Το τρίτο σχέδιο διάσωσης για την Ελλάδα δεν θα λύσει τα βαθιά οικονομικά και δημοσιονομικά προβλήματα
Ενώ η Ελλάδα φαίνεται τελικά να λαμβάνει ένα τρίτο πακέτο διάσωσης, οι εξαιρετικά αισιόδοξες οικονομικές και δημοσιονομικές προβλέψεις στις οποίες στηρίζεται το πακέτο δείχνουν ότι η εφαρμογή του δεν μπορεί να διαρκέσει για πολύ καιρό.
Αυτό αναφέρει στη σημερινή της ανάλυση η Capital Economics, υπό τον τίτλο «Greek bailout built on fantasy forecasts» (το ελληνικό πακέτο διάσωσης στηρίζεται σε φανταστικές προβλέψεις), που σας παρουσιάζει το www.bankingnews.gr, και στην οποία επισημαίνεται ότι η Ελλάδα φέρεται να έχει φθάσει στην τελική συμφωνία με τους «θεσμούς» εν μία νυκτί.
Η ελληνική Βουλή αναμένεται να ψηφίσει σχετικά με το σχέδιο, την Πέμπτη, πριν συνεδριάσει το Eurogroup την Παρασκευή.
Αυτό θα επιτρέψει την εκταμίευση της δόσης των 25 δισ. για την Ελλάδα στην ώρα της, προκειμένου να ανταποκριθεί στις πληρωμές προς την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.
Η Ελλάδα προφανώς συμφώνησε να εφαρμόσει ένα επιπλέον πακέτο 35 δράσεων σε αντάλλαγμα για μια χαλάρωση των δημοσιονομικών στόχων που καθορίζονται στο σχέδιο.
Αντί για την επίτευξη ενός πρωτογενούς πλεονάσματος του προϋπολογισμού ύψους 1% του ΑΕΠ το τρέχον έτος, η Ελλάδα αναμένεται τώρα να πετύχει ένα μικρό έλλειμμα της τάξης του 0,25%, ενώ το 2016 αναμένεται το πλεόνασμα να παραμείνει στο 0,5%, από 2% που ήταν προηγουμένως ο στόχος.
Αυτό θα μπορούσε να υποδηλώνει ότι η Ελλάδα θα πρέπει να εφαρμόσει λιγότερα μέτρα λιτότητας στο εγγύς μέλλον, ενδεχομένως επιτρέποντας στην οικονομία να επιστρέψει στην ανάπτυξη.
Εν τω μεταξύ, κάποιας μορφής ελάφρυνσης του χρέους θα μπορούσε να βοηθήσει την Ελλάδα να ανακτήσει την πρόσβαση στις αγορές χρέους.
Στο πλαίσιο αυτό, οι κίνδυνοι για μια βραχυπρόθεσμη ελληνική έξοδο από τη ζώνη του ευρώ φαίνεται να έχουν υποχωρήσει.
Αλλά, σύμφωνα με την Capital Economics, φαίνεται ότι το σχέδιο βασίζεται σε αρχικές προβλέψεις για την οικονομία και τα δημόσια οικονομικά που είναι κοντά στα όρια της φαντασίας.
Όπως φαίνεται στο Διάγραμμα 1, πρόσφατες έρευνες έδειξαν ότι ο οικονομικός αντίκτυπος των ελέγχων κεφαλαίου ήταν καταστροφικός, με την δραστηριότητα να καταρρέει.
Φυσικά, τέτοια ακραία αδυναμία μπορεί να λήξει όταν αρθούν οι έλεγχοι.
Αλλά δεν είναι σαφές ότι αυτό θα είναι πολύ σύντομα.
Και ακόμα κι αν είναι, το ΑΕΠ θα μπορούσε να εξακολουθεί να υποχωρεί πολύ περισσότερο αυτό το έτος από την εκτίμηση του 2,1% - 2,3% που περιλαμβάνεται στο σχέδιο διάσωσης.
Μάλιστα, η Capital Economics αναμένει συρρίκνωση του ΑΕΠ της τάξης του 4% ή χειρότερα.
Και η μόνιμη βλάβη στα δημοσιονομικά και στο χρηματοπιστωτικό σύστημα, καθώς και τις θεμελιώδεις αρχές της ανταγωνιστικότητας, θα μπορούσαν να παρατείνουν την ύφεση το επόμενο έτος και πέρα.
Αυτή η κατάσταση, με τη σειρά της, δείχνει ότι ακόμη και αν τροποποιηθούν οι δημοσιονομικοί στόχοι θα αποδειχθούν εξαιρετικά απαιτητικοί, αν όχι
εντελώς ανέφικτοι.
Πράγματι, η ύφεση στην οικονομία φαίνεται ότι θα ωθήσει τον προϋπολογισμό απότομα πίσω στο έλλειμμα τα επόμενα τρίμηνα.
Η εξέλιξη αυτή, εάν επιβεβαιωθεί θα απαιτήσει πρόσθετα μέτρα λιτότητας, με αντίστοιχη περαιτέρω ζημιά στην οικονομία.
Είναι δυνατόν βέβαια, οι πιστωτές στην Ελλάδα να χαλαρώσουν τους δημοσιονομικούς στόχους πολύ περισσότερο.
Αλλά θα υπάρχει σίγουρα ένα όριο στο πόσα περιθώρια θα παρέχουν, δεδομένων των εσωτερικών πολιτικών πιέσεων και της πεποίθησής τους ότι μια ελληνική έξοδος από την ευρωζώνη θα έχει μόνο περιορισμένες επιπτώσεις στην υπόλοιπη ευρωζώνη.
Κατά συνέπεια, υπάρχει σαφής κίνδυνος ότι η διάσωση θα σταματήσει πολύ πριν την προγραμματισμένη ημερομηνία λήξης, η οποία είναι στα τρία χρόνια.
Εν ολίγοις, η Capital Economics παραμένει στην άποψη ότι το τρίτο σχέδιο διάσωσης για την Ελλάδα δεν θα λύσει τα βαθιά οικονομικά και δημοσιονομικά προβλήματα ή να εξασφαλίσει το μέλλον της μέσα στη νομισματική ένωση.
www.bankingnews.gr
Αυτό αναφέρει στη σημερινή της ανάλυση η Capital Economics, υπό τον τίτλο «Greek bailout built on fantasy forecasts» (το ελληνικό πακέτο διάσωσης στηρίζεται σε φανταστικές προβλέψεις), που σας παρουσιάζει το www.bankingnews.gr, και στην οποία επισημαίνεται ότι η Ελλάδα φέρεται να έχει φθάσει στην τελική συμφωνία με τους «θεσμούς» εν μία νυκτί.
Η ελληνική Βουλή αναμένεται να ψηφίσει σχετικά με το σχέδιο, την Πέμπτη, πριν συνεδριάσει το Eurogroup την Παρασκευή.
Αυτό θα επιτρέψει την εκταμίευση της δόσης των 25 δισ. για την Ελλάδα στην ώρα της, προκειμένου να ανταποκριθεί στις πληρωμές προς την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.
Η Ελλάδα προφανώς συμφώνησε να εφαρμόσει ένα επιπλέον πακέτο 35 δράσεων σε αντάλλαγμα για μια χαλάρωση των δημοσιονομικών στόχων που καθορίζονται στο σχέδιο.
Αντί για την επίτευξη ενός πρωτογενούς πλεονάσματος του προϋπολογισμού ύψους 1% του ΑΕΠ το τρέχον έτος, η Ελλάδα αναμένεται τώρα να πετύχει ένα μικρό έλλειμμα της τάξης του 0,25%, ενώ το 2016 αναμένεται το πλεόνασμα να παραμείνει στο 0,5%, από 2% που ήταν προηγουμένως ο στόχος.
Αυτό θα μπορούσε να υποδηλώνει ότι η Ελλάδα θα πρέπει να εφαρμόσει λιγότερα μέτρα λιτότητας στο εγγύς μέλλον, ενδεχομένως επιτρέποντας στην οικονομία να επιστρέψει στην ανάπτυξη.
Εν τω μεταξύ, κάποιας μορφής ελάφρυνσης του χρέους θα μπορούσε να βοηθήσει την Ελλάδα να ανακτήσει την πρόσβαση στις αγορές χρέους.
Στο πλαίσιο αυτό, οι κίνδυνοι για μια βραχυπρόθεσμη ελληνική έξοδο από τη ζώνη του ευρώ φαίνεται να έχουν υποχωρήσει.
Αλλά, σύμφωνα με την Capital Economics, φαίνεται ότι το σχέδιο βασίζεται σε αρχικές προβλέψεις για την οικονομία και τα δημόσια οικονομικά που είναι κοντά στα όρια της φαντασίας.
Όπως φαίνεται στο Διάγραμμα 1, πρόσφατες έρευνες έδειξαν ότι ο οικονομικός αντίκτυπος των ελέγχων κεφαλαίου ήταν καταστροφικός, με την δραστηριότητα να καταρρέει.
Φυσικά, τέτοια ακραία αδυναμία μπορεί να λήξει όταν αρθούν οι έλεγχοι.
Αλλά δεν είναι σαφές ότι αυτό θα είναι πολύ σύντομα.
Και ακόμα κι αν είναι, το ΑΕΠ θα μπορούσε να εξακολουθεί να υποχωρεί πολύ περισσότερο αυτό το έτος από την εκτίμηση του 2,1% - 2,3% που περιλαμβάνεται στο σχέδιο διάσωσης.
Μάλιστα, η Capital Economics αναμένει συρρίκνωση του ΑΕΠ της τάξης του 4% ή χειρότερα.
Και η μόνιμη βλάβη στα δημοσιονομικά και στο χρηματοπιστωτικό σύστημα, καθώς και τις θεμελιώδεις αρχές της ανταγωνιστικότητας, θα μπορούσαν να παρατείνουν την ύφεση το επόμενο έτος και πέρα.
Αυτή η κατάσταση, με τη σειρά της, δείχνει ότι ακόμη και αν τροποποιηθούν οι δημοσιονομικοί στόχοι θα αποδειχθούν εξαιρετικά απαιτητικοί, αν όχι
εντελώς ανέφικτοι.
Πράγματι, η ύφεση στην οικονομία φαίνεται ότι θα ωθήσει τον προϋπολογισμό απότομα πίσω στο έλλειμμα τα επόμενα τρίμηνα.
Η εξέλιξη αυτή, εάν επιβεβαιωθεί θα απαιτήσει πρόσθετα μέτρα λιτότητας, με αντίστοιχη περαιτέρω ζημιά στην οικονομία.
Είναι δυνατόν βέβαια, οι πιστωτές στην Ελλάδα να χαλαρώσουν τους δημοσιονομικούς στόχους πολύ περισσότερο.
Αλλά θα υπάρχει σίγουρα ένα όριο στο πόσα περιθώρια θα παρέχουν, δεδομένων των εσωτερικών πολιτικών πιέσεων και της πεποίθησής τους ότι μια ελληνική έξοδος από την ευρωζώνη θα έχει μόνο περιορισμένες επιπτώσεις στην υπόλοιπη ευρωζώνη.
Κατά συνέπεια, υπάρχει σαφής κίνδυνος ότι η διάσωση θα σταματήσει πολύ πριν την προγραμματισμένη ημερομηνία λήξης, η οποία είναι στα τρία χρόνια.
Εν ολίγοις, η Capital Economics παραμένει στην άποψη ότι το τρίτο σχέδιο διάσωσης για την Ελλάδα δεν θα λύσει τα βαθιά οικονομικά και δημοσιονομικά προβλήματα ή να εξασφαλίσει το μέλλον της μέσα στη νομισματική ένωση.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών