Τελευταία Νέα
Αναλύσεις – Εκθέσεις

Fitch: Αναβαθμίζεται σε Β- από CCC ή 2 κλίμακες η Ελλάδα - Θετικό το outlook - Τι αναφέρει το υπουργείο Οικονομικών

Fitch: Αναβαθμίζεται σε Β- από CCC ή 2 κλίμακες η Ελλάδα - Θετικό το outlook - Τι αναφέρει το υπουργείο Οικονομικών
Η βιωσιμότητα του δημόσιου χρέους θα βελτιωθεί σταθερά, υποστηριζόμενη από την συνεχή συμμόρφωση με τους όρους του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας αλλά και τον μειωμένο πολιτικό κίνδυνο
Σε «Β-»  από «CCC» ή 2 κλίμακες αναβαθμίστηκε η μακροπρόθεσμη πιστοληπτική ικανότητα της Ελλάδας από τον αμερικανικό οίκο αξιολόγησης Fitch, ενώ οι προοπτικές επαναξιολόγησης 12μήνου (outlook) ορίστηκαν σε «θετικές».
Για νέα θετική προοπτική της οικονομίας, κάνει λόγο το υπουργείο Οικονομικών, με αφορμή την αναβάθμιση της προοπτικής της ελληνικής οικονομίας σε «θετική» από «σταθερή», από τον οίκο Fitch.

ΥΠΟΙΚ: Η τρίτη αξιολόγηση θα ολοκληρωθεί χωρίς να δημιουργήσει αστάθεια

«Η νέα θετική προοπτική της οικονομίας, και από τους οίκους αξιολόγησης, αντικατοπτρίζει τις προσδοκίες ότι η τρίτη αξιολόγηση θα ολοκληρωθεί χωρίς να δημιουργήσει αστάθεια», τονίζει το υπουργείο Οικονομικών,  με αφορμή την αναβάθμιση της προοπτικής της ελληνικής οικονομίας σε «θετική» από «σταθερή», από τον οίκο Fitch, ενώ είχαν προηγηθεί οι Standard's & Poor's και Moody's.
Ειδικότερα, το υπουργείο Οικονομικών αναφέρει σε ανακοίνωσή του ότι «η νέα θετική προοπτική της οικονομίας, και από τους οίκους αξιολόγησης, αντικατοπτρίζει τις προσδοκίες ότι η τρίτη αξιολόγηση θα ολοκληρωθεί χωρίς να δημιουργήσει αστάθεια, ενώ και το γεγονός ότι θα υπάρξουν σημαντικά μέτρα ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους θα διευκολύνει την πρόσβαση της Eλλάδας στις αγορές».
«Η κυβέρνηση», σύμφωνα με το υπουργείο, «συνεχίζει να εργάζεται με σταθερό βηματισμό και στόχο τη δίκαιη ανάπτυξη, ώστε ο κόσμος της εργασίας, ο οποίος έφερε το κύριο βάρος της κρίσης, να είναι συμμέτοχος στα οφέλη της ανάπτυξης».

Βελτιώνεται η βιωσιμότητα του χρέους

Όπως αναφέρεται στη σχετική έκθεση, η βιωσιμότητα του δημόσιου χρέους θα βελτιωθεί σταθερά, υποστηριζόμενη από την συνεχή συμμόρφωση με τους όρους του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM) αλλά και τον μειωμένο πολιτικό κίνδυνο, τη σταθερή αύξηση του ΑΕΠ και τα πρόσθετα δημοσιονομικά μέτρα που θα θεσπιστούν μέχρι το 2020.
Η επιτυχής ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης του ελληνικού προγράμματος μειώνει τους κινδύνους που θα υπονομεύσουν την οικονομική ανάκαμψη, που θα μπορούσαν να αποτελέσουν ένα καίριο χτύπημα προς την εμπιστοσύνη, που δημιουργείται και από τις καθυστερούμενες πληρωμές στον ιδιωτικό τομέα.
Το θετικό outlook αντανακλά την προσδοκία της Fitch ότι η τρίτη αξιολόγηση του προγράμματος προσαρμογής θα ολοκληρωθεί χωρίς να δημιουργηθεί αστάθεια και ότι η Eurogroup θα χορηγήσει ουσιαστική ελάφρυνση του χρέους στην Ελλάδα, το 2018.
Στο Εurogroup της 15ης Ιουνίου 2017, επιβεβαιώθηκε η δέσμευση των πιστωτών για εφαρμογή των μέτρων ελάφρυνσης του χρέους που αποσκοπούν στη διατήρηση μεικτών χρηματοδοτικών αναγκών κάτω του 15% του ΑΕΠ -μεσοπρόθεσμα- και κάτω του 20% του ΑΕΠ, μετέπειτα.
Τα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους περιλαμβάνουν εκ νέου την εκταμίευση των κερδών από τα ελληνικά ομόλογα που κατέχει η ΕΚΤ, την μερική πρώιμη αναχρηματοδότηση από το ESM του υψηλού κόστους δανείων από το ΔΝΤ και την περαιτέρω ανακούφιση από τα δάνεια του EFSF (ανώτατα όρια επιτοκίων, αναβολές τοκομεριδίων και επεκτάσεις ληκτότητας).
Οι Ευρωπαίοι εταίροι φαίνεται να μετατοπίζουν το επίκεντρο των μελλοντικών προϋποθέσεων της Ελλάδας από τους αυστηρούς δημοσιονομικούς στόχους στην αποκατάσταση της μεσοπρόθεσμης αύξησης του ΑΕΠ.
Όλα αυτά θα στηρίξουν την εμπιστοσύνη της αγοράς στην Ελλάδα, γεγονός που θα βοηθήσει στην υποστήριξη της πρόσβασης στην αγορά ομολόγων, μετά το πέρας του προγράμμαος.
Σύμφωνα με τη Fitch, το πολιτικό σκηνικό έχει γίνει πιο σταθερό, ενώ ο κίνδυνος τυχόν μελλοντικών κυβερνητικών αντιδράσεων στο πρόγραμμα του ESM, είναι περιορισμένος.

Τα δημόσια οικονομικά βελτιώνονται... 

Το 2016 η Ελλάδα σημείωσε πρωτογενές πλεόνασμα 3,9% του ΑΕΠ, πολύ πάνω από το στόχο του 0,5%, λόγω υψηλότερων εσόδων από τον προϋπολογισμό και περιορισμού των δαπανών. Αναμένουμε από την κυβέρνηση να καταγράψει ένα μέσο πρωτογενές πλεόνασμα 2,8% του ΑΕΠ για την περίοδο 2017-2019.
Υποθέτοντας ότι ο ρυθμός αύξησης του ονομαστικού ΑΕΠ είναι 3,4%, το ακαθάριστο χρέος του ευρύτερου δημόσιου τομέα αναμένεται να μειωθεί στο 169,5% του ΑΕΠ, το 2019.
Η κυβέρνηση έχει ήδη θεσπίσει νομοθετικά δημοσιονομικά μέτρα που αναμένεται να αποδώσουν 3% του ΑΕΠ έως το 2018, μέσω μεταρρύθμισης των συντάξεων και του φορολογικού συστήματος.
Η πλήρης εφαρμογή μπορεί να αντιμετωπίσει πολιτικούς περιορισμούς, αλλά υπάρχει ένας ενδεχόμενος δημοσιονομικός μηχανισμός για την αναδρομική ενεργοποίηση περαιτέρω μέτρων εάν δεν επιτευχθεί δημοσιονομικός στόχος», αναφέρει ο οίκος, σημειώνοντας πως η ελληνική οικονομία ανακάμπτει σταδιακά.
Η ολοκλήρωση της δεύτερης επανεξέτασης και η επακόλουθη εκταμίευση ύψους 8,5 δισ. ευρώ από τον ESM υποστήριξαν την εμπιστοσύνη και αύξησαν ρευστότητα στην οικονομία, μέσω της αποπληρωμής καθυστερούμενων οφειλών στον ιδιωτικό τομέα.
Η Fitch προβλέπει αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ κατά 1,6% το 2017 και 2,1% το 2018.
Η ανεκμετάλλευτη επενδυτική ζήτηση, η μείωση του ποσοστού ανεργίας και η συνεχιζόμενη αποπληρωμή των καθυστερούμενων οφειλών της κυβέρνησης, αναμένεται να στηρίξουν την εγχώρια ζήτηση.
Η ανάκαμψη της ανάπτυξης στην Ευρωζώνη θα υποστηρίζει τις εξαγωγικές επιδόσεις.
Οι αξιολογήσεις αντικατοπτρίζουν τα υψηλά επίπεδα κατά κεφαλήν εισοδήματα, τα οποία υπερβαίνουν κατά πολύ τους συντελεστές «Β» και «ΒΒ».
Η χρηματοπιστωτική κρίση και η ύφεση της Ελλάδας έδειξαν ελλείψεις στην αποτελεσματικότητα της κυβέρνησης, ενώ προκάλεσαν μεγάλες πιέσεις στην πολιτική και κοινωνική σταθερότητα.
Πάνω από τα δύο τρίτα του εξωτερικού χρέους της ελληνικής οικονομίας το κατέχουν οι επίσημοι πιστωτές και το Ευρωσύστημα, συμβάλλοντας έτσι στη διατήρηση της εξυπηρέτησης του εξωτερικού χρέους στο 12% του ΑΕΠ.
Η μέση ληκτότητα του χρέους είναι ευνοϊκή, στα 18 χρόνια, μεταξύ των μεγαλύτερων σε όλα τα κράτη που αξιολογεί η Fitch.
Οι αποπληρωμές του χρέους της κυβέρνησης αναμένεται να κορυφωθούν το 2019 και θα παραμείνουν σε μέτριο επίπεδο μέχρι το 2030, σημειώνει ο οίκος.
Σύμφωνα με την Fitch, οι πολιτικοί κίνδυνοι έχουν μειωθεί εν μέρει.
Η κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα έχει νομοθετήσει μια δέσμη πολιτικά δύσκολων μέτρων και η κοινοβουλευτική πλειοψηφία της έχει διαβρωθεί.
«Οι πρόωρες εκλογές είναι απίθανες.
Με βάση πρόσφατες δημοσκοπήσεις, η ΣΥΡΙΖΑ υπολείπεται με 15-20 ποσοστιαίες μονάδες από το κεντροδεξιό κόμμα της Νέας Δημοκρατίας, το οποίο έχει μικρότερη ιδεολογική αντίθεση σε ορισμένα μέτρα του προγράμματος, αλλά έχει υποστηρίξει την επαναδιαπραγμάτευση του, ιδίως στους δημοσιονομικούς στόχους.
Οι πρόωρες εκλογές θα αποτελούσαν πηγή αβεβαιότητας που θα υπονόμευε πιθανώς την πρόσφατη οικονομική ανάκαμψη».

Οι προκλήσεις του τραπεζικού τομέα

Υπογραμμίζεται ότι η εμπιστοσύνη στον τραπεζικό τομέα της Ελλάδος παραμένει εύθραυστη, αν και βελτιώνεται.

Στις 2 Αυγούστου 2017, η Ε.Κ.Τ. μείωσε το ανώτατο όριο του ELA για τις ελληνικές τράπεζες σε 38,9 δισ. ευρώ, από 90 δισ. που ήταν τον Ιούλιο του 2015, αντανακλώντας τη θετική εξέλιξη των συνθηκών ρευστότητας.
Επιπλέον, μετά την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης, η ελληνική κυβέρνηση ανακοίνωσε περαιτέρω χαλάρωση των capital controls από την 1η Σεπτεμβρίου 2017.
Η βάση καταθέσεων πελατών είναι επιρρεπής σε μεταβλητότητα, παρά τις θετικές εξελίξεις.
Μετά την πτώση κατά 27% μεταξύ Σεπτεμβρίου 2014 και Ιουλίου 2015, οι καταθέσεις του ιδιωτικού τομέα ανέκαμψαν οριακά. 
«Καθυστερήσεις στην αξιολόγηση του προγράμματος ενδέχεται να ασκήσουν πρόσθετη πίεση στην εμπιστοσύνη των επενδυτών, αν και τα capital controls επιδείνωσαν ελάχιστα τη ρευστότητα.
Μια βασική πρόκληση για τον τραπεζικό τομέα είναι η αντιμετώπιση των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων (NPEs),  παραμένουν σταθερα υψηά στο 45% των συνολικών δανείων.
Έχουν γίνει βελτιώσεις στο νομικό και θεσμικό πλαίσιο για την επίλυση των προβληματικών δανείων και οι τράπεζες έχουν εντείνει τις προσπάθειες αναδιάρθρωσης, αλλά έχουν περιορισμένη επίπτωση στο απόθεμα των NPLs μέχρι στιγμής.
Η μεταρρύθμιση του εξωδικαστικού συμβιβασμού (OCW) θεωρείται από τις αρχές και τους ευρωπαίους εταίρους ως βασικό στοιχείο της στρατηγικής για την επίλυση των NPLs.
Η βασική υποδομή για τη λειτουργία του OCW έχει πλέον τεθεί σε ισχύ.
Η προσδοκία είναι ότι θα υπάρξει αύξηση των εθελοντικών διαπραγματεύσεων μεταξύ πιστωτών και οφειλετών για την επίτευξη συμφωνιών για λύσεις αναδιάρθρωσης του χρέους.

Μοντέλο αξιολόγησης

Το μοντέλο αξιολόγησης SRM της Fitch θεωρεί ότι η Ελλάδα διαθέτει βαθμολογία ισοδύναμη με την βαθμολογία "BB" στη μακροπρόθεσμη κλίμακα IDR ξένου νομίσματος.
Σύμφωνα με τα κριτήρια αξιολόγησης της πιστοληπτικής ικανότητας, η επιτροπή αξιολόγησης της Fitch αποφάσισε να προσαρμόσει την πιστοληπτική ικανότητα που υποδεικνύει το SRM κατά περισσότερο από το συνηθισμένο μέγιστο εύρος +/- 3 λόγω της εμπειρίας της Ελλάδας από την οικονομική κρίση.

Οι λόγοι που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε αναβάθμιση

Οι μελλοντικές εξελίξεις που θα μπορούσαν, μεμονωμένα ή συλλογικά, να οδηγήσουν σε θετική αξιολόγηση, περιλαμβάνουν:
-Επιβεβαίωση της πρόσφατης οικονομικής ανάκαμψης και ιστορικό επιτυχίας πρωτογενών πλεονασμάτων.
- Αναδιάρθρωση χρέους από τον επίσημο τομέα.
-Επιπλέον επιτυχή υλοποίηση του προγράμματος ESM, υποστηριζόμενη από μια ομαλή σχέση μεταξύ της Ελλάδας και των επίσημων πιστωτών του και ένα αρκετά σταθερό πολιτικό περιβάλλον.
Το Outlook είναι θετικό.
Κατά συνέπεια, η Fitch δεν προβλέπει επί του παρόντος μεγάλη πιθανότητα να υποβαθμίσει την Ελλάδα.
Ωστόσο, μελλοντικές εξελίξεις που θα μπορούσαν, ατομικά ή συλλογικά, να οδηγήσουν σε αρνητική αξιολόγηση περιλαμβάνουν:

- Παρέκκλιση από τους δημοσιονομικούς στόχους και αντιστροφή των πολιτικών που έχουν θεσπιστεί στο πλαίσιο του προγράμματος ESM
-Ανάλυση των σχέσεων με τους πιστωτές, μειώνοντας την προοπτική μέτρων ελάφρυνσης του χρέους από το Eurogroup

Βασικές προδιαγραφές

-Η βασική υπόθεση υποθέτει ότι η τρίτη αξιολόγηση του προγράμματος θα ολοκληρωθεί χωρίς να δημιουργηθεί πολιτική και οικονομική αστάθεια.
-Οποιαδήποτε ελάφρυνση του χρέους που χορηγείται στην Ελλάδα στο πλαίσιο του προγράμματος ESM θα ισχύει μόνο για το χρέος του επίσημου τομέα και συνεπώς δεν συνιστά event ή αθέτηση υποχρεώσεων σύμφωνα με τα κριτήρια του οργανισμού.

Ο πλήρης κατάλογος των αξιολογήσεων έχει ως εξής:

Το μακροπρόθεσμο IDR ξένου νομίσματος αναβαθμίζεται στο «Β-» από το «CCC». Outlook θετικό
Το μακροπρόθεσμο IDR τοπικού νομίσματος αναβαθμίζεται στο «B-» από το «CCC». Outlook θετικό
Βραχυπρόθεσμο IDR ξένου νομίσματος αναβαθμισμένο σε «Β» από «C»
Το βραχυπρόθεσμο IDR τοπικού νομίσματος αναβαθμίζεται στο «Β» από το «C»
Το ανώτατο όριο χώρας αναθεωρήθηκε στο «Β» από το «B-»
Έκδοση αξιολογήσεων για μακροπρόθεσμα ομολογιακά μη εξασφαλισμένα ομόλογα αναβαθμισμένα στο «Β-» από το «CCC»
Έκδοση αξιολογήσεων για βραχυπρόθεσμα ομολογιακά δάνεια ανώτερης ποιότητας, αναβαθμισμένα σε «Β» από «C»



Κλίμακα αξιολογήσεων διεθνών οίκων και βαθμολογία της Ελλάδος











Moody's

S&P

Fitch

Άριστη

Aaa

AAA

AAA

Υψηλής Διαβάθμισης

Aa1

AA+

AA+



Aa2

AA

AA



Aa3

AA-

AA-

Υψηλότερα της Μεσαίας 
αξιολόγηση


Α1 Ελλάδα
2005


Α+ Ελλάδα 2005




Α+Ελλάδα 2005















Α2

Α

Α



Α3

Α-

Α-

Χαμηλότερα της Μεσαίας αξιολόγησης

Baa1

BBB+

BBB+



Baa2

BBB

BBB



Baa3

BBB-

BBB-

Μη επενδυτικά ομόλογα 
(junk - σκουπίδια)


Ba1

BB+

BB+



Ba2

BB

BB



Ba3

BB-

BB-

Κερδοσκοπικά

B1

B+

B+



B2

B

B



B3

B- *Eλλάδα

B- Ελλάδα

Υψηλού κινδύνου

Caa1 

CCC+

CCC+



Caa2* Ελλάδα

CCC 

CCC



Caa3  Ελλάδα

CCC-

CCC-

Υψηλός Κίνδυνος Χρεοκοπίας

Ca

CC

CC





C

C

Χρεοκοπία

C Ελλάδα

D Ελλάδα

D Ελλάδα
Με την κίτρινη επισήμανση η τρέχουσα βαθμολογία της Ελλάδος 

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης