Ο οικονομικός αντίκτυπος της πανδημίας COVID-19 έχει πλήξει όλους τους παραγωγικούς τομείς, αφού η μαζική εξάπλωση του ιού και τα μέτρα κοινωνικής απόστασης οδήγησαν σε δραματική μείωση της οικονομικής δραστηριότητας, με έναν τομέα, της αεροπορικής βιομηχανίας, να έχει πληγεί ανεπανόρθωτα, επισημαίνει σε ανάλυσή του το αυστριακό Ινστιτούτο Mises.
Η αεροπορική βιομηχανία, τόσο ζωτική για τον τουρισμό και τις επιχειρήσεις, δεν έχει πληγεί απλά σοβαρά... επενδυτές και οι αναλυτές δηλώνουν ότι αυτή η κρίση θα μπορούσε να είναι χειρότερη από εκείνη που ακολούθησε το ξέσπασμα του SARS το 2003 και εκείνη μετά την 11η Σεπτεμβρίου.
Οι μη φαρμακολογικές παρεμβάσεις (NPIs)
Όταν αναδύεται μια νέα επιδημία και δεν υπάρχει αποτελεσματική ιατρική περίθαλψη, οι κυβερνήσεις συχνά εφαρμόζουν μέτρα κοινωνικής απόστασης και περιορισμούς ταξιδιών για να αποφύγουν την υπερβολική επιβάρυνση των συστημάτων υγείας.
Αυτά τα μέτρα είναι γνωστά ως μη φαρμακολογικές παρεμβάσεις (NPIs).
Από τότε που ο COVID-19 άρχισε να εξαπλώνεται σε όλο τον κόσμο, η οικονομική δραστηριότητα έχει μειωθεί ως αποτέλεσμα των NPIss.
Αν και αυτά τα μέτρα μπορούν να βοηθήσουν στον περιορισμό του ιού και στην πρόληψη της πρώιμης κατάρρευσης των συστημάτων υγείας, έχουν αναπόφευκτα αρνητικές επιπτώσεις στην οικονομία.
Όταν εφαρμόζονται NPIs, πολλές εταιρείες δεν έχουν εισόδημα (αφού δεν μπορούν να πουλήσουν τα αγαθά και τις υπηρεσίες τους) αλλά πρέπει να συνεχίσουν να πληρώνουν τα κανονικά τους έξοδα (χρέη, ενοίκια, φόρους, μισθούς, συντήρηση εξοπλισμού κ.λπ.).
Σε μια πρόσφατη μελέτη του Προγράμματος Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών, οι Constantino Hevia και Andrés Neumeyer εξηγούν ότι "πολλές εταιρείες βιώνουν αρνητική προστιθέμενη αξία επειδή το κόστος των εισροών υπερβαίνει τις εκροές".
Έτσι, η εφαρμογή NPIs για μεγάλες περιόδους, προκαλεί πτώχευση (ειδικά σε μικρές επιχειρήσεις και σε εκείνες που συνδέονται με εντατική κοινωνική επαφή), μαζικές απολύσεις και απώλεια αποτελεσματικότητας στις αλυσίδες εφοδιασμού και στα δίκτυα παραγωγής, μεταξύ άλλων.
Επομένως, βλέπουμε μια τεράστια αύξηση της ζήτησης ρευστότητας.
Τόσο οι οικογένειες όσο και οι επιχειρήσεις έχουν ανάγκη ρευστότητας για να καλύψουν τα έξοδά τους ενώ τα εισοδήματά τους μειώνονται προσωρινά μεν, δραστικά δε.
Δεδομένου ότι οι επιχειρήσεις έχουν περιορισμένη ρευστότητα, δεν μπορούν να διατηρηθούν και η ανεργία αυξάνεται απότομα (σύνδεσμος).
Ο αντίκτυπος στην αεροπορική βιομηχανία
Η αεροπορική βιομηχανία απαιτεί απαραίτητα εντατική κοινωνική επαφή και επηρεάζεται άμεσα από τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς.
Ως εκ τούτου, υπήρξε μία από τις βιομηχανίες που υπέφερε περισσότερο από τα NPIs.
Σύμφωνα με μια έκθεση της Wall Street Journal (WSJ), οι οικονομικές επιπτώσεις των ακυρωμένων πτήσεων και δρομολογίων είναι τεράστιες.
Τα στατιστικά στοιχεία από το Flightradar24 (Διάγραμμα 1) δείχνουν μείωση κατά 73% στον αριθμό των εμπορικών πτήσεων ανά ημέρα από τις αρχές Μαρτίου έως το δεύτερο μισό του Απριλίου.
Οι οικονομικές προβλέψεις είναι πολύ αποθαρρυντικές.
Ο Alexandre de Juniac, Διευθύνων Σύμβουλος της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (IATA), δήλωσε στα τέλη Μαρτίου ότι "μέσα σε λίγες εβδομάδες, το προηγούμενο χειρότερο σενάριο μας φαίνεται καλύτερο από τις τελευταίες εκτιμήσεις μας".
Σε μια ενημερωμένη ανάλυση που δημοσιεύθηκε στις 14 Απριλίου, οι προβλέψεις ήταν ακόμη χειρότερες.
Σε αυτήν την τελευταία έκθεση, η IATA δηλώνει ότι η ζήτηση των επιβατών πλήρους έτους (μετρούμενη με έσοδα από χιλιόμετρα επιβατών ή RPK) θα μειωθεί κατά 48% σε σύγκριση με το 2019.
Επίσης, αναμένουν ότι τα έσοδα των αεροπορικών εταιρειών το 2020 θα μειωθούν κατά 314 δισεκατομμύρια δολάρια, ή 55% σε σύγκριση με το 2019 (Σχήμα 2).
Από την άποψη της ρευστότητας, η κατάσταση είναι πολύ περίπλοκη.
Εκτός από το αναπόφευκτο κόστος, οι αεροπορικές εταιρείες πρέπει να επιστρέψουν τα εισιτήρια που έχουν πωληθεί, αλλά δεν έχουν χρησιμοποιηθεί, ένα κόστος ύψους 35 δισεκατομμυρίων δολαρίων μόνο για το δεύτερο τρίμηνο (τρίμηνο 2) ως αποτέλεσμα των μαζικών ακυρώσεων που προκλήθηκαν από τους περιορισμούς που επιβλήθηκαν από την κυβέρνηση.
Η καύση μετρητών έπεται θα είναι κρίσιμη.
Η IATA εκτιμά ότι «οι αεροπορικές εταιρείες θα μπορούσαν να κάψουν ακόμη και 61 δισεκατομμύρια δολάρια από τα ταμειακά τους διαθέσιμα το δεύτερο τρίμηνο».
Και παρόλο που πολλές κυβερνήσεις έχουν ήδη ξεκινήσει πακέτα βοήθειας, το ερώτημα είναι αν αυτή η βοήθεια θα φτάσει εγκαίρως; οι περισσότερες αεροπορικές εταιρείες ξεκίνησαν το 2020 με αρκετά μετρητά και ισοδύναμα για δύο μήνες (Σχήμα 3).
Οι απολύσεις ως αποτέλεσμα της παραπάνω κατάστασης των lockdowns είναι ήδη, ένα δυσάρεστο γεγονός.
Η έκθεση WSJ σημειώνει ότι η Cathay Pacific και η Asiana Airlines ζήτησαν από χιλιάδες υπαλλήλους να λάβουν άδεια άνευ αποδοχών.
Η Hong Kong Airlines ανακοίνωσε ότι θα απολύσει τετρακόσιους υπαλλήλους και ο πρόεδρος της είπε ότι πρόκειται για θέμα επιβίωσης.
Σύμφωνα με μια έκθεση του CNBC, η Delta Airlines μείωσε τη χωρητικότητα κατά 70%, η United Airlines κατά 65% και η American Airlines κατά 50%.
Οι νορβηγικές, SAS και Lufthansa ανέστειλαν τις περισσότερες δραστηριότητές τους και παρόμοιες περικοπές αναμένονται σε άλλες αεροπορικές εταιρείες.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της American Airlines, Doug Parker, δήλωσε ότι αυτή είναι η χειρότερη κρίση στην ιστορία του κλάδου.
Με λίγα λόγια, ο οικονομικός αντίκτυπος της κρίσης COVID-19 στην αεροπορική βιομηχανία είναι τεράστιος και η κατάσταση βαίνει επιδεινούμενη.
Δεν πρόκειται μόνο για την καταστροφή των αεροπορικών εταιρειών ή για το πώς θα καταφέρουν να ανακάμψουν (εάν επιβιώσουν).
Η αεροπορική βιομηχανία αντιπροσωπεύει το 3,6% του παγκόσμιου ΑΕΠ.
Η κρίση της θα έχει μεγάλο αντίκτυπο στην οικονομία στο σύνολό της.
Σήμερα η βιομηχανία υποστηρίζει 65,5 εκατομμύρια θέσεις εργασίας παγκοσμίως, 1 και 25 εκατομμύρια από αυτές κινδυνεύουν άμεσα.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών