Στην Ελλάδα, η κλιμάκωση της υγειονομικής κρίσης τον Σεπτέμβριο, με έντονα τοπικά χαρακτηριστικά (κυρίως στην Αττική), είναι ιδιαίτερα κρίσιμη για την εξέλιξη της κρίσης το φθινόπωρο, επομένως και για τις επιδράσεις της στην ελληνική κοινωνία και την οικονομία
Η ελληνική και η παγκόσμια οικονομία εισέρχονται σε μια νέα φάση στο τέλος του τρίτου τριμήνου, αναφέρει το τεύχος Σεπτεμβρίου 2020 του Attica Economic Review, το οποίο αποτελεί προϊόν συνεργασίας της Attica Bank με το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), προκειμένου να αποτυπώνονται με έγκυρο και επιστημονικό τρόπο, σε μηνιαία βάση, οι μεταβολές και οι προοπτικές της ελληνικής οικονομίας, πάντοτε σε συνάρτηση με τις διεθνείς εξελίξεις.
Αυτή χαρακτηρίζεται σε μεγάλο βαθμό από την αβεβαιότητα που δημιουργούν οι ενδείξεις ενός δεύτερου σταδίου κλιμάκωσης της υγειονομικής κρίσης.
Η σχετική αβεβαιότητα ενισχύεται από το ότι δεν είναι ακόμη σαφές το πότε θα είναι διαθέσιμα τα επιστημονικά μέσα για την αντιμετώπισή της.
Ταυτόχρονα, όμως, επεκτείνονται και τα θετικά μέτρα δημοσιονομικής πολιτικής παγκοσμίως που μετριάζουν τις επιπτώσεις της πανδημίας στην οικονομική δραστηριότητα, τάση που δεν αναμένεται να αντιστραφεί το 2021, όπως και για την Ελλάδα.
Ακολούθως, οι προσδοκίες γενικά ανακάμπτουν και το διεθνές εμπόριο αναθερμαίνεται.
Επιπλέον, οι προσδοκίες στις διεθνείς αγορές κεφαλαίου και τα χρηματιστήρια παραμένουν ιδιαίτερα ευνοϊκές.
Στο ιστορικά χαμηλό κόστος χρήματος διεθνώς κρίσιμα συμβάλλουν τα μη-συμβατικά μέτρα τόνωσης ρευστότητας που συνεχίζουν να εφαρμόζουν οι μεγάλες κεντρικές τράπεζες, μεταξύ των οποίων και η ΕΚΤ.
Αυτά δημιουργούν ευνοϊκές προϋποθέσεις για χρηματοδότηση του δημοσίου και ιδιωτικού τομέα.
Στην περίπτωση της Ελλάδας καταγράφεται συστηματικά χαμηλή απόδοση του 10-ετούς ομολόγου του ελληνικού δημοσίου τον Αύγουστο, σε επίπεδα κοντά στα ιστορικά χαμηλά του Φεβρουαρίου.
Στην Ελλάδα, η κλιμάκωση της υγειονομικής κρίσης τον Σεπτέμβριο, με έντονα τοπικά χαρακτηριστικά (κυρίως στην Αττική), είναι ιδιαίτερα κρίσιμη για την εξέλιξη της κρίσης το φθινόπωρο, επομένως και για τις επιδράσεις της στην ελληνική κοινωνία και την οικονομία.
Μεταξύ των θετικών οικονομικών τάσεων ξεχωρίζουν η ανάκαμψη της βιομηχανίας, η ενίσχυση της πιστωτικής επέκτασης και των τραπεζικών καταθέσεων, το χαμηλό κόστος χρηματοδότησης, ενώ συνεχίζουν οι προκλήσεις σε κλάδους όπως το λιανικό εμπόριο και οι κατασκευές, την αγορά εργασίας, τον εξωτερικό τομέα και τη δημοσιονομική ισορροπία.
Τον Ιούλιο του 2020 οι ηγέτες της ΕΕ συμφώνησαν σε ένα φιλόδοξο σχέδιο ανάκαμψης και ένα πολυετές πλαίσιο προϋπολογισμού για την περίοδο 2021-2027, συνολικού ύψους άνω των €1,8 τρισεκ.
Από αυτά, το Ταμείο Next Generation EU αποτελεί ένα νέο χρηματοδοτικό εργαλείο ύψους €750 δισεκ. το οποίο θα ενισχύσει τον προϋπολογισμό της ΕΕ με πόρους οι οποίοι θα αντληθούν από τις χρηματοπιστωτικές αγορές.
Από αυτά, η Ελλάδα μπορεί να απορροφήσει έως και €19,2 δισεκ. από τις επιχορηγήσεις του Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Προκειμένου να διασφαλιστεί η έγκαιρη απορροφητικότητα των νέων πόρων, η Ελλάδα καλείται να παρουσιάσει άμεσα ένα Σχέδιο Ανάκαμψης με αξιόπιστες προτεραιότητες οικονομικής πολιτικής και ευκαιρίες για άμεσες επενδύσεις στους τομείς προτεραιότητας της πράσινης οικονομίας και ψηφιακής σύγκλισης.
Το προσχέδιο του Προϋπολογισμού για το 2021 υποθέτει ύφεση της τάξης του 8% και ανάκαμψη άνω του 5% το 2021.
Αντίστοιχα, το προσχέδιο περιλαμβάνει μια σειρά από μέτρα δημοσιονομικής τόνωσης για την αντιμετώπιση της κρίσης, τόσο από την πλευρά των εσόδων, όσο και των δαπανών, τα οποία εκτιμάται ότι θα οδηγήσουν σε πρωτογενές έλλειμμα της τάξης του 5,7% το 2020και 1,1% το 2021, σε αντιδιαστολή με τους μετα-μνημονιακούςστόχους των πρωτογενών πλεονασμάτων κατά 3,5% για αμφότερα τα έτη, καταλήγει η ανάλυση.
www.bankingnews.gr
Αυτή χαρακτηρίζεται σε μεγάλο βαθμό από την αβεβαιότητα που δημιουργούν οι ενδείξεις ενός δεύτερου σταδίου κλιμάκωσης της υγειονομικής κρίσης.
Η σχετική αβεβαιότητα ενισχύεται από το ότι δεν είναι ακόμη σαφές το πότε θα είναι διαθέσιμα τα επιστημονικά μέσα για την αντιμετώπισή της.
Ταυτόχρονα, όμως, επεκτείνονται και τα θετικά μέτρα δημοσιονομικής πολιτικής παγκοσμίως που μετριάζουν τις επιπτώσεις της πανδημίας στην οικονομική δραστηριότητα, τάση που δεν αναμένεται να αντιστραφεί το 2021, όπως και για την Ελλάδα.
Ακολούθως, οι προσδοκίες γενικά ανακάμπτουν και το διεθνές εμπόριο αναθερμαίνεται.
Επιπλέον, οι προσδοκίες στις διεθνείς αγορές κεφαλαίου και τα χρηματιστήρια παραμένουν ιδιαίτερα ευνοϊκές.
Στο ιστορικά χαμηλό κόστος χρήματος διεθνώς κρίσιμα συμβάλλουν τα μη-συμβατικά μέτρα τόνωσης ρευστότητας που συνεχίζουν να εφαρμόζουν οι μεγάλες κεντρικές τράπεζες, μεταξύ των οποίων και η ΕΚΤ.
Αυτά δημιουργούν ευνοϊκές προϋποθέσεις για χρηματοδότηση του δημοσίου και ιδιωτικού τομέα.
Στην περίπτωση της Ελλάδας καταγράφεται συστηματικά χαμηλή απόδοση του 10-ετούς ομολόγου του ελληνικού δημοσίου τον Αύγουστο, σε επίπεδα κοντά στα ιστορικά χαμηλά του Φεβρουαρίου.
Στην Ελλάδα, η κλιμάκωση της υγειονομικής κρίσης τον Σεπτέμβριο, με έντονα τοπικά χαρακτηριστικά (κυρίως στην Αττική), είναι ιδιαίτερα κρίσιμη για την εξέλιξη της κρίσης το φθινόπωρο, επομένως και για τις επιδράσεις της στην ελληνική κοινωνία και την οικονομία.
Μεταξύ των θετικών οικονομικών τάσεων ξεχωρίζουν η ανάκαμψη της βιομηχανίας, η ενίσχυση της πιστωτικής επέκτασης και των τραπεζικών καταθέσεων, το χαμηλό κόστος χρηματοδότησης, ενώ συνεχίζουν οι προκλήσεις σε κλάδους όπως το λιανικό εμπόριο και οι κατασκευές, την αγορά εργασίας, τον εξωτερικό τομέα και τη δημοσιονομική ισορροπία.
Τον Ιούλιο του 2020 οι ηγέτες της ΕΕ συμφώνησαν σε ένα φιλόδοξο σχέδιο ανάκαμψης και ένα πολυετές πλαίσιο προϋπολογισμού για την περίοδο 2021-2027, συνολικού ύψους άνω των €1,8 τρισεκ.
Από αυτά, το Ταμείο Next Generation EU αποτελεί ένα νέο χρηματοδοτικό εργαλείο ύψους €750 δισεκ. το οποίο θα ενισχύσει τον προϋπολογισμό της ΕΕ με πόρους οι οποίοι θα αντληθούν από τις χρηματοπιστωτικές αγορές.
Από αυτά, η Ελλάδα μπορεί να απορροφήσει έως και €19,2 δισεκ. από τις επιχορηγήσεις του Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Προκειμένου να διασφαλιστεί η έγκαιρη απορροφητικότητα των νέων πόρων, η Ελλάδα καλείται να παρουσιάσει άμεσα ένα Σχέδιο Ανάκαμψης με αξιόπιστες προτεραιότητες οικονομικής πολιτικής και ευκαιρίες για άμεσες επενδύσεις στους τομείς προτεραιότητας της πράσινης οικονομίας και ψηφιακής σύγκλισης.
Το προσχέδιο του Προϋπολογισμού για το 2021 υποθέτει ύφεση της τάξης του 8% και ανάκαμψη άνω του 5% το 2021.
Αντίστοιχα, το προσχέδιο περιλαμβάνει μια σειρά από μέτρα δημοσιονομικής τόνωσης για την αντιμετώπιση της κρίσης, τόσο από την πλευρά των εσόδων, όσο και των δαπανών, τα οποία εκτιμάται ότι θα οδηγήσουν σε πρωτογενές έλλειμμα της τάξης του 5,7% το 2020και 1,1% το 2021, σε αντιδιαστολή με τους μετα-μνημονιακούςστόχους των πρωτογενών πλεονασμάτων κατά 3,5% για αμφότερα τα έτη, καταλήγει η ανάλυση.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών