Οι συντάξεις και η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, οι δημοσιονομικές αποκλίσεις που μπορούν να φέρουν νέα μέτρα και οι διαφωνίες των πιστωτών είναι οι βασικοί λόγοι
Η νίκη του ΣΥΡΙΖΑ στις εκλογές και η επιστροφή του κυβερνητικού του συνασπισμού με τους ΑΝΕΛ στην εξουσία αντιμετωπίστηκε θετικά από τους περισσότερους αναλυτές, όσον αφορά τη μεταρρυθμιστική προσπάθεια της Ελλάδας.
Με αυτή την άποψη συντάσσεται και το Council on Foreign Relations που σε άρθρο του επισημαίνει ότι η νέα κυβέρνηση έχει τώρα μία ισχυρή εντολή για να εφαρμόσει το πρόγραμμα που συμφωνήθηκε τον Αύγουστο του 2015.
Το CFR σημειώνει, βέβαια, ότι η πρώτη αξιολόγηση του Νοεμβρίου έχει μερικά σκληρά θέματα (συνταξιοδοτικό, ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών), αλλά οι όποιες διαφωνίες θα καμφθούν με αντάλλαγμα τις διαπραγματεύσεις για την ελάφρυνση του χρέους.
Το πιο σημαντικό είναι, όμως, ότι η συνεχιζόμενη μεταναστευτική κρίση και άλλε αποφάσεις που θα ληφθούν σε ευρωπαϊκό επίπεδο (π.χ. το δημοψήφισμα για το Brexit) έχουν μειώσει την όρεξη μία νέα αντιπαράθεση με την ελληνική κυβέρνηση.
Όλα αυτά δείχνουν ότι υπάρχει η απαιτούμενη ανοχή για να παραμείνει το πρόγραμμα στις ράγες.
Παρόλα αυτά, η άποψη του Council on Foreign Relations είναι ότι το Grexit παραμένει η πιο πιθανή προοπτική και η καλύτερη επιλογή της Ελλάδας για να αποκαταστήσει την ανάπτυξη της οικονομίας της μακροπρόθεσμα.
Συντάξεις και τραπεζικός τομέας
Η πρώτη αξιολόγηση θα βρει την κυβέρνηση υπό πίεση για να προχωρήσει σε μεταρρυθμίσεις στο συνταξιοδοτικό, που είναι από τις πλέον σκληρές αποφάσεις που θα πρέπει να πάρει η κυβέρνηση Τσίπρα.
Στα τραπεζικά, υπάρχουν σημαντικές διαφορές σχετικά με το μέγεθος της ανακεφαλαιοποίησης, καθώς το ΔΝΤ θέλει να είναι μεγαλύτερη απ’ ό,τι σχεδιάζει η ελληνική κυβέρνηση.
Δημοσιονομικές αποκλίσεις και χρηματοδότηση
Αν και ανεπίσημα υπήρξε μία ανάκαμψη στη συλλογή φόρων, τα στοιχεία του Αυγούστου έδειξαν ότι τα έσοδα παραμένουν κατά 11,9% κάτω από τον στόχο.
Οι δημοσιονομικοί στόχοι επιτεύχθηκαν, αλλά με μία μαζική μείωση των δαπανών, που είναι αμφίβολο αν θα αποδειχτεί βιώσιμη.
Μέρος αυτής της βελτίωσης είναι επίσης λογιστικό και με δεδομένη την οικονομική καταστροφή του φετινού καλοκαιριού με όσα έγιναν με τους πιστωτές θα υπάρξουν αποκλίσεις και διαμάχη για τον αν η Ελλάδα χρειάζεται να λάβει πρόσθετα μέτρα.
Οι διαφωνίες των πιστωτών
Αν η Ελλάδα δεν πάρει πρόσθετα μέτρα και ως αποτέλεσμα χρειαστεί περαιτέρω χρηματοδότηση από τα 86 δισ. ευρώ του προγράμματος, ποιος θα πληρώσει;
Το ΔΝΤ έχει ήδη ξεκαθαρίσει ότι η προθυμία του να δανείσει την Ελλάδα θα εξαρτηθεί από το αν θα υπάρξει ελάφρυνση χρέους από τους άλλους πιστωτές, αλλά το CFR θεωρεί ότι αυτό είναι ένα πρόσχημα για να μειώσει τη δανειοδότηση.
Χωρίς ένα μεγάλο μορατόριουμ, περίπου 30 ετών, ή, ένα κούρεμα της ονομαστικής αξίας του χρέους η επιβάρυνση θα είναι ανεξέλεγκτη θεωρεί το ΔΝΤ.
Αλλά ακόμα κι αν οι Ευρωπαίοι πιστωτές υιοθετήσουν την άποψη του ΔΝΤ, θα υπάρξει μία χρηματοδοτική ανάγκη που θα υπερβαίνει όσα το Ταμείο είναι πρόθυμο να προσφέρει.
Τη στιγμή που η συμφωνία καλεί τους Ευρωπαίους να καλύψουν οποιαδήποτε χρηματοδοτικό κενό προκύψει, το ρίσκο μετά την ελάφρυνση χρέους είναι να καταστεί το ΔΝΤ ένας πιστωτής έκτακτης ανάγκης.
Συνοψίζοντας, οι εκλογές της Κυριακής μειώνουν τους κινδύνους που αντιμετωπίζει η Ελλάδα στην προσπάθειά της να επιστρέψει στην ανάπτυξη εντός ευρωζώνης, αλλά τα πιο δύσκολα τεστ δεν έχουν έρθει ακόμα.
www.bankingnews.gr
Με αυτή την άποψη συντάσσεται και το Council on Foreign Relations που σε άρθρο του επισημαίνει ότι η νέα κυβέρνηση έχει τώρα μία ισχυρή εντολή για να εφαρμόσει το πρόγραμμα που συμφωνήθηκε τον Αύγουστο του 2015.
Το CFR σημειώνει, βέβαια, ότι η πρώτη αξιολόγηση του Νοεμβρίου έχει μερικά σκληρά θέματα (συνταξιοδοτικό, ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών), αλλά οι όποιες διαφωνίες θα καμφθούν με αντάλλαγμα τις διαπραγματεύσεις για την ελάφρυνση του χρέους.
Το πιο σημαντικό είναι, όμως, ότι η συνεχιζόμενη μεταναστευτική κρίση και άλλε αποφάσεις που θα ληφθούν σε ευρωπαϊκό επίπεδο (π.χ. το δημοψήφισμα για το Brexit) έχουν μειώσει την όρεξη μία νέα αντιπαράθεση με την ελληνική κυβέρνηση.
Όλα αυτά δείχνουν ότι υπάρχει η απαιτούμενη ανοχή για να παραμείνει το πρόγραμμα στις ράγες.
Παρόλα αυτά, η άποψη του Council on Foreign Relations είναι ότι το Grexit παραμένει η πιο πιθανή προοπτική και η καλύτερη επιλογή της Ελλάδας για να αποκαταστήσει την ανάπτυξη της οικονομίας της μακροπρόθεσμα.
Συντάξεις και τραπεζικός τομέας
Η πρώτη αξιολόγηση θα βρει την κυβέρνηση υπό πίεση για να προχωρήσει σε μεταρρυθμίσεις στο συνταξιοδοτικό, που είναι από τις πλέον σκληρές αποφάσεις που θα πρέπει να πάρει η κυβέρνηση Τσίπρα.
Στα τραπεζικά, υπάρχουν σημαντικές διαφορές σχετικά με το μέγεθος της ανακεφαλαιοποίησης, καθώς το ΔΝΤ θέλει να είναι μεγαλύτερη απ’ ό,τι σχεδιάζει η ελληνική κυβέρνηση.
Δημοσιονομικές αποκλίσεις και χρηματοδότηση
Αν και ανεπίσημα υπήρξε μία ανάκαμψη στη συλλογή φόρων, τα στοιχεία του Αυγούστου έδειξαν ότι τα έσοδα παραμένουν κατά 11,9% κάτω από τον στόχο.
Οι δημοσιονομικοί στόχοι επιτεύχθηκαν, αλλά με μία μαζική μείωση των δαπανών, που είναι αμφίβολο αν θα αποδειχτεί βιώσιμη.
Μέρος αυτής της βελτίωσης είναι επίσης λογιστικό και με δεδομένη την οικονομική καταστροφή του φετινού καλοκαιριού με όσα έγιναν με τους πιστωτές θα υπάρξουν αποκλίσεις και διαμάχη για τον αν η Ελλάδα χρειάζεται να λάβει πρόσθετα μέτρα.
Οι διαφωνίες των πιστωτών
Αν η Ελλάδα δεν πάρει πρόσθετα μέτρα και ως αποτέλεσμα χρειαστεί περαιτέρω χρηματοδότηση από τα 86 δισ. ευρώ του προγράμματος, ποιος θα πληρώσει;
Το ΔΝΤ έχει ήδη ξεκαθαρίσει ότι η προθυμία του να δανείσει την Ελλάδα θα εξαρτηθεί από το αν θα υπάρξει ελάφρυνση χρέους από τους άλλους πιστωτές, αλλά το CFR θεωρεί ότι αυτό είναι ένα πρόσχημα για να μειώσει τη δανειοδότηση.
Χωρίς ένα μεγάλο μορατόριουμ, περίπου 30 ετών, ή, ένα κούρεμα της ονομαστικής αξίας του χρέους η επιβάρυνση θα είναι ανεξέλεγκτη θεωρεί το ΔΝΤ.
Αλλά ακόμα κι αν οι Ευρωπαίοι πιστωτές υιοθετήσουν την άποψη του ΔΝΤ, θα υπάρξει μία χρηματοδοτική ανάγκη που θα υπερβαίνει όσα το Ταμείο είναι πρόθυμο να προσφέρει.
Τη στιγμή που η συμφωνία καλεί τους Ευρωπαίους να καλύψουν οποιαδήποτε χρηματοδοτικό κενό προκύψει, το ρίσκο μετά την ελάφρυνση χρέους είναι να καταστεί το ΔΝΤ ένας πιστωτής έκτακτης ανάγκης.
Συνοψίζοντας, οι εκλογές της Κυριακής μειώνουν τους κινδύνους που αντιμετωπίζει η Ελλάδα στην προσπάθειά της να επιστρέψει στην ανάπτυξη εντός ευρωζώνης, αλλά τα πιο δύσκολα τεστ δεν έχουν έρθει ακόμα.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών