Αναβάθμιση του trend της Πορτογαλίας από τη DBRS Ratings
Σε θετικές -από σταθερές- αναβάθμισε τις προοπτικές επαναξιολόγησης (trend) της Πορτογαλίας η DBRS Ratings, διατηρώντας σε «ΒΒΒ» και «R-2 (high)» -αντίστοιχα- τη μακροπρόθεσμη και βραχυπρόθεσμη πιστοληπτική ικανότητα.
O καναδικός οίκος σημειώνει πως οι αξιολογήσεις υποστηρίζονται από τη συμμετοχή στην Ευρωζώνη και την προσήλωσή της στο πλαίσιο οικονομικής διακυβέρνησης της ΕΕ, το ευνοϊκό προφίλ δημόσιου χρέους και τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του εμπορίου. Ωστόσο, η Πορτογαλία αντιμετωπίζει σημαντικές πιστωτικές προκλήσεις, συμπεριλαμβανομένων των υψηλών επιπέδων δημόσιου χρέους και NPLs.
Οι μακροπρόθεσμοι κίνδυνοι για τις δημοσιονομικές επιδόσεις προέρχονται κυρίως από τις υψηλές δαπάνες σε συγκεντρωμένους τομείς.
Ορισμένα από τα προσωρινά μέτρα λιτότητας που εγκρίθηκαν κατά τη διάρκεια του προγράμματος ΔΝΤ/ΕΕ έχουν αναστραφεί και ορισμένες κρατικές επιχειρήσεις είναι σταθερά ζημιογόνες.
Αν και δεν υπάρχει κίνδυνος για τον προϋπολογισμό, τα επίμονα καθυστερούμενα ποσά στα νοσοκομεία αποτελούν ένδειξη δημοσιονομικής κακοδιαχείρισης.
Μακροπρόθεσμα, οι δυσμενείς δημογραφικές τάσεις θα μπορούσαν να αποτελέσουν πρόκληση για το συνταξιοδοτικό σύστημα.
«Τα υψηλά επίπεδα μη εξυπηρετούμενων δανείων και το χρέος του εταιρικού τομέα παραμένουν οι βασικοί κίνδυνοι για τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα.
Το χρέος των μη χρηματοπιστωτικών εταιρειών μειώθηκε από το ανώτατο όριο του 142% του ΑΕΠ το 2013, σε 101% το τρίτο τρίμηνο του 2018.
Μετά την άνοδο στο 17,9% στα μέσα του 2016, ο δείκτης μη εξυπηρετούμενων δανείων του τραπεζικού συστήματος μειώθηκε στο 9,4% το 2018, σύμφωνα με την Bank of Portugal. Σχεδόν τα δύο τρίτα των συνολικών μη εξυπηρετούμενων δανείων του τραπεζικού συστήματος σχετίζονται με τον εταιρικό τομέα, όπου ο δείκτης μη εξυπηρετούμενων δανείων παραμένει υψηλός στο 18,5%, από 30% το 2016.
Οι βελτιωμένες οικονομικές συνθήκες συμβάλλουν στη μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων.
Η Πορτογαλία ακολουθεί επίσης μια στρατηγική που περιλαμβάνει τρεις πυλώνες:
1) Νομική και δικαστική μεταρρύθμιση.
2) Πράξη προληπτικής εποπτείας.
3) διαχείριση των NPLs.
Ο τραπεζικός τομέας συνεχίζει να ανακάμπτει.
Οι αυξήσεις κεφαλαίου το 2017 και τα υψηλότερα επίπεδα κάλυψης, κατέστησαν τον τραπεζικό τομέα σε καλύτερη θέση.
Εξαιρουμένης της Novo Banco, οι τράπεζες ήταν κερδοφόρες από το 2017.
Η Πορτογαλία επωφελείται από ένα γενικά σταθερό πολιτικό σύστημα.
Η κυβέρνηση υπό την ηγεσία του Σοσιαλιστικού Κόμματος έχει μειοψηφική θέση στο κοινοβούλιο και υποστήριξη από τοn Αριστερό Συνασπισμό, τους Κομμουνιστές και τους Πράσινους. Α
ν και η μειοψηφική θέση του κυβερνώντος κόμματος είχε προκαλέσει ανησυχίες στο παρελθόν σχετικά με την ικανότητά του να διατηρήσει μια μακροπρόθεσμη δημοσιονομική στρατηγική, η κυβέρνηση εξασφάλισε τη συμμόρφωση με τους δημοσιονομικούς κανόνες του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης της ΕΕ.
Η DBRS αναμένει ότι η δέσμευση της Πορτογαλίας για το πλαίσιο της ΕΕ θα παραμείνει σταθερή, σχολιάζει ο οίκος.
Το δημοσιονομικό έλλειμμα αναμένεται να συρρικνωθεί σε 0,2% το 2020, από 0,6% και 0,5% το 2019 και 2018, αντίστοιχα.
Σε ό,τι αφορά στο δημόσιο χρέος, θα υποχωρήσει στο 119,2% και 116,8% του ΑΕΠ το 2019 και 2020, αντίστοιχα, από 121,5% πέρυσι.
Τέλος, η οικονομική ανάπτυξη θα επιβραδυνθεί σε 1,8% και 1,7% το τρέχον και το επόμενο έτος, από 2,1% το 2018.
www.bankingnews.gr
O καναδικός οίκος σημειώνει πως οι αξιολογήσεις υποστηρίζονται από τη συμμετοχή στην Ευρωζώνη και την προσήλωσή της στο πλαίσιο οικονομικής διακυβέρνησης της ΕΕ, το ευνοϊκό προφίλ δημόσιου χρέους και τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του εμπορίου. Ωστόσο, η Πορτογαλία αντιμετωπίζει σημαντικές πιστωτικές προκλήσεις, συμπεριλαμβανομένων των υψηλών επιπέδων δημόσιου χρέους και NPLs.
Οι μακροπρόθεσμοι κίνδυνοι για τις δημοσιονομικές επιδόσεις προέρχονται κυρίως από τις υψηλές δαπάνες σε συγκεντρωμένους τομείς.
Ορισμένα από τα προσωρινά μέτρα λιτότητας που εγκρίθηκαν κατά τη διάρκεια του προγράμματος ΔΝΤ/ΕΕ έχουν αναστραφεί και ορισμένες κρατικές επιχειρήσεις είναι σταθερά ζημιογόνες.
Αν και δεν υπάρχει κίνδυνος για τον προϋπολογισμό, τα επίμονα καθυστερούμενα ποσά στα νοσοκομεία αποτελούν ένδειξη δημοσιονομικής κακοδιαχείρισης.
Μακροπρόθεσμα, οι δυσμενείς δημογραφικές τάσεις θα μπορούσαν να αποτελέσουν πρόκληση για το συνταξιοδοτικό σύστημα.
«Τα υψηλά επίπεδα μη εξυπηρετούμενων δανείων και το χρέος του εταιρικού τομέα παραμένουν οι βασικοί κίνδυνοι για τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα.
Το χρέος των μη χρηματοπιστωτικών εταιρειών μειώθηκε από το ανώτατο όριο του 142% του ΑΕΠ το 2013, σε 101% το τρίτο τρίμηνο του 2018.
Μετά την άνοδο στο 17,9% στα μέσα του 2016, ο δείκτης μη εξυπηρετούμενων δανείων του τραπεζικού συστήματος μειώθηκε στο 9,4% το 2018, σύμφωνα με την Bank of Portugal. Σχεδόν τα δύο τρίτα των συνολικών μη εξυπηρετούμενων δανείων του τραπεζικού συστήματος σχετίζονται με τον εταιρικό τομέα, όπου ο δείκτης μη εξυπηρετούμενων δανείων παραμένει υψηλός στο 18,5%, από 30% το 2016.
Οι βελτιωμένες οικονομικές συνθήκες συμβάλλουν στη μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων.
Η Πορτογαλία ακολουθεί επίσης μια στρατηγική που περιλαμβάνει τρεις πυλώνες:
1) Νομική και δικαστική μεταρρύθμιση.
2) Πράξη προληπτικής εποπτείας.
3) διαχείριση των NPLs.
Ο τραπεζικός τομέας συνεχίζει να ανακάμπτει.
Οι αυξήσεις κεφαλαίου το 2017 και τα υψηλότερα επίπεδα κάλυψης, κατέστησαν τον τραπεζικό τομέα σε καλύτερη θέση.
Εξαιρουμένης της Novo Banco, οι τράπεζες ήταν κερδοφόρες από το 2017.
Η Πορτογαλία επωφελείται από ένα γενικά σταθερό πολιτικό σύστημα.
Η κυβέρνηση υπό την ηγεσία του Σοσιαλιστικού Κόμματος έχει μειοψηφική θέση στο κοινοβούλιο και υποστήριξη από τοn Αριστερό Συνασπισμό, τους Κομμουνιστές και τους Πράσινους. Α
ν και η μειοψηφική θέση του κυβερνώντος κόμματος είχε προκαλέσει ανησυχίες στο παρελθόν σχετικά με την ικανότητά του να διατηρήσει μια μακροπρόθεσμη δημοσιονομική στρατηγική, η κυβέρνηση εξασφάλισε τη συμμόρφωση με τους δημοσιονομικούς κανόνες του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης της ΕΕ.
Η DBRS αναμένει ότι η δέσμευση της Πορτογαλίας για το πλαίσιο της ΕΕ θα παραμείνει σταθερή, σχολιάζει ο οίκος.
Το δημοσιονομικό έλλειμμα αναμένεται να συρρικνωθεί σε 0,2% το 2020, από 0,6% και 0,5% το 2019 και 2018, αντίστοιχα.
Σε ό,τι αφορά στο δημόσιο χρέος, θα υποχωρήσει στο 119,2% και 116,8% του ΑΕΠ το 2019 και 2020, αντίστοιχα, από 121,5% πέρυσι.
Τέλος, η οικονομική ανάπτυξη θα επιβραδυνθεί σε 1,8% και 1,7% το τρέχον και το επόμενο έτος, από 2,1% το 2018.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών