O συμβιβασμός είναι πιθανός, αλλά απαιτεί σημαντικές αμοιβαίες υπαναχωρήσεις
Στο 40% αυξάνει τις πιθανότητες εξόδου της Ελλάδας από την Ευρωζώνη το think tank Οpen Europe, καθώς εκτιμά πως Αθήνα και Βρυξέλλες οδεύουν πρόσω ολοταχώς για ρήξη.
Ειδικότερα, το ευρωπαϊκό think tank εκτιμά πως η πιθανότητα ενός Grexit βρίσκεται πλέον στο 40% υπερβαίνοντας κατά πολύ το αντίστοιχο ποσοστό του 2012, όπου το σενάριο εξόδου της Ελλάδας από το ευρώ ανερχόταν στο 25%.
Όπως εξηγεί χαρακτηριστικά, ο συμβιβασμός είναι πιθανός, αλλά απαιτεί σημαντικές αμοιβαίες υπαναχωρήσεις.
Βέβαια, το Open Europe εκτιμά πως οι περισσότερες υπαναχωρήσεις θα πραγματοποιηθούν από την Ελλάδα και τον ΣΥΡΙΖΑ, όπου βρίσκονται σε δυσμενέστερη θέση.
Όμως, η ισχυρή στήριξη από τη Βουλή αλλά και την ελληνική οικονομία συντηρούν στο αμείωτο τη σκληρή «στάση» της ελληνικής κυβέρνησης, αυξάνοντας σημαντικά τις πιθανότητες σύγκρουσης.
Τι ζητά η Ελλάδα;
1. Πρόγραμμα - γέφυρα έως το τέλος Αυγούστου και ακολούθως νέο Συμβόλαιο από 1ης Σεπτεμβρίου με την συμμετοχή του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου που θα διατηρήσει τον ενισχυμένο εποπτικό του ρόλο. Με την εξάμηνη συμφωνία η κυβέρνηση βρίσκει διέξοδο στη ρευστότητα που είχε περιοριστεί αισθητά μετά την δυναμική απόφασης της ΕΚΤ να μην κάνει αποδεκτά τα ελληνικά ομόλογα ως εγγυήσεις για την παροχή του πολύτιμου αυτού οξυγόνου.
Το πρόγραμμα - γέφυρα θα είναι μία νέα συνταγή που θα περιλαμβάνει το 70% των δεσμεύσεων του υφιστάμενου Μνημονίου και το υπόλοιπο 30%, που η κυβέρνηση το χαρακτηρίζει «τοξικό κομμάτι» θα αντικατασταθεί με 10 μεταρρυθμίσεις, με αιχμή τον Φορολογικό Κώδικα και της αναθεώρησης της νομοθεσίας για την πάταξη της φοροδιαφυγής.
Την συγκεκριμένη πρόταση θα υποστηρίξει στο Eurogroup o επικεφαλής του ΟΟΣΑ Άνχελ Γκουρία, που χθες το βράδυ είχε δείπνο κεκλεισμένων των θυρών με Γιάννη Βαρουφάκη και Γιώργο Σταθάκη.
Μάλιστα, ο Ανχελ Γκουρία φέρεται να συμφώνησε στη δημιουργία μιας νέας εργαλειοθήκης υπό την ονομασία «Τailor Μade» για την Ελλάδα ρίχνοντας στον Καιάδα το περιβόητο «Τoolkit».
2. Μικρότερα πρωτογενή πλεονάσματα και ει δυνατόν ισοσκελισμένο προϋπολογισμό τα πρώτα χρόνια της ανάκαμψης.
Έτσι ο στόχος για το πρωτογενές πλεόνασμα από 3% του ΑΕΠ φέτος, χαμηλώνει το ανώτερο στο 1,5% του ΑΕΠ που φαίνεται να κλείνει για το 2014 ( για την ακρίβεια στο 1,49% του ΑΕΠ). Αυτό σημαίνει ότι για φέτος εξοικονομούνται 3 δις. ευρώ για κοινωνική πολιτική.
3. Ελάφρυνση του χρέους μέσα από ένα «μενού» από ανταλλαγές ομολόγων (swaps).
Η πρόταση να ανταλλαγούν τα ακούρευτα ομόλογα που κατέχει η ΕΚΤ ύψους 6,67 δις. ευρώ με νέα άληκτα ομόλογα (perpetual bonds) παραμένει στο τραπέζι, καθώς υψηλόβαθμα στελέχη της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας δεν την απορρίπτουν.
Εφόσον συμβεί αυτό η Αθήνα παίρνει «ανάσες» και οι μειώνονται οι χρηματοδοτικές ανάγκες με το νέο Πρόγραμμα στήριξης της χώρας από την 1η Σεπτεμβρίου.
4. Μέτρα αντιμετώπισης της ανθρωπιστικής κρίσης, όπως η αξιοποίηση των 11,4 δισ. ευρώ από το αποθεματικό του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) για τη διαχείριση των «κόκκινων» δανείων.
Με αυτές τις προτάσεις η κυβέρνηση επιδιώκει αύξηση κατά 8 δις. ευρώ του «στοκ» των εκδόσεων των εντόκων γραμματίων που σήμερα κυμαίνεται στα 14,7 δισ. ευρώ, την επιστροφή των κερδών ύψους 1,9 δισ. ευρώ που αποκόμισε η ΕΚΤ από ελληνικά ομόλογα καθώς και ένα μέρος από περί τα 5,3 δις. ευρώ από την τελευταία δόση ευρώ.
Θα μπορούσε να συμφωνήσει το Eurogroup;
Τα πρώτα σημάδια, σύμφωνα με το Open Europe, δεν προμηνύονται θετικά καθώς το χάσμα μεταξύ των δύο πλευρών φαίνεται αγεφύρωτο
- Πακέτο ΟΟΣΑ: Η υπόσχεση για τήρηση του 70% των μεταρρυθμίσεων και η συμφωνία για την υλοποίηση ακόμη 10 μεταρρυθμιστικών τομών, σε συνεργασία με τον ΟΟΣΑ, θα λάβει ένθερμη στήριξη από την Ευρώπη.
Όμως, θεωρείται δύσκολο οι Ευρωπαίοι να αποδεχθούν την αντικατάσταση της τρόικας από το άνωθεν μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα.
- Πρωτογενές πλεόνασμα: Οι στόχοι για το πλεόνασμα είναι εντελώς ανεδαφικοί. Η μείωσή τους είναι αρκετά πιθανή. Όμως, μία τέτοια εξέλιξη ενδέχεται να απειλήσει τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους, καθώς η μείωσή του θα επιβραδυνθεί σημαντικά.
- Έκδοση εντόκων: Η ΕΚΤ δύσκολα θα αποδεχθεί την αύξηση του ορίου έκδοσης εντόκων γραμματίων
- Κέρδη της ΕΚΤ: Η κεντρική τράπεζα είναι σχεδόν βέβαιο πως θα αποδεχθεί την επιστροφή των 1,9 δισ. ευρώ στην Ελλάδα, τα οποία προήλθαν από τα κέρδη της ΕΚΤ επί των ελληνικών κρατικών ομολόγων.
- Ανταλλαγή ομολόγων: Η συγκεκριμένη λύση είναι σχεδόν απίθανο να καταστεί αποδεκτή, καθώς δεν προβλέπεται από τις διατάξεις της Ε.Ε. Επίσης, δεν θεωρείται τόσο επωφελής για την Ελλάδα, όσο νομίζουν αρκετοί αναλυτές, καθώς το μεγαλύτερο χρέος της Ελλάδας βρίσκεται στα χέρια της ΕΚΤ και του ΔΝΤ – και όχι των ευρωπαϊκών κρατών.
- Απόθεμα ΤΧΣ: Τα 11 δισ. ευρώ, που βρίσκονται στο Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, δεν αναμένεται να διοχετευτούν στην κάλυψη έτερων αναγκών, πλην των τραπεζών.
Η συμφωνία πρέπει να είναι αμοιβαία επωφελής
Η επιτευχθείσα συμφωνία θα πρέπει να προϋποθέτει οπισθοχωρήσεις και από τις δύο πλευρές.
Η Ελλάδα, ως πράξη καλής θελήσεως, κάλλιστα θα μπορούσε να δεσμευτεί για την αποφυγή μονομερών κινήσεων και για τη διατήρηση του κατώτατου μισθού.
Παράλληλα, η ΕΚΤ θα μπορούσε, από την πλευρά της, να υπαναχωρήσει στο ζήτημα των εντόκων γραμματίων και στη μείωση του στόχου για το πρωτογενές πλεόνασμα
Γεράσιμος Χιόνης
www.bankingnews.gr
Ειδικότερα, το ευρωπαϊκό think tank εκτιμά πως η πιθανότητα ενός Grexit βρίσκεται πλέον στο 40% υπερβαίνοντας κατά πολύ το αντίστοιχο ποσοστό του 2012, όπου το σενάριο εξόδου της Ελλάδας από το ευρώ ανερχόταν στο 25%.
Όπως εξηγεί χαρακτηριστικά, ο συμβιβασμός είναι πιθανός, αλλά απαιτεί σημαντικές αμοιβαίες υπαναχωρήσεις.
Βέβαια, το Open Europe εκτιμά πως οι περισσότερες υπαναχωρήσεις θα πραγματοποιηθούν από την Ελλάδα και τον ΣΥΡΙΖΑ, όπου βρίσκονται σε δυσμενέστερη θέση.
Όμως, η ισχυρή στήριξη από τη Βουλή αλλά και την ελληνική οικονομία συντηρούν στο αμείωτο τη σκληρή «στάση» της ελληνικής κυβέρνησης, αυξάνοντας σημαντικά τις πιθανότητες σύγκρουσης.
Τι ζητά η Ελλάδα;
1. Πρόγραμμα - γέφυρα έως το τέλος Αυγούστου και ακολούθως νέο Συμβόλαιο από 1ης Σεπτεμβρίου με την συμμετοχή του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου που θα διατηρήσει τον ενισχυμένο εποπτικό του ρόλο. Με την εξάμηνη συμφωνία η κυβέρνηση βρίσκει διέξοδο στη ρευστότητα που είχε περιοριστεί αισθητά μετά την δυναμική απόφασης της ΕΚΤ να μην κάνει αποδεκτά τα ελληνικά ομόλογα ως εγγυήσεις για την παροχή του πολύτιμου αυτού οξυγόνου.
Το πρόγραμμα - γέφυρα θα είναι μία νέα συνταγή που θα περιλαμβάνει το 70% των δεσμεύσεων του υφιστάμενου Μνημονίου και το υπόλοιπο 30%, που η κυβέρνηση το χαρακτηρίζει «τοξικό κομμάτι» θα αντικατασταθεί με 10 μεταρρυθμίσεις, με αιχμή τον Φορολογικό Κώδικα και της αναθεώρησης της νομοθεσίας για την πάταξη της φοροδιαφυγής.
Την συγκεκριμένη πρόταση θα υποστηρίξει στο Eurogroup o επικεφαλής του ΟΟΣΑ Άνχελ Γκουρία, που χθες το βράδυ είχε δείπνο κεκλεισμένων των θυρών με Γιάννη Βαρουφάκη και Γιώργο Σταθάκη.
Μάλιστα, ο Ανχελ Γκουρία φέρεται να συμφώνησε στη δημιουργία μιας νέας εργαλειοθήκης υπό την ονομασία «Τailor Μade» για την Ελλάδα ρίχνοντας στον Καιάδα το περιβόητο «Τoolkit».
2. Μικρότερα πρωτογενή πλεονάσματα και ει δυνατόν ισοσκελισμένο προϋπολογισμό τα πρώτα χρόνια της ανάκαμψης.
Έτσι ο στόχος για το πρωτογενές πλεόνασμα από 3% του ΑΕΠ φέτος, χαμηλώνει το ανώτερο στο 1,5% του ΑΕΠ που φαίνεται να κλείνει για το 2014 ( για την ακρίβεια στο 1,49% του ΑΕΠ). Αυτό σημαίνει ότι για φέτος εξοικονομούνται 3 δις. ευρώ για κοινωνική πολιτική.
3. Ελάφρυνση του χρέους μέσα από ένα «μενού» από ανταλλαγές ομολόγων (swaps).
Η πρόταση να ανταλλαγούν τα ακούρευτα ομόλογα που κατέχει η ΕΚΤ ύψους 6,67 δις. ευρώ με νέα άληκτα ομόλογα (perpetual bonds) παραμένει στο τραπέζι, καθώς υψηλόβαθμα στελέχη της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας δεν την απορρίπτουν.
Εφόσον συμβεί αυτό η Αθήνα παίρνει «ανάσες» και οι μειώνονται οι χρηματοδοτικές ανάγκες με το νέο Πρόγραμμα στήριξης της χώρας από την 1η Σεπτεμβρίου.
4. Μέτρα αντιμετώπισης της ανθρωπιστικής κρίσης, όπως η αξιοποίηση των 11,4 δισ. ευρώ από το αποθεματικό του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) για τη διαχείριση των «κόκκινων» δανείων.
Με αυτές τις προτάσεις η κυβέρνηση επιδιώκει αύξηση κατά 8 δις. ευρώ του «στοκ» των εκδόσεων των εντόκων γραμματίων που σήμερα κυμαίνεται στα 14,7 δισ. ευρώ, την επιστροφή των κερδών ύψους 1,9 δισ. ευρώ που αποκόμισε η ΕΚΤ από ελληνικά ομόλογα καθώς και ένα μέρος από περί τα 5,3 δις. ευρώ από την τελευταία δόση ευρώ.
Θα μπορούσε να συμφωνήσει το Eurogroup;
Τα πρώτα σημάδια, σύμφωνα με το Open Europe, δεν προμηνύονται θετικά καθώς το χάσμα μεταξύ των δύο πλευρών φαίνεται αγεφύρωτο
- Πακέτο ΟΟΣΑ: Η υπόσχεση για τήρηση του 70% των μεταρρυθμίσεων και η συμφωνία για την υλοποίηση ακόμη 10 μεταρρυθμιστικών τομών, σε συνεργασία με τον ΟΟΣΑ, θα λάβει ένθερμη στήριξη από την Ευρώπη.
Όμως, θεωρείται δύσκολο οι Ευρωπαίοι να αποδεχθούν την αντικατάσταση της τρόικας από το άνωθεν μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα.
- Πρωτογενές πλεόνασμα: Οι στόχοι για το πλεόνασμα είναι εντελώς ανεδαφικοί. Η μείωσή τους είναι αρκετά πιθανή. Όμως, μία τέτοια εξέλιξη ενδέχεται να απειλήσει τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους, καθώς η μείωσή του θα επιβραδυνθεί σημαντικά.
- Έκδοση εντόκων: Η ΕΚΤ δύσκολα θα αποδεχθεί την αύξηση του ορίου έκδοσης εντόκων γραμματίων
- Κέρδη της ΕΚΤ: Η κεντρική τράπεζα είναι σχεδόν βέβαιο πως θα αποδεχθεί την επιστροφή των 1,9 δισ. ευρώ στην Ελλάδα, τα οποία προήλθαν από τα κέρδη της ΕΚΤ επί των ελληνικών κρατικών ομολόγων.
- Ανταλλαγή ομολόγων: Η συγκεκριμένη λύση είναι σχεδόν απίθανο να καταστεί αποδεκτή, καθώς δεν προβλέπεται από τις διατάξεις της Ε.Ε. Επίσης, δεν θεωρείται τόσο επωφελής για την Ελλάδα, όσο νομίζουν αρκετοί αναλυτές, καθώς το μεγαλύτερο χρέος της Ελλάδας βρίσκεται στα χέρια της ΕΚΤ και του ΔΝΤ – και όχι των ευρωπαϊκών κρατών.
- Απόθεμα ΤΧΣ: Τα 11 δισ. ευρώ, που βρίσκονται στο Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, δεν αναμένεται να διοχετευτούν στην κάλυψη έτερων αναγκών, πλην των τραπεζών.
Η συμφωνία πρέπει να είναι αμοιβαία επωφελής
Η επιτευχθείσα συμφωνία θα πρέπει να προϋποθέτει οπισθοχωρήσεις και από τις δύο πλευρές.
Η Ελλάδα, ως πράξη καλής θελήσεως, κάλλιστα θα μπορούσε να δεσμευτεί για την αποφυγή μονομερών κινήσεων και για τη διατήρηση του κατώτατου μισθού.
Παράλληλα, η ΕΚΤ θα μπορούσε, από την πλευρά της, να υπαναχωρήσει στο ζήτημα των εντόκων γραμματίων και στη μείωση του στόχου για το πρωτογενές πλεόνασμα
Γεράσιμος Χιόνης
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών