Τελευταία Νέα
Αναλύσεις – Εκθέσεις

Bruegel: Κίνδυνος να μην υπάρχουν ομόλογα να αγοράσει η ΕΚΤ - Τα όρια απειλούν την αποτελεσματικότητα του QE

Bruegel: Κίνδυνος να μην υπάρχουν ομόλογα να αγοράσει η ΕΚΤ - Τα όρια απειλούν την αποτελεσματικότητα του QE
Μπορεί να μην καταφέρει να διατηρήσει την ποσοτική χαλάρωση όλο το 2017
Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) έχει κάνει μια σειρά από σημαντικές αλλαγές στις αρχικές κατευθυντήριες γραμμές του προγράμματός της ποσοτικής χαλάρωσης, δεδομένου ότι το πρόγραμμα ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 2015.
Οι αλλαγές αυτές είναι ευπρόσδεκτες, καθώς οι αρχικές κατευθυντήριες γραμμές θα επιφέρουν γρήγορα περιορισμένη εφαρμογή του προγράμματος, αναφέρει σε νέα ανάλυσή του το Ινστιτούτο Bruegel.
Οι αλλαγές που ανακοίνωσε την επέκταση του συνόλου των εξαγοράσιμων περιουσιακών στοιχείων και να δώσει κάποια ευελιξία στην ΕΚΤ κατά την εκτέλεση του προγράμματός της.
Ωστόσο, αυτό δεν μπορεί να είναι αρκετό για να διατηρήσει την ποσοτική χαλάρωση σε όλο το 2017 ή αν η ΕΚΤ επιθυμεί να αυξήσει το μηνιαίο ποσό των αγορών, ώστε να παράσχει το απαραίτητο νομισματική κίνητρο για την Ευρωζώνη για να περιορίσει τον πληθωρισμό στο 2%.
Για να αυξήσει την ευελιξία του προγράμματος, η ΕΚΤ θα μπορούσε να μεταβάλει περαιτέρω τη σύνθεση των αγορών της.
Η επέκταση του προγράμματος ποσοτικής χαλάρωσης εγείρει και κάποια εύλογα ερωτήματα σχετικά με πιθανές δυσμενείς συνέπειές του.
Ωστόσο, τα οφέλη αυτής της πολιτικής εξακολουθούν να υπερτερούν των πιθανών αρνητικών συνεπειών της για τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα ή την ανισότητα.
Ο φόβος ότι η αξιοπιστία της ΕΚΤ θα υπονομευθεί εξαιτίας του προγράμματος ποσοτικής χαλάρωσης, φαίνεται επίσης να είναι σε μεγάλο βαθμό αβάσιμος.
Αντίθετα, ο κύριος κίνδυνος για την αξιοπιστία της ΕΚΤ, είναι ο κίνδυνος να μην επιτύχει το στόχο της για πληθωρισμό 2%, η οποία θα μπορούσε να οδηγήσει τις προσδοκίες σε αποτυχία.
Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) έχει κάνει μια σειρά από σημαντικές αλλαγές στον αρχικό σχεδιασμό του προγράμματος της ποσοτικής χαλάρωσης, δεδομένου ότι το πρόγραμμα ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 2015.
Η τράπεζα έχει επεκτείνει τον κατάλογο των εθνικών οργανισμών των οποίων οι τίτλοι είναι επιλέξιμοι για το Πρόγραμμα Αγοράς Δημόσιου Τομέα, έχει αλλάξει το όριο μεριδίου (εξασφαλίζοντας ότι το Ευρωσύστημα δεν θα παραβιάζει την απαγόρευση της νομισματικής χρηματοδότησης), η οποία είχε αρχικά οριστεί σε 25%, σε 33% (τουλάχιστον για τίτλους χωρίς ρήτρες συλλογικής δράσης), έχει προσθέσει ομόλογα εθνικών και περιφερειακών κυβερνήσεων στον κατάλογο των αποδεκτών περιουσιακών στοιχείων, έχει ανακοινώσει ότι το πρόγραμμα θα συνεχιστεί έως τον Σεπτέμβριο του 2016, ενώ προηγουμένως είχε ανακοινωθεί ως καταληκτική ημερομηνία ο Μάρτιος του 2017 "ή ακόμη πιο πέρα, αν είναι απαραίτητο" και έχει δηλώσει την πρόθεσή της να επανεπενδύσει τις βασικές πληρωμές για τους τίτλους που αποκτήθηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος καθώς ωριμάζουν.
Όπως εξηγείται στην Claeys et al (2015b), οι αρχικές κατευθυντήριες γραμμές του προγράμματος θα είχαν περιορίσει το μέγεθος και τη διάρκεια του προγράμματος, ειδικά εάν διατηρηθεί για όλο 2017.
Οι αλλαγές στο σχεδιασμό του προγράμματος που ανακοινώθηκαν κατά τη διάρκεια του 2015, επεκτείνουν σημαντικά το σύνολο της επαναγοράς ομολόγων και θα πρέπει επομένως να καθυστερήσει το σημείο στο οποίο θα φθάσει στα όρια.
Ωστόσο, η απόφαση να επανεπενδύσουν τις κύριες πληρωμές καθώς τα ομόλογα λήγουν, με την αύξηση της μηνιαίας νομισματικής αγοράς μετά το Μάρτιο του 2017, θα οδηγήσει επίσης στα όρια που έφθασε νωρίτερα.
Κατά τον ίδιο τρόπο, η απόφαση της ΕΚΤ να αυξήσει το ποσό των PSPP που αγοράζει κάθε μήνα, για παράδειγμα, από 44 δις € σε 64 δις €, θα προκαταβάλει επίσης τις αγορές.
Στο τέλος, λόγω του ζητήματος του ορίου αγοράς, για ένα δεδομένο σύνολο τίτλων θα υπάρχει πάντα ένα πρόβλημα μεγαλύτερων μηνιαίων αγορών και παράτασης του προγράμματος.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης