Η εμπλοκή του ESM στο NGEU, καθιστά το σχέδιο αυστηρά εντός Ευρωζώνης και όχι εντός ΕΕ
Οι καθυστερήσεις που παρατηρούνται στην εφαρμογή του Ταμείου Ανάκαμψης της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχει θέσει σε κίνδυνο τη συνέπεια της ημερομηνίες έναρξής του, σύμφωνα με την Deutsche Bank, η οποία είναι την 1η Ιανουαρίου 2020.
Βέβαια, όπως επισημαίνει η γερμανική τράπεζα, παρά τις καθυστερήσεις θα υπάρξει λύση για το Ταμείο, καθώς δεν είναι προς το συμφέρον κανενός να μην υλοποιηθεί, αν και πολλές λεπτομέρειες θα πρέπει να τεθούν υπό διαπραγμάτευση.
Πάντως, όπως εκτιμά, ακόμη και μια καθυστέρηση 2-3 μηνών δεν θα είναι απαραίτητα πρόβλημα, καθώς είναι απίθανο και οι δύο πλευρές να μην καταλήξουν σε συμβιβασμό.
Το εμπρός και πίσω μιας πρότασης είναι η φύση της ΕΕ, παραδέχεται η Deutsche Bank.
Τι γίνεται αν το NGEU δεν εγκριθεί; Υπάρχει Σχέδιο Β;
Ενώ το ζήτημα «κράτος δικαίου» είναι θεμελιώδες και περίπλοκο, έχει εδραιωθεί στην ΕΕ.
Με άλλα λόγια, στο σύμπαν της ΕΕ υπάρχει μόνο το Σχέδιο Α.
Το ερώτημα όμως παραμένει: εάν δεν υλοποιηθεί το Σχέδιο Α;
Σύμφωνα με την Deutsche Bank, μια διακυβερνητική συμφωνία είναι μόνο ένα θεωρητικό Σχέδιο Β.
Και στο Σχέδιο Β είναι δυνατόν να δούμε τον ESM ως προσχέδιο για μια διακυβερνητική λύση.
Ωστόσο, ο ESM είναι ένας ατελής παράλληλος.
Είναι ένα μέσο μόνο για τη ζώνη του ευρώ και όχι για την ΕΕ πιο γενικά.
Ενώ ένα μέσο της ζώνης του ευρώ θα μπορούσε να επιλύσει αρκετές από τις τριβές με το NGEU - το πρόβλημα της Ουγγαρίας / Πολωνίας θα ήταν εκτός αυτής της περιμέτρου, αλλά και οι χώρες όπως η Σουηδία και η Δανία δεν θα αποτελούσαν περιορισμό.
Ο λόγος για τον οποίο λειτουργεί ο ESM για τη ζώνη του ευρώ είναι ότι έχει σχεδιαστεί για να αντισταθμίσει ορισμένα από τα ελαττώματα σχεδιασμού της ζώνης ενιαίου νομίσματος.
Επίσης, μια διακυβερνητική συμφωνία δεν θα χρειαζόταν αλλαγές στη Συνθήκη ΕΕ.
Αυτό είναι μια σημαντική εκτίμηση.
Επίσης, δεν θα σήμαινε άμεση πολιτική εποπτεία του NGEU από το Ευρωπαϊκό κοινοβούλιο.
Πότε τα κράτη μέλη πρέπει να υποβάλουν τα σχέδια αξιοποίησης των πόρων και πότε αυτά θα αξιολογηθούν;
Το NGEU εντάσσεται στο ετήσιο Ευρωπαϊκό Εξάμηνο, το ετήσιο πλαίσιο συντονισμού πολιτικής που περιλαμβάνει το Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης/ Δημοσιονομικό Σύμφωνο - συμπεριλαμβανομένης της έγκρισης των σχεδίων εθνικών προϋπολογισμών.
Η ετήσια διαδικασία του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου έχει δώσει ημερομηνίες υποβολής και έγκρισης εθνικών σχεδίων:
- 15 Οκτωβρίου: Υποβολή σχεδίων σχεδίων επενδύσεων και μεταρρυθμίσεων (μη δεσμευτικά).
- 30 Απριλίου: Υποβολή πραγματικών επενδυτικών και μεταρρυθμιστικών σχεδίων.
- Μάιος-Ιούνιος 2021: Αξιολόγηση σχεδίων από την Επιτροπή.
- Ιούλιος 2021: Έγκριση σχεδίων από το Συμβούλιο
www.bankingnews.gr
Βέβαια, όπως επισημαίνει η γερμανική τράπεζα, παρά τις καθυστερήσεις θα υπάρξει λύση για το Ταμείο, καθώς δεν είναι προς το συμφέρον κανενός να μην υλοποιηθεί, αν και πολλές λεπτομέρειες θα πρέπει να τεθούν υπό διαπραγμάτευση.
Πάντως, όπως εκτιμά, ακόμη και μια καθυστέρηση 2-3 μηνών δεν θα είναι απαραίτητα πρόβλημα, καθώς είναι απίθανο και οι δύο πλευρές να μην καταλήξουν σε συμβιβασμό.
Το εμπρός και πίσω μιας πρότασης είναι η φύση της ΕΕ, παραδέχεται η Deutsche Bank.
Τι γίνεται αν το NGEU δεν εγκριθεί; Υπάρχει Σχέδιο Β;
Ενώ το ζήτημα «κράτος δικαίου» είναι θεμελιώδες και περίπλοκο, έχει εδραιωθεί στην ΕΕ.
Με άλλα λόγια, στο σύμπαν της ΕΕ υπάρχει μόνο το Σχέδιο Α.
Το ερώτημα όμως παραμένει: εάν δεν υλοποιηθεί το Σχέδιο Α;
Σύμφωνα με την Deutsche Bank, μια διακυβερνητική συμφωνία είναι μόνο ένα θεωρητικό Σχέδιο Β.
Και στο Σχέδιο Β είναι δυνατόν να δούμε τον ESM ως προσχέδιο για μια διακυβερνητική λύση.
Ωστόσο, ο ESM είναι ένας ατελής παράλληλος.
Είναι ένα μέσο μόνο για τη ζώνη του ευρώ και όχι για την ΕΕ πιο γενικά.
Ενώ ένα μέσο της ζώνης του ευρώ θα μπορούσε να επιλύσει αρκετές από τις τριβές με το NGEU - το πρόβλημα της Ουγγαρίας / Πολωνίας θα ήταν εκτός αυτής της περιμέτρου, αλλά και οι χώρες όπως η Σουηδία και η Δανία δεν θα αποτελούσαν περιορισμό.
Ο λόγος για τον οποίο λειτουργεί ο ESM για τη ζώνη του ευρώ είναι ότι έχει σχεδιαστεί για να αντισταθμίσει ορισμένα από τα ελαττώματα σχεδιασμού της ζώνης ενιαίου νομίσματος.
Επίσης, μια διακυβερνητική συμφωνία δεν θα χρειαζόταν αλλαγές στη Συνθήκη ΕΕ.
Αυτό είναι μια σημαντική εκτίμηση.
Επίσης, δεν θα σήμαινε άμεση πολιτική εποπτεία του NGEU από το Ευρωπαϊκό κοινοβούλιο.
Πότε τα κράτη μέλη πρέπει να υποβάλουν τα σχέδια αξιοποίησης των πόρων και πότε αυτά θα αξιολογηθούν;
Το NGEU εντάσσεται στο ετήσιο Ευρωπαϊκό Εξάμηνο, το ετήσιο πλαίσιο συντονισμού πολιτικής που περιλαμβάνει το Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης/ Δημοσιονομικό Σύμφωνο - συμπεριλαμβανομένης της έγκρισης των σχεδίων εθνικών προϋπολογισμών.
Η ετήσια διαδικασία του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου έχει δώσει ημερομηνίες υποβολής και έγκρισης εθνικών σχεδίων:
- 15 Οκτωβρίου: Υποβολή σχεδίων σχεδίων επενδύσεων και μεταρρυθμίσεων (μη δεσμευτικά).
- 30 Απριλίου: Υποβολή πραγματικών επενδυτικών και μεταρρυθμιστικών σχεδίων.
- Μάιος-Ιούνιος 2021: Αξιολόγηση σχεδίων από την Επιτροπή.
- Ιούλιος 2021: Έγκριση σχεδίων από το Συμβούλιο
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών