Σύμφωνα με τη Fitch, ο κίνδυνος το πρόγραμμα να βγει εκτός τροχιάς παραμένει υψηλός
Η πρόσθετη εκταμίευση κονδυλίων από το ελληνικό πρόγραμμα διάσωσης, που συμφωνήθηκε στο Eurogroup της Δευτέρας 10 Οκτωβρίου, τονίζει τη βελτίωση των σχέσεων της Ελλάδας με τους επίσημους πιστωτές της, κατά το τρέχον έτος, αλλά και τις συνεχιζόμενες προκλήσεις για την υλοποίηση του προγράμματος, σύμφωνα με τον διεθνή οίκο αξιολογήσεων Fitch Ratings.
Σε σημερινή (11/10) έκθεσή της ο οίκος επισημαίνει πως το Eurogroup αποφάσισε ότι η εφαρμογή των 15 προαπαιτούμενων από την ελληνική κυβέρνηση, σε τομείς όπως οι ιδιωτικοποιήσεις και οι διοικήσεις των τραπεζών, έχει ανοίξει τον δρόμο για να λάβει η Ελλάδα το ποσό του 1,1 δισ. ευρώ από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ESM) για την εξυπηρέτηση του χρέους.
Επιπλέον, το ποσό του 1,7 δισ. ευρώ αναμένεται να εκταμιευτεί σύντομα, για να χρησιμοποιηθεί από την ελληνική κυβέρνηση για την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τους ιδιώτες.
Η αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων του Δημοσίου στηρίζει, επίσης, την ιδιωτική κατανάλωση, συμβάλλοντας, σύμφωνα με τη Fitch, στην πρόβλεψή της για μια μέτρια ανάκαμψη του ελληνικού ΑΕΠ αργότερα το τρέχον έτος (2016), που θα ακολουθηθεί από μια αύξηση 1,8% το 2017.
Οι συνδυασμένες πληρωμές των 2,8 δισ. ευρώ θα ολοκληρώσει την εκταμίευση της δεύτερης δόσης, ύψους 10,3 δισ. ευρώ, από τα κεφάλαια διάσωσης του ESM, που είχαν εγκριθεί κατά την ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης του προγράμματος τον Μάιο του 2016.
Η πιο πρόσφατη έγκριση καταδεικνύει ότι οι σχέσεις ανάμεσα στην Ελλάδα και τους επίσημους πιστωτές της βρίσκονται σε πιο στέρεα βάση από ό, τι το 2015, ιδίως δεδομένης της προϋπόθεσης για εξαιρετικά εμπροσθοβαρείς πολιτικές του προγράμματος ESM.
Ωστόσο, η πρόοδος στην εκπλήρωση των οροσήμων ήταν βραδύτερη από ό, τι αναμενόταν, αν και είναι ήταν λιγότερο απαιτητικά από τα μέτρα της πρώτης αναθεώρησης του προγράμματος, όπως η μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού και του φορολογικού συστήματος.
Η Fitch εκτιμά πως αυτό αντανακλά τις ανταγωνιστικές πολιτικές προτεραιότητες της κυβέρνησης και την σχετικά «αδύναμη» πολιτική ιδιοκτησία του προγράμματος.
Η πλειοψηφία των προαπαιτούμενων, σημειώνει η Fitch, είχαν νομοθετήσει τον περασμένο μήνα, σε ένα ενιαίο νομοσχέδιο, με την προηγούμενη καθυστέρηση να υπογραμμίζει την ισχνή πλειοψηφία της κυβέρνησης και την ιδεολογική αντίθεση του κοινοβουλίου σε κάποιες μεταρρυθμίσεις του προγράμματος.
Η προσοχή στρέφεται πλέον στη δεύτερη αναθεώρηση του προγράμματος, που αναμένεται να ξεκινήσει αργότερα μέσα στον Οκτώβριο, με τη μεταρρύθμιση του εργασιακού τομέα να αναμένεται να είναι το πλέον αμφιλεγόμενο μέτρο.
Η Fitch εκτιμά πως η κυβέρνηση έχει επαρκή κεφαλαικά μαξιλάρια (περιλαμβανομένης της δημιουργίας νέων ληξιπρόθεσμων) για τη χρηματοδότησή της έως το β’ τρίμηνο του 2017.
Αυτό αυξάνει την πιθανότητα οι διαπραγματεύσεις για τη δεύτερη αξιολόγηση να συνεχιστούν και το 2017.
Σύμφωνα με τη Fitch, ο κίνδυνος το πρόγραμμα να βγει εκτός τροχιάς παραμένει υψηλός, κάτι που ο οίκος είχε επισημάνει και στην αξιολόγηση της πιστοληπτικής ικανότητας της Ελλάδας (CCC) τον Σεπτέμβριο.
Οι στόχοι για το πρωτογενές πλεόνασμα (1,75% του ΑΕΠ το 2017 και 3,5% το 2018) θα είναι προοδευτικά δυσκολότερο να επιτευχθούν, εκτιμά, επίσης, ο οίκος.
Η προοπτική της ανακούφισης του χρέους θα μπορούσε να αποτελέσει σημαντική κινητήρια δύναμη της τήρησης του προγράμματος, εάν δώσει κίνητρα στις ελληνικές αρχές να πληρούν τις προϋποθέσεις του προγράμματος.
Ωστόσο, η Fitch εκτιμά πως θα μπορούσε να έχει το αντίθετο αποτέλεσμα, εάν η ελληνική κυβέρνηση και οι πολίτες θεωρήσουν ότι μια σημαντική μείωση χρέους είναι μακρινή ή απίθανη.
www.bankingnews.gr
Σε σημερινή (11/10) έκθεσή της ο οίκος επισημαίνει πως το Eurogroup αποφάσισε ότι η εφαρμογή των 15 προαπαιτούμενων από την ελληνική κυβέρνηση, σε τομείς όπως οι ιδιωτικοποιήσεις και οι διοικήσεις των τραπεζών, έχει ανοίξει τον δρόμο για να λάβει η Ελλάδα το ποσό του 1,1 δισ. ευρώ από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ESM) για την εξυπηρέτηση του χρέους.
Επιπλέον, το ποσό του 1,7 δισ. ευρώ αναμένεται να εκταμιευτεί σύντομα, για να χρησιμοποιηθεί από την ελληνική κυβέρνηση για την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τους ιδιώτες.
Η αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων του Δημοσίου στηρίζει, επίσης, την ιδιωτική κατανάλωση, συμβάλλοντας, σύμφωνα με τη Fitch, στην πρόβλεψή της για μια μέτρια ανάκαμψη του ελληνικού ΑΕΠ αργότερα το τρέχον έτος (2016), που θα ακολουθηθεί από μια αύξηση 1,8% το 2017.
Οι συνδυασμένες πληρωμές των 2,8 δισ. ευρώ θα ολοκληρώσει την εκταμίευση της δεύτερης δόσης, ύψους 10,3 δισ. ευρώ, από τα κεφάλαια διάσωσης του ESM, που είχαν εγκριθεί κατά την ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης του προγράμματος τον Μάιο του 2016.
Η πιο πρόσφατη έγκριση καταδεικνύει ότι οι σχέσεις ανάμεσα στην Ελλάδα και τους επίσημους πιστωτές της βρίσκονται σε πιο στέρεα βάση από ό, τι το 2015, ιδίως δεδομένης της προϋπόθεσης για εξαιρετικά εμπροσθοβαρείς πολιτικές του προγράμματος ESM.
Ωστόσο, η πρόοδος στην εκπλήρωση των οροσήμων ήταν βραδύτερη από ό, τι αναμενόταν, αν και είναι ήταν λιγότερο απαιτητικά από τα μέτρα της πρώτης αναθεώρησης του προγράμματος, όπως η μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού και του φορολογικού συστήματος.
Η Fitch εκτιμά πως αυτό αντανακλά τις ανταγωνιστικές πολιτικές προτεραιότητες της κυβέρνησης και την σχετικά «αδύναμη» πολιτική ιδιοκτησία του προγράμματος.
Η πλειοψηφία των προαπαιτούμενων, σημειώνει η Fitch, είχαν νομοθετήσει τον περασμένο μήνα, σε ένα ενιαίο νομοσχέδιο, με την προηγούμενη καθυστέρηση να υπογραμμίζει την ισχνή πλειοψηφία της κυβέρνησης και την ιδεολογική αντίθεση του κοινοβουλίου σε κάποιες μεταρρυθμίσεις του προγράμματος.
Η προσοχή στρέφεται πλέον στη δεύτερη αναθεώρηση του προγράμματος, που αναμένεται να ξεκινήσει αργότερα μέσα στον Οκτώβριο, με τη μεταρρύθμιση του εργασιακού τομέα να αναμένεται να είναι το πλέον αμφιλεγόμενο μέτρο.
Η Fitch εκτιμά πως η κυβέρνηση έχει επαρκή κεφαλαικά μαξιλάρια (περιλαμβανομένης της δημιουργίας νέων ληξιπρόθεσμων) για τη χρηματοδότησή της έως το β’ τρίμηνο του 2017.
Αυτό αυξάνει την πιθανότητα οι διαπραγματεύσεις για τη δεύτερη αξιολόγηση να συνεχιστούν και το 2017.
Σύμφωνα με τη Fitch, ο κίνδυνος το πρόγραμμα να βγει εκτός τροχιάς παραμένει υψηλός, κάτι που ο οίκος είχε επισημάνει και στην αξιολόγηση της πιστοληπτικής ικανότητας της Ελλάδας (CCC) τον Σεπτέμβριο.
Οι στόχοι για το πρωτογενές πλεόνασμα (1,75% του ΑΕΠ το 2017 και 3,5% το 2018) θα είναι προοδευτικά δυσκολότερο να επιτευχθούν, εκτιμά, επίσης, ο οίκος.
Η προοπτική της ανακούφισης του χρέους θα μπορούσε να αποτελέσει σημαντική κινητήρια δύναμη της τήρησης του προγράμματος, εάν δώσει κίνητρα στις ελληνικές αρχές να πληρούν τις προϋποθέσεις του προγράμματος.
Ωστόσο, η Fitch εκτιμά πως θα μπορούσε να έχει το αντίθετο αποτέλεσμα, εάν η ελληνική κυβέρνηση και οι πολίτες θεωρήσουν ότι μια σημαντική μείωση χρέους είναι μακρινή ή απίθανη.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών