Το ρίσκο από την προβλεπόμενη επιβράδυνση του ρυθμού μεγέθυνσης σημαντικών εμπορικών εταίρων της ελληνικής οικονομίας εξακολουθεί να υφίσταται
Θετικά είναι τα πρώτα μηνύματα για τον τομέα μεταποίησης το 2019, σύμφωνα με την ανάλυση της Eurobank «Επτά Ημέρες Οικονομία».
Σύμφωνα με τα στοιχεία της IHS Markit, οι λειτουργικές συνθήκες στον τομέα της μεταποίησης στην Ελλάδα παρέμειναν σε τροχιά βελτίωσης για 21ο μήνα στη σειρά τον Φεβρουάριο 2019.
Συγκεκριμένα, ο δείκτης PMI μεταποίησης ενισχύθηκε στις 54,2 μονάδες δείκτη (ΜΔ) – υψηλό 9 μηνών – από 53,7 ΜΔ τον Ιανουάριο 2019.
Συγκεκριμένα, όπως επισημαίνει η Eurobank στο εβδομαδιαίο της δελτίο για την οικονομία, ο δείκτης PMI μεταποίησης ενισχύθηκε στις 54,2 μονάδες δείκτη (ΜΔ) – υψηλό 9 μηνών – από 53,7 ΜΔ τον Ιανουάριο 2019.
Για το δίμηνο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2019, ο μέσος όρος του δείκτη PMI μεταποίησης διαμορφώθηκε στις 54,0 ΜΔ ελαφρώς υψηλότερος σε σύγκριση με τα τρία τελευταία τρίμηνα του προηγούμενου έτους.
Συνεπώς, τα πρώτα μηνύματα που λαμβάνουμε για την πορεία του τομέα της μεταποίησης στην Ελλάδα το 2019 είναι θετικά.
Ωστόσο, είναι νωρίς να κρίνουμε αν η ετήσια μεταβολή της παραγωγής του εν λόγω κλάδου, οπότε και η επίδρασή του στην εγχώρια οικονομική δραστηριότητα, θα υπερβεί το 2,1% του περασμένου έτους (3,8%, 4,1% και 1,9% για τα έτη 2017, 2016 και 2015 αντίστοιχα).
Το ρίσκο από την προβλεπόμενη επιβράδυνση του ρυθμού μεγέθυνσης σημαντικών εμπορικών εταίρων της ελληνικής οικονομίας εξακολουθεί να υφίσταται. Εντούτοις, ένα ενθαρρυντικό στοιχείο που καταγράφεται στις έρευνες του Ιανουαρίου και του Φεβρουαρίου 2019, είναι ότι η ζήτηση για τα προϊόντα των Ελλήνων κατασκευαστών από πελάτες του εξωτερικού δεν παρουσιάζει σημάδια κάμψης, τουναντίον καταγράφει ενίσχυση. Σε ότι αφορά τα αποτελέσματα στους επί μέρους δείκτες (νέες παραγγελίες, παραγωγή, απασχόληση, χρόνος παράδοσης προμηθειών, αποθέματα προμηθειών) που συνθέτουν τον δείκτη PMI, τα στοιχεία είχαν ως εξής τον Φεβρουάριο 2019:
• Το επίπεδο παραγωγής αυξήθηκε – για 21ο συνεχή μήνα – με τον 2ο ταχύτερο ρυθμό από τον Μάρτιο 2018.
Σύμφωνα με τους Έλληνες κατασκευαστές που συμμετείχαν στην έρευνα, το προαναφερθέν αποτέλεσμα αποδίδεται στην άνοδο των νέων παραγγελιών και στην ανανέωση των αποθεμάτων έτοιμων προϊόντων.
• Ο ρυθμός ανόδου των νέων παραγγελιών ήταν ο υψηλότερος των τελευταίων 12 μηνών, με τη ζήτηση να προέρχεται και από νέους πελάτες.
Επιπρόσθετα, οι νέες παραγγελίες από πελάτες του εξωτερικού παρέμειναν σε ανοδική τροχιά για 17ο συνεχή μήνα (ενίσχυση των εξαγωγών).
• Η αύξηση των θέσεων εργασίας συνεχίστηκε τον Φεβρουάριο 2019 με ρυθμούς παρόμοιους με αυτούς που είχαν σημειωθεί στις αρχές του περασμένου έτους.
Σύμφωνα με το δελτίο τύπου της IHS Markit, από τον Μάιο 2017 μέχρι σήμερα, το επίπεδο απασχόλησης του μεταποιητικού τομέα στην Ελλάδα βρίσκεται σε συνεχή ανοδική πορεία.
• Σε ότι αφορά το κόστος παραγωγής, ο ρυθμός ανόδου του κόστους εισροών παρέμεινε στα ίδια επίπεδα με εκείνα του Ιανουαρίου 2019 και χαρακτηρίζεται ως μέτριος σε σχέση με τα ιστορικά στοιχεία της έρευνας.
• Στο πεδίο των τιμών, ήπιες αυξήσεις σημειώθηκαν τον Φεβρουάριο 2019.
• Το επίπεδο επιχειρηματικής εμπιστοσύνης βρέθηκε σε υψηλό 6 μηνών τον Φεβρουάριο 2019, με τους Έλληνες κατασκευαστές να αναμένουν αύξηση της παραγωγής στους επόμενους μήνες.
Την προηγούμενη εβδομάδα, παράλληλα με τη δημοσίευση των στοιχείων του δείκτη PMI για την ελληνική μεταποίηση, ανακοινώθηκαν και τα στοιχεία του δείκτη οικονομικού κλίματος (ESI, Economic Sentiment Indicator).
Σύμφωνα με την έρευνα του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), ο δείκτης οικονομικού κλίματος στην Ελλάδα αυξήθηκε στις 101,3 μονάδες δείκτη (ΜΔ) τον Φεβρουάριο 2019 από 99,6 ΜΔ τον Ιανουαρίου 2019. Από τους πέντε επί μέρους δείκτες εμπιστοσύνης, δύο κινήθηκαν ανοδικά και τρείς πτωτικά.
Αναλυτικά, οι δείκτες εμπιστοσύνης στη βιομηχανία και τις υπηρεσίες ενισχύθηκαν σε μηνιαία βάση κατά 3,4 και 7,7 ΜΔ αντίστοιχα, ενώ οι δείκτες εμπιστοσύνης στους καταναλωτές, το λιανικό εμπόριο και τις κατασκευές κατέγραψαν μηνιαία μείωση της τάξης των -4,9, -9,7 και -10,0 ΜΔ αντίστοιχα.
Η πτώση που σημειώθηκε στους καταναλωτές και το λιανικό εμπόριο δύναται να χαρακτηριστεί ως διόρθωση από τα υψηλά των προηγούμενων μηνών, ενώ η τιμή που έλαβε ο δείκτης εμπιστοσύνης στις κατασκευές αποτελεί χαμηλό 21 μηνών.
Τέλος, ο δείκτης οικονομικού κλίματος στην Ελλάδα, έπειτα από την τριμηνιαία μείωση κατά -2,6 ΜΔ που σημείωσε το 4ο τρίμηνο 2018, κατέγραψε οριακή πτώση στο δίμηνο Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου 2019.
Η προαναφερθείσα πορεία συνδέεται σε έναν βαθμό με τη συνεχή τριμηνιαία μείωση που σημειώνει ο αντίστοιχος δείκτης στην Ευρωζώνη από το 1ο τρίμηνο 2018 και έπειταση.
www.bankingnews.gr
Σύμφωνα με τα στοιχεία της IHS Markit, οι λειτουργικές συνθήκες στον τομέα της μεταποίησης στην Ελλάδα παρέμειναν σε τροχιά βελτίωσης για 21ο μήνα στη σειρά τον Φεβρουάριο 2019.
Συγκεκριμένα, ο δείκτης PMI μεταποίησης ενισχύθηκε στις 54,2 μονάδες δείκτη (ΜΔ) – υψηλό 9 μηνών – από 53,7 ΜΔ τον Ιανουάριο 2019.
Συγκεκριμένα, όπως επισημαίνει η Eurobank στο εβδομαδιαίο της δελτίο για την οικονομία, ο δείκτης PMI μεταποίησης ενισχύθηκε στις 54,2 μονάδες δείκτη (ΜΔ) – υψηλό 9 μηνών – από 53,7 ΜΔ τον Ιανουάριο 2019.
Για το δίμηνο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2019, ο μέσος όρος του δείκτη PMI μεταποίησης διαμορφώθηκε στις 54,0 ΜΔ ελαφρώς υψηλότερος σε σύγκριση με τα τρία τελευταία τρίμηνα του προηγούμενου έτους.
Συνεπώς, τα πρώτα μηνύματα που λαμβάνουμε για την πορεία του τομέα της μεταποίησης στην Ελλάδα το 2019 είναι θετικά.
Ωστόσο, είναι νωρίς να κρίνουμε αν η ετήσια μεταβολή της παραγωγής του εν λόγω κλάδου, οπότε και η επίδρασή του στην εγχώρια οικονομική δραστηριότητα, θα υπερβεί το 2,1% του περασμένου έτους (3,8%, 4,1% και 1,9% για τα έτη 2017, 2016 και 2015 αντίστοιχα).
Το ρίσκο από την προβλεπόμενη επιβράδυνση του ρυθμού μεγέθυνσης σημαντικών εμπορικών εταίρων της ελληνικής οικονομίας εξακολουθεί να υφίσταται. Εντούτοις, ένα ενθαρρυντικό στοιχείο που καταγράφεται στις έρευνες του Ιανουαρίου και του Φεβρουαρίου 2019, είναι ότι η ζήτηση για τα προϊόντα των Ελλήνων κατασκευαστών από πελάτες του εξωτερικού δεν παρουσιάζει σημάδια κάμψης, τουναντίον καταγράφει ενίσχυση. Σε ότι αφορά τα αποτελέσματα στους επί μέρους δείκτες (νέες παραγγελίες, παραγωγή, απασχόληση, χρόνος παράδοσης προμηθειών, αποθέματα προμηθειών) που συνθέτουν τον δείκτη PMI, τα στοιχεία είχαν ως εξής τον Φεβρουάριο 2019:
• Το επίπεδο παραγωγής αυξήθηκε – για 21ο συνεχή μήνα – με τον 2ο ταχύτερο ρυθμό από τον Μάρτιο 2018.
Σύμφωνα με τους Έλληνες κατασκευαστές που συμμετείχαν στην έρευνα, το προαναφερθέν αποτέλεσμα αποδίδεται στην άνοδο των νέων παραγγελιών και στην ανανέωση των αποθεμάτων έτοιμων προϊόντων.
• Ο ρυθμός ανόδου των νέων παραγγελιών ήταν ο υψηλότερος των τελευταίων 12 μηνών, με τη ζήτηση να προέρχεται και από νέους πελάτες.
Επιπρόσθετα, οι νέες παραγγελίες από πελάτες του εξωτερικού παρέμειναν σε ανοδική τροχιά για 17ο συνεχή μήνα (ενίσχυση των εξαγωγών).
• Η αύξηση των θέσεων εργασίας συνεχίστηκε τον Φεβρουάριο 2019 με ρυθμούς παρόμοιους με αυτούς που είχαν σημειωθεί στις αρχές του περασμένου έτους.
Σύμφωνα με το δελτίο τύπου της IHS Markit, από τον Μάιο 2017 μέχρι σήμερα, το επίπεδο απασχόλησης του μεταποιητικού τομέα στην Ελλάδα βρίσκεται σε συνεχή ανοδική πορεία.
• Σε ότι αφορά το κόστος παραγωγής, ο ρυθμός ανόδου του κόστους εισροών παρέμεινε στα ίδια επίπεδα με εκείνα του Ιανουαρίου 2019 και χαρακτηρίζεται ως μέτριος σε σχέση με τα ιστορικά στοιχεία της έρευνας.
• Στο πεδίο των τιμών, ήπιες αυξήσεις σημειώθηκαν τον Φεβρουάριο 2019.
• Το επίπεδο επιχειρηματικής εμπιστοσύνης βρέθηκε σε υψηλό 6 μηνών τον Φεβρουάριο 2019, με τους Έλληνες κατασκευαστές να αναμένουν αύξηση της παραγωγής στους επόμενους μήνες.
Την προηγούμενη εβδομάδα, παράλληλα με τη δημοσίευση των στοιχείων του δείκτη PMI για την ελληνική μεταποίηση, ανακοινώθηκαν και τα στοιχεία του δείκτη οικονομικού κλίματος (ESI, Economic Sentiment Indicator).
Σύμφωνα με την έρευνα του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), ο δείκτης οικονομικού κλίματος στην Ελλάδα αυξήθηκε στις 101,3 μονάδες δείκτη (ΜΔ) τον Φεβρουάριο 2019 από 99,6 ΜΔ τον Ιανουαρίου 2019. Από τους πέντε επί μέρους δείκτες εμπιστοσύνης, δύο κινήθηκαν ανοδικά και τρείς πτωτικά.
Αναλυτικά, οι δείκτες εμπιστοσύνης στη βιομηχανία και τις υπηρεσίες ενισχύθηκαν σε μηνιαία βάση κατά 3,4 και 7,7 ΜΔ αντίστοιχα, ενώ οι δείκτες εμπιστοσύνης στους καταναλωτές, το λιανικό εμπόριο και τις κατασκευές κατέγραψαν μηνιαία μείωση της τάξης των -4,9, -9,7 και -10,0 ΜΔ αντίστοιχα.
Η πτώση που σημειώθηκε στους καταναλωτές και το λιανικό εμπόριο δύναται να χαρακτηριστεί ως διόρθωση από τα υψηλά των προηγούμενων μηνών, ενώ η τιμή που έλαβε ο δείκτης εμπιστοσύνης στις κατασκευές αποτελεί χαμηλό 21 μηνών.
Τέλος, ο δείκτης οικονομικού κλίματος στην Ελλάδα, έπειτα από την τριμηνιαία μείωση κατά -2,6 ΜΔ που σημείωσε το 4ο τρίμηνο 2018, κατέγραψε οριακή πτώση στο δίμηνο Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου 2019.
Η προαναφερθείσα πορεία συνδέεται σε έναν βαθμό με τη συνεχή τριμηνιαία μείωση που σημειώνει ο αντίστοιχος δείκτης στην Ευρωζώνη από το 1ο τρίμηνο 2018 και έπειταση.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών