Μπορεί τα εμπόδια να φαίνονται πολύ υψηλά αυτή τη στιγμή για μια συμφωνία, αλλά η πολιτική βούληση για την επίτευξη συμφωνίας δεν θα πρέπει να υποτιμάται
Εάν η Ελλάδα δεν εξυπηρετήσει μία από τις δόσεις προς το ΔΝΤ, τότε το Grexit θα ήταν αναμφίβολα ένα βήμα πιο κοντά, εκτιμά η Commerzbank, η οποία ξεκαθαρίζει στους επενδυτές ομολόγων ότι «είτε τους αρέσει είτε όχι, το ελληνικό ζήτημα είναι ο βασικός καταλύτης της αγοράς αυτήν την περίοδο».
Στην τελευταία 40σέλιδη ανάλυσή της με τίτλο "Teflon tightening to the test" (Σε δοκιμασία οι αντοχές), που σας παρουσιάζει www.bankingnews.gr, η Commerzbank αναγνωρίζει ότι η πληρωμές των δόσεων της Ελλάδας προς το ΔΝΤ, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, δεν θα μπορεί να γίνουν, χωρίς να εκταμιευτούν νέα κεφάλαια από το πρόγραμμα διάσωσης.
Η καθυστέρηση της κάλυψης των οικονομικών υποχρεώσεων προς το ΔΝΤ δεν θα σήμαινε την έξοδο της χώρας από τη Νομισματική Ένωση.
Ακόμα και τότε, μια συμφωνία με τους πιστωτές θα εξακολουθούσε να είναι δυνατή.
Μπορεί τα εμπόδια να φαίνονται πολύ υψηλά αυτή τη στιγμή, αλλά η πολιτική βούληση για την επίτευξη συμφωνίας δεν θα πρέπει να υποτιμάται.
Τα ταμεία είναι άδεια
Πάνω από τρεις μήνες έχουν περάσει από όταν η ελληνική κυβέρνηση και οι διεθνείς πιστωτές της συμφώνησαν για την επέκταση του προγράμματος διάσωσης στις 20 Φεβρουαρίου.
Ωστόσο, η απελευθέρωση των εκκρεμών 7,2 δισ. ευρώ του δεύτερου προγράμματος διάσωσης είναι ακόμα υπό διαπραγμάτευση, παρά το γεγονός ότι η ελληνική κυβέρνηση έχει πει πολλές φορές ότι σύντομα θα επιτευχθεί συμφωνία.
Το μόνο πράγμα που έχει αλλάξει είναι τα ταμειακά διαθέσιμα της Ελλάδας, τα οποία σαφώς επιδεινώνονται.
Ενώ κατά τους πρώτους τέσσερις μήνες του έτους, το πρωτογενές πλεόνασμα στην Ελλάδα ήταν πολύ μεγαλύτερο, στα 2,1 δισ. ευρώ, αυτό ήταν κυρίως λόγω των εκκρεμών λογαριασμών που δεν είχαν πληρωθεί.
Έτσι, η Ελλάδα ήταν έτσι σε θέση να εξυπηρετήσει το χρέος της.
Το πόσο η έλλειψη ρευστότητας στην Ελλάδα ήταν εμφανής φάνηκε στις 11 Μαΐου, όταν η Ελλάδα ήταν σε θέση να πληρώσει μόνο τη δόση των 747 εκατ. προς το ΔΝΤ με τη χρήση των αποθεματικών έκτακτης ανάγκης στο λογαριασμό στο ΔΝΤ.
Τι συμβαίνει αν η Ελλάδα αδυνατεί να πληρώσει το ΔΝΤ;
Σε αυτό το πλαίσιο, φαίνεται αμφίβολο κατά πόσο η χώρα μπορεί να καταβάλει τη δόση των 300 εκατ. ευρώ προς το ΔΝΤ, στις 5 Ιουνίου, καθώς και εκείνες μέσα στον μήνα (στις 12, 16 και 19 Ιουνίου).
Χωρίς νέα κεφάλαια διάσωσης, η ελληνική κυβέρνηση είναι μάλλον απίθανο να έχει τα χρήματα για αυτές τις καταβολές στα μέσα Ιουνίου.
Εάν η Ελλάδα δεν εξυπηρετήσει μία από τις δόσεις αυτές προς το ΔΝΤ, το Grexit θα ήταν αναμφίβολα ένα βήμα πιο κοντά.
Αλλά δεν θα συμβεί, καθώς κανένας από τους σημαντικότερους παράγοντες που δρουν στο εν λόγω ζήτημα δεν θα αρνηθεί να λάβει τα αναγκαία μέτρα στο άμεσο μέλλον.
Ποια θα είναι οι αντίδραση όμως των δρώντων;
(1) ΔΝΤ: Δεν υπάρχουν επιπλέον εκταμιέσεις
Σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές του ΔΝΤ, οι καθυστερήσεις πληρωμών από την Ελλάδα θα καταστήσει την περαιτέρω άντληση των κεφαλαίων διάσωσης αδύνατη.
Η καταβολή των δόσεων ύψους 9 δισ. ευρώ του ΔΝΤ προς την Ελλάδα που ακόμη εκκρεμεί.
Κατά συνέπεια, οι καθυστερήσεις στις οικονομικές υποχρεώσεις προς το ΔΝΤ δεν θα μεταβάλλουν την οικονομική κατάσταση στην Ελλάδα.
Εφ 'όσον δεν επιτευχθεί συμφωνία με τους πιστωτές, το ΔΝΤ δεν θα πληρώσει σε κάθε περίπτωση.
Στις κατευθυντήριες γραμμές του ΔΝΤ προβλέπονται ακριβώς τα περαιτέρω βήματα θα πρέπει να ληφθούν σε περίπτωση πληρωμής ληξιπρόθεσμων οφειλών.
Μετά από ένα μήνα, το Διοικητικό Συμβούλιο θα ενημερωθεί επίσημα για την πιθανή αθέτηση πληρωμών, η οποία θα μπορούσε να έχει συνέπειες στις σχέσεις δανεισμού της Ελλάδα με άλλους φορείς (π.χ. με τον EFSF).
Μετά από τρεις μήνες, τα δικαιώματα της Ελλάδας σε σχέση με το ΔΝΤ θα πρέπει να περιοριστούν περαιτέρω.
(2) ESM: Καμία επιτάχυνση των δανείων διάσωσης
Εάν η Ελλάδα δεν είναι πλέον σε θέση να εξυπηρετεί το χρέος της σε έναν από τους θεσμούς (δηλαδή το ΔΝΤ ή η ΕΚΤ), το Ευρωπαϊκό ταμείο διάσωσης (EFSF/ESM) θα μπορούσε, σύμφωνα με τα άρθρα του, να απαιτήσει την άμεση εξόφληση των δανείων που έχει δώσει.
Θα ήταν απίθανο να το κάνει όμως, καθώς αυτό θα προκαλέσει αναπόφευκτα μια ελληνική πτώχευση και τελικά την έξοδο της χώρας από την Ευρωζώνη.
Και όσο οι υπουργοί Οικονομικών εξακολουθούν να διαπραγματεύονται με την Ελλάδα, δεν θα επιτραπεί στον EFSF / ESM να λάβει τέτοια μέτρα.
(3) Οίκοι αξιολόγησης: Η αποτυχία πληρωμής του ΔΝΤ δεν είναι χρεοκοπία
Στη διάρκεια των τελευταίων τεσσάρων εβδομάδων, οι τέσσερις βασικοί οίκοι αξιολόγησης έχουν δηλώσει ότι δεν θα υποβαθμίσουν την Ελλάδα σε "default" αν δεν εξυπηρετήσει τα δάνεια της προς το ΔΝΤ.
Στην περίπτωση των τριών οργανισμών, αυτό θα ισχύει ακόμη και αν η Ελλάδα δεν εξυπηρετεί τα ομόλογα της ΕΚΤ που λήγουν τον Ιούλιο.
Μόνο η Moody's θα μειώσει τη βαθμολογία της χώρας στη θέση "D".
(4) ΕΚΤ: Δεν θα διακόψει τον ELA αλλά πιθανόν να επιβάλει μεγαλύτερο κούρεμα
Εάν οι οίκοι αξιολόγησης δεν υποβαθμίσουν τα ελληνικά ομόλογα σε "D", αυτό θα καταστήσει ευκολότερο για την ΕΚΤ να κρατήσει τη ρευστότητα στις ελληνικές τράπεζες με τη βοήθεια του μηχανισμού επείγουσας παροχής ρευστότητας (ELA).
Η Commerzbank πιστεύει ότι θα συνεχίσει να χορηγεί αυτά τα δάνεια, καθώς δεν θα θέλει κανείς να αναλάβει την ευθύνη για ένα Grexit - ένα αναπόφευκτο σενάριο εάν ο ELA σταματήσει για τις ελληνικές τράπεζες.
Η μόνη πιθανή αντίδραση της ΕΚΤ θα ήταν να αυξήσει το haircut επί των αξιών των εγγυήσεων που δίνουν οι ελληνικές τράπεζες.
Και αυτό είναι μόνο πιθανό να συμβεί σε μια κλίμακα που δεν θα θέτει σε κίνδυνο την παροχή ρευστότητας στις τράπεζες.
Υψηλά εμπόδια για μια συμφωνία ...
Αν κοιτάξουμε τις σημερινές θέσεις της ελληνικής κυβέρνησης, από τη μία πλευρά, και των διεθνών πιστωτών, από την άλλη, υπάρχουν πολλοί παράγοντες που επιχειρηματολογούν ενάντια στη συμφωνία μεταξύ των δύο.
Ενώ το ΔΝΤ, η ΕΚΤ και το Eurogroup έχουν ήδη προβεί σε σημαντικές παραχωρήσεις σε σύγκριση με την αρχική συμφωνία του δεύτερου προγράμματος διάσωσης, η ελληνική κυβέρνηση απορρίπτει κατηγορηματικά τις περαιτέρω περικοπές και τις μεταρρυθμίσεις.
Η συμφωνία επίσης δυσχεραίνεται από τη σθεναρή αντίσταση εντός του ΣΥΡΙΖΑ σε οποιαδήποτε σημαντική παραχώρηση προς τους πιστωτές.
Και έπειτα υπάρχουν και συγκρούσεις μεταξύ των πιστωτών.
Σύμφωνα με το καταστατικό του, το ΔΝΤ μπορεί να πληρώσει μόνο όταν το το χρέος της χώρας είναι βιώσιμο.
Στο δεύτερο πακέτο διάσωσης, ο όρος αυτός πληρούται μόνο με αναδιάρθρωση και - τουλάχιστον εκ των υστέρων - με πάρα πολύ αισιόδοξες παραδοχές για την ανάπτυξη.
Έτσι, καθώς ο στόχος του 120% για το ελληνικό χρέος θα είναι δύσκολο να επιτευχθεί έως το 2020, το ΔΝΤ απαιτεί περισσότερη αναδιάρθρωση χρέους, η οποία θα έχει μόνο το επιθυμητό αποτέλεσμα, αν τα ευρωπαϊκά κράτη μέλη παραιτηθούν των απαιτήσεων τους.
Αλλά αυτό απορρίπτεται κατηγορηματικά από το Eurogroup και την ΕΚΤ.
... Αλλά μην υποτιμάτε την πολιτική βούληση για να σωθεί το ευρώ!
Κατά συνέπεια, το μόνο επιχείρημα για τη σύναψη συμφωνίας είναι η πολιτική βούληση για τη διατήρηση της Ελλάδας εντός της Ευρωζώνης.
Το παρελθόν έχει δείξει ότι αυτή η πολιτική βούληση δεν θα πρέπει να υποτιμάται.
Σε περίπτωση ελληνικής χρεοκοπίας, τα κράτη-πιστωτές θα πρέπει να διαγράψουν το μεγαλύτερο μέρος των απαιτήσεών τους προς την Ελλάδα.
Αν και είναι αμφίβολο αν θα μπορέσει ποτέ να αποπληρωθεί το χρέος στο σύνολό του, ακόμα και αν οι επερχόμενες πληρωμές τηρούνται και ένα νέο πρόγραμμα διάσωσης ξεκινήσει, η άμεση διαγραφή θα δικαιώσει πολιτικές των τελευταίων ετών που έχουν αποτύχει.
Αλλά υπάρχει και η αβεβαιότητα σχετικά με τις συνέπειες ενός Grexit.
Ενώ εκτιμάται ότι η Ευρωζώνη μπορεί να το αντιμετωπίσει, δεν υπάρχει καμία εγγύηση ότι η κρίση δημόσιου χρέους δεν θα αναζωπυρωθεί και είναι αμφίβολο αν οι κυβερνήσεις είναι διατεθειμένες να αναλάβουν αυτόν τον κίνδυνο.
Επιπλέον, υπάρχουν και τα «γεωπολιτικά» ζητήματα, που μπορούν επίσης να διαδραματίσουν ένα σημαντικό ρόλο.
Μια αφερέγγυα Ελλάδα θα είναι πιο επιρρεπής σε μεγαλύτερη επιρροή από τη Ρωσία.
Το πολιτικό αδιέξοδο συνεχίζεται
Η Commerzbank πιστεύει, επομένως, ότι η απόφαση είναι ακόμα σε κόψη του ξυραφιού.
Τελικά μια συμφωνία είναι, επίσης, δυνατή μόνο μεταξύ του Eurogroup και της Ελλάδας, εάν το ΔΝΤ δεν είναι διατεθειμένο να κάνει μεγάλους συμβιβασμούς.
Επίσης, η «ελληνική κρίση» δύσκολα θα ξεπεραστεί.
Το φθινόπωρο η χώρα θα χρειαστεί ένα τρίτο πρόγραμμα διάσωσης, καταλήγει η Commerzbank.
www.bankingnews.gr
Στην τελευταία 40σέλιδη ανάλυσή της με τίτλο "Teflon tightening to the test" (Σε δοκιμασία οι αντοχές), που σας παρουσιάζει www.bankingnews.gr, η Commerzbank αναγνωρίζει ότι η πληρωμές των δόσεων της Ελλάδας προς το ΔΝΤ, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, δεν θα μπορεί να γίνουν, χωρίς να εκταμιευτούν νέα κεφάλαια από το πρόγραμμα διάσωσης.
Η καθυστέρηση της κάλυψης των οικονομικών υποχρεώσεων προς το ΔΝΤ δεν θα σήμαινε την έξοδο της χώρας από τη Νομισματική Ένωση.
Ακόμα και τότε, μια συμφωνία με τους πιστωτές θα εξακολουθούσε να είναι δυνατή.
Μπορεί τα εμπόδια να φαίνονται πολύ υψηλά αυτή τη στιγμή, αλλά η πολιτική βούληση για την επίτευξη συμφωνίας δεν θα πρέπει να υποτιμάται.
Τα ταμεία είναι άδεια
Πάνω από τρεις μήνες έχουν περάσει από όταν η ελληνική κυβέρνηση και οι διεθνείς πιστωτές της συμφώνησαν για την επέκταση του προγράμματος διάσωσης στις 20 Φεβρουαρίου.
Ωστόσο, η απελευθέρωση των εκκρεμών 7,2 δισ. ευρώ του δεύτερου προγράμματος διάσωσης είναι ακόμα υπό διαπραγμάτευση, παρά το γεγονός ότι η ελληνική κυβέρνηση έχει πει πολλές φορές ότι σύντομα θα επιτευχθεί συμφωνία.
Το μόνο πράγμα που έχει αλλάξει είναι τα ταμειακά διαθέσιμα της Ελλάδας, τα οποία σαφώς επιδεινώνονται.
Ενώ κατά τους πρώτους τέσσερις μήνες του έτους, το πρωτογενές πλεόνασμα στην Ελλάδα ήταν πολύ μεγαλύτερο, στα 2,1 δισ. ευρώ, αυτό ήταν κυρίως λόγω των εκκρεμών λογαριασμών που δεν είχαν πληρωθεί.
Έτσι, η Ελλάδα ήταν έτσι σε θέση να εξυπηρετήσει το χρέος της.
Το πόσο η έλλειψη ρευστότητας στην Ελλάδα ήταν εμφανής φάνηκε στις 11 Μαΐου, όταν η Ελλάδα ήταν σε θέση να πληρώσει μόνο τη δόση των 747 εκατ. προς το ΔΝΤ με τη χρήση των αποθεματικών έκτακτης ανάγκης στο λογαριασμό στο ΔΝΤ.
Τι συμβαίνει αν η Ελλάδα αδυνατεί να πληρώσει το ΔΝΤ;
Σε αυτό το πλαίσιο, φαίνεται αμφίβολο κατά πόσο η χώρα μπορεί να καταβάλει τη δόση των 300 εκατ. ευρώ προς το ΔΝΤ, στις 5 Ιουνίου, καθώς και εκείνες μέσα στον μήνα (στις 12, 16 και 19 Ιουνίου).
Χωρίς νέα κεφάλαια διάσωσης, η ελληνική κυβέρνηση είναι μάλλον απίθανο να έχει τα χρήματα για αυτές τις καταβολές στα μέσα Ιουνίου.
Εάν η Ελλάδα δεν εξυπηρετήσει μία από τις δόσεις αυτές προς το ΔΝΤ, το Grexit θα ήταν αναμφίβολα ένα βήμα πιο κοντά.
Αλλά δεν θα συμβεί, καθώς κανένας από τους σημαντικότερους παράγοντες που δρουν στο εν λόγω ζήτημα δεν θα αρνηθεί να λάβει τα αναγκαία μέτρα στο άμεσο μέλλον.
Ποια θα είναι οι αντίδραση όμως των δρώντων;
(1) ΔΝΤ: Δεν υπάρχουν επιπλέον εκταμιέσεις
Σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές του ΔΝΤ, οι καθυστερήσεις πληρωμών από την Ελλάδα θα καταστήσει την περαιτέρω άντληση των κεφαλαίων διάσωσης αδύνατη.
Η καταβολή των δόσεων ύψους 9 δισ. ευρώ του ΔΝΤ προς την Ελλάδα που ακόμη εκκρεμεί.
Κατά συνέπεια, οι καθυστερήσεις στις οικονομικές υποχρεώσεις προς το ΔΝΤ δεν θα μεταβάλλουν την οικονομική κατάσταση στην Ελλάδα.
Εφ 'όσον δεν επιτευχθεί συμφωνία με τους πιστωτές, το ΔΝΤ δεν θα πληρώσει σε κάθε περίπτωση.
Στις κατευθυντήριες γραμμές του ΔΝΤ προβλέπονται ακριβώς τα περαιτέρω βήματα θα πρέπει να ληφθούν σε περίπτωση πληρωμής ληξιπρόθεσμων οφειλών.
Μετά από ένα μήνα, το Διοικητικό Συμβούλιο θα ενημερωθεί επίσημα για την πιθανή αθέτηση πληρωμών, η οποία θα μπορούσε να έχει συνέπειες στις σχέσεις δανεισμού της Ελλάδα με άλλους φορείς (π.χ. με τον EFSF).
Μετά από τρεις μήνες, τα δικαιώματα της Ελλάδας σε σχέση με το ΔΝΤ θα πρέπει να περιοριστούν περαιτέρω.
(2) ESM: Καμία επιτάχυνση των δανείων διάσωσης
Εάν η Ελλάδα δεν είναι πλέον σε θέση να εξυπηρετεί το χρέος της σε έναν από τους θεσμούς (δηλαδή το ΔΝΤ ή η ΕΚΤ), το Ευρωπαϊκό ταμείο διάσωσης (EFSF/ESM) θα μπορούσε, σύμφωνα με τα άρθρα του, να απαιτήσει την άμεση εξόφληση των δανείων που έχει δώσει.
Θα ήταν απίθανο να το κάνει όμως, καθώς αυτό θα προκαλέσει αναπόφευκτα μια ελληνική πτώχευση και τελικά την έξοδο της χώρας από την Ευρωζώνη.
Και όσο οι υπουργοί Οικονομικών εξακολουθούν να διαπραγματεύονται με την Ελλάδα, δεν θα επιτραπεί στον EFSF / ESM να λάβει τέτοια μέτρα.
(3) Οίκοι αξιολόγησης: Η αποτυχία πληρωμής του ΔΝΤ δεν είναι χρεοκοπία
Στη διάρκεια των τελευταίων τεσσάρων εβδομάδων, οι τέσσερις βασικοί οίκοι αξιολόγησης έχουν δηλώσει ότι δεν θα υποβαθμίσουν την Ελλάδα σε "default" αν δεν εξυπηρετήσει τα δάνεια της προς το ΔΝΤ.
Στην περίπτωση των τριών οργανισμών, αυτό θα ισχύει ακόμη και αν η Ελλάδα δεν εξυπηρετεί τα ομόλογα της ΕΚΤ που λήγουν τον Ιούλιο.
Μόνο η Moody's θα μειώσει τη βαθμολογία της χώρας στη θέση "D".
(4) ΕΚΤ: Δεν θα διακόψει τον ELA αλλά πιθανόν να επιβάλει μεγαλύτερο κούρεμα
Εάν οι οίκοι αξιολόγησης δεν υποβαθμίσουν τα ελληνικά ομόλογα σε "D", αυτό θα καταστήσει ευκολότερο για την ΕΚΤ να κρατήσει τη ρευστότητα στις ελληνικές τράπεζες με τη βοήθεια του μηχανισμού επείγουσας παροχής ρευστότητας (ELA).
Η Commerzbank πιστεύει ότι θα συνεχίσει να χορηγεί αυτά τα δάνεια, καθώς δεν θα θέλει κανείς να αναλάβει την ευθύνη για ένα Grexit - ένα αναπόφευκτο σενάριο εάν ο ELA σταματήσει για τις ελληνικές τράπεζες.
Η μόνη πιθανή αντίδραση της ΕΚΤ θα ήταν να αυξήσει το haircut επί των αξιών των εγγυήσεων που δίνουν οι ελληνικές τράπεζες.
Και αυτό είναι μόνο πιθανό να συμβεί σε μια κλίμακα που δεν θα θέτει σε κίνδυνο την παροχή ρευστότητας στις τράπεζες.
Υψηλά εμπόδια για μια συμφωνία ...
Αν κοιτάξουμε τις σημερινές θέσεις της ελληνικής κυβέρνησης, από τη μία πλευρά, και των διεθνών πιστωτών, από την άλλη, υπάρχουν πολλοί παράγοντες που επιχειρηματολογούν ενάντια στη συμφωνία μεταξύ των δύο.
Ενώ το ΔΝΤ, η ΕΚΤ και το Eurogroup έχουν ήδη προβεί σε σημαντικές παραχωρήσεις σε σύγκριση με την αρχική συμφωνία του δεύτερου προγράμματος διάσωσης, η ελληνική κυβέρνηση απορρίπτει κατηγορηματικά τις περαιτέρω περικοπές και τις μεταρρυθμίσεις.
Η συμφωνία επίσης δυσχεραίνεται από τη σθεναρή αντίσταση εντός του ΣΥΡΙΖΑ σε οποιαδήποτε σημαντική παραχώρηση προς τους πιστωτές.
Και έπειτα υπάρχουν και συγκρούσεις μεταξύ των πιστωτών.
Σύμφωνα με το καταστατικό του, το ΔΝΤ μπορεί να πληρώσει μόνο όταν το το χρέος της χώρας είναι βιώσιμο.
Στο δεύτερο πακέτο διάσωσης, ο όρος αυτός πληρούται μόνο με αναδιάρθρωση και - τουλάχιστον εκ των υστέρων - με πάρα πολύ αισιόδοξες παραδοχές για την ανάπτυξη.
Έτσι, καθώς ο στόχος του 120% για το ελληνικό χρέος θα είναι δύσκολο να επιτευχθεί έως το 2020, το ΔΝΤ απαιτεί περισσότερη αναδιάρθρωση χρέους, η οποία θα έχει μόνο το επιθυμητό αποτέλεσμα, αν τα ευρωπαϊκά κράτη μέλη παραιτηθούν των απαιτήσεων τους.
Αλλά αυτό απορρίπτεται κατηγορηματικά από το Eurogroup και την ΕΚΤ.
... Αλλά μην υποτιμάτε την πολιτική βούληση για να σωθεί το ευρώ!
Κατά συνέπεια, το μόνο επιχείρημα για τη σύναψη συμφωνίας είναι η πολιτική βούληση για τη διατήρηση της Ελλάδας εντός της Ευρωζώνης.
Το παρελθόν έχει δείξει ότι αυτή η πολιτική βούληση δεν θα πρέπει να υποτιμάται.
Σε περίπτωση ελληνικής χρεοκοπίας, τα κράτη-πιστωτές θα πρέπει να διαγράψουν το μεγαλύτερο μέρος των απαιτήσεών τους προς την Ελλάδα.
Αν και είναι αμφίβολο αν θα μπορέσει ποτέ να αποπληρωθεί το χρέος στο σύνολό του, ακόμα και αν οι επερχόμενες πληρωμές τηρούνται και ένα νέο πρόγραμμα διάσωσης ξεκινήσει, η άμεση διαγραφή θα δικαιώσει πολιτικές των τελευταίων ετών που έχουν αποτύχει.
Αλλά υπάρχει και η αβεβαιότητα σχετικά με τις συνέπειες ενός Grexit.
Ενώ εκτιμάται ότι η Ευρωζώνη μπορεί να το αντιμετωπίσει, δεν υπάρχει καμία εγγύηση ότι η κρίση δημόσιου χρέους δεν θα αναζωπυρωθεί και είναι αμφίβολο αν οι κυβερνήσεις είναι διατεθειμένες να αναλάβουν αυτόν τον κίνδυνο.
Επιπλέον, υπάρχουν και τα «γεωπολιτικά» ζητήματα, που μπορούν επίσης να διαδραματίσουν ένα σημαντικό ρόλο.
Μια αφερέγγυα Ελλάδα θα είναι πιο επιρρεπής σε μεγαλύτερη επιρροή από τη Ρωσία.
Το πολιτικό αδιέξοδο συνεχίζεται
Η Commerzbank πιστεύει, επομένως, ότι η απόφαση είναι ακόμα σε κόψη του ξυραφιού.
Τελικά μια συμφωνία είναι, επίσης, δυνατή μόνο μεταξύ του Eurogroup και της Ελλάδας, εάν το ΔΝΤ δεν είναι διατεθειμένο να κάνει μεγάλους συμβιβασμούς.
Επίσης, η «ελληνική κρίση» δύσκολα θα ξεπεραστεί.
Το φθινόπωρο η χώρα θα χρειαστεί ένα τρίτο πρόγραμμα διάσωσης, καταλήγει η Commerzbank.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών