Η αξιολόγηση της χώρας συνεχίζει να ενσωματώνει ένα υψηλό επίπεδο κινδύνου εφαρμογής, δεδομένης της αδυναμία των θεσμών στην Ελλάδα, του κοινωνικού και πολιτικού κατακερματισμού και του κακού ιστορικού της χώρας στις μεταρρυθμίσεις
Σε επιβεβαίωση της πιστοληπτικής ικανότητας της Ελλάδας σε Caa3 προχώρησε σήμερα, Παρασκευή 14 Οκτωβρίου, ο διεθνής οίκος αξιολογήσεων Moody’s, διατηρώντας αμετάβλητο το «σταθερό» outlook.
Ειδικότερα, ο οίκος επιβεβαίωσε τη μακροπρόθεσμη αξιολόγηση Caa3 για την Ελλάδα, αλλά και τη βραχυπρόθεσμη αξιολόγηση Not Prime (NP).
Η διατήρηση της πιστοληπτικής αξιολόγησης για την Ελλάδα απηχεί την εκτίμηση του οίκου ότι, παρά την επιτυχή ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης, η συνεχής και έγκαιρη πρόσβαση της χώρας στη χρηματοδότηση, κατά τη διάρκεια του προγράμματος, παραμένει αβέβαιη, δεδομένης της απρόβλεπτης φύσης της πολιτικής στην Ελλάδα, τα εναπομείναντα προς υλοποίηση μέτρα και τη δυναμική εντός της ζώνης του ευρώ.
Ως εκ τούτου, οι κίνδυνοι για τους ιδιώτες κατόχους ομολόγων της χώρας παραμένει αυξημένοι.
Το σταθερό outlook αντικατοπτρίζει την εκτίμηση της Moody’s πως οι κίνδυνοι για τους πιστωτές της χώρας είναι ισορροπημένοι, σε επίπεδο Caa3.
Η αξιολόγηση της χώρας συνεχίζει να ενσωματώνει ένα υψηλό επίπεδο κινδύνου εφαρμογής, δεδομένης της αδυναμία των θεσμών στην Ελλάδα, του κοινωνικού και πολιτικού κατακερματισμού και του κακού ιστορικού της χώρας στις μεταρρυθμίσεις.
Όπως επισημαίνει, μεταξύ άλλων, η Moody's, το όριο (ceiling) της αξιολόγησης των ελληνικών ομολόγων σε εγχώριο και ξένο νόμισμα (local and foreign currency bond ceilings) παραμένει στο Caa2.
Ταυτόχρονα, το όριο (ceiling) της αξιολόγησης των τραπεζικών καταθέσεων σε εγχώριο και ξένο νόμισμα (local and foreign currency bank deposit ceilings) παραμένει στο Caa3 και το όριο (ceiling) της βραχυπρόθεσμης αξιολόγησης το Not Prime (NP).
Ο οίκος προχώρησε σε επαναξιολόγηση της πιστοληπτικής ικανότητας της χώρας, μετά την πρόσφατη επιτυχή ολοκλήρωση της α’ αξιολόγησης του τρίτου προγράμματος προσαρμογής.
Η Moody’s κατέληξε στο συμπέρασμα ότι αν και στις 10 Οκτωβρίου το Eurogroup ενέκρινε την αποδέσμευση του υπόλοιπου ποσού των 2,8 δισ. ευρώ από την πρώτη αναθεώρηση του προγράμματος διάσωσης πρώτης αναθεώρησης του πακέτου διάσωσης, με βάση την ευνοϊκή άποψή του για την υλοποίηση των 15 εκκρεμών μέτρων, οι κίνδυνοι για την έγκαιρη πρόσβαση στη χρηματοδότηση κατά τη διάρκεια του προγράμματος παραμένουν αυξημένοι, δεδομένου του υψηλού επιπέδου πολιτικής και κοινωνικής δυσαρέσκειας στην Ελλάδα και των αδύναμων θεσμών της χώρας.
Παρά το προσφάτως θετικό ιστορικό της κυβέρνησης στην εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων, σημειώνει ο οίκος, η αβεβαιότητα που συνδέεται με την εφαρμογή των εναπομεινάντων στοιχείων του προγράμματος, συμπεριλαμβανομένης της β’ αξιολόγησης, που θα έχει ως αποτέλεσμα την εκταμίευση ποσού 6,1 δισ. ευρώ, παραμένει στα ύψη.
Παρά το προσφάτως θετικό ιστορικό της κυβέρνησης στην εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων, σημειώνει ο οίκος, η αβεβαιότητα που συνδέεται με την εφαρμογή των εναπομεινάντων στοιχείων του προγράμματος, συμπεριλαμβανομένης της β’ αξιολόγησης, που θα έχει ως αποτέλεσμα την εκταμίευση ποσού 6,1 δισ. ευρώ, παραμένει στα ύψη.
Αυτό ισχύει ιδιαίτερα, αν αναλογιστεί κανείς των αριθμό των αντιλαϊκών (μη δημοφιλών) μεταρρυθμίσεων, που απαιτούνται στο πλαίσιο της δεύτερης αναθεώρησης του προγράμματος και αφορούν σε μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας, στην αγορά των προϊόντων και σε περαιτέρω βήματα για τις ιδιωτικοποιήσεις.
Σύμφωνα με τη Moody’s, η εγχώρια πολιτική δυναμική παραμένει απρόβλεπτη, με την κυβέρνηση να έχει μόνο μια πολύ ισχνή
πλειοψηφία για να εξασφαλιστεί την έγκαιρη εφαρμογή μιας σειράς αντιλαϊκών μέτρων.
Και ενώ οι σχέσεις της Ελλάδας με τους δανειστές της Ευρωζώνης παραμένουν αρμονικές τους τελευταίους μήνες, το πολιτικό τοπίο σε ολόκληρη την ένωση παραμένει ρευστό και ο τόνος των μελλοντικών διαπραγματεύσεων απρόβλεπτος.
Κατά συνέπεια, η αξιολόγηση της Moody’s είναι ότι ο πιστωτικός κίνδυνος των ομολογιούχων δεν έχει μειωθεί σημαντικά.
Ο κίνδυνος αθέτησης των υποχρεώσεων κατά τη διάρκεια ζωής του προγράμματος παραμένει σημαντικός, δεδομένης της μεγάλης επερχόμενης λήξης τον Ιούλιο του 2017 με 6,6 δισ. ευρώ αποσβέσεων, εκ των οποίων τα 2,3 δισ. ευρώ σε ιδιώτες ομολογιούχους και τα 3,9 δισ. στην ΕΚΤ.
Παρά το γεγονός ότι η πρόθεση είναι να ολοκληρωθεί η δεύτερη αναθεώρηση στο τέλος του έτους (2016), ο οίκος αναμένει ότι με δεδομένες τις προηγούμενες καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση των προηγούμενων αναθεωρήσεων, οι τυχόν αποκλίσεις θα συνεχίσουν να θέτουν σε κίνδυνο τις αποπληρωμές στα μέσα του 2017 και αργότερα.
Τέλος, αν και υπάρχει αυξανόμενη συναίνεση μεταξύ των ευρωπαίων πιστωτών και του ΔΝΤ σχετικά με την ανάγκη για την ελάφρυνση του χρέους, ασαφής παραμένει τόσο η μορφή της οποιασδήποτε ελάφρυνσης του χρέους, όσο και η έκταση αυτής.
Το Eurogroup έχει συμφωνήσει να αντιμετωπίσει τα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους σταδιακά και ανάλογα με τις ανάγκες για την κάλυψη του συμφωνηθέντος στόχου για ακαθάριστες χρηματοδοτικές δαπάνες για το χρέος ύψους έως 15% του ΑΕΠ, υπό την προϋπόθεση της τήρησης του προγράμματος.
Όπως έχει αναφέρει και στο παρελθόν, ο οίκος συμμερίζεται την άποψη του ΔΝΤ ότι δεν είναι ρεαλιστικό να αναμένει κανείς από την Ελλάδα να ανταποκριθεί στους πρωταρχικούς στόχους για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ μετά το 2018 και ότι σημαντική ελάφρυνση χρέους είναι απαραίτητη για να γίνει το χρέος βιώσιμο και ότι θα χρειαστεί ουσιαστική ελάφρυνση του χρέους για να γίνει το ελληνικό χρέος βιώσιμο.
Η πολιτική δυναμική στην Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένου του εκλογικού χρονοδιαγράμματος των βασικών Ευρωπαίων πιστωτών της Ελλάδας, καθιστούν απίθανη μια γρήγορη απόφαση για την ελάφρυνση του χρέους, εκτιμά η Moody’s.
Προϋποθέσεις για την ανοδική/καθοδική αναθεώρηση της ελληνικής πιστοληπτικής αξιολόγησης
H Μoody's θα εξετάσει μια υποβάθμιση της ελληνικής πιστοληπτικής ικανότητας αν δεν υπάρχουν οι συνθήκες που θα διασφαλίζουν την υλοποίηση του προγράμματος.
Αυτό θα μπορούσε να συμβεί
αν η ανάκαμψη της οικονομίας είναι σημαντικά χαμηλότερη των προσδοκιών,
αν η κυβέρνηση συνασπισμού δεν καταφέρει να συμφωνήσει στα μέτρα που απαιτούνται για να ευθυγραμμιστεί με τις απαιτήσεις των δανειστών
ή εάν προκύψουν πολιτικές ή κοινωνικές εντάσεις, θέτοντας σε κίνδυνο τη στήριξη στο τρίτο πρόγραμμα.
Αντιθέτως, μια αναβάθμιση θα μπορούσε να λάβει χώρα σε περίπτωση μείωσης του ρίσκου υλοποίησης του προγράμματος των μεταρρυθμίσεων ή σε περίπτωση διατηρήσιμης ανάπτυξης και πρωτογενών πλεονασμάτων που θα βοηθήσουν τη μείωση του χρέους.
Νωρίτερα το BankingNews.gr ανέφερε:
Στο 60% η πιθανότητα να αναβαθμιστεί η Ελλάδα σε Caa2 από την Moody’s σήμερα 14/10 – Στο 40% να παραμείνει αμετάβλητη
Η Moody’s έχει προγραμματίσει για σήμερα 14 Οκτωβρίου του 2016 στις 23:20 το βράδυ να αξιολογήσει την πορεία της ελληνικής οικονομίας.
Η αξιολόγηση έρχεται 4 ημέρες μετά το Eurogroup στις 10 Οκτωβρίου που έδωσε μερικώς το πράσινο φως για την εκταμίευση της υποδόσης.
Η Ελλάδα με βάση την Moody’s βαθμολογείται στην κλίμακα Caa3 μόλις 2 βαθμίδες υψηλότερα από το default και 3 βαθμίδες χαμηλότερα από την υψηλότερη βαθμολογία της Ελλάδος (Standard and Poor’s B-).
Στο καλύτερο σενάριο για την Ελλάδα είναι να αναβαθμιστεί 1 βαθμίδα από την Moody’s από Caa3 σε Caa2 εξέλιξη επενδυτικά και οικονομικά αδιάφορη έως ουδέτερη.
Η πιθανότητα είναι 60%.
Στο 40% η πιθανότητα να παραμείνει αμετάβλητη η βαθμολογία της Ελλάδος.
Ο σοβαρός κίνδυνος για την Ελλάδα είναι ότι όσο βρίσκεται σε πρόγραμμα στήριξης έως 2018 δεν μπορεί να λάβει βαθμολογία investment grade δηλαδή βαθμολογία Baa3 και υψηλότερα από την Moody’s και BBB- από Fitch και Standard and Poor’s.
Για την ιστορία τονίζεται ότι η Ελλάδα απέχει 5 βαθμίδες ώστε να λάβει βαθμολογία επενδυτικής διαβάθμισης investment grade.
Να σημειωθεί ότι η Fitch σε πρόσφατη αξιολόγησης της δεν αναβάθμισε την ελληνική οικονομία.
Credit positive από την Moody’s η εκταμίευση της δόσης
Credit positive θεωρεί η Moody's την εκταμίευση της δόσης των 2,8 δισ. ευρώ για την Ελλάδα, επισημαίνοντας ότι η ψήφιση των προαπαιτούμενων για την ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης από την ελληνική Βουλή βελτιώνει την εμπιστοσύνη για τη χώρα.
Σύμφωνα με τον οίκο αξιολόγησης, η ψήφιση των προαπαιτούμενων δείχνει ότι η ελληνική κυβέρνηση παραμένει στον στόχο της υλοποίησης του προγράμματος.
Σύμφωνα με τη Moody's, την περασμένη Τρίτη, η Ελλάδα (caa3 - σταθερό outlook) έκανε ένα βήμα πιο κοντά στην λήψη της υποδόσης των 2,8 δισ. ευρώ για τη χρηματοδότησή της από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ESM).
Η εκταμίευση είχε συνδεθεί με την υλοποίηση 15 εκκρεμών δράσεων, οι περισσότερες από τις οποίες είχαν συμπεριληφθεί στο νομοσχέδιο που ψηφίστηκε από τη Βουλή.
Σε αυτό το πλαίσιο, η Moody's αναμένει η Ελλάδα να έχει τα κεφάλαια μετά την επόμενη συνεδρίαση του Eurogroup στις 10 Οκτωβρίου, χρησιμοποιώντας μέρος αυτών ώστε να μειώσει τις ληξιπρόθεσμες οφειλές του Δημοσίου προς τους ιδιώτες, εξέλιξη πιστωτικά θετική.
Όπως αναφέρει η Moody's, οι καθυστερήσεις περιορίζουν την ανάκαμψη της κατανάλωσης και των επενδύσεων.
Επιπλέον, η ψήφιση του νομοσχεδίου δείχνει τη συνεχή δέσμευση της κυβέρνησης για τις μεταρρυθμίσεις, οι οποίες υποστηρίζουν την αύξηση της εμπιστοσύνης στην οικονομία.
Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει τη νομοθεσία σχετικά με τη μεταφορά των υπό κρατικό έλεγχο εταιρειών στο νέο ταμείο ιδιωτικοποιήσεων, την εναρμόνιση των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης, καθώς και την απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας.
Οι υπόλοιπες δράσεις, μεταξύ των οποίων ένα επιπλέον νομοσχέδιο σχετικά με την υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας, αναμένεται να ολοκληρωθεί πριν από την επόμενη συνεδρίαση του Eurogroup στις 10 Οκτωβρίου.
Το χρονοδιάγραμμα αποπληρωμής του χρέους της Ελλάδας είναι σχετικά χαλαρό μέχρι την έναρξη του 2017 και δεν υπάρχουν άμεσες πιέσεις ρευστότητας.
Κατά το υπόλοιπο του 2016, η μοναδική αποπληρωμή είναι περίπου 297 εκατ. ευρώ που οφείλονται στο ΔΝΤ το Δεκέμβριο.
Τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία από τον ελληνικό οργανισμό διαχείρισης δημόσιου χρέους δείχνουν ότι η Ελλάδα είχε 3,2 δισ. ευρώ ρευστότητα στο τέλος του Ιουνίου του 2016, αν και το ποσό αυτό είναι πιθανό να έχει μειωθεί μετά την αποπληρωμή του χρέους σε θεσμικούς πιστωτές τον Ιούλιο.
H δόση του ESM θα παρέχει μετρητά για τη μείωση του ύψους των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα, οι οποίες ανέρχονται στα 5,5 δισ. ευρώ τον Ιούλιο του 2016 (3% του ΑΕΠ).
Με τη σειρά του, αυτό θα βοηθήσει στη στήριξη της οικονομικής ανάκαμψης το 2017.
Η εμπιστοσύνη και το εξωτερικό εμπόριο εξακολουθούν να επηρεάζονται από τους ελέγχους στην κίνηση των κεφαλαίων, την αβεβαιότητα των επενδυτών, και τις αυξήσεις του ΦΠΑ.
Έτσι, σύμφωνα με την Moody's, η εκκαθάριση των ληξιπρόθεσμων οφειλών θα αντισταθμίσει την αρνητική οικονομική επίδραση στην κατανάλωση και τις ιδιωτικές επενδύσεις από το πρόγραμμα δημοσιονομικής εξυγίανσης, το οποίο έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση της φορολογικής επιβάρυνσης.
Η ανθεκτικότητα του τουρισμού θα υποστηρίξει επίσης την οικονομία.
Ως εκ τούτου, η Moody's αναμένει η ελληνική οικονομία θα αυξηθεί κατά 1,8% το 2017 (έναντι ύφεσης -0,7% για το 2016), επί τη βάσει της βελτιωμένης εμπιστοσύνης καταναλωτών και επενδυτών.
Η ολοκλήρωση της εκταμίευσης των 2,8 δισ. ευρώ, θα ανοίξει επίσης τις διαπραγματεύσεις της δεύτερης αξιολόγησης, εστιάζοντας στην αγορά εργασίας και τη μεταρρύθμιση της αγοράς προϊόντων.
Οι προτεινόμενες μεταρρυθμίσεις θα περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων στοιχείων, τα βήματα για να ανοίξουν τα κλειστά επαγγέλματα, ένα νέο σύστημα για τον υπολογισμό του κατώτατου μισθού στον ιδιωτικό τομέα, καθώς και μέτρα για να βελτιωθεί το πλαίσιο για τις μαζικές απολύσεις.
Τέλος, η Moody's περιμένει ότι οι κίνδυνοι για τη συνέχιση της εφαρμογής των μεταρρυθμίσεων παραμένουν σε υψηλά επίπεδα λόγω της μικρής κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας της ελληνικής κυβέρνησης, τη θεσμική αδυναμία της χώρας και την εγχώρια κοινωνική δυσαρέσκεια.
www.bankingnews.gr
Ειδικότερα, ο οίκος επιβεβαίωσε τη μακροπρόθεσμη αξιολόγηση Caa3 για την Ελλάδα, αλλά και τη βραχυπρόθεσμη αξιολόγηση Not Prime (NP).
Η διατήρηση της πιστοληπτικής αξιολόγησης για την Ελλάδα απηχεί την εκτίμηση του οίκου ότι, παρά την επιτυχή ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης, η συνεχής και έγκαιρη πρόσβαση της χώρας στη χρηματοδότηση, κατά τη διάρκεια του προγράμματος, παραμένει αβέβαιη, δεδομένης της απρόβλεπτης φύσης της πολιτικής στην Ελλάδα, τα εναπομείναντα προς υλοποίηση μέτρα και τη δυναμική εντός της ζώνης του ευρώ.
Ως εκ τούτου, οι κίνδυνοι για τους ιδιώτες κατόχους ομολόγων της χώρας παραμένει αυξημένοι.
Το σταθερό outlook αντικατοπτρίζει την εκτίμηση της Moody’s πως οι κίνδυνοι για τους πιστωτές της χώρας είναι ισορροπημένοι, σε επίπεδο Caa3.
Η αξιολόγηση της χώρας συνεχίζει να ενσωματώνει ένα υψηλό επίπεδο κινδύνου εφαρμογής, δεδομένης της αδυναμία των θεσμών στην Ελλάδα, του κοινωνικού και πολιτικού κατακερματισμού και του κακού ιστορικού της χώρας στις μεταρρυθμίσεις.
Όπως επισημαίνει, μεταξύ άλλων, η Moody's, το όριο (ceiling) της αξιολόγησης των ελληνικών ομολόγων σε εγχώριο και ξένο νόμισμα (local and foreign currency bond ceilings) παραμένει στο Caa2.
Ταυτόχρονα, το όριο (ceiling) της αξιολόγησης των τραπεζικών καταθέσεων σε εγχώριο και ξένο νόμισμα (local and foreign currency bank deposit ceilings) παραμένει στο Caa3 και το όριο (ceiling) της βραχυπρόθεσμης αξιολόγησης το Not Prime (NP).
Ο οίκος προχώρησε σε επαναξιολόγηση της πιστοληπτικής ικανότητας της χώρας, μετά την πρόσφατη επιτυχή ολοκλήρωση της α’ αξιολόγησης του τρίτου προγράμματος προσαρμογής.
Η Moody’s κατέληξε στο συμπέρασμα ότι αν και στις 10 Οκτωβρίου το Eurogroup ενέκρινε την αποδέσμευση του υπόλοιπου ποσού των 2,8 δισ. ευρώ από την πρώτη αναθεώρηση του προγράμματος διάσωσης πρώτης αναθεώρησης του πακέτου διάσωσης, με βάση την ευνοϊκή άποψή του για την υλοποίηση των 15 εκκρεμών μέτρων, οι κίνδυνοι για την έγκαιρη πρόσβαση στη χρηματοδότηση κατά τη διάρκεια του προγράμματος παραμένουν αυξημένοι, δεδομένου του υψηλού επιπέδου πολιτικής και κοινωνικής δυσαρέσκειας στην Ελλάδα και των αδύναμων θεσμών της χώρας.
Παρά το προσφάτως θετικό ιστορικό της κυβέρνησης στην εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων, σημειώνει ο οίκος, η αβεβαιότητα που συνδέεται με την εφαρμογή των εναπομεινάντων στοιχείων του προγράμματος, συμπεριλαμβανομένης της β’ αξιολόγησης, που θα έχει ως αποτέλεσμα την εκταμίευση ποσού 6,1 δισ. ευρώ, παραμένει στα ύψη.
Παρά το προσφάτως θετικό ιστορικό της κυβέρνησης στην εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων, σημειώνει ο οίκος, η αβεβαιότητα που συνδέεται με την εφαρμογή των εναπομεινάντων στοιχείων του προγράμματος, συμπεριλαμβανομένης της β’ αξιολόγησης, που θα έχει ως αποτέλεσμα την εκταμίευση ποσού 6,1 δισ. ευρώ, παραμένει στα ύψη.
Αυτό ισχύει ιδιαίτερα, αν αναλογιστεί κανείς των αριθμό των αντιλαϊκών (μη δημοφιλών) μεταρρυθμίσεων, που απαιτούνται στο πλαίσιο της δεύτερης αναθεώρησης του προγράμματος και αφορούν σε μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας, στην αγορά των προϊόντων και σε περαιτέρω βήματα για τις ιδιωτικοποιήσεις.
Σύμφωνα με τη Moody’s, η εγχώρια πολιτική δυναμική παραμένει απρόβλεπτη, με την κυβέρνηση να έχει μόνο μια πολύ ισχνή
πλειοψηφία για να εξασφαλιστεί την έγκαιρη εφαρμογή μιας σειράς αντιλαϊκών μέτρων.
Και ενώ οι σχέσεις της Ελλάδας με τους δανειστές της Ευρωζώνης παραμένουν αρμονικές τους τελευταίους μήνες, το πολιτικό τοπίο σε ολόκληρη την ένωση παραμένει ρευστό και ο τόνος των μελλοντικών διαπραγματεύσεων απρόβλεπτος.
Κατά συνέπεια, η αξιολόγηση της Moody’s είναι ότι ο πιστωτικός κίνδυνος των ομολογιούχων δεν έχει μειωθεί σημαντικά.
Ο κίνδυνος αθέτησης των υποχρεώσεων κατά τη διάρκεια ζωής του προγράμματος παραμένει σημαντικός, δεδομένης της μεγάλης επερχόμενης λήξης τον Ιούλιο του 2017 με 6,6 δισ. ευρώ αποσβέσεων, εκ των οποίων τα 2,3 δισ. ευρώ σε ιδιώτες ομολογιούχους και τα 3,9 δισ. στην ΕΚΤ.
Παρά το γεγονός ότι η πρόθεση είναι να ολοκληρωθεί η δεύτερη αναθεώρηση στο τέλος του έτους (2016), ο οίκος αναμένει ότι με δεδομένες τις προηγούμενες καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση των προηγούμενων αναθεωρήσεων, οι τυχόν αποκλίσεις θα συνεχίσουν να θέτουν σε κίνδυνο τις αποπληρωμές στα μέσα του 2017 και αργότερα.
Τέλος, αν και υπάρχει αυξανόμενη συναίνεση μεταξύ των ευρωπαίων πιστωτών και του ΔΝΤ σχετικά με την ανάγκη για την ελάφρυνση του χρέους, ασαφής παραμένει τόσο η μορφή της οποιασδήποτε ελάφρυνσης του χρέους, όσο και η έκταση αυτής.
Το Eurogroup έχει συμφωνήσει να αντιμετωπίσει τα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους σταδιακά και ανάλογα με τις ανάγκες για την κάλυψη του συμφωνηθέντος στόχου για ακαθάριστες χρηματοδοτικές δαπάνες για το χρέος ύψους έως 15% του ΑΕΠ, υπό την προϋπόθεση της τήρησης του προγράμματος.
Όπως έχει αναφέρει και στο παρελθόν, ο οίκος συμμερίζεται την άποψη του ΔΝΤ ότι δεν είναι ρεαλιστικό να αναμένει κανείς από την Ελλάδα να ανταποκριθεί στους πρωταρχικούς στόχους για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ μετά το 2018 και ότι σημαντική ελάφρυνση χρέους είναι απαραίτητη για να γίνει το χρέος βιώσιμο και ότι θα χρειαστεί ουσιαστική ελάφρυνση του χρέους για να γίνει το ελληνικό χρέος βιώσιμο.
Η πολιτική δυναμική στην Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένου του εκλογικού χρονοδιαγράμματος των βασικών Ευρωπαίων πιστωτών της Ελλάδας, καθιστούν απίθανη μια γρήγορη απόφαση για την ελάφρυνση του χρέους, εκτιμά η Moody’s.
Προϋποθέσεις για την ανοδική/καθοδική αναθεώρηση της ελληνικής πιστοληπτικής αξιολόγησης
H Μoody's θα εξετάσει μια υποβάθμιση της ελληνικής πιστοληπτικής ικανότητας αν δεν υπάρχουν οι συνθήκες που θα διασφαλίζουν την υλοποίηση του προγράμματος.
Αυτό θα μπορούσε να συμβεί
αν η ανάκαμψη της οικονομίας είναι σημαντικά χαμηλότερη των προσδοκιών,
αν η κυβέρνηση συνασπισμού δεν καταφέρει να συμφωνήσει στα μέτρα που απαιτούνται για να ευθυγραμμιστεί με τις απαιτήσεις των δανειστών
ή εάν προκύψουν πολιτικές ή κοινωνικές εντάσεις, θέτοντας σε κίνδυνο τη στήριξη στο τρίτο πρόγραμμα.
Αντιθέτως, μια αναβάθμιση θα μπορούσε να λάβει χώρα σε περίπτωση μείωσης του ρίσκου υλοποίησης του προγράμματος των μεταρρυθμίσεων ή σε περίπτωση διατηρήσιμης ανάπτυξης και πρωτογενών πλεονασμάτων που θα βοηθήσουν τη μείωση του χρέους.
Νωρίτερα το BankingNews.gr ανέφερε:
Στο 60% η πιθανότητα να αναβαθμιστεί η Ελλάδα σε Caa2 από την Moody’s σήμερα 14/10 – Στο 40% να παραμείνει αμετάβλητη
Η Moody’s έχει προγραμματίσει για σήμερα 14 Οκτωβρίου του 2016 στις 23:20 το βράδυ να αξιολογήσει την πορεία της ελληνικής οικονομίας.
Η αξιολόγηση έρχεται 4 ημέρες μετά το Eurogroup στις 10 Οκτωβρίου που έδωσε μερικώς το πράσινο φως για την εκταμίευση της υποδόσης.
Η Ελλάδα με βάση την Moody’s βαθμολογείται στην κλίμακα Caa3 μόλις 2 βαθμίδες υψηλότερα από το default και 3 βαθμίδες χαμηλότερα από την υψηλότερη βαθμολογία της Ελλάδος (Standard and Poor’s B-).
Στο καλύτερο σενάριο για την Ελλάδα είναι να αναβαθμιστεί 1 βαθμίδα από την Moody’s από Caa3 σε Caa2 εξέλιξη επενδυτικά και οικονομικά αδιάφορη έως ουδέτερη.
Η πιθανότητα είναι 60%.
Στο 40% η πιθανότητα να παραμείνει αμετάβλητη η βαθμολογία της Ελλάδος.
Ο σοβαρός κίνδυνος για την Ελλάδα είναι ότι όσο βρίσκεται σε πρόγραμμα στήριξης έως 2018 δεν μπορεί να λάβει βαθμολογία investment grade δηλαδή βαθμολογία Baa3 και υψηλότερα από την Moody’s και BBB- από Fitch και Standard and Poor’s.
Για την ιστορία τονίζεται ότι η Ελλάδα απέχει 5 βαθμίδες ώστε να λάβει βαθμολογία επενδυτικής διαβάθμισης investment grade.
Να σημειωθεί ότι η Fitch σε πρόσφατη αξιολόγησης της δεν αναβάθμισε την ελληνική οικονομία.
Credit positive από την Moody’s η εκταμίευση της δόσης
Credit positive θεωρεί η Moody's την εκταμίευση της δόσης των 2,8 δισ. ευρώ για την Ελλάδα, επισημαίνοντας ότι η ψήφιση των προαπαιτούμενων για την ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης από την ελληνική Βουλή βελτιώνει την εμπιστοσύνη για τη χώρα.
Σύμφωνα με τον οίκο αξιολόγησης, η ψήφιση των προαπαιτούμενων δείχνει ότι η ελληνική κυβέρνηση παραμένει στον στόχο της υλοποίησης του προγράμματος.
Σύμφωνα με τη Moody's, την περασμένη Τρίτη, η Ελλάδα (caa3 - σταθερό outlook) έκανε ένα βήμα πιο κοντά στην λήψη της υποδόσης των 2,8 δισ. ευρώ για τη χρηματοδότησή της από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ESM).
Η εκταμίευση είχε συνδεθεί με την υλοποίηση 15 εκκρεμών δράσεων, οι περισσότερες από τις οποίες είχαν συμπεριληφθεί στο νομοσχέδιο που ψηφίστηκε από τη Βουλή.
Σε αυτό το πλαίσιο, η Moody's αναμένει η Ελλάδα να έχει τα κεφάλαια μετά την επόμενη συνεδρίαση του Eurogroup στις 10 Οκτωβρίου, χρησιμοποιώντας μέρος αυτών ώστε να μειώσει τις ληξιπρόθεσμες οφειλές του Δημοσίου προς τους ιδιώτες, εξέλιξη πιστωτικά θετική.
Όπως αναφέρει η Moody's, οι καθυστερήσεις περιορίζουν την ανάκαμψη της κατανάλωσης και των επενδύσεων.
Επιπλέον, η ψήφιση του νομοσχεδίου δείχνει τη συνεχή δέσμευση της κυβέρνησης για τις μεταρρυθμίσεις, οι οποίες υποστηρίζουν την αύξηση της εμπιστοσύνης στην οικονομία.
Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει τη νομοθεσία σχετικά με τη μεταφορά των υπό κρατικό έλεγχο εταιρειών στο νέο ταμείο ιδιωτικοποιήσεων, την εναρμόνιση των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης, καθώς και την απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας.
Οι υπόλοιπες δράσεις, μεταξύ των οποίων ένα επιπλέον νομοσχέδιο σχετικά με την υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας, αναμένεται να ολοκληρωθεί πριν από την επόμενη συνεδρίαση του Eurogroup στις 10 Οκτωβρίου.
Το χρονοδιάγραμμα αποπληρωμής του χρέους της Ελλάδας είναι σχετικά χαλαρό μέχρι την έναρξη του 2017 και δεν υπάρχουν άμεσες πιέσεις ρευστότητας.
Κατά το υπόλοιπο του 2016, η μοναδική αποπληρωμή είναι περίπου 297 εκατ. ευρώ που οφείλονται στο ΔΝΤ το Δεκέμβριο.
Τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία από τον ελληνικό οργανισμό διαχείρισης δημόσιου χρέους δείχνουν ότι η Ελλάδα είχε 3,2 δισ. ευρώ ρευστότητα στο τέλος του Ιουνίου του 2016, αν και το ποσό αυτό είναι πιθανό να έχει μειωθεί μετά την αποπληρωμή του χρέους σε θεσμικούς πιστωτές τον Ιούλιο.
H δόση του ESM θα παρέχει μετρητά για τη μείωση του ύψους των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα, οι οποίες ανέρχονται στα 5,5 δισ. ευρώ τον Ιούλιο του 2016 (3% του ΑΕΠ).
Με τη σειρά του, αυτό θα βοηθήσει στη στήριξη της οικονομικής ανάκαμψης το 2017.
Η εμπιστοσύνη και το εξωτερικό εμπόριο εξακολουθούν να επηρεάζονται από τους ελέγχους στην κίνηση των κεφαλαίων, την αβεβαιότητα των επενδυτών, και τις αυξήσεις του ΦΠΑ.
Έτσι, σύμφωνα με την Moody's, η εκκαθάριση των ληξιπρόθεσμων οφειλών θα αντισταθμίσει την αρνητική οικονομική επίδραση στην κατανάλωση και τις ιδιωτικές επενδύσεις από το πρόγραμμα δημοσιονομικής εξυγίανσης, το οποίο έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση της φορολογικής επιβάρυνσης.
Η ανθεκτικότητα του τουρισμού θα υποστηρίξει επίσης την οικονομία.
Ως εκ τούτου, η Moody's αναμένει η ελληνική οικονομία θα αυξηθεί κατά 1,8% το 2017 (έναντι ύφεσης -0,7% για το 2016), επί τη βάσει της βελτιωμένης εμπιστοσύνης καταναλωτών και επενδυτών.
Η ολοκλήρωση της εκταμίευσης των 2,8 δισ. ευρώ, θα ανοίξει επίσης τις διαπραγματεύσεις της δεύτερης αξιολόγησης, εστιάζοντας στην αγορά εργασίας και τη μεταρρύθμιση της αγοράς προϊόντων.
Οι προτεινόμενες μεταρρυθμίσεις θα περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων στοιχείων, τα βήματα για να ανοίξουν τα κλειστά επαγγέλματα, ένα νέο σύστημα για τον υπολογισμό του κατώτατου μισθού στον ιδιωτικό τομέα, καθώς και μέτρα για να βελτιωθεί το πλαίσιο για τις μαζικές απολύσεις.
Τέλος, η Moody's περιμένει ότι οι κίνδυνοι για τη συνέχιση της εφαρμογής των μεταρρυθμίσεων παραμένουν σε υψηλά επίπεδα λόγω της μικρής κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας της ελληνικής κυβέρνησης, τη θεσμική αδυναμία της χώρας και την εγχώρια κοινωνική δυσαρέσκεια.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών