Η χώρα είναι πρόθυμη να πληρώσει πολύ περισσότερο από το 0,89%-1,2% που χρεώνει ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας...
Στο νέο «δίλημμα» που απασχολεί το σίριαλ της ελληνικής κρίσης αναφέρεται σε ανάλυσή του το ινστιτούτο Brookings, αναρωτώμενο –σαν άλλος Σαίξπηρ– «να βγούμε (στις αγορές» ή να μην βγούμε στις αγορές»….
Όπως αναφέρει το καταξιωμένο ινστιτούτο, η Αθήνα χρειάζεται απεγνωσμένα να εκδώσει 5ετές ελληνικό κρατικό ομόλογο 3 δις ευρώ, με απόδοση περίπου 4,5%-4,7%, καθώς προσπαθεί να πείσει τις αγορές - και τους εγχώριους ψηφοφόρους - ότι η οικονομία πρόκειται να ανακάμψει μετά από οκτώ χρόνια κατάθλιψης και λιτότητας.
Έτσι, είναι πρόθυμη να πληρώσει πολύ περισσότερο από το 0,89%-1,2% που χρεώνει ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας (ESM) στο πλαίσιο του προγράμματος διάσωσης.
Στις 11 Ιουλίου, ο ESM ανακοίνωσε ότι 7,7 δισ. από μια συνολική δόση ύψους 8,5 δισ. ευρώ θα εισρεύσουν στο ελληνικό κράτος, εκ των οποίων τα 6,9 δισ. ευρώ θα καλύψουν τα δάνεια που λήγουν αυτό το μήνα.
Στη συνέχεια, στις 21 Ιουλίου, το διοικητικό συμβούλιο του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου ενέκρινε υπό όρους δάνειο ύψους 1,6 δισ. ευρώ για την Ελλάδα.
Ωστόσο, ο ελληνικός γόρδιος δεσμός –σχολιάζει το Brookings– απέχει πολύ από την λύση του…
«Η επείγουσα ανάγκη για "Grexit" στις παγκόσμιες χρηματαγορές δανεισμού ή ισοδυναμεί με μια συμβολική κυβερνητική προσπάθεια να δείξει στους επενδυτές ότι η οικονομία ανακάμπτει ή είναι κάτι πολιτικό.
Παρά την πρόσφατη αισιοδοξία που εξέφρασαν σχετικά με την πιθανότητα μιας επανεξόδου στις αγορές, ο χρόνος της δεν είναι εγγυημένος.
Σύμφωνα με τα τελευταία νέα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και το ΔΝΤ - γνωστό και ως τρόικα - φαίνεται να έχουν αντιδράσει, οδηγώντας την αναβολή έκδοσης ομολόγων από την Ελλάδα για τις επόμενες ημέρες, εβδομάδες ή και μήνες.
Αλλά παραμένουν ερωτήματα, καθώς η τρόικα σίγουρα ήξερε εκ των προτέρων για τις προθέσεις της ελληνικής κυβέρνησης.
Το Δ.Ν.Τ. επιμένει ότι το χρέος της Ελλάδας είναι εξαιρετικά μη βιώσιμο, ειδικά μακροπρόθεσμα.
Σύμφωνα με το ταμείο, τα μέτρα που έχουν ληφθεί ή προταθεί μέχρι στιγμής από τους Ευρωπαίους δεν θα καταστήσουν βιώσιμο το χρέος της χώρας.
Η DSA επιβεβαίωσε αυτή την άποψη.
Η Ελλάδα δεν διαθέτει κανένα πρότυπο για να βγει από το πρόγραμμά της και να επανέλθει στις αγορές
Μεταξύ άλλων, μια τέτοια κίνηση θα προσθέσει νέο χρέος στο ήδη κολοσσιαίο, που αυτή τη στιγμή ισοδυναμεί με περίπου το 180% του ΑΕΠ.
Έτσι, ακόμα και αν η Ελλάδα δανειστεί με επιτυχία επιτόκιο 4,5%, θα καταστήσει το χρέος ακόμα πιο αειφόρο», αναφέρει το Brookings…
Παραδόξως, συνεχίζει η έκθεση, δεν είναι μόνο ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών ο οποίος «ζωγραφίζει» ένα πολύ πιο «ροζ σενάριο», σύμφωνα με το οποίο η Ελλάδα εμμένει στις μεταρρυθμίσεις που συμφωνήθηκαν με τους πιστωτές με την ολοκλήρωση του προγράμματος τον Αύγουστο του 2018, μετά την οποία η χώρα θα επανεισέλθει στις κεφαλαιαγορές και Δανειστεί με βιώσιμα επιτόκια.
Η ανάλυση της HSBC, όπως φαίνεται στο σχήμα 1, υπογραμμίζει ότι, με ένα πρωτογενές δημοσιονομικό ισοζύγιο περίπου 2%, οι ακαθάριστες οικονομικές ανάγκες θα πρέπει να είναι αρκετά χαμηλότερες από το επίπεδο που απαιτείται στο πλαίσιο του DSA του Δ.Ν.Τ..
Αλλά, παραβλέπεται ένα άλλο, ακόμα πιο αμήχανο γεγονός σχετικά με την ελληνική κυβέρνηση.
Η δεύτερη αξιολόγηση - του τρίτου προγράμματος διάσωσης που συμφωνήθηκε πριν από δύο χρόνια - καθυστέρησε για ενάμισι έτος λόγω του ότι ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας επέμεινε εκ των προτέρων σε συγκεκριμένες υποσχέσεις από τους πιστωτές σχετικά με το χρονοδιάγραμμα ελάφρυνσης του χρέους, υποστηρίζοντας ανοιχτά ότι το ελληνικό χρέος είναι εξαιρετικά μη βιώσιμο.
Αλλά και πάλι, ακόμη και αν κοιτάξουμε προσεκτικά το Σχήμα 2, το χρέος φαίνεται να αρχίζει να μην είναι βιώσιμο μόνο μετά το 2040.
Αυτό (εκπληκτικά) συμπίπτει με την ανάλυση DSA (Σχήμα 1), όπου στην πραγματικότητα μόνο μετά το 2040 αυξάνεται πάνω από το όριο βιωσιμότητας 15-20% του Δ.Ν.Τ.!
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι δεν υπάρχει ειδική ανάλυση σχετικά με τον τρόπο και τις μεθόδους που υπολογίζουν οι ακαθάριστες οικονομικές ανάγκες από το Δ.Ν.Τ., αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία…
«Αυτό το παζλ γίνεται ακόμα πιο περίπλοκο αν ληφθούν υπόψη τα κουπόνια που η κυβέρνηση είναι πρόθυμη να πληρώσει για να βγει από τις αγορές.
Γιατί μια τέτοια υψηλή απόδοση όταν το χρέος είναι σαφώς βιώσιμο, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα;
Επιπλέον, η Ελλάδα βρίσκεται στην πραγματικότητα σε ένα πενταετές πρόγραμμα και οι δυνητικοί αγοραστές ομολόγων θα πρέπει να αισθάνονται σχετικά ασφαλείς για να αγοράσουν ένα ομόλογο που θα ωριμάσει το 2022.
Αυτό θα δικαιολογούσε σαφώς πολύ χαμηλότερες αποδόσεις.
Και κατά συνέπεια, γιατί τόσο μεγάλη είναι η διαφορά μεταξύ του ποσοστού της Ελλάδας (4,5%) και της Πορτογαλίας (1,3%) όταν η τελευταία πρέπει να εξυπηρετήσει περισσότερα από 60 δισ. ευρώ σε σύγκριση με τα 33 δισ. ευρώ;
Μπορεί όλοι να καταλήξουν στην πολιτική.
Οι πιστωτές - Ευρωπαίοι και οι Γερμανοί ειδικότερα - είναι πρόθυμοι να πουν στους ψηφοφόρους ότι το ελληνικό πρόγραμμα επιτέλους πέτυχε και ότι η Ελλάδα είναι έτοιμη να δανειστεί από τις αγορές.
Ο Αλέξης Τσίπρας, επίσης, θέλει απελπισμένα να πει στους εγχώριους ψηφοφόρους ότι "... ο δανεισμός από τις αγορές αποτελεί απόδειξη ότι ... σύντομα θα είμαστε ανεξάρτητοι από τους πιστωτές, αφήνοντας πίσω μας λιτότητας."
Ή ο κ. Τσίπρας μπορεί να σχεδιάσει να δανειστεί από τις αγορές με οποιοδήποτε κόστος»…
www.bankingnews.gr
Όπως αναφέρει το καταξιωμένο ινστιτούτο, η Αθήνα χρειάζεται απεγνωσμένα να εκδώσει 5ετές ελληνικό κρατικό ομόλογο 3 δις ευρώ, με απόδοση περίπου 4,5%-4,7%, καθώς προσπαθεί να πείσει τις αγορές - και τους εγχώριους ψηφοφόρους - ότι η οικονομία πρόκειται να ανακάμψει μετά από οκτώ χρόνια κατάθλιψης και λιτότητας.
Έτσι, είναι πρόθυμη να πληρώσει πολύ περισσότερο από το 0,89%-1,2% που χρεώνει ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας (ESM) στο πλαίσιο του προγράμματος διάσωσης.
Στις 11 Ιουλίου, ο ESM ανακοίνωσε ότι 7,7 δισ. από μια συνολική δόση ύψους 8,5 δισ. ευρώ θα εισρεύσουν στο ελληνικό κράτος, εκ των οποίων τα 6,9 δισ. ευρώ θα καλύψουν τα δάνεια που λήγουν αυτό το μήνα.
Στη συνέχεια, στις 21 Ιουλίου, το διοικητικό συμβούλιο του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου ενέκρινε υπό όρους δάνειο ύψους 1,6 δισ. ευρώ για την Ελλάδα.
Ωστόσο, ο ελληνικός γόρδιος δεσμός –σχολιάζει το Brookings– απέχει πολύ από την λύση του…
«Η επείγουσα ανάγκη για "Grexit" στις παγκόσμιες χρηματαγορές δανεισμού ή ισοδυναμεί με μια συμβολική κυβερνητική προσπάθεια να δείξει στους επενδυτές ότι η οικονομία ανακάμπτει ή είναι κάτι πολιτικό.
Παρά την πρόσφατη αισιοδοξία που εξέφρασαν σχετικά με την πιθανότητα μιας επανεξόδου στις αγορές, ο χρόνος της δεν είναι εγγυημένος.
Σύμφωνα με τα τελευταία νέα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και το ΔΝΤ - γνωστό και ως τρόικα - φαίνεται να έχουν αντιδράσει, οδηγώντας την αναβολή έκδοσης ομολόγων από την Ελλάδα για τις επόμενες ημέρες, εβδομάδες ή και μήνες.
Αλλά παραμένουν ερωτήματα, καθώς η τρόικα σίγουρα ήξερε εκ των προτέρων για τις προθέσεις της ελληνικής κυβέρνησης.
Το Δ.Ν.Τ. επιμένει ότι το χρέος της Ελλάδας είναι εξαιρετικά μη βιώσιμο, ειδικά μακροπρόθεσμα.
Σύμφωνα με το ταμείο, τα μέτρα που έχουν ληφθεί ή προταθεί μέχρι στιγμής από τους Ευρωπαίους δεν θα καταστήσουν βιώσιμο το χρέος της χώρας.
Η DSA επιβεβαίωσε αυτή την άποψη.
Η Ελλάδα δεν διαθέτει κανένα πρότυπο για να βγει από το πρόγραμμά της και να επανέλθει στις αγορές
Μεταξύ άλλων, μια τέτοια κίνηση θα προσθέσει νέο χρέος στο ήδη κολοσσιαίο, που αυτή τη στιγμή ισοδυναμεί με περίπου το 180% του ΑΕΠ.
Έτσι, ακόμα και αν η Ελλάδα δανειστεί με επιτυχία επιτόκιο 4,5%, θα καταστήσει το χρέος ακόμα πιο αειφόρο», αναφέρει το Brookings…
Παραδόξως, συνεχίζει η έκθεση, δεν είναι μόνο ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών ο οποίος «ζωγραφίζει» ένα πολύ πιο «ροζ σενάριο», σύμφωνα με το οποίο η Ελλάδα εμμένει στις μεταρρυθμίσεις που συμφωνήθηκαν με τους πιστωτές με την ολοκλήρωση του προγράμματος τον Αύγουστο του 2018, μετά την οποία η χώρα θα επανεισέλθει στις κεφαλαιαγορές και Δανειστεί με βιώσιμα επιτόκια.
Η ανάλυση της HSBC, όπως φαίνεται στο σχήμα 1, υπογραμμίζει ότι, με ένα πρωτογενές δημοσιονομικό ισοζύγιο περίπου 2%, οι ακαθάριστες οικονομικές ανάγκες θα πρέπει να είναι αρκετά χαμηλότερες από το επίπεδο που απαιτείται στο πλαίσιο του DSA του Δ.Ν.Τ..
Αλλά, παραβλέπεται ένα άλλο, ακόμα πιο αμήχανο γεγονός σχετικά με την ελληνική κυβέρνηση.
Η δεύτερη αξιολόγηση - του τρίτου προγράμματος διάσωσης που συμφωνήθηκε πριν από δύο χρόνια - καθυστέρησε για ενάμισι έτος λόγω του ότι ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας επέμεινε εκ των προτέρων σε συγκεκριμένες υποσχέσεις από τους πιστωτές σχετικά με το χρονοδιάγραμμα ελάφρυνσης του χρέους, υποστηρίζοντας ανοιχτά ότι το ελληνικό χρέος είναι εξαιρετικά μη βιώσιμο.
Αλλά και πάλι, ακόμη και αν κοιτάξουμε προσεκτικά το Σχήμα 2, το χρέος φαίνεται να αρχίζει να μην είναι βιώσιμο μόνο μετά το 2040.
Αυτό (εκπληκτικά) συμπίπτει με την ανάλυση DSA (Σχήμα 1), όπου στην πραγματικότητα μόνο μετά το 2040 αυξάνεται πάνω από το όριο βιωσιμότητας 15-20% του Δ.Ν.Τ.!
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι δεν υπάρχει ειδική ανάλυση σχετικά με τον τρόπο και τις μεθόδους που υπολογίζουν οι ακαθάριστες οικονομικές ανάγκες από το Δ.Ν.Τ., αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία…
«Αυτό το παζλ γίνεται ακόμα πιο περίπλοκο αν ληφθούν υπόψη τα κουπόνια που η κυβέρνηση είναι πρόθυμη να πληρώσει για να βγει από τις αγορές.
Γιατί μια τέτοια υψηλή απόδοση όταν το χρέος είναι σαφώς βιώσιμο, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα;
Επιπλέον, η Ελλάδα βρίσκεται στην πραγματικότητα σε ένα πενταετές πρόγραμμα και οι δυνητικοί αγοραστές ομολόγων θα πρέπει να αισθάνονται σχετικά ασφαλείς για να αγοράσουν ένα ομόλογο που θα ωριμάσει το 2022.
Αυτό θα δικαιολογούσε σαφώς πολύ χαμηλότερες αποδόσεις.
Και κατά συνέπεια, γιατί τόσο μεγάλη είναι η διαφορά μεταξύ του ποσοστού της Ελλάδας (4,5%) και της Πορτογαλίας (1,3%) όταν η τελευταία πρέπει να εξυπηρετήσει περισσότερα από 60 δισ. ευρώ σε σύγκριση με τα 33 δισ. ευρώ;
Μπορεί όλοι να καταλήξουν στην πολιτική.
Οι πιστωτές - Ευρωπαίοι και οι Γερμανοί ειδικότερα - είναι πρόθυμοι να πουν στους ψηφοφόρους ότι το ελληνικό πρόγραμμα επιτέλους πέτυχε και ότι η Ελλάδα είναι έτοιμη να δανειστεί από τις αγορές.
Ο Αλέξης Τσίπρας, επίσης, θέλει απελπισμένα να πει στους εγχώριους ψηφοφόρους ότι "... ο δανεισμός από τις αγορές αποτελεί απόδειξη ότι ... σύντομα θα είμαστε ανεξάρτητοι από τους πιστωτές, αφήνοντας πίσω μας λιτότητας."
Ή ο κ. Τσίπρας μπορεί να σχεδιάσει να δανειστεί από τις αγορές με οποιοδήποτε κόστος»…
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών