Τελευταία Νέα
Αναλύσεις – Εκθέσεις

Alpha Bank - Θα ληφθούν αποφάσεις για την Ελλάδα στις 23/10 - Θα αυξηθούν οι πιέσεις στις τράπεζες λόγω νέων κεφαλαίων

tags :
Alpha Bank - Θα ληφθούν αποφάσεις για την Ελλάδα στις 23/10 - Θα αυξηθούν οι πιέσεις στις τράπεζες λόγω νέων κεφαλαίων
Πολύ κατώτερη του αναμενομένου χαρακτηρίζει την απόδοση του μηχανισμού είσπραξης των φόρων στο εννεάμηνο του 2011 του Υπ. Οικονομικών στο εβδομαδιαίο δελτίο της η Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της Alpha Bank, τονίζοντας ότι οι απώλειες εσόδων που προέκυψαν από τις διατάξεις του φορολογικού νόμου του Απρ.’10 και από την ανεπάρκεια του κρατικού μηχανισμού στην είσπραξη των εσόδων αντισταθμίζονται με τα νέα μέτρα αύξησης των εσόδων, μέτρα που «επιβαρύνουν και πάλι δυσανάλογα τους συνεπείς φορολογούμενους, αφού η απόδοση του κρατικού μηχανισμού είσπραξης των φόρων παραμένει το ζητούμενο ακόμη και στη σημερινή εξαιρετικά κρίσιμη περίοδο για τη χώρα».
«Γενικότερα, το να αποδίδεται η ανωτέρω σημαντική μείωση των φορολογικών εσόδων στην ύφεση στην ουσία σηματοδοτεί και δικαιώνει τη συνέχιση της αναποτελεσματικότητας των υπηρεσιών που έχουν ως αποστολή τους τη βεβαίωση και την είσπραξη των κρατικών εσόδων» σχολιάζει η Alpha. «Σημειώνεται ότι μετά το 2001 αυξήθηκαν κατακόρυφα οι μισθολογικές αμοιβές των εργαζομένων του Υπ. Οικονομικών. Παρόλα αυτά, σημειώθηκε ταυτόχρονα μεγάλη πτώση των φορολογικών εσόδων της χώρας ως ποσοστό του ΑΕΠ σε ολόκληρη την περίοδο 2002-2008 (από 21,7% σε 20,3% του ΑΕΠ), παρά την υψηλή ανάπτυξη στην οικονομία σε αυτή την περίοδο (+3,8%). Φτάσαμε έτσι στο σημείο οι ληξιπρόθεσμες απαιτήσεις του δημοσίου από φορολογικές υποθέσεις να διογκώνονται χρόνο με τον χρόνο, ενώ οι επιπλέον απώλειες εσόδων από ανέλεγκτες φορολογικές υποθέσεις εκτιμάται ότι είναι πολύ περισσότερες. Ταυτόχρονα, μια τέτοια προσέγγιση δικαιώνει τις 250.000 επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες που δεν υπέβαλαν καν δήλωση ΦΠΑ στο 1ο 6μηνο το 2011 και τους εκατοντάδες χιλιάδες μη-μισθωτούς που δηλώνουν εισόδημα € 10.000 ή λιγότερο ετησίως, ενώ ταυτόχρονα διαθέτουν περιουσιακά στοιχεία πολλών εκατοντάδων χιλιάδων ή/και εκατομμυρίων Ευρώ».
«Σήμερα η Κυβέρνηση (υπό την πίεση και της Τρόικα), λόγω και της ανωτέρω σημαντικής απώλειας εσόδων, η οποία προκύπτει παρά την υψηλή φορολόγηση των συνεπών φορολογουμένων, προσπαθεί να προσαρμόσει σε κάποιο βαθμό τους μισθούς των Υπαλλήλων του Δημοσίου, με βάση τα έσοδα που έχει διαθέσιμα. Να δανειστεί για να καλύψει τους υψηλούς μισθούς και την αυξημένη απασχόληση στο δημόσιο τομέα, όπως έκανε έως τώρα, δεν μπορεί πια. Ως απάντηση, οι συνδικαλιστικοί φορείς των εργαζομένων στο Δημόσιο Τομέα προχωρούν σε πολυήμερες απεργιακές κινητοποιήσεις για να αποτρέψουν τη μείωση των μισθολογικών τους αμοιβών και των άλλων «κατακτήσεών» τους που εξασφάλισαν στα έτη όπου ο κρατικός δανεισμός ήταν πολύ εύκολος. Όμως τώρα νέος κρατικός δανεισμός δεν υπάρχει. Και, αν δεν εισπραχθούν τα έσοδα από τις κατηγορίες του πληθυσμού που φοροδιαφεύγουν συστηματικά, τότε τα εγχώρια έσοδα του δημοσίου είναι δεδομένα και σημαντικά μειωμένα λόγω και της βαθειάς ύφεσης στην οικονομία».
«Σε αυτά τα πλαίσια» σημειώνει η Alpa Bank, «οι εκτεταμένες κινητοποιήσεις των εργαζομένων στο Δημόσιο Τομέα στη σημερινή Ελλάδα δημιουργούν περισσότερα προβλήματα για τους ίδιους τους εργαζόμενους που πράγματι πλήττονται με σημαντική μείωση των αμοιβών τους και με την εργασιακή εφεδρεία. Για παράδειγμα, στο βαθμό που οι κινητοποιήσεις συμβάλλουν σε περαιτέρω μείωση των καθαρών εσόδων του Τακτικού Προϋπολογισμού, κυρίως λόγω της συνεπαγόμενης νέας αύξησης της φοροδιαφυγής και της εισφοροδιαφυγής, ενδέχεται να μην μπορούν να πληρωθούν ούτε και οι σημαντικά μειωμένοι μισθοί και οι συντάξεις των Υπαλλήλων του Δημόσιου Τομέα. Αυτό θα μπορούσε να αποφευχθεί μόνο αν αυξάνονταν σημαντικά τα έσοδα του κράτους χωρίς πρόσθετη επιβάρυνση των συνεπών φορολογουμένων, π.χ., με πιο αποτελεσματική ενεργοποίηση των υπηρεσιών είσπραξης των δημοσίων εσόδων όχι μόνο από φόρους αλλά και στις συγκοινωνίες και στα νοσοκομεία και στην εκπαίδευση και στην ενέργεια και στο νερό και οπουδήποτε το κράτος προσφέρει υπηρεσίες που συνεπάγονται σημαντικό κόστος. Διαφορετικά, η σημαντική μείωση της απασχόλησης και των πληρωμών για μισθούς και συντάξεις στο δημόσιο τομέα θα είναι αναπόφευκτη και εκτεταμένη».

Σύνοδος Κορυφής 23ης Οκτωβρίου 2011

Στο Συμβούλιο Κορυφής της 23ης Οκτωβρίου 2011 αναμένεται να δοθεί το πράσινο φως για την ενεργοποίηση του μηχανισμού χρηματοδοτικής στήριξης της Ελλάδος που αποφασίσθηκε τον Ιούλιο του 2011. Αναμένεται, επίσης, να ληφθούν μια σειρά από μέτρα για την θωράκιση των ευρωπαϊκών τραπεζών με πρόσθετα κεφάλαια για να καλυφθούν οι ανάγκες που προκύπτουν από την κρίση δημοσίου χρέους που πλήττει την Ευρωζώνη.
Αναμένεται, συγκεκριμένα, να διαμορφωθεί ένα πλαίσιο επανα-κεφαλαιοποίησης των τραπεζών με τις εθνικές κυβερνήσεις και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοοικονομικής Σταθερότητος (EFSF) να είναι σε ετοιμότητα να παρέμβουν στο βαθμό που οι αγορές δεν θα είναι σε θέση να παράσχουν τα απαιτούμενα κεφάλαια.
Η κεφαλαιακή επάρκεια των ελληνικών τραπεζών βρίσκεται σε σχετικά ικανοποιητικό επίπεδο ακόμη και μετά την απομείωση των κρατικών ομολόγων του ελληνικού δημοσίου κατά 21% στο πλαίσιο της εθελοντικής διακράτησης ομολόγων από τον ιδιωτικό τομέα, όπως αποφασίσθηκε στο Συμβούλιο Κορυφής του Ιουλίου 2011. Ο μέσος όρος του δείκτη κεφαλαιακής επάρκειας core Tier I (μετοχικό κεφάλαιο ως επί το πλείστον) των 4 μεγαλυτέρων ελληνικών τραπεζών βρίσκεται στο 9,3%. Μπορεί, όμως, να προκύψει πρόσθετη ανάγκη για κεφάλαια εάν η απομείωση ελληνικών ομολόγων λόγω της εθελοντικής διακράτησης τους από τον ιδιωτικό τομέα (PSI) αυξηθεί πέραν του 21%, ή εάν η απομείωση δανείων στα χαρτοφυλάκια των ελληνικών τραπεζών αυξηθεί λόγω της ύφεσης, όπως είναι πολύ πιθανόν. Τέλος, η Τράπεζα της Ελλάδος απαιτεί από την 1η Ιανουαρίου 2012 οι ελληνικές τράπεζες να λειτουργούν με δείκτη κεφαλαιακής επάρκειας core Tier I 10%.
Το νέο ελάχιστο όριο κεφαλαιακής επάρκειας core Tier I που προτείνει η ΕΒΑ (Ευρωπαϊκή Τραπεζική Αρχή Εποπτείας) που πρέπει να διαθέτουν οι ευρωπαϊκές τράπεζες για να μπορέσουν να αντιμετωπίσουν το ενδεχόμενο απομείωσης των κρατικών ομολόγων που διαθέτουν λόγω της κρίσης δημοσίου χρέους είναι 9%. Οι περισσότεροι αναλυτές πιστεύουν ότι τα απαιτούμενα νέα κεφάλαια μπορεί να διαμορφωθούν μεταξύ €100 και €200 δισ., σε μια αγορά όπου η διάθεση για ανάληψη κινδύνων είναι περιορισμένη. Και βεβαίως, οι τράπεζες τα επόμενα χρόνια καλούνται να δημιουργήσουν νέα πρόσθετα αποθεματικά κεφαλαίων στο πλαίσιο της Βασιλείας ΙΙΙ.
Οι αυξημένες αυτές απαιτήσεις, σε συνδυασμό με τις λήξεις τραπεζικών ομολόγων σημαντικού ύψους στην αρχή του νέου έτους, συνηγορούν στην εκτίμηση, ότι αν δεν ληφθούν έγκαιρα τα αναγκαία μέτρα, μπορεί να μειωθούν και πάλι οι διαθέσιμες πιστώσεις στην Ευρώπη. Πολλές τράπεζες σημειώνουν ότι θα βρεθούν αναγκασμένες να μειώσουν τις χορηγήσεις τους σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα, πράγμα που αν συμβεί μπορεί να έχει πολύ αρνητικές επιπτώσεις στην οικονομική δραστηριότητα και στην ανάπτυξη σε πολλές Ευρωπαϊκές χώρες. Για να αποφευχθεί, συνεπώς, μια τέτοια προοπτική, απαιτούνται ρηξικέλευθες αποφάσεις που να διασφαλίζουν την αποτελεσματική αντιμετώπιση της κρίσης δημοσίου χρέους, που δεν περιορίζεται πλέον στις χώρες που χρηματοδοτούνται από το EFSF (Ελλάδα, Ιρλανδία, Πορτογαλία) αλλά έχει εξαπλωθεί σε χώρες όπως η Ιταλία και η Ισπανία, με την Γαλλία να απειλείται με υποβάθμιση της πιστοληπτικής της ικανότητας. Οι αποφάσεις που θα ληφθούν θα πρέπει πρώτα από όλα να διασφαλίζουν την ανάπτυξη στην Ευρώπη και την πορεία της Ευρωπαϊκής ενοποίησης μέσω μεγαλύτερης
δημοσιονομικής ολοκλήρωσης, που θα συντρέχει τις ανάγκες διασφάλισης της νομισματικής ένωσης.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης