημοσιονομικό πλεόνασμα προβλέπεται για το 1,5%, 3,0% και 4,5% του ΑΕΠ  για το 2014, 2015 και 2016 αντίστοιχα (και γύρω στο 4,1% για τα επόμενα  χρόνια).
Για την εξασφάλιση όμως του διατηρήσιμου πρωτογενούς πλεονάσματος απαιτείται η επιστροφή της οικονομίας σε θετικούς ρυθμούς μεταβολής του ΑΕΠ. Κάτι τέτοιο θα γίνει πραγματικότητα μόνο όταν:
α)  σταθεροποιηθεί το διαθέσιμο εισόδημα και η κατανάλωση μέσω της αποφυγής επιβολής νέων φορολογικών μέτρων ή αντίστοιχων περικοπών σε μισθούς και συντάξεις.
β) ολοκληρωθεί το πρόγραμμα διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων που θα δημιουργήσει εκείνες τις συνθήκες που θα καταστήσουν την Ελλάδα  χώρα προσέλκυσης άμεσων επενδύσεων.
Επιπλέον, η κυβέρνηση πέρα από τα παραπάνω θα πρέπει να εντείνει και την προσπάθεια της αναφορικά με την προώθηση του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων. Το τελευταίο (πέρα από τα δημοσιονομικά οφέλη) αποτελεί και τη μοναδική πηγή για την προσέλκυση άμεσων ξένων επενδύσεων τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα.
Αναμένουμε ότι η κυβέρνηση θα ολοκληρώσει έγκαιρα τις προαπαιτούμενες  μεταρρυθμίσεις για την έγκριση της δόσης της καταβολής της δόσης του €1,0 δισ. στις αρχές Οκτώβρη 2013.
Τα προαπαιτούμενα για την καταβολή της δόσης του €1,0 δισ. περιλαμβάνουν:
•    την υπαγωγή 12.500 δημοσίων υπαλλήλων στο πρόγραμμα κινητικότητας. Αναμένουμε ότι η κυβέρνηση θα ολοκληρώσει το συγκεκριμένο πρόγραμμα. Θέλουμε να επισημάνουμε ωστόσο ότι το πρόγραμμα κινητικότητας θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο για πραγματική αναδιάρθρωση του δημοσίου και όχι ως μηχανισμό επανατοποθέτησης των δημοσίων υπαλλήλων από τη μία υπηρεσία στην άλλη.
•    την αναδιάρθρωση της ΕΛΒΟ, των ΕΑΣ και της ΛΑΡΚΟ ώστε να προετοιμαστούν για τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης τους. Το τελικό σχέδιο για την αναδιάρθρωση των επιχειρήσεων έχει υποβληθεί στην τρόικα και αναμένουμε τη έγκριση. Σε κάθε περίπτωση αναμένουμε ότι οποιαδήποτε λύση θα πρέπει να περιλαμβάνει όχι μόνο την εξάλειψη της επιβάρυνσης του φορολογούμενου από τη λειτουργία των συγκεκριμένων επιχειρήσεων αλλά και τη δημιουργία εκείνων των συνθηκών που θα επιτρέψουν την κερδοφόρα λειτουργία τους και γιατί όχι και την αύξηση των θέσεων απασχόλησης μελλοντικά.
•    την αναγνώριση των οφειλόμενων του ευρύτερου δημοσίου τομέα προς την ΕΥΔΑΠ και την ΕΥΑΘ ώστε διευκολυνθεί η διαδικασία ιδιωτικοποίησης τους. Ήδη καθορίστηκαν οι σχετικές διαδικασίες για την αποπληρωμή των συγκεκριμένων χρεών σε τροπολογία που συμπεριλήφθη στο νομοσχέδιο για την αναδιοργάνωση της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που ψηφίστηκε στις 10 Σεπτεμβρίου 2013 .
•    την έγκριση του νέου κώδικα των δικηγόρων Σκοπός του νέου κώδικα είναι η διευκόλυνση της εισόδου στο επάγγελμα, η κατάργηση των κατώτατων αμοιβών, κτλ. Ο νέος κώδικας των δικηγόρων ψηφίστηκε επί της αρχής από την αρμόδια επιτροπή του κοινοβουλίου ενώ αναμένεται και η ψήφιση του από την ολομέλεια . Η ψήφιση του νέου κώδικα των δικηγόρων θα αποτελέσει μια βασική μεταρρύθμιση όσον αφορά τόσο την απελευθέρωση των επαγγελμάτων όσο και την επιτυχία της εφαρμογής του μεταρρυθμιστικού προγράμματος. Μέχρι πρόσφατα άλλωστε, οι μεταρρυθμίσεις που αφορούν στο δικηγορικό επάγγελμα αλλά και τον δικαστικό τομέα αποτελούσαν τους βασικότερους τομείς υστέρησης του μεταρρυθμιστικού προγράμματος.
Πέρα από τα παραπάνω, εκκρεμεί ακόμη μια σειρά από μεταρρυθμίσεις, που θα πρέπει να ολοκληρωθούν  τους επόμενους μήνες ώστε να εξασφαλισθεί η θετική αξιολόγηση της τρόικας για την καταβολή των  €3,1 δισ. του 4ου τριμήνου του 2013. Αυτές αφορούν με τον έναν ή τον άλλο τρόπο την αναμόρφωση του κρατικού μηχανισμού, τη βελτίωση της αποτελεσματικότητάς του, την πάταξη της φοροδιαφυγής και την καταπολέμηση της διαφθοράς και τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος. Αναμένουμε ότι η διαπραγμάτευση δε θα είναι εύκολη. Θα απαιτηθεί πρώτα σημαντική προσπάθεια από πλευράς κυβέρνησης για την ολοκλήρωση του συνόλου των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων.
Η χρηματοδότηση που έχουν αντλήσει τα εγχώρια πιστωτικά ιδρύματα από την ΕΚΤ, μέσω των πράξεων νομισματικής πολιτικής, και την ΤτΕ, μέσω του μηχανισμού έκτακτης χρηματοδότησης (ELA), μειώθηκε τον Αύγουστο στα €74,14δισ. Το υπόλοιπο της χρηματοδότησης μειώθηκε κατά €3,9δισ. σε σχέση με τον Ιούλ. (-5,0%). Η εξάρτηση του εγχώριου τραπεζικού συστήματος από την χρηματοδότηση ΤτΕ & ΕΚΤ μειώνεται συνεχώς από τον Ιουν. 2012, όπου είχε φτάσει τα €135,8δισ. Η μείωση αυτή κατά -45,4% οφείλεται τόσο στην αύξηση των συνολικών καταθέσεων στο εγχώριο τραπεζικό σύστημα, όσο και στην μείωση του  υπολοίπου της τραπεζικής χρηματοδότησης αλλά και σε ρευστοποιήσεις κάποιων στοιχείων ενεργητικού και σε άντληση ρευστότητας µέσω σύναψης άλλων υποχρεώσεων εκτός της αποδοχής καταθέσεων.
Η χρηματοδότηση μέσω του ELA είναι πολύ ακριβότερη από αυτή της ΕΚΤ, αν και ευκολότερη από πλευράς αποδοχής εγγυήσεων, και συνεπώς ήταν αναμενόμενη η προσπάθεια των εγχώριων πιστωτικών ιδρυμάτων να μειώσουν την εξάρτηση τους από το συγκεκριμένο μηχανισμό. Η χρηματοδότηση μέσω του ELA μειώθηκε τον Αύγουστο κατά € 4,3δισ., στα €11,7δισ. Αντίθετα, η χρηματοδότηση από την ΕΚΤ τον Αυγ. αυξήθηκε σε σχέση με τον Ιούλιο κατά €0,4δισ., στα €62,4δισ.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης