Τελευταία Νέα
Αναλύσεις – Εκθέσεις

Bank of America: Η ΕΕ θα αποτρέψει το Grexit ακόμη και αν δεν πληρωθεί το ΔΝΤ στις 30 Ιουνίου

Bank of America: Η ΕΕ θα αποτρέψει το Grexit ακόμη και αν δεν πληρωθεί το ΔΝΤ στις 30 Ιουνίου
Η ΕΚΤ θα πρέπει να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο για την αντιμετώπιση της «μόλυνσης»
Το χρονοδιάγραμμα για την Ελλάδα είναι πλέον πολύ… πολύ σφιχτό, αναφέρει στη σημερινή της ανάλυση η Bank of America Merrill Lynch, εκτιμώντας ότι το σημερινό Eurogroup θα μπορούσε να είναι η τελευταία ευκαιρία για την έγκαιρη εκταμίευση της δόσης προς την Ελλάδα, η οποία θα εξασφαλίσει την συνδυασμένη πληρωμή προς το ΔΝΤ στις 30 Ιουνίου.
Στη σημερινή 7σέλιδη ανάλυση με τίτλο «What if Greece defaults» (Τι θα συμβεί εάν η Ελλάδα χρεοκοπήσει), που σας παρουσιάζει το www.bankingnews.gr, η Bank of America Merrill Lynch βλέπει ότι τα πράγματα έχουν γίνει πιο «σκούρα», αλλά υπάρχουν ακόμη ορισμένες «γκρι αποχρώσεις».
Στην ανάλυση εξετάζει πώς οι Ευρωπαίοι θα μπορούσαν να διαχειριστούν τις συνέπειες μιας μη πληρωμής του ΔΝΤ από την Ελλάδα, ειδικά για την περιφέρεια.
Κατά την άποψη της Bank of America Merrill Lynch η ΕΚΤ θα πρέπει να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο για την αντιμετώπιση της μόλυνσης, αλλά αν
η ελληνική κρίση συνεχιστεί για πολύ ακόμη, μια βαθύτερη εμπλοκή για τα κράτη μέλη, με περαιτέρω παραχωρήσεις της κυριαρχίας τους, θα ενισχύσει το ευρώ, ως προς τη θεσμική δομή.
Όσον αφορά τη σχέση της Ευρωζώνης με την Ελλάδα, αν δεν επιτευχθεί συμφωνία οι Ευρωπαίοι θα επιδιώξουν να δημιουργήσουν μια «γκρίζα περιοχή», στην οποία η χρεοκοπία δεν θα σημαίνει απαραίτητα ένα Grexit.
Αυτό θα ήταν σε κάθε περίπτωση μια πολύ εύθραυστη ισορροπία και θα δημιουργήσει πολλά προβλήματα, για την αποφυγή κάθε "μη αναστρέψιμης" εξέλιξης.

Τι χειρισμοί θα υπάρξουν μετά από χρεοκοπία της Ελλάδας

Οι πιθανότητες, ακόμη και στην περίπτωση μιας συμφωνίας, να εκταμιευτεί εγκαίρως η δόση για την Ελλάδα, προκειμένου να γίνει η πληρωμή του ΔΝΤ στις 30 Ιουνίου είναι πλέον λίγες.
Σε κάθε περίπτωση, η αλληλουχία των γεγονότων μπορεί να προκαλέσει μια χαμένη πληρωμή.
Τι συνιστά όμως μια χρεοκοπία;
Πρώτον, μια χαμένη πληρωμή δεν συνιστά αυτόματα και χρεοκοπία.
Υπάρχει μια αβεβαιότητα σχετικά με το εάν ή όχι η Ελλάδα μπορούσε επωφεληθεί από ένα 30ήμερο περιθώριο.
Τη λεγόμενη "περίοδο χάριτος".
Δεύτερον, μια χαμένη πληρωμή προς το ΔΝΤ έχει μικρές αυτόματες συνέπειες.
Πράγματι, μια πολύ δραματική τροπή των γεγονότων θα μπορούσε να ακολουθήσει, αλλά αυτό θα εξαρτηθεί από τις πολιτικές αποφάσεις.
Ο EFSF θα μπορούσε ενδεχομένως να ζητήσει την αποπληρωμή των οφειλών από την Ελλάδα, ενεργοποιώντας μια σειρά από ρήτρες για (κάποια) από τα ομόλογα που κατέχει ο ιδιωτικός τομέας.
Αλλά η λέξη κλειδί ανωτέρω είναι ότι «θα μπορούσε».
Ο EFSF έχει τη δυνατότητα να επιταχύνει τις πληρωμές, αλλά σίγουρα δεν υποχρεούται να το κάνει.
Το διοικητικό συμβούλιο θα πρέπει να αποφασίσει επ 'αυτού.
Αλλά πιθανόν να προσπαθήσει να αποφύγει οποιαδήποτε πράξη - απόφαση οδηγήσει σε μη αναστρέψιμες καταστάσεις, ενώ θα φροντίσει να δημιουργήσει τα περιθώρια προς την κατεύθυνση μιας συμφωνίας.
Θα ήταν προς το συμφέρον των Ευρωπαίων να επιταχύνουν τα δάνεια του EFSF;
Ενδεχομένως όχι.
Υπάρχει ένα μορατόριουμ στην αποπληρωμή του κεφαλαίου τους μέχρι το 2021.
Εφ’ όσον οι Έλληνες πληρώνουν μικρό επιτόκιο σε αυτό, μπορεί να είναι στρατηγικά ενδιαφέρον κάτι τέτοιο.
Αλλιώς οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις θα αναγκαστούν να αναγνωρίσουν μια απώλεια, η οποία είναι πολιτικά περίπλοκη, ακόμη και αν οι συνέπειες περιοριστούν.
Τρίτον, η ΕΚΤ έχει κάποια περιθώρια κινήσεων στον μηχανισμό ELA.
Οι τράπεζες πρέπει να είναι φερέγγυες και η χώρα πρέπει να παραμείνει σε ένα πρόγραμμα προκειμένου να χορηγείται ο μηχανισμός ELA.
Ακόμη και αν υπάρξει μια χαμένη πληρωμή προς το ΔΝΤ, αυτό δεν θα πρέπει να έχει άμεσες επιπτώσεις για την ΕΚΤ.
Όμως, η ΕΚΤ θα πρέπει να ασχοληθεί με τη λήξη των προγραμμάτων.
Η ΕΚΤ θα πρέπει να αναγνωρίσει ότι η Ελλάδα δεν είναι πλέον στο πλαίσιο ενός προγράμματος και ότι η μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα των τραπεζών είναι σε κίνδυνο.
Πώς η ΕΚΤ θα ανταποκριθεί σε αυτή την κίνηση εξαρτάται σαφώς από τη γενική πολιτική, τη διάθεση και τις εξελίξεις στην αγορά.
Αν υπάρχει μια πιθανότητα για μια συμφωνία, θα ήταν λογικό η ΕΚΤ να είναι επιεικής.
Ως εκ τούτου ο προσδιορισμός της προσέγγισης θα βοηθήσει, αν η περιφέρεια της Ευρωζώνης δεχτεί πιέσεις.
Ωστόσο, η ελληνική κυβέρνηση αν συνεχίσει τη ρητορική της και η ελπίδα για μια συμφωνία συνεχίζει να σβήνει, τότε θα είχε νόημα η ΕΚΤ να είναι πιο σκληρή και να παγώσει αμέσως τον ELA, εξέλιξη που πιθανότατα θα προκαλούσε μια πολιτική αλλαγή στην Ελλάδα καθώς θα έπρεπε να επιβληθούν έλεγχοι στην κίνηση κεφαλαίων.
Τέταρτον, θα ήταν κρίσιμης σημασίας εάν δεν υπάρξει μια πληρωμή προς την ΕΚΤ.
Μια τέτοια εξέλιξη θα αναγκάσει στη μεταφορά κεφαλαίων από τους ευρωπαίους φορολογούμενους στην Ελλάδα (τουλάχιστον, αυτό θα μειώσει τη ροή εσόδων των άλλων κυβερνήσεων μέσω των μερισμάτων των ΕθνΚΤ).
Σίγουρα αυτό θα αναζωπύρωνε τη συζήτηση σχετικά με τη νομισματική χρηματοδότηση της κυβέρνησης.
Επιπλέον, ο οίκος αξιολόγησης S&P θα μπορούσε να είναι λιγότερο επιεικής στην αποτυχία μιας πληρωμής προς την ΕΚΤ, από ότι προς το ΔΝΤ.
Αλλά συνολικά, θα ήταν δύσκολο για την κεντρική τράπεζα να βρει άλλο τρόπο για τη στήριξη της χώρας.
Επισημαίνεται εδώ ότι ακόμη και αν οι Ευρωπαίοι να προσπαθήσουν να αποφύγουν οποιαδήποτε μη αναστρέψιμη εξέλιξη, ο έλεγχος δεν είναι πλήρης.
Σε κάθε σημείο θα μπορούσαμε να έχουμε για την επιτάχυνση των εκροών καταθέσεων, αναγκάζοντας στην επιβολή ελέγχων στην κίνηση κεφαλαίων, ακόμη και αν ο ELA δεν «παγώσει».
Αξίζει να υπογραμμισθεί εδώ ότι μια χαμένη πληρωμή προς το ΔΝΤ θα ήταν προς τον θεσμό που είναι ο πιο σκληρός διαπραγματευτής, αλλά αυτό, με τη σειρά του, θα μπορούσε να αναγκάσει τους Γερμανούς να αποδεχθούν μια ελάφρυνση του χρέους, ή, τουλάχιστον, να δεσμευτούν να ανοίξουν μια συζήτηση για το θέμα αυτό.

Ο δρόμος προς το Grexit δεν είναι απλός

Έχει υποστηριχθεί πολλές φορές ότι ένας σημαντικός στόχος των Ευρωπαίων θα ήταν να αποφευχθεί οποιαδήποτε μη αναστρέψιμη εξέλιξη που θα μπορούσε να δυσχεράνει ένα "come back" σε μια συμφωνία.
Οι Ευρωπαίοι είναι πιθανό να είναι διευκολυντικοί σε περίπτωση αθέτησης μιας πληρωμής προς το ΔΝΤ, όσο υπάρχει κάποια ελπίδα για μια συμφωνία.
Το ίδιο θα ισχύει και για την ΕΚΤ.
Επιπλέον, ακόμη και αν υπάρχει χρεοκοπία είτε στο ΔΝΤ είτε στην ΕΚΤ, οι πιθανότητες για ένα Grexit δεν είναι σαφείς.
Εάν υπάρξει κάτι τέτοιο θα προωθηθούν κάποιες προσπάθειες για να κρατηθεί η Ελλάδα στην Ευρωζώνη ακόμη και μετά από μια χρεοκοπία:
1. Δεν υπάρχει εύκολος νόμιμος τρόπος και για τις δύο πλευρές.
Η Ευρώπη δεν μπορεί πιθανόν να ωθήσει την Ελλάδα νομικά εκτός Ευρωζώνης
Επίσης, η ελληνική πλευρά δεν θα είναι πλήρως προστατευμένη έναντι των συνεπειών μιας αθέτησης, ακόμη και μετά την έξοδο από την Ευρωζώνη, καθιστώντας την επιλογή λιγότερο ελκυστική.
Θα είναι πολύ πιθανό να βυθιστεί σε ένα νομικό τέλμα, σχετικά με το χρέος τους, κάνει οποιαδήποτε λύση να περιπλέκεται ακόμη και μεσοπρόθεσμα.
2. Οι υλικοτεχνικές προκλήσεις θα ήταν μαζικές
3. Ο Τσίπρας δεν έχει την εντολή για Grexit.
Το πολιτικό κόστος θα είναι ακόμη μεγαλύτερο από εκείνο του ελέγχου κεφαλαίου.
4. Οι Ευρωπαίοι θα αποφύγουν μάλλον ένα Grexit, ακόμη και στην περίπτωση αδυναμίας πληρωμής.
Ο φόβος των γεωπολιτικών επιπτώσεις, καθώς και η αποφυγή του «κακού προηγουμένου», δημιουργεί κάποιες γκρίζες αποχρώσεις στα «σκούρα» σενάρια,

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης