Στην υποβάθμιση του αξιόχρεου της Ιταλίας κατά μία βαθμίδα, στο «BBB-» από «BBB», με σταθερό outlook, προχώρησε σήμερα (28/4) ο οίκος αξιολόγησης Fitch
Στην υποβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας της Ιταλίας κατά μία βαθμίδα, στο BBB- από BBB, με σταθερές προοπτικές (outlook), προχώρησε σήμερα (28/4/2020) ο αμερικανικός οίκος αξιολόγησης Fitch.
Για το 2020 η Ιταλία θα σημειώσει ύφεση -8% και για το 2021 το ΑΕΠ θα αυξηθεί +3,7%.
Να σημειωθεί ότι η Ιταλία ακόμη και με αυτή την υποβάθμιση διατηρεί την επενδυτική βαθμίδα.
Σύμφωνα με τον οίκο Fitch, η υποβάθμιση αντικατοπτρίζει τον σημαντικό αντίκτυπο της πανδημίας COVID-19 στην οικονομία της Ιταλίας και τη δημοσιονομική της θέση.
Η Fitch προβλέπει συρρίκνωση 8% του ΑΕΠ το 2020 -με κίνδυνο να αποδειχτεί ακόμη μεγαλύτερο το ποσοστό- και μια σχετικά ισχυρή οικονομική ανάκαμψη το 2021, υπό την προϋποθεση ότι ένα δεύτερο κύμα της πανδημίας δεν θα οδηγούσε σε εκτεταμένη επανέναρξη των περιοριστικών μέτρων.
Ο οίκος αξιολόγησης αναμένει αύξηση του δημόσιου χρέους κατά περίπου 20% το 2020, με βασική πρόβλεψη να είναι στο 156% του ΑΕΠ έως το τέλος του 2020.
Σύμφωνα πάντα με το βασικό σενάριο δυναμικής του χρέους, ο δείκτης χρέος προς ΑΕΠ θα σταθεροποιηθεί σε αυτό το υψηλό επίπεδο μεσοπρόθεσμα, υπογραμμίζοντας τους κινδύνους διατηρησιμότητας του χρέους.
Το σταθερό outlook αντικατοπτρίζει την άποψη του οίκου ότι οι αγορές περιουσιακών στοιχείων της ΕΚΤ θα διευκολύνουν την δημοσιονομική ανταπόκριση της Ιταλίας στην πανδημία, καθώς και την αναχρηματοδότηση του χρέους, διατηρώντας το κόστος δανεισμού σε πολύ χαμηλά επίπεδα τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα.
Ωστόσο, όπως αναφέρει ο οίκος, η πτωτική πίεση στην αξιολόγηση θα μπορούσε να ξαναρχίσει εάν η κυβέρνηση δεν εφαρμόσει αξιόπιστη οικονομική στρατηγική που ενισχύει την εμπιστοσύνη ότι το δημόσιο χρέος προς ΑΕΠ θα βρίσκεται σε πτωτική πορεία με την πάροδο του χρόνου.
Οι προοπτικές του τραπεζικού τομέα επιδεινώθηκαν μετά το σοκ του COVID-19 σε σχέση με τις προηγούμενες προσδοκίες της Fitch για περαιτέρω βελτίωση της ποιότητας των περιουσιακών στοιχείων το 2020.
Η Fitch έχει αναθεωρήσει τις προοπτικές του τραπεζικού τομέα σε αρνητικές από σταθερές και επίσης αναθεώρησε τις προοπτικές για την αξιολόγηση το περιβάλλον λειτουργίας των τραπεζών σε αρνητικό από σταθερό τον Μάρτιο του 2020.
Η βαθιά ύφεση πιθανότατα θα ενισχύσει τους κινδύνους πιστωτικής ποιότητας και θα ασκήσει πίεση στην κερδοφορία για τον τραπεζικό τομέα.
Τα κυβερνητικά μέτρα στήριξης για τον τομέα των επιχειρήσεων και των νοικοκυριών, συμπεριλαμβανομένων των κρατικών εγγυήσεων για δάνεια προς ΜΜΕ, θα πρέπει εν μέρει να υποστηρίζουν την ποιότητα των περιουσιακών στοιχείων και να περιορίζουν σε κάποιο βαθμό τις δυσμενείς επιπτώσεις στις τράπεζες.
Αναλυτικά η αξιολόγηση
Σύμφωνα με τον κανονισμό του οργανισμού αξιολόγησης πιστοληπτικής ικανότητας της ΕΕ (CRA), η δημοσίευση κρατικών αξιολογήσεων υπόκειται σε περιορισμούς και πρέπει να πραγματοποιείται σύμφωνα με δημοσιευμένο πρόγραμμα, εκτός εάν είναι απαραίτητο.
Η Fitch ερμηνεύει αυτήν την διάταξη επιτρέποντάς μας να δημοσιεύσουμε μια αξιολόγηση σε περίπτωση όπου υπάρχει ουσιώδης αλλαγή στην πιστοληπτική ικανότητα του εκδότη που πιστεύουμε ότι καθιστά ακατάλληλο να περιμένουμε μέχρι την επόμενη προγραμματισμένη ημερομηνία ελέγχου για να ενημερώσουμε την αξιολόγηση ή το Outlook.
Η επόμενη προγραμματισμένη ημερομηνία αξιολόγησης για της Fitch για την Ιταλία είναι στις 10 Ιουλίου 2020, αλλά ο Fitch πιστεύει ότι οι εξελίξεις στη χώρα δικαιολογούν μια τέτοια απόκλιση από το ημερολόγιο και το σκεπτικό μας.
Με βάση την Fitch η Ιταλία υπέβαλε ένσταση και παρείχε πρόσθετες πληροφορίες στη Fitch.
Βασικοί οδηγοί αξιολόγησης
Η υποβάθμιση της Ιταλίας αντικατοπτρίζει τους ακόλουθους βασικούς οδηγούς αξιολόγησης και τα σχετικά βάρη τους:
Υψηλός κίνδυνος
Η υποβάθμιση αντικατοπτρίζει τον σημαντικό αντίκτυπο της παγκόσμιας πανδημίας COVID-19 στην οικονομία της Ιταλίας και τη δημοσιονομική θέση της.
Η Fitch προβλέπει συρρίκνωση 8% του ΑΕΠ το 2020 ωστόσο οι κίνδυνοι για αυτήν την αρχική πρόβλεψη είναι μικρότεροι, καθώς υποθέτει ότι ο κορωνοϊός μπορεί να περιοριστεί στο δεύτερο εξάμηνο του 2020, οδηγώντας σε μια σχετικά ισχυρή οικονομική ανάκαμψη το 2021.
Σε περίπτωση δεύτερου κύματος μολύνσεων και εκτεταμένη επανέναρξη περιοριστικών μέτρων, οι οικονομικές επιδόσεις θα είναι πιο αδύναμες το 2020 και το 2021.
Ο ακαθάριστος λόγος του δημόσιου χρέους (GGGD) προς το ΑΕΠ θα αυξηθεί κατά περίπου 20% το 2020.
Η βασική μας πρόβλεψη για το χρέος είναι ότι θα φθάσει στο 156% του ΑΕΠ έως το τέλος του 2020.
Σύμφωνα με το βασικό σενάριο δυναμικής του χρέους, ο δείκτης χρέους προς ΑΕΠ θα σταθεροποιηθεί σε αυτό το πολύ υψηλό επίπεδο μεσοπρόθεσμα, υπογραμμίζοντας τους κινδύνους βιωσιμότητας του χρέους.
Το σταθερό Outlook αντικατοπτρίζει εν μέρει την άποψή μας ότι οι καθαρές αγορές περιουσιακών στοιχείων της ΕΚΤ θα διευκολύνουν την ουσιαστική δημοσιονομική ανταπόκριση της Ιταλίας στην πανδημία COVID-19 και θα διευκολύνουν τους κινδύνους αναχρηματοδότησης διατηρώντας το κόστος δανεισμού σε πολύ χαμηλά επίπεδα τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα.
Ωστόσο, η πτωτική πίεση στη βαθμολογία θα μπορούσε να επανακάμψει εάν η κυβέρνηση δεν εφαρμόσει αξιόπιστη οικονομική πολιτική ανάπτυξης και δημοσιονομική στρατηγική που ενισχύει την εμπιστοσύνη ότι το δημόσιο χρέος προς ΑΕΠ θα βρίσκεται σε πτωτική πορεία με την πάροδο του χρόνου.
Μεσαίος κίνδυνος
Η ιταλική οικονομία βρισκόταν ήδη σε αδύναμη θέση όταν χτύπησε το σοκ COVID-19.
Το πραγματικό ΑΕΠ αυξήθηκε μόνο κατά 0,3% το 2019.
Η οικονομία έχει σταματήσει ουσιαστικά τα τελευταία δύο χρόνια, με ρυθμούς ανάπτυξης στο στενό εύρος -0,1% με +0,1% κατά το μεγαλύτερο μέρος του 2018 και του 2019, πριν από τη συρρίκνωση (-0,3%) στο 4ο τρίμηνο του 2019.
Ο μέσος ρυθμός αύξησης του πενταετούς πραγματικού ΑΕΠ είναι 1%, σε σύγκριση με 1,9% στην ευρωζώνη και τον τρέχοντα πενταετή μέσο όρο των κρατών με βαθμολογία «BBB» στο 3,6%.
Ο μέσος ετήσιος ρυθμός αύξησης του ονομαστικού ΑΕΠ 2010-2019, βασικός δείκτης για τη βιωσιμότητα του χρέους, είναι 1,3%, σε σύγκριση με 2,5% στην ευρωζώνη.
Ο τουρισμός, ο οποίος αντιπροσωπεύει το 5,5% του ΑΕΠ, σύμφωνα με το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ταξιδίων και Τουρισμού, αντιπροσωπεύει μειωμένο κίνδυνο για τις προοπτικές ανάπτυξης.
Η ύφεση και η απάντηση της οικονομικής πολιτικής στην πανδημία COVID-19 θα οδηγήσουν σε σημαντική επιδείνωση του ισοζυγίου το 2020.
Η κυβέρνηση ανακοίνωσε βραχυπρόθεσμα μέτρα δημοσιονομικής στήριξης 25 δισεκατομμυρίων ευρώ στις 17 Μαρτίου, εστιάζοντας στον άμεσο αντίκτυπο της κρίσης στην υγεία.
Η Fitch αναμένει μεγαλύτερη συνολική δημοσιονομική χαλάρωση κατά τη διάρκεια του 2020, συμπεριλαμβανομένων επιπλέον δαπανών υγειονομικής περίθαλψης, χαμηλότερων εισφορών κοινωνικής ασφάλισης και επιδοτήσεων για την προστασία της εργασίας, γεγονός που θα οδηγήσει σε δημοσιονομικό έλλειμμα κοντά στο 10% του ΑΕΠ το 2020 σε σύγκριση με το καλύτερο από το αναμενόμενο στο 1,6% του ΑΕΠ έλλειμμα το 2019.
Τα συστήματα εγγύησης πιστώσεων προς τον ιδιωτικό τομέα θα μπορούσαν να φθάσουν τα 400 δισεκατομμύρια ευρώ (περίπου 25% του ΑΕΠ), κάτι που θα αποτελούσε ενδεχόμενο ρίσκο για το δημόσιο.
Οι κίνδυνοι γύρω από το βασικό σενάριο δυναμικής χρέους αυξάνονται.
Πέρα από τους μακροοικονομικούς κινδύνους, ιστορικά, η αναλογία του χρέους αποδείχθηκε σταθερά υψηλότερη από την προβλεπόμενη στα διαδοχικά προγράμματα σταθερότητας ή στα σχέδια προϋπολογισμού της κυβέρνησης.
Το μέγεθος (750 δισεκατομμύρια ευρώ) και η ευελιξία του προγράμματος έκτακτης ανάγκης για την πανδημία της ΕΚΤ (PEPP) μειώνουν τους κινδύνους αναχρηματοδότησης για την Ιταλία βραχυπρόθεσμα και θα διευκολύνουν τη δημοσιονομική αντίδρασή της στην κρίση.
Οι χαμηλότερες αποδόσεις των ομολόγων και μια παρατεταμένη περίοδος ποσοτικής χαλάρωσης προσδιορίζονται στην πιστοληπτική ικανότητα καθώς μειώνουν την επιβάρυνση στην εξυπηρέτηση τόκων.
Ωστόσο, κατά την άποψη της Fitch, οι χαμηλές αποδόσεις ομολόγων αντανακλούν εν μέρει τις χαμηλές ονομαστικές προοπτικές αύξησης του ΑΕΠ και δεν παρέχουν απεριόριστη υποστήριξη στις αξιολογήσεις, είτε όσον αφορά ένα συγκεκριμένο επίπεδο αξιολόγησης είτε για απεριόριστο χρονικό διάστημα.
Ο δημοσιονομικός χώρος που δημιουργήθηκε από το χαμηλότερο κόστος εξυπηρέτησης των τόκων από το 2015 δεν έχει χρησιμοποιηθεί για τη μείωση του αποθέματος του χρέους και που ενισχύουν την ανάπτυξη:
Η σχέση χρέους προς ΑΕΠ στο τέλος του 2019 ανήλθε στο 134,8%, μόλις 0,5% κάτω από το επίπεδο του 2015.
Κατά την άποψη της Fitch, οι χαμηλότερες αποδόσεις θα μειώσουν επίσης τα κίνητρα για τις μελλοντικές κυβερνήσεις να καταστήσουν πολιτική προτεραιότητα τη μείωση του δημόσιου χρέους και τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που ενισχύουν την ανάπτυξη.
Το «BBB-» της Ιταλίας αντικατοπτρίζει επίσης τους ακόλουθους βασικούς οδηγούς αξιολόγησης:
Η βαθμολογία υποστηρίζεται από μια διαφοροποιημένη, οικονομία υψηλής προστιθέμενης αξίας, με το κατά κεφαλήν ΑΕΕ, τους δείκτες διακυβέρνησης και ανθρώπινης ανάπτυξης πολύ ισχυρότερους έναντι άλλων χωρών.
Η Fitch προβλέπει αύξηση 3,7% του ΑΕΠ το 2021, αντανακλώντας μια τεχνική ανάκαμψη μετά το σοκ COVID-19 το 2020.
Η ισχύς της ανάκαμψης μετά το 2021 είναι εξαιρετικά αβέβαιη, δεδομένης της υποκείμενης αδυναμίας της οικονομίας.
Η κακή απόδοση μετά την παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση, όταν μόνο το ήμισυ περίπου της χαμένης παραγωγής ανακτήθηκε έως το 2012, είναι επίσης ένα προειδοποιητικό σημάδι.
Ο ιταλικός ιδιωτικός τομέας έχει ορισμένα αποθέματα ασφαλείας για να αντέξει την απότομη βραχυπρόθεσμη επιδείνωση των οικονομικών προοπτικών.
Η Ιταλία σημείωσε βελτίωση στα οικονομικά ισοζύγια τόσο στα νοικοκυριά όσο και του εταιρικού τομέα από το 2012.
Το χρέος των νοικοκυριών είναι εξαιρετικά χαμηλό (53% του ΑΕΠ το 3ο τρίμηνο 2019) και ο καθαρός χρηματοοικονομικός πλούτος (χρηματοοικονομικά περιουσιακά στοιχεία μείον χρηματοοικονομικές υποχρεώσεις) στο 195% του ΑΕΠ είναι πολύ πάνω από το επίπεδο της ευρωζώνης (153%).
Η Ιταλία επέδειξε ευρεία πολιτική συνοχή κατά τις πρώτες εβδομάδες της πανδημίας COVID-19, παρόμοια με τις περισσότερες ανεπτυγμένες χώρες.
Η υποστήριξη στην κυβέρνηση συνασπισμού του Κινήματος FiveStar και του Δημοκρατικού Κόμματος έχει αυξηθεί και ο Πρωθυπουργός Conte έχει την υψηλότερη αποδοχή από τότε που ανέλαβε τα καθήκοντά του.
Ωστόσο, οι πολιτικές εντάσεις επανεμφανίστηκαν τις τελευταίες εβδομάδες.
Πιστεύουμε ότι οι πολιτικές εντάσεις θα ενταθούν καθώς τα περιοριστικά μέτρα σταδιακά χαλαρώνουν και η πολιτική εστίαση μετατοπίζεται στην οικονομία και στην κοινή ευρωπαϊκή απάντηση στην κρίση.
Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Υπουργών στις 23 Απριλίου έδωσε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή την εντολή να καταρτίσει σχέδια για τη δημιουργία ταμείου ανάκαμψης για τη στήριξη της αποκατάστασης μετά την κρίση.
Το Συμβούλιο συμφώνησε επίσης να θεσπίσει ένα προσωρινό σύστημα αντασφάλισης ανεργίας (SURE), ένα πανευρωπαϊκό ταμείο εγγύησης ύψους 25 δισεκατομμυρίων ευρώ που υποστηρίζεται από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και το προληπτικό πιστωτικό όριο του ESM (αξίας 2% του ΑΕΠ κάθε χώρας και χωρίς όρους).
Μέχρι στιγμής, οι αποφάσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο σχετικά με τον τρόπο αντιμετώπισης των οικονομικών συνεπειών της κρίσης υγείας ήταν πολιτικά ευαίσθητες στην Ιταλία.
Η ιταλική κυβέρνηση φαίνεται να χαιρέτισε την ολοκλήρωση της συνόδου κορυφής, αλλά οι πολιτικές διαφορές μεταξύ των πολιτικών κομμάτων της Ιταλίας σχετικά με τη χρήση του ESM είναι πιθανό να συνεχιστούν.
Το ταμείο ανάκαμψης θα στοχεύει στους τομείς και τα γεωγραφικά μέρη της Ευρώπης που πλήττονται περισσότερο.
Αυτά θα περιλαμβάνουν την Ιταλία.
H Fitch κατανοεί ότι υπάρχουν διαφωνίες μεταξύ των κρατών μελών σχετικά με τη χρηματοδότηση του ταμείου, ιδίως για το εάν το ταμείο θα παρέχει βοήθεια με τη μορφή επιχορηγήσεων – επιδοτήσεων ή δανείων.
Άλλες αβεβαιότητες είναι το μέγεθος του ταμείου, η ταχύτητα εκταμίευσης και η αποτελεσματικότητα των επιπτώσεών του στην προώθηση μιας ευρείας βάσης ανάκαμψης.
Η μέση ωριμότητα του χρέους είναι 6,96 χρόνια, παρέχοντας ένα απόθεμα για την απορρόφηση των κραδασμών της αγοράς βραχυπρόθεσμα.
Το μέσο κόστος του χρέους μειώθηκε στο 2,5% το 2019 από το 4,4% το 2012, καθώς η μέση ετήσια απόδοση έκδοσης του μεσοπρόθεσμου έως του μακροπρόθεσμου χρέους ήταν 1,6%.
Μετά από μια άνοδο στα μέσα Μαρτίου, η απόδοση των 10 ετών ομολόγων ήταν κάτω από το 2% από την ανακοίνωση του προγράμματος PEPP της ΕΚΤ στις 18 Μαρτίου.
Το πλεόνασμα τρεχουσών συναλλαγών εκτιμάται σε 3% του ΑΕΠ το 2019 και προβλέπουμε πλεόνασμα περίπου 1% του ΑΕΠ το 2020 και το 2021, σε σύγκριση με το τρέχον μέσο όρο χωρών με βαθμολογία BBB 1,8% του ΑΕΠ.
Η καθαρή διεθνής επενδυτική θέση της Ιταλίας (NIIP) ήταν κοντά στο ισοζύγιο (- 4,7% του ΑΕΠ) στα τέλη του 2018, από την κορυφή του -23,3% του ΑΕΠ στα τέλη του 2013.
Το καθαρό εξωτερικό χρέος, το οποίο εξαιρεί τις μετοχές και τα μερίδια επενδυτικών κεφαλαίων, ήταν το 51,7% του ΑΕΠ το 2019 σε σύγκριση με το μέσο όρο χωρών με βαθμολογία «BBB» 6,6%.
Προοπτικές τραπεζών
Οι προοπτικές του τραπεζικού τομέα επιδεινώθηκαν μετά το σοκ COVID-19 σε σχέση με τις προηγούμενες προσδοκίες μας για σταθεροποίηση της απόδοσης και περαιτέρω βελτίωση της ποιότητας των περιουσιακών στοιχείων το 2020.
Η Fitch έχει αναθεωρήσει τις προοπτικές του τομέα σε αρνητικές από σταθερές και επίσης αναθεώρησε τις προοπτικές για το περιβάλλον λειτουργίας των τραπεζών σε αρνητικό από σταθερό τον Μάρτιο του 2020.
Η βαθιά ύφεση πιθανότατα θα ενισχύσει τους κινδύνους πιστωτικής ποιότητας και θα ασκήσει πίεση στα κέρδη και την κερδοφορία για τον τραπεζικό τομέα.
Κυβερνητικά μέτρα στήριξης για εταιρίες και νοικοκυριά θα υποστηρίξουν την ποιότητα των περιουσιακών στοιχείων και θα περιορίσουν σε κάποιο βαθμό τον αρνητικό αντίκτυπο στις τράπεζες.
ESG - Διακυβέρνηση:
Η Ιταλία έχει βαθμολογία ESG (RS) 5 τόσο για την πολιτική σταθερότητα όσο και για τα δικαιώματα και για το κράτος δικαίου, τη θεσμική και κανονιστική ποιότητα και τον έλεγχο της διαφθοράς, όπως ισχύει για όλα τα κράτη.
Αυτές οι βαθμολογίες αντικατοπτρίζουν το υψηλό βάρος που έχουν οι Δείκτες Διακυβέρνησης της Παγκόσμιας Τράπεζας (WBGI).
Η Ιταλία έχει βαθμολογία WBGI στο 67,5%, αντανακλώντας σχετικά ισχυρή θεσμική ικανότητα, αποτελεσματικό κράτος δικαίου και χαμηλότερη βαθμολογία πολιτικής σταθερότητας.
Μελλοντικές εξελίξεις
Παράγοντες που θα μπορούσαν, μεμονωμένα ή συλλογικά, να οδηγήσουν σε θετική αξιολόγηση - αναβάθμιση:
- Εφαρμογή μιας μεσοπρόθεσμης στρατηγικής δημοσιονομικής εξυγίανσης που υποστηρίζει τη μείωση του ιταλικού δημόσιου χρέους προς το ΑΕΠ
- Ενίσχυση της οικονομικής ανάκαμψης και μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στις μεσοπρόθεσμες προοπτικές ανάπτυξης, ιδίως εάν υποστηρίζεται από την ανακοίνωση μιας ατζέντας πολιτικής μετά το COVID-19 που περιλαμβάνει την εφαρμογή διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων που ενισχύουν την ανάπτυξη.
Παράγοντες που θα μπορούσαν, μεμονωμένα ή συλλογικά, να οδηγήσουν σε αρνητική αξιολόγηση - υποβάθμιση:
- Αποτυχία σταθεροποίησης του λόγου χρέους προς ΑΕΠ μετά την αναμενόμενη αύξηση 20% κατά το 2020 λόγω του σοκ COVID-19.
- Πολιτικές εξελίξεις που επηρεάζουν αρνητικά την οικονομία και
δημοσιονομικές πολιτικές.
- Σοβαρή επιδείνωση της σχέσης μεταξύ της Ιταλίας και της ΕΕ που προκαλεί ανησυχίες σχετικά με τη δέσμευση της Ιταλίας στην ευρωζώνη.
- Ανεπιθύμητες εξελίξεις στον τραπεζικό τομέα που αυξάνουν τους κινδύνους για την πραγματική οικονομία ή τα δημόσια οικονομικά.
Βασικές τάσεις
Ο Fitch αναμένει ότι η παγκόσμια οικονομία θα βιώσει μια βαθιά ύφεση το 2020 λόγω της πανδημίας COVID-19.
Συγκεκριμένα, το ΑΕΠ της ευρωζώνης αναμένεται να μειωθεί κατά 7% το 2020, ακολουθούμενο από ανάκαμψη σε αύξηση 4,3% το 2021.
Η Fitch σημειώνει ότι υπάρχει ασυνήθιστα υψηλό επίπεδο αβεβαιότητας γύρω από αυτές τις προβλέψεις.
Οι υπολογισμοί μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας βασίζονται στην υπόθεση του μεσοπρόθεσμου δυναμικού αύξησης του ΑΕΠ 0,5% και τη σταδιακή αύξηση του αποπληθωριστή του ΑΕΠ στο 1,5%. Το πρωτογενές πλεόνασμα θεωρείται ότι σταθεροποιείται στο 0,6% του ΑΕΠ.
Λαμβάνοντας υπόψη την επιμονή των πολύ χαμηλών αποδόσεων χωρίς κίνδυνο στην ευρωζώνη και τη δέσμευση της ΕΚΤ να διατηρήσει την ομαλή νομισματική μετάδοση σε όλα τα κράτη μέλη, υποθέτουμε ότι το 10ετές ιταλικό ομόλογο θα αυξηθεί μόνο μετρίως μεσοπρόθεσμα.
www.bankingnews.gr
Για το 2020 η Ιταλία θα σημειώσει ύφεση -8% και για το 2021 το ΑΕΠ θα αυξηθεί +3,7%.
Να σημειωθεί ότι η Ιταλία ακόμη και με αυτή την υποβάθμιση διατηρεί την επενδυτική βαθμίδα.
Σύμφωνα με τον οίκο Fitch, η υποβάθμιση αντικατοπτρίζει τον σημαντικό αντίκτυπο της πανδημίας COVID-19 στην οικονομία της Ιταλίας και τη δημοσιονομική της θέση.
Η Fitch προβλέπει συρρίκνωση 8% του ΑΕΠ το 2020 -με κίνδυνο να αποδειχτεί ακόμη μεγαλύτερο το ποσοστό- και μια σχετικά ισχυρή οικονομική ανάκαμψη το 2021, υπό την προϋποθεση ότι ένα δεύτερο κύμα της πανδημίας δεν θα οδηγούσε σε εκτεταμένη επανέναρξη των περιοριστικών μέτρων.
Ο οίκος αξιολόγησης αναμένει αύξηση του δημόσιου χρέους κατά περίπου 20% το 2020, με βασική πρόβλεψη να είναι στο 156% του ΑΕΠ έως το τέλος του 2020.
Σύμφωνα πάντα με το βασικό σενάριο δυναμικής του χρέους, ο δείκτης χρέος προς ΑΕΠ θα σταθεροποιηθεί σε αυτό το υψηλό επίπεδο μεσοπρόθεσμα, υπογραμμίζοντας τους κινδύνους διατηρησιμότητας του χρέους.
Το σταθερό outlook αντικατοπτρίζει την άποψη του οίκου ότι οι αγορές περιουσιακών στοιχείων της ΕΚΤ θα διευκολύνουν την δημοσιονομική ανταπόκριση της Ιταλίας στην πανδημία, καθώς και την αναχρηματοδότηση του χρέους, διατηρώντας το κόστος δανεισμού σε πολύ χαμηλά επίπεδα τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα.
Ωστόσο, όπως αναφέρει ο οίκος, η πτωτική πίεση στην αξιολόγηση θα μπορούσε να ξαναρχίσει εάν η κυβέρνηση δεν εφαρμόσει αξιόπιστη οικονομική στρατηγική που ενισχύει την εμπιστοσύνη ότι το δημόσιο χρέος προς ΑΕΠ θα βρίσκεται σε πτωτική πορεία με την πάροδο του χρόνου.
Οι προοπτικές του τραπεζικού τομέα επιδεινώθηκαν μετά το σοκ του COVID-19 σε σχέση με τις προηγούμενες προσδοκίες της Fitch για περαιτέρω βελτίωση της ποιότητας των περιουσιακών στοιχείων το 2020.
Η Fitch έχει αναθεωρήσει τις προοπτικές του τραπεζικού τομέα σε αρνητικές από σταθερές και επίσης αναθεώρησε τις προοπτικές για την αξιολόγηση το περιβάλλον λειτουργίας των τραπεζών σε αρνητικό από σταθερό τον Μάρτιο του 2020.
Η βαθιά ύφεση πιθανότατα θα ενισχύσει τους κινδύνους πιστωτικής ποιότητας και θα ασκήσει πίεση στην κερδοφορία για τον τραπεζικό τομέα.
Τα κυβερνητικά μέτρα στήριξης για τον τομέα των επιχειρήσεων και των νοικοκυριών, συμπεριλαμβανομένων των κρατικών εγγυήσεων για δάνεια προς ΜΜΕ, θα πρέπει εν μέρει να υποστηρίζουν την ποιότητα των περιουσιακών στοιχείων και να περιορίζουν σε κάποιο βαθμό τις δυσμενείς επιπτώσεις στις τράπεζες.
Αναλυτικά η αξιολόγηση
Σύμφωνα με τον κανονισμό του οργανισμού αξιολόγησης πιστοληπτικής ικανότητας της ΕΕ (CRA), η δημοσίευση κρατικών αξιολογήσεων υπόκειται σε περιορισμούς και πρέπει να πραγματοποιείται σύμφωνα με δημοσιευμένο πρόγραμμα, εκτός εάν είναι απαραίτητο.
Η Fitch ερμηνεύει αυτήν την διάταξη επιτρέποντάς μας να δημοσιεύσουμε μια αξιολόγηση σε περίπτωση όπου υπάρχει ουσιώδης αλλαγή στην πιστοληπτική ικανότητα του εκδότη που πιστεύουμε ότι καθιστά ακατάλληλο να περιμένουμε μέχρι την επόμενη προγραμματισμένη ημερομηνία ελέγχου για να ενημερώσουμε την αξιολόγηση ή το Outlook.
Η επόμενη προγραμματισμένη ημερομηνία αξιολόγησης για της Fitch για την Ιταλία είναι στις 10 Ιουλίου 2020, αλλά ο Fitch πιστεύει ότι οι εξελίξεις στη χώρα δικαιολογούν μια τέτοια απόκλιση από το ημερολόγιο και το σκεπτικό μας.
Με βάση την Fitch η Ιταλία υπέβαλε ένσταση και παρείχε πρόσθετες πληροφορίες στη Fitch.
Βασικοί οδηγοί αξιολόγησης
Η υποβάθμιση της Ιταλίας αντικατοπτρίζει τους ακόλουθους βασικούς οδηγούς αξιολόγησης και τα σχετικά βάρη τους:
Υψηλός κίνδυνος
Η υποβάθμιση αντικατοπτρίζει τον σημαντικό αντίκτυπο της παγκόσμιας πανδημίας COVID-19 στην οικονομία της Ιταλίας και τη δημοσιονομική θέση της.
Η Fitch προβλέπει συρρίκνωση 8% του ΑΕΠ το 2020 ωστόσο οι κίνδυνοι για αυτήν την αρχική πρόβλεψη είναι μικρότεροι, καθώς υποθέτει ότι ο κορωνοϊός μπορεί να περιοριστεί στο δεύτερο εξάμηνο του 2020, οδηγώντας σε μια σχετικά ισχυρή οικονομική ανάκαμψη το 2021.
Σε περίπτωση δεύτερου κύματος μολύνσεων και εκτεταμένη επανέναρξη περιοριστικών μέτρων, οι οικονομικές επιδόσεις θα είναι πιο αδύναμες το 2020 και το 2021.
Ο ακαθάριστος λόγος του δημόσιου χρέους (GGGD) προς το ΑΕΠ θα αυξηθεί κατά περίπου 20% το 2020.
Η βασική μας πρόβλεψη για το χρέος είναι ότι θα φθάσει στο 156% του ΑΕΠ έως το τέλος του 2020.
Σύμφωνα με το βασικό σενάριο δυναμικής του χρέους, ο δείκτης χρέους προς ΑΕΠ θα σταθεροποιηθεί σε αυτό το πολύ υψηλό επίπεδο μεσοπρόθεσμα, υπογραμμίζοντας τους κινδύνους βιωσιμότητας του χρέους.
Το σταθερό Outlook αντικατοπτρίζει εν μέρει την άποψή μας ότι οι καθαρές αγορές περιουσιακών στοιχείων της ΕΚΤ θα διευκολύνουν την ουσιαστική δημοσιονομική ανταπόκριση της Ιταλίας στην πανδημία COVID-19 και θα διευκολύνουν τους κινδύνους αναχρηματοδότησης διατηρώντας το κόστος δανεισμού σε πολύ χαμηλά επίπεδα τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα.
Ωστόσο, η πτωτική πίεση στη βαθμολογία θα μπορούσε να επανακάμψει εάν η κυβέρνηση δεν εφαρμόσει αξιόπιστη οικονομική πολιτική ανάπτυξης και δημοσιονομική στρατηγική που ενισχύει την εμπιστοσύνη ότι το δημόσιο χρέος προς ΑΕΠ θα βρίσκεται σε πτωτική πορεία με την πάροδο του χρόνου.
Μεσαίος κίνδυνος
Η ιταλική οικονομία βρισκόταν ήδη σε αδύναμη θέση όταν χτύπησε το σοκ COVID-19.
Το πραγματικό ΑΕΠ αυξήθηκε μόνο κατά 0,3% το 2019.
Η οικονομία έχει σταματήσει ουσιαστικά τα τελευταία δύο χρόνια, με ρυθμούς ανάπτυξης στο στενό εύρος -0,1% με +0,1% κατά το μεγαλύτερο μέρος του 2018 και του 2019, πριν από τη συρρίκνωση (-0,3%) στο 4ο τρίμηνο του 2019.
Ο μέσος ρυθμός αύξησης του πενταετούς πραγματικού ΑΕΠ είναι 1%, σε σύγκριση με 1,9% στην ευρωζώνη και τον τρέχοντα πενταετή μέσο όρο των κρατών με βαθμολογία «BBB» στο 3,6%.
Ο μέσος ετήσιος ρυθμός αύξησης του ονομαστικού ΑΕΠ 2010-2019, βασικός δείκτης για τη βιωσιμότητα του χρέους, είναι 1,3%, σε σύγκριση με 2,5% στην ευρωζώνη.
Ο τουρισμός, ο οποίος αντιπροσωπεύει το 5,5% του ΑΕΠ, σύμφωνα με το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ταξιδίων και Τουρισμού, αντιπροσωπεύει μειωμένο κίνδυνο για τις προοπτικές ανάπτυξης.
Η ύφεση και η απάντηση της οικονομικής πολιτικής στην πανδημία COVID-19 θα οδηγήσουν σε σημαντική επιδείνωση του ισοζυγίου το 2020.
Η κυβέρνηση ανακοίνωσε βραχυπρόθεσμα μέτρα δημοσιονομικής στήριξης 25 δισεκατομμυρίων ευρώ στις 17 Μαρτίου, εστιάζοντας στον άμεσο αντίκτυπο της κρίσης στην υγεία.
Η Fitch αναμένει μεγαλύτερη συνολική δημοσιονομική χαλάρωση κατά τη διάρκεια του 2020, συμπεριλαμβανομένων επιπλέον δαπανών υγειονομικής περίθαλψης, χαμηλότερων εισφορών κοινωνικής ασφάλισης και επιδοτήσεων για την προστασία της εργασίας, γεγονός που θα οδηγήσει σε δημοσιονομικό έλλειμμα κοντά στο 10% του ΑΕΠ το 2020 σε σύγκριση με το καλύτερο από το αναμενόμενο στο 1,6% του ΑΕΠ έλλειμμα το 2019.
Τα συστήματα εγγύησης πιστώσεων προς τον ιδιωτικό τομέα θα μπορούσαν να φθάσουν τα 400 δισεκατομμύρια ευρώ (περίπου 25% του ΑΕΠ), κάτι που θα αποτελούσε ενδεχόμενο ρίσκο για το δημόσιο.
Οι κίνδυνοι γύρω από το βασικό σενάριο δυναμικής χρέους αυξάνονται.
Πέρα από τους μακροοικονομικούς κινδύνους, ιστορικά, η αναλογία του χρέους αποδείχθηκε σταθερά υψηλότερη από την προβλεπόμενη στα διαδοχικά προγράμματα σταθερότητας ή στα σχέδια προϋπολογισμού της κυβέρνησης.
Το μέγεθος (750 δισεκατομμύρια ευρώ) και η ευελιξία του προγράμματος έκτακτης ανάγκης για την πανδημία της ΕΚΤ (PEPP) μειώνουν τους κινδύνους αναχρηματοδότησης για την Ιταλία βραχυπρόθεσμα και θα διευκολύνουν τη δημοσιονομική αντίδρασή της στην κρίση.
Οι χαμηλότερες αποδόσεις των ομολόγων και μια παρατεταμένη περίοδος ποσοτικής χαλάρωσης προσδιορίζονται στην πιστοληπτική ικανότητα καθώς μειώνουν την επιβάρυνση στην εξυπηρέτηση τόκων.
Ωστόσο, κατά την άποψη της Fitch, οι χαμηλές αποδόσεις ομολόγων αντανακλούν εν μέρει τις χαμηλές ονομαστικές προοπτικές αύξησης του ΑΕΠ και δεν παρέχουν απεριόριστη υποστήριξη στις αξιολογήσεις, είτε όσον αφορά ένα συγκεκριμένο επίπεδο αξιολόγησης είτε για απεριόριστο χρονικό διάστημα.
Ο δημοσιονομικός χώρος που δημιουργήθηκε από το χαμηλότερο κόστος εξυπηρέτησης των τόκων από το 2015 δεν έχει χρησιμοποιηθεί για τη μείωση του αποθέματος του χρέους και που ενισχύουν την ανάπτυξη:
Η σχέση χρέους προς ΑΕΠ στο τέλος του 2019 ανήλθε στο 134,8%, μόλις 0,5% κάτω από το επίπεδο του 2015.
Κατά την άποψη της Fitch, οι χαμηλότερες αποδόσεις θα μειώσουν επίσης τα κίνητρα για τις μελλοντικές κυβερνήσεις να καταστήσουν πολιτική προτεραιότητα τη μείωση του δημόσιου χρέους και τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που ενισχύουν την ανάπτυξη.
Το «BBB-» της Ιταλίας αντικατοπτρίζει επίσης τους ακόλουθους βασικούς οδηγούς αξιολόγησης:
Η βαθμολογία υποστηρίζεται από μια διαφοροποιημένη, οικονομία υψηλής προστιθέμενης αξίας, με το κατά κεφαλήν ΑΕΕ, τους δείκτες διακυβέρνησης και ανθρώπινης ανάπτυξης πολύ ισχυρότερους έναντι άλλων χωρών.
Η Fitch προβλέπει αύξηση 3,7% του ΑΕΠ το 2021, αντανακλώντας μια τεχνική ανάκαμψη μετά το σοκ COVID-19 το 2020.
Η ισχύς της ανάκαμψης μετά το 2021 είναι εξαιρετικά αβέβαιη, δεδομένης της υποκείμενης αδυναμίας της οικονομίας.
Η κακή απόδοση μετά την παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση, όταν μόνο το ήμισυ περίπου της χαμένης παραγωγής ανακτήθηκε έως το 2012, είναι επίσης ένα προειδοποιητικό σημάδι.
Ο ιταλικός ιδιωτικός τομέας έχει ορισμένα αποθέματα ασφαλείας για να αντέξει την απότομη βραχυπρόθεσμη επιδείνωση των οικονομικών προοπτικών.
Η Ιταλία σημείωσε βελτίωση στα οικονομικά ισοζύγια τόσο στα νοικοκυριά όσο και του εταιρικού τομέα από το 2012.
Το χρέος των νοικοκυριών είναι εξαιρετικά χαμηλό (53% του ΑΕΠ το 3ο τρίμηνο 2019) και ο καθαρός χρηματοοικονομικός πλούτος (χρηματοοικονομικά περιουσιακά στοιχεία μείον χρηματοοικονομικές υποχρεώσεις) στο 195% του ΑΕΠ είναι πολύ πάνω από το επίπεδο της ευρωζώνης (153%).
Η Ιταλία επέδειξε ευρεία πολιτική συνοχή κατά τις πρώτες εβδομάδες της πανδημίας COVID-19, παρόμοια με τις περισσότερες ανεπτυγμένες χώρες.
Η υποστήριξη στην κυβέρνηση συνασπισμού του Κινήματος FiveStar και του Δημοκρατικού Κόμματος έχει αυξηθεί και ο Πρωθυπουργός Conte έχει την υψηλότερη αποδοχή από τότε που ανέλαβε τα καθήκοντά του.
Ωστόσο, οι πολιτικές εντάσεις επανεμφανίστηκαν τις τελευταίες εβδομάδες.
Πιστεύουμε ότι οι πολιτικές εντάσεις θα ενταθούν καθώς τα περιοριστικά μέτρα σταδιακά χαλαρώνουν και η πολιτική εστίαση μετατοπίζεται στην οικονομία και στην κοινή ευρωπαϊκή απάντηση στην κρίση.
Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Υπουργών στις 23 Απριλίου έδωσε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή την εντολή να καταρτίσει σχέδια για τη δημιουργία ταμείου ανάκαμψης για τη στήριξη της αποκατάστασης μετά την κρίση.
Το Συμβούλιο συμφώνησε επίσης να θεσπίσει ένα προσωρινό σύστημα αντασφάλισης ανεργίας (SURE), ένα πανευρωπαϊκό ταμείο εγγύησης ύψους 25 δισεκατομμυρίων ευρώ που υποστηρίζεται από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και το προληπτικό πιστωτικό όριο του ESM (αξίας 2% του ΑΕΠ κάθε χώρας και χωρίς όρους).
Μέχρι στιγμής, οι αποφάσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο σχετικά με τον τρόπο αντιμετώπισης των οικονομικών συνεπειών της κρίσης υγείας ήταν πολιτικά ευαίσθητες στην Ιταλία.
Η ιταλική κυβέρνηση φαίνεται να χαιρέτισε την ολοκλήρωση της συνόδου κορυφής, αλλά οι πολιτικές διαφορές μεταξύ των πολιτικών κομμάτων της Ιταλίας σχετικά με τη χρήση του ESM είναι πιθανό να συνεχιστούν.
Το ταμείο ανάκαμψης θα στοχεύει στους τομείς και τα γεωγραφικά μέρη της Ευρώπης που πλήττονται περισσότερο.
Αυτά θα περιλαμβάνουν την Ιταλία.
H Fitch κατανοεί ότι υπάρχουν διαφωνίες μεταξύ των κρατών μελών σχετικά με τη χρηματοδότηση του ταμείου, ιδίως για το εάν το ταμείο θα παρέχει βοήθεια με τη μορφή επιχορηγήσεων – επιδοτήσεων ή δανείων.
Άλλες αβεβαιότητες είναι το μέγεθος του ταμείου, η ταχύτητα εκταμίευσης και η αποτελεσματικότητα των επιπτώσεών του στην προώθηση μιας ευρείας βάσης ανάκαμψης.
Η μέση ωριμότητα του χρέους είναι 6,96 χρόνια, παρέχοντας ένα απόθεμα για την απορρόφηση των κραδασμών της αγοράς βραχυπρόθεσμα.
Το μέσο κόστος του χρέους μειώθηκε στο 2,5% το 2019 από το 4,4% το 2012, καθώς η μέση ετήσια απόδοση έκδοσης του μεσοπρόθεσμου έως του μακροπρόθεσμου χρέους ήταν 1,6%.
Μετά από μια άνοδο στα μέσα Μαρτίου, η απόδοση των 10 ετών ομολόγων ήταν κάτω από το 2% από την ανακοίνωση του προγράμματος PEPP της ΕΚΤ στις 18 Μαρτίου.
Το πλεόνασμα τρεχουσών συναλλαγών εκτιμάται σε 3% του ΑΕΠ το 2019 και προβλέπουμε πλεόνασμα περίπου 1% του ΑΕΠ το 2020 και το 2021, σε σύγκριση με το τρέχον μέσο όρο χωρών με βαθμολογία BBB 1,8% του ΑΕΠ.
Η καθαρή διεθνής επενδυτική θέση της Ιταλίας (NIIP) ήταν κοντά στο ισοζύγιο (- 4,7% του ΑΕΠ) στα τέλη του 2018, από την κορυφή του -23,3% του ΑΕΠ στα τέλη του 2013.
Το καθαρό εξωτερικό χρέος, το οποίο εξαιρεί τις μετοχές και τα μερίδια επενδυτικών κεφαλαίων, ήταν το 51,7% του ΑΕΠ το 2019 σε σύγκριση με το μέσο όρο χωρών με βαθμολογία «BBB» 6,6%.
Προοπτικές τραπεζών
Οι προοπτικές του τραπεζικού τομέα επιδεινώθηκαν μετά το σοκ COVID-19 σε σχέση με τις προηγούμενες προσδοκίες μας για σταθεροποίηση της απόδοσης και περαιτέρω βελτίωση της ποιότητας των περιουσιακών στοιχείων το 2020.
Η Fitch έχει αναθεωρήσει τις προοπτικές του τομέα σε αρνητικές από σταθερές και επίσης αναθεώρησε τις προοπτικές για το περιβάλλον λειτουργίας των τραπεζών σε αρνητικό από σταθερό τον Μάρτιο του 2020.
Η βαθιά ύφεση πιθανότατα θα ενισχύσει τους κινδύνους πιστωτικής ποιότητας και θα ασκήσει πίεση στα κέρδη και την κερδοφορία για τον τραπεζικό τομέα.
Κυβερνητικά μέτρα στήριξης για εταιρίες και νοικοκυριά θα υποστηρίξουν την ποιότητα των περιουσιακών στοιχείων και θα περιορίσουν σε κάποιο βαθμό τον αρνητικό αντίκτυπο στις τράπεζες.
ESG - Διακυβέρνηση:
Η Ιταλία έχει βαθμολογία ESG (RS) 5 τόσο για την πολιτική σταθερότητα όσο και για τα δικαιώματα και για το κράτος δικαίου, τη θεσμική και κανονιστική ποιότητα και τον έλεγχο της διαφθοράς, όπως ισχύει για όλα τα κράτη.
Αυτές οι βαθμολογίες αντικατοπτρίζουν το υψηλό βάρος που έχουν οι Δείκτες Διακυβέρνησης της Παγκόσμιας Τράπεζας (WBGI).
Η Ιταλία έχει βαθμολογία WBGI στο 67,5%, αντανακλώντας σχετικά ισχυρή θεσμική ικανότητα, αποτελεσματικό κράτος δικαίου και χαμηλότερη βαθμολογία πολιτικής σταθερότητας.
Μελλοντικές εξελίξεις
Παράγοντες που θα μπορούσαν, μεμονωμένα ή συλλογικά, να οδηγήσουν σε θετική αξιολόγηση - αναβάθμιση:
- Εφαρμογή μιας μεσοπρόθεσμης στρατηγικής δημοσιονομικής εξυγίανσης που υποστηρίζει τη μείωση του ιταλικού δημόσιου χρέους προς το ΑΕΠ
- Ενίσχυση της οικονομικής ανάκαμψης και μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στις μεσοπρόθεσμες προοπτικές ανάπτυξης, ιδίως εάν υποστηρίζεται από την ανακοίνωση μιας ατζέντας πολιτικής μετά το COVID-19 που περιλαμβάνει την εφαρμογή διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων που ενισχύουν την ανάπτυξη.
Παράγοντες που θα μπορούσαν, μεμονωμένα ή συλλογικά, να οδηγήσουν σε αρνητική αξιολόγηση - υποβάθμιση:
- Αποτυχία σταθεροποίησης του λόγου χρέους προς ΑΕΠ μετά την αναμενόμενη αύξηση 20% κατά το 2020 λόγω του σοκ COVID-19.
- Πολιτικές εξελίξεις που επηρεάζουν αρνητικά την οικονομία και
δημοσιονομικές πολιτικές.
- Σοβαρή επιδείνωση της σχέσης μεταξύ της Ιταλίας και της ΕΕ που προκαλεί ανησυχίες σχετικά με τη δέσμευση της Ιταλίας στην ευρωζώνη.
- Ανεπιθύμητες εξελίξεις στον τραπεζικό τομέα που αυξάνουν τους κινδύνους για την πραγματική οικονομία ή τα δημόσια οικονομικά.
Βασικές τάσεις
Ο Fitch αναμένει ότι η παγκόσμια οικονομία θα βιώσει μια βαθιά ύφεση το 2020 λόγω της πανδημίας COVID-19.
Συγκεκριμένα, το ΑΕΠ της ευρωζώνης αναμένεται να μειωθεί κατά 7% το 2020, ακολουθούμενο από ανάκαμψη σε αύξηση 4,3% το 2021.
Η Fitch σημειώνει ότι υπάρχει ασυνήθιστα υψηλό επίπεδο αβεβαιότητας γύρω από αυτές τις προβλέψεις.
Οι υπολογισμοί μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας βασίζονται στην υπόθεση του μεσοπρόθεσμου δυναμικού αύξησης του ΑΕΠ 0,5% και τη σταδιακή αύξηση του αποπληθωριστή του ΑΕΠ στο 1,5%. Το πρωτογενές πλεόνασμα θεωρείται ότι σταθεροποιείται στο 0,6% του ΑΕΠ.
Λαμβάνοντας υπόψη την επιμονή των πολύ χαμηλών αποδόσεων χωρίς κίνδυνο στην ευρωζώνη και τη δέσμευση της ΕΚΤ να διατηρήσει την ομαλή νομισματική μετάδοση σε όλα τα κράτη μέλη, υποθέτουμε ότι το 10ετές ιταλικό ομόλογο θα αυξηθεί μόνο μετρίως μεσοπρόθεσμα.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών