Τελευταία Νέα
Αναλύσεις – Εκθέσεις

Winslow (Fitch) στο bankingnews: «Ανέφικτη προοπτική» η ελάφρυνση του ελληνικού χρέους και ο στόχος για πλεόνασμα το 2018

Winslow (Fitch) στο bankingnews: «Ανέφικτη προοπτική» η ελάφρυνση του ελληνικού χρέους και ο στόχος για πλεόνασμα το 2018
Για τα capital controls αναφέρει ο Douglas Winslow της Fitch ότι δεν μπορεί να υπάρξει ουσιαστική χαλάρωση πριν το τέλος του 2016 ωστόσο διευκρινίζει ότι απαιτούνται συνετοί χειρισμοί.
Η ελάφρυνση του χρέους φαίνεται για τους έλληνες πολιτικούς ή τον ελληνικό λαό ως μια μακρική ή ανέφικτη προοπτική αναφέρει με νόημα ο Douglas Winslow διευθυντής της Fitch για τις αξιολογήσεις των κρατών και υπεύθυνος για την Ελλάδα σε συνέντευξη του στο bankingnews και τονίζει ότι δεν είναι ούτε εφικτός ο στόχος για πλεόνασμα το 2018.
O οίκος Fitch έχει προγραματίσει την επόμενη αξιολόγηση της Ελλάδος στις 2 Σεπτεμβρίου του 2016.
Αν και για προφανείς λόγους δεν αποκαλύπτει τα χαρτιά του για το τι σχεδιάζει για την Ελλάδα...ωστόσο εμμέσως φωτογραφίζει το εξής.
Για να υπάρξει αναβάθμιση της ελληνικής οικονομίας απαιτείται μεταξύ άλλων και ένα ιστορικό συνεπούς εφαρμογής του μνημονίου...αλλά σε άλλο σημείο τονίζει η Ελλάδα έχει σοβαρές αποκλίσεις από τα προγράμματα διάσωσης τα τελευταία 5 χρόνια. 
Για τα capital controls αναφέρει ότι δεν μπορεί να υπάρξει ουσιαστική χαλάρωση πριν το τέλος του 2016 ωστόσο διευκρινίζει ότι απαιτούνται συνετοί χειρισμοί.


Διαβάστε ολόκληρη τη συνέντευξη του Douglas Winslow στο bankingnews.gr:


- Εκτιμάτε ότι τα capital controls θα μπορούσαν να χαλαρώσουν από τα τέλη του 2016 σε μεγάλο βαθμό.
Πότε θα μπορούσε να θεωρηθεί εφικτή η πλήρης άρση τους;

Ο ρυθμός της χαλάρωσης των capital controls συνδέεται με μία ευρύτερη βελτίωση της εμπιστοσύνης και τις τάσεις στο χρηματοπιστωτικό σύστημα, όπως αυτό παρακολουθείται από την Τράπεζα της Ελλάδος.
Η πρόσφατη απόφαση της ΕΚΤ να επαναφέρει το καθεστώς της κατ' εξαίρεση επιλεξιμότητας των ελληνικών ομολόγων (waiver) για να επιτρέψει στις τράπεζες να τα χρησιμοποιούν ως εγγυήσεις για τα δάνεια της ΕΚΤ είναι ένα σημαντικό βήμα.
Ένα ακόμα βήμα θα είναι να αυξηθούν οι καταθέσεις στις τράπεζες με την πάροδο του χρόνου.
Θα περιμέναμε μια συνετή και σταθερή προσέγγιση για τη χρονική στιγμή κατά την οποία θα γίνει η άρση των capital controls και το βασικό μας σενάριο είναι το πιο πιθανό είναι οι κεφαλαιακοί έλεγχοι δεν θα χαλαρώσουν πριν το τέλος του τρέχοντος έτους.

- Συμφωνείτε με την άποψη ότι η κρίση στην ευρωζώνη έχει εξελιχθεί σε πείραμα;
Και αν ναι, ποια κατάληξη πιστεύετε ότι θα έχει αυτό το πείραμα;

Την ώρα που η κρίση στην ευρωζώνη έχει ξεθωριάσει, έχει παρατηρηθεί μια μετατόπιση του κέντρου βάρους της ευρωπαϊκής πολιτικής μακριά από τα κεντρικά ζητήματα των προηγούμενων ετών, δηλαδή της δημοσιονομικής πειθαρχίας, των οικονομικών μεταρρυθμίσεων και της ενίσχυσης του συντονισμού των οικονομικών πολιτικών στην Ευρώπη.
Από δημοσιονομική άποψη, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και πολλές κυβερνήσεις της ευρωζώνης παρεκκλίνουν από την αυστηρή ερμηνεία των ευρωπαϊκών δημοσιονομικών κανόνων, υιοθετώντας μια πιο χαλαρή δημοσιονομική πολιτική.
Αυτή η παρέκκλιση πιθανότατα να υποστηρίζει την ανάπτυξη στο εγγύς μέλλον, όμως υπονομεύει περαιτέρω τη δημοσιονομική αξιοπιστία.
Το δημόσιο χρέος παραμένει το κλειδί που περιορίζει τις αξιολογήσεις σε πολλές χώρες της περιοχής και αναμένουμε ότι η ίδια κατάσταση θα διατηρηθεί για αρκετά χρόνια τουλάχιστον.

- Τι θα πρέπει να κάνει η Ελλάδα, ώστε να δει την αξιολόγησή της να αναβαθμίζεται;
Απειλείται η Ελλάδα με νέα υποβάθμιση στο εγγύς μέλλον;

Έχουμε προγραμματίσει την επόμενη αναθεώρηση της πιστοληπτικής αξιολόγησης της Ελλάδας την Παρασκευή 2 Σεπτεμβρίου.
Σύμφωνα και με την πρόσφατη ανακοίνωση της αξιολόγησής μας για την Ελλάδα, τον Μάρτιο, μελλοντικές εξελίξεις που θα μπορούσαν, μεμονωμένα ή συλλογικά, να οδηγήσουν σε αναβάθμιση είναι:
  • Ένα ιστορικό επιτυχούς εφαρμογής του προγράμματος του ESM, ως αποτέλεσμα της βελτίωσης των σχέσεων συνεργασίας ανάμεσα στην Ελλάδα και τους επίσημους πιστωτές της και ενούς σχετικά σταθερού πολιτικού περιβάλλοντος.
  • Μια οικονομική ανάκαμψη, περαιτέρω πρωτογενή πλεονάσματα και επίσημη ελάφρυνση του χρέους θα παρείχε ανοδική ώθηση για τις αξιολογήσεις σε μεσοπρόθεσμο επίπεδο.
Εξελίξεις που θα μπορούσαν, ανεξάρτητα ή συλλογικά, να οδηγήσουν σε μία υποβάθμιση περιλαμβάνουν:
  • Μία επανάληψη της παρατεταμένης κατάρρευσης των σχέσεων της Ελλάδας με τους δανειστές της, όπως καταγράφηκε πέρυσι, για παράδειγμα στο γενικό πλαίσιο μίας αποτυχίας να επιτευχθούν οι στόχοι του προγράμματος και εν μέσω επιδεινούμενων συνθηκών ρευστότητας.
  • Τη μη πληρωμή, τον επανακαθορισμό της ονομαστικής αξίας και/ή την ανταλλαγή κρατικών ομολόγων προβληματικού χρέους ή ένα μονομερές μορατόριουμ εξυπηρέτησης όλων των υποχρεώσεων χρέους.
- Η Ευρωζώνη αναμένεται να βοηθήσει την Ελλάδα στο ζήτημα του χρέους από το 2018, έπειτα από ολοκλήρωση των μεταρρυθμίσεων.
Είναι αυτή η λύση για αναδιάρθρωση του χρέους η κατάλληλη για την Ελλάδα;


Η ελάφρυνση του χρέους είναι το κλειδί για την αποκατάσταση της μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας του χρέους και της εμπιστοσύνης στην αγορά.
Η σημερινή διευθέτηση περιλαμβάνει κάποια εμπροσθοβαρή μέτρα για την ελάφρυνση του χρέους, αλλά η πιο ουσιαστική ελάφρυνση του χρέους θα εξαρτηθεί από την ολοκλήρωση του προγράμματος το 2018.
Αυτό έχει τόσο πιθανά πλεονεκτήματα, όσο και πιθανά μειονεκτήματα:
Η παροχή ελάφρυνσης του χρέους σε στάδια, που θα εξαρτάται από την απόδοση του προγράμματος θα μπορούσε να λειτουργήσει ως κίνητρο για τις ελληνικές αρχές να εκπληρώσουν τους στόχους του προγράμματος.
Ωστόσο, με δεδομένη την πορεία της απόκλισης στο πλαίσιο προηγούμενων προγραμμάτων κατά τα τελευταία πέντε χρόνια, πιστεύουμε ότι εξακολουθεί να υπάρχει μεγάλος κίνδυνος ότι το 2018 ο στόχος για το πλεόνασμα δεν θα επιτευχθεί, παρά τη συμφωνία για τον έκτακτο μηχανισμό δημοσιονομικής προσαρμογής.
Ο κίνδυνος αυτός θα μπορούσε να αυξηθεί αν οι όροι που θα τεθούν κάνουν την ικανοποιητική ελάφρυνση του χρέους να φαίνεται για τους έλληνες πολιτικούς ή τον ελληνικό λαό ως μια μακρική ή ανέφικτη προοπτική.

Διαβάστε ολόκληρη τη συνέντευξη του Douglas Winslow στα αγγλικά:

- You estimate that capital controls could be gradually relaxed from late 2016. Why an unduly rapid relaxation of the capital controls would harm Greece’s economy?
The pace of the easing of capital controls will be linked to a wider improvement in confidence and financial system trends as monitored by the central bank.
The recent ECB decision to reinstate the waiver on Greek sovereign bonds to allow banks to use them as collateral for ECB loans is an important step.
Another will be how Greek bank deposits move over time.
We would expect a prudent and steady approach to the timing of lifting capital controls and in our central scenario we believe it is more likely than not that some capital controls will still be in place at the end of this year.

- Would you agree that eurozone crisis is something of an experiment? How do you think this experiment will end?
As the eurozone crisis has faded, there has been a shift in focus of European policymaking away from the main themes of previous years, namely fiscal discipline, economic reform and European financial institution-building.
In fiscal terms, the European Commission and many eurozone governments have moved away from strict interpretation of the European fiscal rules, favouring looser budgetary policy. This outcome is likely to be growth-supportive in the near term but further undermines fiscal credibility.
Public debt remains a key rating constraint for many sovereigns in the region, and we expect this to remain the case for several years at least.

- What should Greece do to see its credit rating upgraded? Is Greece threatened with new downgrading in the near future?
Our next review date for Greece is on Friday 2 September. As per our last rating announcement on Greece in March, future developments that could, individually or collectively, result in an upgrade include:
- A track record of successful implementation of the ESM programme, brought about by an improved working relationship between Greece and its official creditors and a relatively stable political environment.
- An economic recovery, further primary surpluses, and official sector debt relief would provide upward momentum for the ratings over the medium term.
Developments that could, individually or collectively, result in a downgrade include:
-A repeat of the prolonged breakdown in relations between Greece and its creditors seen last year, for example in the context of a failure to meet programme targets and worsening liquidity conditions.
-Non-payment, redenomination and/or distressed debt exchange of government debt securities issued in the market or a government-declared moratorium on all debt service.

- Eurozone looks to help Greece on debt from 2018 upon reform completion. Is this debt restructuring solution the right one for Greece?
Debt relief is key to restoring long-term debt sustainability and market confidence.
The current arrangement has some upfront debt relief, but more substantial debt relief is conditional on programme completion in 2018. This has both advantages and potential drawbacks:
Delivering debt relief in stages, with it being contingent on programme performance could incentivise the Greek authorities to meet programme targets.
However, given the track record of slippage under previous programmes in the past five years, we think there is still a high risk that the 2018 surplus target will be missed despite the agreement on a contingency fiscal mechanism.
This risk could increase if the conditionality set out meant that sizeable debt relief came to be seen by Greek politicians or the public as a distant or unattainable prospect.

Αθηνά Δημητρακοπούλου
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης