Στο 179% επί του ΑΕΠ θα ανέλθει το χρέος της Ελλάδας στα τέλη του 2016, σύμφωνα με τον αμερικανικό οίκο
Αμετάβλητη στο B- διατηρεί την αξιολόγηση της πιστοληπτικής ικανότητας της Ελλάδας ο αμερικανικός οίκος αξιολόγησης Standard and Poor's.
Η δημοσιοποίηση της έκθεσης της Standard and Poor's σήμερα, Παρασκευή 22 Ιουλίου, ήταν αναμενόμενη.
Ειδικότερα, η S&P ανακοίνωσε ότι επιβεβαιώνει:
- τη μακροπρόθεσμη αξιολόγηση της πιστοληπτικής ικανότητας της Ελλάδας στο Β-
- τη βραχυπρόθεσμη αξιολόγηση της πιστοληπτικής ικανότητας της Ελλάδας στο Β
Το outlook και για τις δύο αξιολογήσεις παραμένει σταθερό.
Η επιβεβαίωση απηχεί την εκτίμηση του οίκου ότι η ελληνική κυβέρνηση εκπληρώνει - αν και με καθυστερήσεις - τους επίσημους όρους του προγράμματος δημοσιονομικής στήριξης των 86 δισ. ευρώ, το οποίο χρηματοδοτείται από τα κράτη-μέλη της Ευρωζώνης, μέσω του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (European Stability Mechanism - ESM).
Η S&P σημειώνει ότι ένας από τους στόχους του τρίτου προγράμματος είναι να επιτραπεί στην κυβέρνηση να αναχρηματοδοτείται πλήρως από μόνη, μέσω των αγορών χρέους, ως τον Αύγουστο του 2018, οπότε και το πρόγραμμα αναμένεται να ολοκληρωθεί.
Αναμένουμε ότι στα τέλη του τρέχοντος έτους (2016), το χρέος της Ελλάδας θα ανέλθει σε 179% επί του ΑΕΠ, ένα από τα υψηλότερα ποσοστά χρέους επί του ΑΕΠ ανάμεσα στις χώρες που ο οίκος αξιολογεί.
Σταδιακά, η επιστροφή σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης, η δημοσιονομική συμμόρφωση και τα έσοδα από τις ιδιωτικοποιήσεις, περίπου 2% του ΑΕΠ τα επόμενα τέσσερα χρόνια, θα έχει ως αποτέλεσμα το χρέος να μειωθεί σε 173% επί του ΑΕΠ το 2018, το έτος που θα λήξει το ισχύον, τριετές πρόγραμμα οικονομικής στήριξης.
Το ποσοστό θα παραμένει ένα από τα μεγαλύτερα, συγκριτικά με τα χρέη άλλων χωρών που η S&P βαθμολογεί.
Ακόμα και υπό το αισιόδοξο σενάριο μιας ονομαστικής αύξησης του ΑΕΠ κατά 4,5% (μέσο όρο), πρωτογενούς πλεονάσματος 1,5% του ΑΕΠ και κόστος δανεισμού κάτω του 2%, η Ελλάδα θα χρειαστεί 17 χρόνια, προτού δει το χρέος της να υποχωρεί κάτω από το 100% επί του ΑΕΠ.
Σε αντίθεση με τις περισσότερες κυβερνήσεις που αξιολογούμενα, η μερίδα του λέοντος του επίσημου χρέους της Ελλάδας - περίπου 83% - είναι επίσημο, με περισσότερο από 4/5 (80%) να αποτελεί δάνεια των κρατών-μελών της Ευρωζώνης και των θεσμών σε εξαιρετικά ευνοϊκούς όρους και ωριμάνσεις αποπληρωμής, συμπεριλαμβανομένων των περιόδων χάριτος για την αποπληρωμή του κεφαλαίου, από τρία χρόνια έως και 17 χρόνια για τα δάνεια του ESM.
Επιπλέον, το κόστος εξυπηρέτησης του χρέους είναι χαμηλό, αυτό το διάστημα περίπου 1% με 1,5%.
Με αυτά τα δεδομένα, το βάρος του ελληνικού χρέους είναι ανεκτό (βιώσιμο) και θα παραμείνει ανεκτό (βιώσιμο), υπό τις εξής προϋποθέσεις:
- ότι η χώρα θα μπορεί να αναχρηματοδοτείται με εξίσου ευνοϊκούς όρους όταν βγει στις αγορές, στο τέλος του προγράμματος.
- ότι η ελληνική οικονομία θα αναπτύσσεται αδιάλειπτα και τάχιστα σε πραγματικούς και ονομαστικούς όρους.
Ο κίνδυνος για τη βιωσιμότητα του χρέους της Ελλάδας είναι ότι ένας ή και οι δύο αυτοί όροι δε θα υλοποιηθούν.
Επισημαίνοντας τους εξαιρετικά ευνοϊκούς όρους των δανείων της Ελλάδας, οι υπουργοί Οικονομικών της Ευρωζώνης, σε συνεδρίαση του Eurogroup, υποστήριξαν πως, προς το παρόν, δεν απαιτείται διαγραφή της ονομαστικής αξίας των επίσημων υποχρεώσεων της Ελλάδας για να καταστεί το χρέος της βιώσιμο.
Εγχώριοι παράγοντες, καθιστά δικαιολογημένη τη διστακτικότητα των επίσημων πιστωτών της χώρας να διαγράψουν μέρος του χρέους της Ελλάδας, που θα βάρυνε τους εθνικούς τους ισολογισμούς.
Τον Μάιο του 2016, ως εναλλακτική λύση στο κούρεμα του χρέους, το Eurogroup συμφώνησε να τεθεί ένα ανώτατο όριο στην εξυπηρέτηση του χρέους (15%), μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος.
Για το 2016 ο αμερικανικός οίκος προβλέπει ύφεση 1% της ελληνικής οικονομίας, ενώ αναμένεται να επιστρέψει σε ανάπτυξη, με στατιστικούς όρους, το 2017, ενώ η ανάκαμψη αναμένεται να αγγίξει πραγματικούς ρυθμούς +2,75% και ονομαστικούς ρυθμούς +4,25% το 2018 και το 2019.
Ο αμερικανικός οίκος υπογραμμίζει πως παρότι η κυβέρνηση αναμένεται να πετύχει τον στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα 0,5% του ΑΕΠ το 2016, εντούτοις τα επόμενα χρόνια αναμένεται να δυσκολευτεί να πετύχει πρωτογενή πλεονάσματα πάνω από 1,5% του ΑΕΠ, χωρίς την δημιουργία ληξιπρόθεσμων οφειλών στον δημόσιο και στον ιδιωτικό τομέα.
Κίνδυνο για την πιστοληπτική ικανότητα της Ελλάδα εγκυμονούν τυχόν προβλήματα στο τραπεζικό σύστημα.
Οι προβλέψεις της S&P για το χρέος του δημόσιου τομέα δεν αντικατοπτρίζουν τυχόν περαιτέρω εισφορές κεφαλαίων από την κυβέρνηση σε εγχώριες τράπεζες, αν και το πρόγραμμα του ESM διατηρεί απόθεμα 19,6 δισ. ευρώ για περαιτέρω οικονομική στήριξη, ενώ υπάρχει ουσιαστικός κίνδυνος ότι θα απαιτηθεί πρόσθετη κρατική στήριξη.
Ο αμερικανικός οίκος εκτιμά πως η επαναφορά του waiver από την ΕΚΤ στα ελληνικά ομόλογα, που τα καθιστά επιλέξιμα στο πρόγραμμα QE της ΕΚΤ, έναντι του ακριβότερου ELA, θα ενισχύσει την κερδοφορία του τραπεζικού συστήματος στην Ελλάδα που έχει αμφισβητηθεί ιδιαίτερα.
Outlook
Το σταθερό outlook αντανακλά την άποψη της Standard and Poor’s ότι για τους επόμενους 12 μήνες οι κίνδυνοι για την αξιολόγηση B- είναι ισορροπημένοι.
«Θα μπορούσαμε να αναβαθμίσουμε την Ελλάδα, εφόσον καταγραφεί ισχυρή οικονομική ανάπτυξη και ουσιαστική μείωση του υψηλού δείκτη των μη εξυπηρετούμενων δανείων (NPLs) του ελληνικού τραπεζικού συστήματος.
Θετική είδηση για την αξιολόγηση της χώρας θα ήταν και η άρση των κεφαλαιακών περιορισμών, συμπεριλαμβανομένου του περιορισμού στην ανάληψη καταθέσεων, κάτι που θα αποτελούσε ένδειξη ότι ανακάμπτει η εμπιστοσύνη στη χρηματοπιστωτική σταθερότητα και, ως επακόλουθο, στην ανάπτυξη.
Επίσης, θα εξετάζαμε το ενδεχόμενο αναβάθμισης της πιστοληπτικής αξιολόγησης της χώρας, σε περίπτωση μη αναμενόμενης διαγραφής του επίσημου ελληνικού χρέους», αναφέρει η S&P.
Αντιθέτως, ως λόγους υποβάθμισης επισημαίνει τη μη εφαρμογή των συμπεφωνημένων από την ελληνική κυβέρνηση, καθώς μια καθυστερημένη μη εφαρμογή θα μπορούσε να οδηγήσει μακροπρόθεσμα σε χρεοκοπία της Ελλάδας.
www.bankingnews.gr
Η δημοσιοποίηση της έκθεσης της Standard and Poor's σήμερα, Παρασκευή 22 Ιουλίου, ήταν αναμενόμενη.
Ειδικότερα, η S&P ανακοίνωσε ότι επιβεβαιώνει:
- τη μακροπρόθεσμη αξιολόγηση της πιστοληπτικής ικανότητας της Ελλάδας στο Β-
- τη βραχυπρόθεσμη αξιολόγηση της πιστοληπτικής ικανότητας της Ελλάδας στο Β
Το outlook και για τις δύο αξιολογήσεις παραμένει σταθερό.
Η επιβεβαίωση απηχεί την εκτίμηση του οίκου ότι η ελληνική κυβέρνηση εκπληρώνει - αν και με καθυστερήσεις - τους επίσημους όρους του προγράμματος δημοσιονομικής στήριξης των 86 δισ. ευρώ, το οποίο χρηματοδοτείται από τα κράτη-μέλη της Ευρωζώνης, μέσω του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (European Stability Mechanism - ESM).
Η S&P σημειώνει ότι ένας από τους στόχους του τρίτου προγράμματος είναι να επιτραπεί στην κυβέρνηση να αναχρηματοδοτείται πλήρως από μόνη, μέσω των αγορών χρέους, ως τον Αύγουστο του 2018, οπότε και το πρόγραμμα αναμένεται να ολοκληρωθεί.
Αναμένουμε ότι στα τέλη του τρέχοντος έτους (2016), το χρέος της Ελλάδας θα ανέλθει σε 179% επί του ΑΕΠ, ένα από τα υψηλότερα ποσοστά χρέους επί του ΑΕΠ ανάμεσα στις χώρες που ο οίκος αξιολογεί.
Σταδιακά, η επιστροφή σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης, η δημοσιονομική συμμόρφωση και τα έσοδα από τις ιδιωτικοποιήσεις, περίπου 2% του ΑΕΠ τα επόμενα τέσσερα χρόνια, θα έχει ως αποτέλεσμα το χρέος να μειωθεί σε 173% επί του ΑΕΠ το 2018, το έτος που θα λήξει το ισχύον, τριετές πρόγραμμα οικονομικής στήριξης.
Το ποσοστό θα παραμένει ένα από τα μεγαλύτερα, συγκριτικά με τα χρέη άλλων χωρών που η S&P βαθμολογεί.
Ακόμα και υπό το αισιόδοξο σενάριο μιας ονομαστικής αύξησης του ΑΕΠ κατά 4,5% (μέσο όρο), πρωτογενούς πλεονάσματος 1,5% του ΑΕΠ και κόστος δανεισμού κάτω του 2%, η Ελλάδα θα χρειαστεί 17 χρόνια, προτού δει το χρέος της να υποχωρεί κάτω από το 100% επί του ΑΕΠ.
Σε αντίθεση με τις περισσότερες κυβερνήσεις που αξιολογούμενα, η μερίδα του λέοντος του επίσημου χρέους της Ελλάδας - περίπου 83% - είναι επίσημο, με περισσότερο από 4/5 (80%) να αποτελεί δάνεια των κρατών-μελών της Ευρωζώνης και των θεσμών σε εξαιρετικά ευνοϊκούς όρους και ωριμάνσεις αποπληρωμής, συμπεριλαμβανομένων των περιόδων χάριτος για την αποπληρωμή του κεφαλαίου, από τρία χρόνια έως και 17 χρόνια για τα δάνεια του ESM.
Επιπλέον, το κόστος εξυπηρέτησης του χρέους είναι χαμηλό, αυτό το διάστημα περίπου 1% με 1,5%.
Με αυτά τα δεδομένα, το βάρος του ελληνικού χρέους είναι ανεκτό (βιώσιμο) και θα παραμείνει ανεκτό (βιώσιμο), υπό τις εξής προϋποθέσεις:
- ότι η χώρα θα μπορεί να αναχρηματοδοτείται με εξίσου ευνοϊκούς όρους όταν βγει στις αγορές, στο τέλος του προγράμματος.
- ότι η ελληνική οικονομία θα αναπτύσσεται αδιάλειπτα και τάχιστα σε πραγματικούς και ονομαστικούς όρους.
Ο κίνδυνος για τη βιωσιμότητα του χρέους της Ελλάδας είναι ότι ένας ή και οι δύο αυτοί όροι δε θα υλοποιηθούν.
Επισημαίνοντας τους εξαιρετικά ευνοϊκούς όρους των δανείων της Ελλάδας, οι υπουργοί Οικονομικών της Ευρωζώνης, σε συνεδρίαση του Eurogroup, υποστήριξαν πως, προς το παρόν, δεν απαιτείται διαγραφή της ονομαστικής αξίας των επίσημων υποχρεώσεων της Ελλάδας για να καταστεί το χρέος της βιώσιμο.
Εγχώριοι παράγοντες, καθιστά δικαιολογημένη τη διστακτικότητα των επίσημων πιστωτών της χώρας να διαγράψουν μέρος του χρέους της Ελλάδας, που θα βάρυνε τους εθνικούς τους ισολογισμούς.
Τον Μάιο του 2016, ως εναλλακτική λύση στο κούρεμα του χρέους, το Eurogroup συμφώνησε να τεθεί ένα ανώτατο όριο στην εξυπηρέτηση του χρέους (15%), μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος.
Για το 2016 ο αμερικανικός οίκος προβλέπει ύφεση 1% της ελληνικής οικονομίας, ενώ αναμένεται να επιστρέψει σε ανάπτυξη, με στατιστικούς όρους, το 2017, ενώ η ανάκαμψη αναμένεται να αγγίξει πραγματικούς ρυθμούς +2,75% και ονομαστικούς ρυθμούς +4,25% το 2018 και το 2019.
Ο αμερικανικός οίκος υπογραμμίζει πως παρότι η κυβέρνηση αναμένεται να πετύχει τον στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα 0,5% του ΑΕΠ το 2016, εντούτοις τα επόμενα χρόνια αναμένεται να δυσκολευτεί να πετύχει πρωτογενή πλεονάσματα πάνω από 1,5% του ΑΕΠ, χωρίς την δημιουργία ληξιπρόθεσμων οφειλών στον δημόσιο και στον ιδιωτικό τομέα.
Κίνδυνο για την πιστοληπτική ικανότητα της Ελλάδα εγκυμονούν τυχόν προβλήματα στο τραπεζικό σύστημα.
Οι προβλέψεις της S&P για το χρέος του δημόσιου τομέα δεν αντικατοπτρίζουν τυχόν περαιτέρω εισφορές κεφαλαίων από την κυβέρνηση σε εγχώριες τράπεζες, αν και το πρόγραμμα του ESM διατηρεί απόθεμα 19,6 δισ. ευρώ για περαιτέρω οικονομική στήριξη, ενώ υπάρχει ουσιαστικός κίνδυνος ότι θα απαιτηθεί πρόσθετη κρατική στήριξη.
Ο αμερικανικός οίκος εκτιμά πως η επαναφορά του waiver από την ΕΚΤ στα ελληνικά ομόλογα, που τα καθιστά επιλέξιμα στο πρόγραμμα QE της ΕΚΤ, έναντι του ακριβότερου ELA, θα ενισχύσει την κερδοφορία του τραπεζικού συστήματος στην Ελλάδα που έχει αμφισβητηθεί ιδιαίτερα.
Outlook
Το σταθερό outlook αντανακλά την άποψη της Standard and Poor’s ότι για τους επόμενους 12 μήνες οι κίνδυνοι για την αξιολόγηση B- είναι ισορροπημένοι.
«Θα μπορούσαμε να αναβαθμίσουμε την Ελλάδα, εφόσον καταγραφεί ισχυρή οικονομική ανάπτυξη και ουσιαστική μείωση του υψηλού δείκτη των μη εξυπηρετούμενων δανείων (NPLs) του ελληνικού τραπεζικού συστήματος.
Θετική είδηση για την αξιολόγηση της χώρας θα ήταν και η άρση των κεφαλαιακών περιορισμών, συμπεριλαμβανομένου του περιορισμού στην ανάληψη καταθέσεων, κάτι που θα αποτελούσε ένδειξη ότι ανακάμπτει η εμπιστοσύνη στη χρηματοπιστωτική σταθερότητα και, ως επακόλουθο, στην ανάπτυξη.
Επίσης, θα εξετάζαμε το ενδεχόμενο αναβάθμισης της πιστοληπτικής αξιολόγησης της χώρας, σε περίπτωση μη αναμενόμενης διαγραφής του επίσημου ελληνικού χρέους», αναφέρει η S&P.
Αντιθέτως, ως λόγους υποβάθμισης επισημαίνει τη μη εφαρμογή των συμπεφωνημένων από την ελληνική κυβέρνηση, καθώς μια καθυστερημένη μη εφαρμογή θα μπορούσε να οδηγήσει μακροπρόθεσμα σε χρεοκοπία της Ελλάδας.
Εταιρείες Αξιολόγησης Πιστοληπτικής Ικανότητες |
Πιστοληπτική Ικανότητα |
Προοπτική |
Ημερομηνία |
MOODY'S |
Caa3 |
Σταθερή |
Σεπτέμβριος 2015 |
FITCH |
CCC |
Σταθερή |
Μάρτιος 2016 |
STANDARD & POOR'S |
B- |
Σταθερή |
Ιούλιος 2016 |
RATING AND INVESTMENT |
CC |
Σταθερή |
Ιούνιος 2015 |
Κλίμακα αξιολογήσεων διεθνών οίκων και βαθμολογία της Ελλάδος |
|||
Moody's |
S&P |
Fitch |
|
Άριστη |
Aaa |
AAA |
AAA |
Υψηλής Διαβάθμισης |
Aa1 |
AA+ |
AA+ |
Aa2 |
AA |
AA |
|
Aa3 |
AA- |
AA- |
|
Υψηλότερα της Μεσαίας αξιολόγηση |
Α1 Ελλάδα 2005 |
Α+ Ελλάδα 2005 |
Α+Ελλάδα 2005 |
Α2 |
Α |
Α |
|
Α3 |
Α- |
Α- |
|
Χαμηλότερα της Μεσαίας αξιολόγησης |
Baa1 |
BBB+ |
BBB+ |
Baa2 |
BBB |
BBB |
|
Baa3 |
BBB- |
BBB- |
|
Μη επενδυτικά ομόλογα (junk - σκουπίδια) |
Ba1 |
BB+ |
BB+ |
Ba2 |
BB |
BB |
|
Ba3 |
BB- |
BB- |
|
Κερδοσκοπικά |
B1 |
B+ |
B+ |
B2 |
B |
B |
|
B3 |
B- *Eλλάδα |
B- |
|
Υψηλού κινδύνου |
Caa1 |
CCC+ |
CCC+ |
Caa2 |
CCC |
CCC* Ελλάδα |
|
Caa3* Ελλάδα |
CCC- |
CCC- |
|
Υψηλός Κίνδυνος Χρεοκοπίας |
Ca |
CC |
CC |
C |
C |
||
Χρεοκοπία |
C Ελλάδα |
D Ελλάδα |
D Ελλάδα |
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών