Οι ιδιώτες επενδυτές διακρατούν σήμερα ποσοστό μικρότερο του 15% επί του συνόλου του ελληνικού χρέους
To μέγεθος του ελληνικού χρέους περιορίζει το εύρος πιθανών λύσεων, επισημαίνουν οι Financial Times, παρουσιάζοντας μια διεξοδική ανάλυση για το μείζον ζήτημα που απασχολεί την Ελλάδα, αλλά και τους δανειστές της.
Αν κοιτάξει κανείς στο παρελθόν, θα αντιληφθεί πως οι ενδείξεις ήταν ανησυχητικές.
Την ημέρα που η Ελλάδα πραγματοποίησε την πανηγυρική της επιστροφή στις αγορές - για πρώτη φορά μετά από τέσσερα χρόνια - τον Απρίλιο του 2014, ομάδα ακτιβιστών τοποθέτησαν βόμβα σε σταθμευμένο αυτοκίνητο έξω από την Τράπεζα της Ελλάδος.
Κανείς δεν τραυματίστηκε, όμως η έκρηξη της βόμβας προβλήθηκε ως αντίλογος στη νέα έκδοση ομολόγων και ως διαμαρτυρία ενάντια στα δεινά που έχει υποστεί η Ελλάδα, στο πλαίσιο των πακέτων διάσωσης που έχει λάβει από τους δανειστές της.
Το ελληνικό χρέος αντιστοιχεί, σήμερα, στο 177% του ΑΕΠ, ένα επίπεδο μη βιώσιμο για μεγάλη μερίδα οικονομολόγων.
Η μη δημοφιλία των μέτρων λιτότητας που επιβάλλονται στην Ελλάδα για να εξυπηρετηθεί το χρέος έχουν δώσει την πρώτη θέση στις δημοσκοπήσεις στον ΣΥΡΙΖΑ, το κόμμα που έχει δεσμευθεί για την αναδιάρθρωση του χρέους.
Σχεδόν το 50% των συνολικών δανείων που έχει η Αθήνα από την Ευρωζώνη και το ΔΝΤ, ήδη από το πρώτο πακέτο διάσωσης της Ελλάδας το 2010, χρησιμοποιείται για την εξυπηρέτηση του ελληνικού χρέους.
Ο ΣΥΡΙΖΑ διαμηνύει ότι επιθυμεί τη διαγραφή μεγάλου μέρους του ελληνικού χρέους, ωστόσο ακόμη δεν έχει εξηγήσει τον τρόπο εκείνον που θα θωρακίσει και την παραμονή της Ελλάδας στην Ευρωζώνη.
Ο ΣΥΡΙΖΑ διαμηνύει ότι θα τιμήσει τις πληρωμές χρέους προς τους ιδιώτες πιστωτές της Ελλάδας.
Υπενθυμίζεται εδώ ότι τον Νοέμβριο του 2012 οι υπουργοί Οικονομικών της Ευρωζώνης συμφώνησαν να εξετάσουν πρόσθετα μέτρα ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους, αμέσως μόλις η Ελλάδα κατορθώσει να παράξει πρωτογενές πλεόνασμα και συνεχίσει να εφαρμόζει μεταρρυθμίσεις.
Όμως πόσα περιθώρια υπάρχουν για να μειωθεί το ελληνικό χρέος;
Οι απόπειρες εξόδου της Ελλάδας στις αγορές το 2014 της επέστρεψαν να δανειστεί με επιτόκιο κάτω του 5%.
Ωστόσο τις τελευταίες εβδομάδες το κόστος δανεισμού της Ελλάδας έχει εκτιναχθεί στα ύψη.
Το καλοκαίρι του 2014, η ελληνική κυβέρνηση κατόρθωσε να δανειστεί εκδίδοντας 3ετές ομόλογο με επιτόκιο 3,5%.
Τη δεδομένη χρονική στιγμή, η απόδοση του ετούς ελληνικού ομολόγου έχει εκτιναχθεί στο 13,5%.
Το ελληνικό χρέος που βρίσκεται στην κατοχή των ιδιωτών πιστωτών αναδιαρθρώθηκε, μέσω της διαδικασίας του PSI+, το 2012.
Η επιστροφή της Ελλάδας στις αγορές το 2014 ήταν βραχύβια.
Οι ελληνικές τράπεζες διέθεσαν περί τα 30 δισ. ευρώ χρέους, τον Δεκέμβριο του 2012, μέσω της διαδικασίας επαναγοράς (buyback).
H διαδικασία αυτή, κατόπιν συμφωανίας με τους πιστωτές της Ελλάδας, είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση του ελληνικού χρέους κατά 20 δισ. ευρώ.
Συνολικά, οι ιδιώτες επενδυτές διακρατούν σήμερα ποσοστό μικρότερο του 15% επί του συνόλου του ελληνικού χρέους.
Στην ομάδα των ιδιωτών πιστωτών περιλαμβάνονται επενδυτές όπως η Capital Group που έχει στα χαρτοφυλάκιά της αναδιαρθρωμένο χρέος και η Carmignac Gestion που συμμετείχε στις νέες εκδόσεις χρέους.
Στην ίδια ομάδα περιλαμβάνονται και επενδυτές που έχουν στην κατοχή τους ομόλογα που διέπονται σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο και αρνήθηκαν να λάβουν μέρος στην ανταλλαγή κατά το PSI+.
Περίπου τα τρία τέταρτα του ελληνικού δημοσίου χρέους σήμερα - ήτοι 270 δισ. ευρώ περίπου σε σύνολο χρέους 317 δισ. ευρώ - βρίσκονται στην κατοχή του επίσημου τομέα (EFSF, EKT και ΔΝΤ).
Από το σύνολο των 270 δισ. ευρώ, η στάση πληρωμών σε ό,τι αφορά το χρέος προς το ΔΝΤ, ύψους 24 δισ. ευρώ, αποτελεί το απόλυτο ταμπού, ακόμη και για τον ΣΥΡΙΖΑ.
Το χρέος προς την ΕΚΤ και τις εθνικές κεντρικές τράπεζες ανέρχεται κοντά στα 54 δισ. ευρώ.
Η ΕΚΤ δεν είναι σε θέση να παράσχει καμία ελάφρυνση, καθώς αυτό θα σηματοδοτούσε αυτόματα παράνομη χρηματοδότηση μιας κυβέρνησης.
Όλα τα ανωτέρω καταλήγουν στην εξής πραγματικότητα: Το χρέος που μπορεί να ελαφρυνθεί είναι εκείνο προς την Ευρωζώνη, που έχει τη μορφή διμερών δανείων και χρέους στον EFSF.
H Eυρωζώνη έχει ήδη χαλαρώσει τους όρους για τα δάνεια αυτά, μειώνοντας τα επιτόκια και παρατείνοντας τη λήξη τους.
Σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση του Bruegel, η μείωση των επιτοκίων στα διμερή δάνεια ύψους 53 δισ. ευρώ θα περιορίσει το ελληνικό χρέος κατά 3,4% του ΑΕΠ μέχρι το 2050 (σε όρους τρέχουσας αξίας).
Μια 10ετή παράταση της αποπληρωμής των δανείων θα μειώσει το ελληνικό χρέος κατά 4,5% του ΑΕΠ επιπλέον.
Όλα τα ανωτέρω θα οδηγήσουν σε μείωση του ελληνικού χρέους στα επίπεδα του 160% του ΑΕΠ, επίπεδα που απέχουν αρκετά από τον στόχο του ΣΥΡΙΖΑ.
Διαφορετικές επιλογές, όπως μια πιο ριζοσπαστική διαγραφή του ελληνικού χρέους θα επέβαλε απευθείας ζημιές στους δανειστές και θα ήταν αδύνατο να γίνουν αποδεκτές από τους εταίρους της Ελλάδας, καταλήγουν οι Financial Times.
www.bankingnews.gr
Αν κοιτάξει κανείς στο παρελθόν, θα αντιληφθεί πως οι ενδείξεις ήταν ανησυχητικές.
Την ημέρα που η Ελλάδα πραγματοποίησε την πανηγυρική της επιστροφή στις αγορές - για πρώτη φορά μετά από τέσσερα χρόνια - τον Απρίλιο του 2014, ομάδα ακτιβιστών τοποθέτησαν βόμβα σε σταθμευμένο αυτοκίνητο έξω από την Τράπεζα της Ελλάδος.
Κανείς δεν τραυματίστηκε, όμως η έκρηξη της βόμβας προβλήθηκε ως αντίλογος στη νέα έκδοση ομολόγων και ως διαμαρτυρία ενάντια στα δεινά που έχει υποστεί η Ελλάδα, στο πλαίσιο των πακέτων διάσωσης που έχει λάβει από τους δανειστές της.
Το ελληνικό χρέος αντιστοιχεί, σήμερα, στο 177% του ΑΕΠ, ένα επίπεδο μη βιώσιμο για μεγάλη μερίδα οικονομολόγων.
Η μη δημοφιλία των μέτρων λιτότητας που επιβάλλονται στην Ελλάδα για να εξυπηρετηθεί το χρέος έχουν δώσει την πρώτη θέση στις δημοσκοπήσεις στον ΣΥΡΙΖΑ, το κόμμα που έχει δεσμευθεί για την αναδιάρθρωση του χρέους.
Σχεδόν το 50% των συνολικών δανείων που έχει η Αθήνα από την Ευρωζώνη και το ΔΝΤ, ήδη από το πρώτο πακέτο διάσωσης της Ελλάδας το 2010, χρησιμοποιείται για την εξυπηρέτηση του ελληνικού χρέους.
Ο ΣΥΡΙΖΑ διαμηνύει ότι επιθυμεί τη διαγραφή μεγάλου μέρους του ελληνικού χρέους, ωστόσο ακόμη δεν έχει εξηγήσει τον τρόπο εκείνον που θα θωρακίσει και την παραμονή της Ελλάδας στην Ευρωζώνη.
Ο ΣΥΡΙΖΑ διαμηνύει ότι θα τιμήσει τις πληρωμές χρέους προς τους ιδιώτες πιστωτές της Ελλάδας.
Υπενθυμίζεται εδώ ότι τον Νοέμβριο του 2012 οι υπουργοί Οικονομικών της Ευρωζώνης συμφώνησαν να εξετάσουν πρόσθετα μέτρα ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους, αμέσως μόλις η Ελλάδα κατορθώσει να παράξει πρωτογενές πλεόνασμα και συνεχίσει να εφαρμόζει μεταρρυθμίσεις.
Όμως πόσα περιθώρια υπάρχουν για να μειωθεί το ελληνικό χρέος;
Οι απόπειρες εξόδου της Ελλάδας στις αγορές το 2014 της επέστρεψαν να δανειστεί με επιτόκιο κάτω του 5%.
Ωστόσο τις τελευταίες εβδομάδες το κόστος δανεισμού της Ελλάδας έχει εκτιναχθεί στα ύψη.
Το καλοκαίρι του 2014, η ελληνική κυβέρνηση κατόρθωσε να δανειστεί εκδίδοντας 3ετές ομόλογο με επιτόκιο 3,5%.
Τη δεδομένη χρονική στιγμή, η απόδοση του ετούς ελληνικού ομολόγου έχει εκτιναχθεί στο 13,5%.
Το ελληνικό χρέος που βρίσκεται στην κατοχή των ιδιωτών πιστωτών αναδιαρθρώθηκε, μέσω της διαδικασίας του PSI+, το 2012.
Η επιστροφή της Ελλάδας στις αγορές το 2014 ήταν βραχύβια.
Οι ελληνικές τράπεζες διέθεσαν περί τα 30 δισ. ευρώ χρέους, τον Δεκέμβριο του 2012, μέσω της διαδικασίας επαναγοράς (buyback).
H διαδικασία αυτή, κατόπιν συμφωανίας με τους πιστωτές της Ελλάδας, είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση του ελληνικού χρέους κατά 20 δισ. ευρώ.
Συνολικά, οι ιδιώτες επενδυτές διακρατούν σήμερα ποσοστό μικρότερο του 15% επί του συνόλου του ελληνικού χρέους.
Στην ομάδα των ιδιωτών πιστωτών περιλαμβάνονται επενδυτές όπως η Capital Group που έχει στα χαρτοφυλάκιά της αναδιαρθρωμένο χρέος και η Carmignac Gestion που συμμετείχε στις νέες εκδόσεις χρέους.
Στην ίδια ομάδα περιλαμβάνονται και επενδυτές που έχουν στην κατοχή τους ομόλογα που διέπονται σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο και αρνήθηκαν να λάβουν μέρος στην ανταλλαγή κατά το PSI+.
Περίπου τα τρία τέταρτα του ελληνικού δημοσίου χρέους σήμερα - ήτοι 270 δισ. ευρώ περίπου σε σύνολο χρέους 317 δισ. ευρώ - βρίσκονται στην κατοχή του επίσημου τομέα (EFSF, EKT και ΔΝΤ).
Από το σύνολο των 270 δισ. ευρώ, η στάση πληρωμών σε ό,τι αφορά το χρέος προς το ΔΝΤ, ύψους 24 δισ. ευρώ, αποτελεί το απόλυτο ταμπού, ακόμη και για τον ΣΥΡΙΖΑ.
Το χρέος προς την ΕΚΤ και τις εθνικές κεντρικές τράπεζες ανέρχεται κοντά στα 54 δισ. ευρώ.
Η ΕΚΤ δεν είναι σε θέση να παράσχει καμία ελάφρυνση, καθώς αυτό θα σηματοδοτούσε αυτόματα παράνομη χρηματοδότηση μιας κυβέρνησης.
Όλα τα ανωτέρω καταλήγουν στην εξής πραγματικότητα: Το χρέος που μπορεί να ελαφρυνθεί είναι εκείνο προς την Ευρωζώνη, που έχει τη μορφή διμερών δανείων και χρέους στον EFSF.
H Eυρωζώνη έχει ήδη χαλαρώσει τους όρους για τα δάνεια αυτά, μειώνοντας τα επιτόκια και παρατείνοντας τη λήξη τους.
Σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση του Bruegel, η μείωση των επιτοκίων στα διμερή δάνεια ύψους 53 δισ. ευρώ θα περιορίσει το ελληνικό χρέος κατά 3,4% του ΑΕΠ μέχρι το 2050 (σε όρους τρέχουσας αξίας).
Μια 10ετή παράταση της αποπληρωμής των δανείων θα μειώσει το ελληνικό χρέος κατά 4,5% του ΑΕΠ επιπλέον.
Όλα τα ανωτέρω θα οδηγήσουν σε μείωση του ελληνικού χρέους στα επίπεδα του 160% του ΑΕΠ, επίπεδα που απέχουν αρκετά από τον στόχο του ΣΥΡΙΖΑ.
Διαφορετικές επιλογές, όπως μια πιο ριζοσπαστική διαγραφή του ελληνικού χρέους θα επέβαλε απευθείας ζημιές στους δανειστές και θα ήταν αδύνατο να γίνουν αποδεκτές από τους εταίρους της Ελλάδας, καταλήγουν οι Financial Times.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών