Grexit ή επανασχεδιασμός του τρίτου πακέτου διάσωσης, είναι οι επιλογές της Ελλάδας
Παρά το γεγονός ότι οι βραχυπρόθεσμοι κίνδυνοι έχουν υποχωρήσει μετά τη συμφωνία που υπήρξε μεταξύ Ελλάδος και ευρωπαϊκών θεσμών, η Societe Generale κρατά στο 65% τις πιθανότητες ενός Grexit.
Αυτό αναφέρει στην τελευταία 174σέλιδη ανάλυσή της για την πορεία της παγκόσμιας οικονομίας και ειδικά στο κεφάλαιο για την Ελλάδα, το οποίο σας παρουσιάζει το www.bankingnews.gr
Με δεδομένη την αδυναμία της ελληνικής οικονομίας και την έκταση της λιτότητας που περιλαμβάνεται στο πρόγραμμα, η Societe Generale πιστεύει ότι τα σημάδια της μεταρρυθμιστικής κόπωσης είναι έντονα, με αποτέλεσμα η πολιτική αστάθεια να συνεχιστεί.
Για να αποφευχθεί το Grexit και να έχει η Ελλάδα ελπίδες, πρέπει να ανακτήσει την πρόσβαση στην αγορά και να ενισχύσει τη φορολογική της αποτελεσματικότητα.
Επίσης, το τρέχον μνημόνιο συμφωνίας θα πρέπει να επανασχεδιαστεί, αλλά όχι να περιλαμβάνει μόνο μια αναδιαμόρφωση του χρέους, αλλά και ένα ονομαστικό κούρεμα.
Το πρόγραμμα διάσωσης (MoU), προβλέπει διάφορες βασικές μεταρρυθμίσεις που πρόκειται να υλοποιηθούν έως το τέλος του Σεπτεμβρίου (ρύθμιση της αγοράς προϊόντων, κυρίως ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου) ή από το τέλος Οκτωβρίου (μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος, ίδρυση ταμείου διαχείρισης δημόσιας περιουσίας).
Η υπηρεσιακή πρωθυπουργός ανέφερε πρόσφατα ότι συνεχίζουν να εργάζονται σε τεχνικό επίπεδο για τα θέματα αυτά, αλλά δεν θα είναι σε θέση να νομοθετήσει σχετικά με τα κύρια ζητήματα.
Ως εκ τούτου, ακόμη και στο αισιόδοξο σενάριο μιας σταθερής πλειοψηφίας, η πρώτη αξιολόγηση του σχεδίου διάσωσης, καθώς και η συζήτηση για μια αναδιαμόρφωση του χρέους ενδέχεται να αναβληθεί από τον Οκτώβριο έως το τέλος του έτους.
Η στροφή του ΣΥΡΙΖΑ, το κλειδί για μια σταθερή κυβέρνηση;
Οι εκλογές της 20ης Σεπτεμβρίου θα είναι η τρίτη εκλογική διαδικασία μέσα στο 2015.
Τα αποτελέσματά τους φαίνεται τόσο αβέβαια όσο ποτέ.
Οι τελευταίες δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι η υποστήριξη του ΣΥΡΙΖΑ έχει μειωθεί δραματικά, περίπου στο 25% έναντι 36,3% στην ψηφοφορία τον Ιανουάριο.
Ο κατακερματισμός του εκλογικού σώματος δείχνει ότι ούτε ο ΣΥΡΙΖΑ, αλλά ούτε η Νέα Δημοκρατία θα είναι σε θέση να σχηματίσουν κυβέρνηση από τη δική τους πλειοψηφία, και ότι θα απαιτηθούν τουλάχιστον τρία κόμματα για μια κυβέρνηση.
Η διαδικασία της εύρεσης συμμαχιών αναμένεται να είναι επώδυνη και δεν μπορεί κανείς να αποκλείσει ένα ασαφές εκλογικό αποτέλεσμα, παρόμοιο με αυτό που συνέβη το 2012, όταν δύο εκλογικές διαδιακσίες πραγματοποιήθηκαν σε δύο μήνες.
Ωστόσο, παρά τη μεγάλη νίκη του ΟΧΙ στο δημοψήφισμα, η υποστήριξη για το πρόγραμμα διάσωσης φαίνεται να είναι ευρέως διαδεδομένη σε όλη το φάσμα των πολιτικών κομμάτων.
Με αυτά τα δεδομένα, ένας μεγάλος συνασπισμός θα μπορούσε να είναι πιθανός.
Δεδομένου ότι ο ΣΥΡΙΖΑ έκανε στροφή σχετικά με το πρόγραμμα διάσωσης, είναι πλέον μέρος των κύριων πολιτικών κομμάτων που έχουν αναγνωρίσει ότι πρέπει να αποδεχθούν τις αυστηρές απαιτήσεις για τις μεταρρυθμίσεις σε αντάλλαγμα της διάσωσης και για την αποφυγή Grexit.
Μόνο τα ακραία κόμματα (Χρυσή Αυγή, Λαϊκή Ενότητα, ΚΚΕ), τα οποία συνολικά δεν υπερβαίνουν το 15% των ψήφων, αποστασιοποιούνται από την εφαρμογή του μνημονίου, υποστηρίζοντας το ενδεχόμενο Grexit.
Κίνδυνοι εφαρμογής: Ραντεβού το επόμενο καλοκαίρι
Εκ πρώτης όψεως, η κατάσταση αυτή θα μπορούσε να βοηθήσει στην αποφυγή της αποτυχίας του τρίτου προγράμματος διάσωσης, σε αντίθεση με τα δύο προηγούμενα προγράμματα.
Σε ένα άρθρο του στις 9 Ιουλίου, ο επικεφαλής οικονομολόγος του ΔΝΤ, Ο. Blanchard υπογράμμισε τις δυσκολίες που αντιμετώπισε η Ελλάδα κατά τη διάρκεια του προηγούμενου προγράμματος.
«Μόνο 5 από τις 12 προγραμματισμένες αξιολογήσεις του ΔΝΤ στο πλαίσιο του τρέχοντος προγράμματος ολοκληρώθηκαν, λόγω της μη εφαρμογής των μεταρρυθμίσεων.
Ένα από τα σημαντικότερα μειονεκτήματα των δύο προηγούμενων προγραμμάτων ήταν η μεγάλη συγκέντρωση στην φορολογική εξυγίανση - μαζί με μια φιλόδοξη δημοσιονομική προσαρμογή και υψηλούς στόχους ιδιωτικοποιήσεων και ανάπτυξης», ανέφερε ο Blanchard.
Μελετώντας τα δύο προηγούμενα προγράμματα, παρατηρούμε ένα κοινό μοτίβο: την επιτυχή εφαρμογή κατά την έναρξη του προγράμματος (όταν η Ελλάδα λαμβάνει νέα χρηματοδότηση), την οποία διαδέχεται η κόπωση για μεταρρυθμίσεις και λιτότητα μετά από 12 σε 15 μήνες, όταν ο σωρευτικός αντίκτυπος των μέτρων κάνει την εμφάνισή του στην οικονομία και την πολιτική.
Από το 2010, οι ελληνικές κυβερνήσεις δεν μπορούν να καλύψουν τους όρους.
Η Societe Generale εκτιμά ότι ούτε αυτή τη φορά τα πράγματα θα είναι διαφορετικά, με τις πιθανότητες το πρόγραμμα να εκτελεστεί χωρίς καθυστερήσεις να είναι λίγες.
Συγκεκριμένα, εκτιμά ότι με το σύνολο των μέτρων που έχουν ήδη ψηφιστεί τον Ιούλιο και τον Αύγουστο
η ελληνική οικονομία είναι απίθανο να βγεί από την ύφεση πριν το 2017.
Το αποτέλεσμα αυτού είναι οι πιθανότητες η Ελλάδα να πετύχει τους στόχους για τα επόμενα έτη (και ως εκ τούτου να λάβει περαιτέρω μέτρα λιτότητας) να παραμένουν αυξημένες.
Τα περιθώρια λιτότητας έχουν ήδη εξαντληθεί σε μεγάλο βαθμό, με τον πληθυσμό να εμφανίζεται απρόθυμος να αποδεχθεί περαιτέρω λιτότητα (όπως φαίνεται από το συντριπτικό «Όχι» στο δημοψήφισμα) μέσα σε μια αιώνια ύφεση.
Αυτό θα περιορίσει αναμφίβολα την ικανότητα της κυβέρνησης και την προθυμία της να εφαρμόσει το πρόγραμμα.
Δεδομένης της τρέχουσας κατάστασης στην ελληνική οικονομία, η Societe Generale πιστεύει ότι το πρώτο σημάδι της κόπωσης θα αρχίσει να εμφανίζεται το επόμενο καλοκαίρι, ιδίως όταν οι συνταξιούχοι θα αρχίσουν θα βλέπουν σε μεγάλο βαθμό τις συνέπειες.
Τότε θα είναι και η συζήτηση για το σχέδιο προϋπολογισμού του 2017.
Η συμμετοχή του ΔΝΤ θα απαιτήσει μια μεγάλη αναδιάρθρωση του χρέους...
Όταν το Eurogroup ενέκρινε τι τρίτο πακέτο διάσωσης στις 14 Αυγούστου, το ΔΝΤ αποφάσισε να μην συμμετάσχει.
Σε σημείωμά του τον Ιούλιο, το ΔΝΤ υποστήριξε ότι η ανάγκη για την ελάφρυνση του χρέους θα πρέπει να εξεταστεί από τους ηγέτες της ζώνης, ενώ πρότεινε τρεις επιλογές:
1) μεγάλη επέκταση της διάρκειας αποπληρωμής (έως 40 έτη) με περίοδο χάριτος 30 ετών για το σύνολο του ευρωπαϊκού χρέους (συμπεριλαμβανομένης και της νέας χρηματοδότησης)
2) κούρεμα αξίας 30% του ΑΕΠ τουλάχιστον
3) ετήσιες μεταβιβάσεις.
Όπως τόνισε το ΔΝΤ αυτό ήταν στο πλαίσιο μιας προκαταρκτικής αξιολόγησης και μόνο, ενώ στην τελική αξιολόγηση μπορεί να απαιτεί μεγαλύτερη αναδιάρθρωση.
Οι επιλογές 2) και 3), έχουν αποκλειστεί από τους ηγέτες της ΕΕ.
... Θα είναι το τελευταίο το τρίτο πακέτο διάσωσης;
Στις 14 Αυγούστου, ο πρόεδρος του Eurogroup, J. Dijsselbloem ανέφερε ότι το Eurogroup και το ΔΝΤ συμφώνησαν ότι η βιωσιμότητα του χρέους δεν θα πρέπει να εξετάζεται με βάση το δείκτη προς ΑΕΠ.
Το χρέος θα πρέπει να επικεντρωθεί κυρίως στις αναλογίες των ταμειακών ροών.
Πράγματι, στο σημείωμα που εξέδωσε τον Ιούλιο, το ΔΝΤ πρότεινε ότι το χρέος θα μπορούσε να είναι βιώσιμο αν οι ανάγκες χρηματοδότησης παραμένουν κάτω από το 15% του ΑΕΠ κατά τις επόμενες δύο δεκαετίες.
Μια αναδιάρθρωση του χρέους προβλέπεται μετά την πρώτη αναθεώρηση (δηλαδή προς το τέλος του έτους), η οποία μπορεί θεωρητικά να βοηθήσει στην επίτευξη αυτού του περιορισμού.
Ωστόσο, εφ 'όσον ο δείκτης του χρέους παραμένει σε υψηλά επίπεδα (πάνω από 150%), η Ελλάδα είναι απίθανο να ανακτήσει την πρόσβαση στην αγορά.
Επομένως, η Ελλάδα θα πρέπει να χρηματοδοτηθεί μέσω των επίσημων πιστωτών της κατά τα επόμενα χρόνια, ακόμη και μετά το 2018...
Αυτό σημαίνει ότι το τρίτο σχέδιο διάσωσης δεν θα είναι το τελευταία.
Πολιτικά, αυτό σημαίνει ότι οι πιθανότητες η Ελλάδα να ανακτήσει την κυριαρχία θα παραμένουν πολύ χαμηλά, σε αντίθεση με την Πορτογαλία και την Ιρλανδία, οι οποίες κατάφεραν να βγουν από τα προγράμματά τους μετά από τρία χρόνια.
Grexit ή επανασχεδιασμός του τρίτου πακέτου διάσωσης
Όλα αυτά δείχνουν ότι το τρίτο πρόγραμμα διάσωσης στην σημερινή του μορφή δεν έχει πολλές πιθανότητες να είναι βιώσιμο.
Έτσι προκύπτουν δύο σενάρια.
Πρώτο είναι οι πολιτικοί να χαλαρώσουν τους αυστηρούς όρους που καθορίζονται στο τρέχον μνημόνιο συμφωνίας, να παρέχουν περισσότερη χρηματοδότηση και να συμφωνήσουν σε μια μεγάλη αναδιάρθρωση του χρέους που να αυξάνει τις πιθανότητες της Ελλάδας να ανακτήσει την πρόσβασή της στην αγορά μεσοπρόθεσμα.
Το δεύτερο είναι η Ελλάδα να αντιμετωπίσει τις δυσοίωνες προοπτικές στο υπόλοιπο του προγράμματος για αόριστο χρονικό διάστημα.
Με καμιά πραγματική προοπτική εξόδου από την ΕΕ, η ενοχλητική εποπτεία και η έλλειψη δημοσιονομικής κυριαρχίας, αναμφίβολα θα κλιμακώσουν τις πολιτικές εντάσεις.
Κατά τη γνώμη της Societe Generale αυτό τελικά θα οδηγήσει στο άλλο σενάριο: το σχέδιο Β που παρουσίασε το γερμανικό Υπουργείο Οικονομικών, δηλαδή να υπάρξει ένα διαχειρίσιμο Grexit.
www.bankingnews.gr
Αυτό αναφέρει στην τελευταία 174σέλιδη ανάλυσή της για την πορεία της παγκόσμιας οικονομίας και ειδικά στο κεφάλαιο για την Ελλάδα, το οποίο σας παρουσιάζει το www.bankingnews.gr
Με δεδομένη την αδυναμία της ελληνικής οικονομίας και την έκταση της λιτότητας που περιλαμβάνεται στο πρόγραμμα, η Societe Generale πιστεύει ότι τα σημάδια της μεταρρυθμιστικής κόπωσης είναι έντονα, με αποτέλεσμα η πολιτική αστάθεια να συνεχιστεί.
Για να αποφευχθεί το Grexit και να έχει η Ελλάδα ελπίδες, πρέπει να ανακτήσει την πρόσβαση στην αγορά και να ενισχύσει τη φορολογική της αποτελεσματικότητα.
Επίσης, το τρέχον μνημόνιο συμφωνίας θα πρέπει να επανασχεδιαστεί, αλλά όχι να περιλαμβάνει μόνο μια αναδιαμόρφωση του χρέους, αλλά και ένα ονομαστικό κούρεμα.
Το πρόγραμμα διάσωσης (MoU), προβλέπει διάφορες βασικές μεταρρυθμίσεις που πρόκειται να υλοποιηθούν έως το τέλος του Σεπτεμβρίου (ρύθμιση της αγοράς προϊόντων, κυρίως ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου) ή από το τέλος Οκτωβρίου (μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος, ίδρυση ταμείου διαχείρισης δημόσιας περιουσίας).
Η υπηρεσιακή πρωθυπουργός ανέφερε πρόσφατα ότι συνεχίζουν να εργάζονται σε τεχνικό επίπεδο για τα θέματα αυτά, αλλά δεν θα είναι σε θέση να νομοθετήσει σχετικά με τα κύρια ζητήματα.
Ως εκ τούτου, ακόμη και στο αισιόδοξο σενάριο μιας σταθερής πλειοψηφίας, η πρώτη αξιολόγηση του σχεδίου διάσωσης, καθώς και η συζήτηση για μια αναδιαμόρφωση του χρέους ενδέχεται να αναβληθεί από τον Οκτώβριο έως το τέλος του έτους.
Η στροφή του ΣΥΡΙΖΑ, το κλειδί για μια σταθερή κυβέρνηση;
Οι εκλογές της 20ης Σεπτεμβρίου θα είναι η τρίτη εκλογική διαδικασία μέσα στο 2015.
Τα αποτελέσματά τους φαίνεται τόσο αβέβαια όσο ποτέ.
Οι τελευταίες δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι η υποστήριξη του ΣΥΡΙΖΑ έχει μειωθεί δραματικά, περίπου στο 25% έναντι 36,3% στην ψηφοφορία τον Ιανουάριο.
Ο κατακερματισμός του εκλογικού σώματος δείχνει ότι ούτε ο ΣΥΡΙΖΑ, αλλά ούτε η Νέα Δημοκρατία θα είναι σε θέση να σχηματίσουν κυβέρνηση από τη δική τους πλειοψηφία, και ότι θα απαιτηθούν τουλάχιστον τρία κόμματα για μια κυβέρνηση.
Η διαδικασία της εύρεσης συμμαχιών αναμένεται να είναι επώδυνη και δεν μπορεί κανείς να αποκλείσει ένα ασαφές εκλογικό αποτέλεσμα, παρόμοιο με αυτό που συνέβη το 2012, όταν δύο εκλογικές διαδιακσίες πραγματοποιήθηκαν σε δύο μήνες.
Ωστόσο, παρά τη μεγάλη νίκη του ΟΧΙ στο δημοψήφισμα, η υποστήριξη για το πρόγραμμα διάσωσης φαίνεται να είναι ευρέως διαδεδομένη σε όλη το φάσμα των πολιτικών κομμάτων.
Με αυτά τα δεδομένα, ένας μεγάλος συνασπισμός θα μπορούσε να είναι πιθανός.
Δεδομένου ότι ο ΣΥΡΙΖΑ έκανε στροφή σχετικά με το πρόγραμμα διάσωσης, είναι πλέον μέρος των κύριων πολιτικών κομμάτων που έχουν αναγνωρίσει ότι πρέπει να αποδεχθούν τις αυστηρές απαιτήσεις για τις μεταρρυθμίσεις σε αντάλλαγμα της διάσωσης και για την αποφυγή Grexit.
Μόνο τα ακραία κόμματα (Χρυσή Αυγή, Λαϊκή Ενότητα, ΚΚΕ), τα οποία συνολικά δεν υπερβαίνουν το 15% των ψήφων, αποστασιοποιούνται από την εφαρμογή του μνημονίου, υποστηρίζοντας το ενδεχόμενο Grexit.
Κίνδυνοι εφαρμογής: Ραντεβού το επόμενο καλοκαίρι
Εκ πρώτης όψεως, η κατάσταση αυτή θα μπορούσε να βοηθήσει στην αποφυγή της αποτυχίας του τρίτου προγράμματος διάσωσης, σε αντίθεση με τα δύο προηγούμενα προγράμματα.
Σε ένα άρθρο του στις 9 Ιουλίου, ο επικεφαλής οικονομολόγος του ΔΝΤ, Ο. Blanchard υπογράμμισε τις δυσκολίες που αντιμετώπισε η Ελλάδα κατά τη διάρκεια του προηγούμενου προγράμματος.
«Μόνο 5 από τις 12 προγραμματισμένες αξιολογήσεις του ΔΝΤ στο πλαίσιο του τρέχοντος προγράμματος ολοκληρώθηκαν, λόγω της μη εφαρμογής των μεταρρυθμίσεων.
Ένα από τα σημαντικότερα μειονεκτήματα των δύο προηγούμενων προγραμμάτων ήταν η μεγάλη συγκέντρωση στην φορολογική εξυγίανση - μαζί με μια φιλόδοξη δημοσιονομική προσαρμογή και υψηλούς στόχους ιδιωτικοποιήσεων και ανάπτυξης», ανέφερε ο Blanchard.
Μελετώντας τα δύο προηγούμενα προγράμματα, παρατηρούμε ένα κοινό μοτίβο: την επιτυχή εφαρμογή κατά την έναρξη του προγράμματος (όταν η Ελλάδα λαμβάνει νέα χρηματοδότηση), την οποία διαδέχεται η κόπωση για μεταρρυθμίσεις και λιτότητα μετά από 12 σε 15 μήνες, όταν ο σωρευτικός αντίκτυπος των μέτρων κάνει την εμφάνισή του στην οικονομία και την πολιτική.
Από το 2010, οι ελληνικές κυβερνήσεις δεν μπορούν να καλύψουν τους όρους.
Η Societe Generale εκτιμά ότι ούτε αυτή τη φορά τα πράγματα θα είναι διαφορετικά, με τις πιθανότητες το πρόγραμμα να εκτελεστεί χωρίς καθυστερήσεις να είναι λίγες.
Συγκεκριμένα, εκτιμά ότι με το σύνολο των μέτρων που έχουν ήδη ψηφιστεί τον Ιούλιο και τον Αύγουστο
η ελληνική οικονομία είναι απίθανο να βγεί από την ύφεση πριν το 2017.
Το αποτέλεσμα αυτού είναι οι πιθανότητες η Ελλάδα να πετύχει τους στόχους για τα επόμενα έτη (και ως εκ τούτου να λάβει περαιτέρω μέτρα λιτότητας) να παραμένουν αυξημένες.
Τα περιθώρια λιτότητας έχουν ήδη εξαντληθεί σε μεγάλο βαθμό, με τον πληθυσμό να εμφανίζεται απρόθυμος να αποδεχθεί περαιτέρω λιτότητα (όπως φαίνεται από το συντριπτικό «Όχι» στο δημοψήφισμα) μέσα σε μια αιώνια ύφεση.
Αυτό θα περιορίσει αναμφίβολα την ικανότητα της κυβέρνησης και την προθυμία της να εφαρμόσει το πρόγραμμα.
Δεδομένης της τρέχουσας κατάστασης στην ελληνική οικονομία, η Societe Generale πιστεύει ότι το πρώτο σημάδι της κόπωσης θα αρχίσει να εμφανίζεται το επόμενο καλοκαίρι, ιδίως όταν οι συνταξιούχοι θα αρχίσουν θα βλέπουν σε μεγάλο βαθμό τις συνέπειες.
Τότε θα είναι και η συζήτηση για το σχέδιο προϋπολογισμού του 2017.
Η συμμετοχή του ΔΝΤ θα απαιτήσει μια μεγάλη αναδιάρθρωση του χρέους...
Όταν το Eurogroup ενέκρινε τι τρίτο πακέτο διάσωσης στις 14 Αυγούστου, το ΔΝΤ αποφάσισε να μην συμμετάσχει.
Σε σημείωμά του τον Ιούλιο, το ΔΝΤ υποστήριξε ότι η ανάγκη για την ελάφρυνση του χρέους θα πρέπει να εξεταστεί από τους ηγέτες της ζώνης, ενώ πρότεινε τρεις επιλογές:
1) μεγάλη επέκταση της διάρκειας αποπληρωμής (έως 40 έτη) με περίοδο χάριτος 30 ετών για το σύνολο του ευρωπαϊκού χρέους (συμπεριλαμβανομένης και της νέας χρηματοδότησης)
2) κούρεμα αξίας 30% του ΑΕΠ τουλάχιστον
3) ετήσιες μεταβιβάσεις.
Όπως τόνισε το ΔΝΤ αυτό ήταν στο πλαίσιο μιας προκαταρκτικής αξιολόγησης και μόνο, ενώ στην τελική αξιολόγηση μπορεί να απαιτεί μεγαλύτερη αναδιάρθρωση.
Οι επιλογές 2) και 3), έχουν αποκλειστεί από τους ηγέτες της ΕΕ.
... Θα είναι το τελευταίο το τρίτο πακέτο διάσωσης;
Στις 14 Αυγούστου, ο πρόεδρος του Eurogroup, J. Dijsselbloem ανέφερε ότι το Eurogroup και το ΔΝΤ συμφώνησαν ότι η βιωσιμότητα του χρέους δεν θα πρέπει να εξετάζεται με βάση το δείκτη προς ΑΕΠ.
Το χρέος θα πρέπει να επικεντρωθεί κυρίως στις αναλογίες των ταμειακών ροών.
Πράγματι, στο σημείωμα που εξέδωσε τον Ιούλιο, το ΔΝΤ πρότεινε ότι το χρέος θα μπορούσε να είναι βιώσιμο αν οι ανάγκες χρηματοδότησης παραμένουν κάτω από το 15% του ΑΕΠ κατά τις επόμενες δύο δεκαετίες.
Μια αναδιάρθρωση του χρέους προβλέπεται μετά την πρώτη αναθεώρηση (δηλαδή προς το τέλος του έτους), η οποία μπορεί θεωρητικά να βοηθήσει στην επίτευξη αυτού του περιορισμού.
Ωστόσο, εφ 'όσον ο δείκτης του χρέους παραμένει σε υψηλά επίπεδα (πάνω από 150%), η Ελλάδα είναι απίθανο να ανακτήσει την πρόσβαση στην αγορά.
Επομένως, η Ελλάδα θα πρέπει να χρηματοδοτηθεί μέσω των επίσημων πιστωτών της κατά τα επόμενα χρόνια, ακόμη και μετά το 2018...
Αυτό σημαίνει ότι το τρίτο σχέδιο διάσωσης δεν θα είναι το τελευταία.
Πολιτικά, αυτό σημαίνει ότι οι πιθανότητες η Ελλάδα να ανακτήσει την κυριαρχία θα παραμένουν πολύ χαμηλά, σε αντίθεση με την Πορτογαλία και την Ιρλανδία, οι οποίες κατάφεραν να βγουν από τα προγράμματά τους μετά από τρία χρόνια.
Grexit ή επανασχεδιασμός του τρίτου πακέτου διάσωσης
Όλα αυτά δείχνουν ότι το τρίτο πρόγραμμα διάσωσης στην σημερινή του μορφή δεν έχει πολλές πιθανότητες να είναι βιώσιμο.
Έτσι προκύπτουν δύο σενάρια.
Πρώτο είναι οι πολιτικοί να χαλαρώσουν τους αυστηρούς όρους που καθορίζονται στο τρέχον μνημόνιο συμφωνίας, να παρέχουν περισσότερη χρηματοδότηση και να συμφωνήσουν σε μια μεγάλη αναδιάρθρωση του χρέους που να αυξάνει τις πιθανότητες της Ελλάδας να ανακτήσει την πρόσβασή της στην αγορά μεσοπρόθεσμα.
Το δεύτερο είναι η Ελλάδα να αντιμετωπίσει τις δυσοίωνες προοπτικές στο υπόλοιπο του προγράμματος για αόριστο χρονικό διάστημα.
Με καμιά πραγματική προοπτική εξόδου από την ΕΕ, η ενοχλητική εποπτεία και η έλλειψη δημοσιονομικής κυριαρχίας, αναμφίβολα θα κλιμακώσουν τις πολιτικές εντάσεις.
Κατά τη γνώμη της Societe Generale αυτό τελικά θα οδηγήσει στο άλλο σενάριο: το σχέδιο Β που παρουσίασε το γερμανικό Υπουργείο Οικονομικών, δηλαδή να υπάρξει ένα διαχειρίσιμο Grexit.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών