Οι κυβερνήσεις της ζώνης του ευρώ πρέπει να συνδυάσουν σχέδια για υψηλότερες μακροπρόθεσμες επενδύσεις με το αυξανόμενο κόστος κοινωνικής πρόνοιας, σύμφωνα με τη Scope Ratings
Ο δημοσιονομικός χώρος για την εφαρμογή των εκτεταμένων ελαφρύνσεων για τις οποίες δεσμεύονται οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις είναι περιορισμένος, σχολιάζει σε σημείωμά της ο γερμανικός οίκος πιστοληπτικής αξιολόγησης Scope Ratings.
Ειδικότερα, η Scope Ratings αναφέρει ότι κάποιες στρατηγικές δαπανών για τη μεταπανδημική ανάκαμψη σε ό,τι αφορά τις οικονομίες της ευρωζώνης αντιστρέφουν την τάση συγκράτησης των δημοσίων δαπανών τα τελευταία έτη.
Ωστόσο, απουσία μεταρρυθμίσεων, δεν υπάρχει επαρκής χώρος για πιθανή χρησιμοποίηση κεφαλαιακών αποθεμάτων για την κάλυψη αναγκών.
Οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις σκοπεύουν να αυξήσουν τις δημόσιες επενδύσεις και να ενδυναμώσουν τα συστήματα υγείας, αντιστρέφοντας τη λογική του περιορισμού των δαπανών που ίσχυε κατά τα προηγούμενα χρόνια.
Την ίδια στιγμή, τα κοινωνικά επιδόματα πιθανώς να αυξηθούν έτι περαιτέρω εξαιτίας του γηράσκοντος ευρωπαϊκού πληθυσμού και της δύσκολης περιόδου που διανύουν οι συμμετέχοντες στην αγορά εργασίας.
Επίσης, οι κυβερνήσεις δεν μπορούν να βασίζονται σε μελλοντικές αποταμιεύσεις στις πληρωμές τόκων για να καλύψουν μεγάλο μέρος της διαφοράς όταν τα επιτόκια είναι ήδη κοντά στο 0% - αν όχι αρνητικά.
«Βλέπουμε δύο δρόμους για να συνδυάσουμε τις πολιτικές ατζέντες των κυβερνήσεων με τις τον στόχο για τον περιορισμό των κινδύνων εκτροχιασμού των δημοσιονομικών δαπανών» αναφέρει η Scope Ratings.
«Οι μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας και στο ασφαλιστικό σύστημα μπορεί να βοηθήσουν στη διατήρηση των προνοιακών επιδομάτων.
Με καλή στοχοθεσία σε σχέση με τις δημόσιες επενδύσεις, που διευκολύνονται από εισροές κεφαλαίων από την ΕΕ, ανάπτυξη θα μπορούσε να ενισχυθεί, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί επαρκής δημοσιονομικός χώρος.
Οι εναλλακτικές λύσεις είναι λιγότερο ελκυστικές.
Ωστόσο, αν δεν υπάρξουν λύσεις, δεν υπάρχει άλλος δρόμος από την αύξηση της φορολογίας και των κοινωνικών εισφορών για να αποφευχθούν τα επίμονα δημοσιονομικά ελλείμματα» προσθέτει η Scope Ratings.
Σε έρευνά της για τη σύνθεση των δημοσίων δαπανών στη ζώνη του ευρώ, ο γερμανικός πιστοληπτικής αξιολόγησης σημειώνει ότι κατά τη 15ετία πριν από την κρίση, οι μέσες ετήσιες δημόσιες δαπάνες ως ποσοστό του ΑΕΠ αυξήθηκαν κατά την περίοδο 2010-14, σε σύγκριση με την περίοδο 2005-2009, πριν μειωθούν κατά την περίοδο 2015-19, όταν οι δημόσιες δαπάνες αυξήθηκαν πιο αργά από το ονομαστικό ΑΕΠ.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα μια μηδενική καθαρή αύξηση των μέσων ετήσιων δημόσιων δαπανών ως ποσοστό του ΑΕΠ μεταξύ των περιόδων 2005-09 και 2015-19.
Ωστόσο, η εξέταση των μεμονωμένων στοιχείων δαπανών εμφανίζει μια πιο ετερογενή εικόνα.
Η ανάλυση της Scope Ratings δείχνει ότι οι διαρθρωτικές αυξήσεις στις κοινωνικές πληρωμές αντισταθμίστηκαν στο παρελθόν από τη μείωση των πληρωμών τόκων, καθώς και από τις μειώσεις των δημόσιων επενδύσεων.
Εδώ, το ποσοστό των κοινωνικών πληρωμών στις συνολικές δαπάνες αυξήθηκε προϊόντος του χρόνου, από 44% το 2005-09 σε 47,5%, το 2015-19.
Την ίδια στιγμή, άλλοι τομείς δαπανών μειώθηκαν - ιδίως οι μετοχές για πληρωμές τόκων, στο 4% το 2015-19 από 6% το 2005-09, επενδύσεις (5,7% έναντι 7%) κ.λπ.
Αυτό σημαίνει ότι, παρότι που οι κυβερνήσεις πραγματοποίησαν λελογισμένες δαπάνες, αυτό δεν ισχύει για όλες τις συνιστώσες.
Ο βαθμός στον οποίο οι κυβερνήσεις της ζώνης του ευρώ θα επηρεαστούν από την αύξηση των δαπανών ποικίλλει.
Για παράδειγμα, η Γερμανία (AAA / Stable) ενδέχεται να χρειαστεί να εγκαταλείψει προσωρινά τους αυστηρούς ελέγχους δαπανών για να ενισχύσει τις δημόσιες επενδύσεις.
Σε αντίθεση με τη Γερμανία και τη Γαλλία, η Ιταλία (BBB + / Negative) θα είναι ο κυρίως ωφελημένος των κεφαλαίων από το Ταμείο Ανάκαμψης της ΕΕ για το διάστημα 2021-26, καθώς θα αντιμετωπίσει πολύ χαμηλότερη επιτόκια.
Ταυτόχρονα, οι υψηλές και άκαμπτες δαπάνες για συντάξεις στο 16% του ΑΕΠ (το 12% είναι ο μέσος όρος για τη ζώνη του ευρώ) επιβαρύνουν τα δημόσια οικονομικά, ενώ τα ποσοστά απασχόλησης και συμμετοχής στην εργασία παραμένουν χαμηλά.
Επιπλέον, η Ισπανία (Α- / Αρνητική) θα μπορούσε να επωφεληθεί σημαντικά από τα κεφάλαια του Ταμείου Ανάκαμψης της ΕΕ για να αντιστρέψει την πρόσφατη τάση αποεπένδυσης στη χώρα.
Σημειώνεται ότι η Ισπανία παρουσιάζει τη μεγαλύτερη διαρθρωτική ανεργία, στο ύψος του 14%.
www.bankingnews.gr
Ειδικότερα, η Scope Ratings αναφέρει ότι κάποιες στρατηγικές δαπανών για τη μεταπανδημική ανάκαμψη σε ό,τι αφορά τις οικονομίες της ευρωζώνης αντιστρέφουν την τάση συγκράτησης των δημοσίων δαπανών τα τελευταία έτη.
Ωστόσο, απουσία μεταρρυθμίσεων, δεν υπάρχει επαρκής χώρος για πιθανή χρησιμοποίηση κεφαλαιακών αποθεμάτων για την κάλυψη αναγκών.
Οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις σκοπεύουν να αυξήσουν τις δημόσιες επενδύσεις και να ενδυναμώσουν τα συστήματα υγείας, αντιστρέφοντας τη λογική του περιορισμού των δαπανών που ίσχυε κατά τα προηγούμενα χρόνια.
Την ίδια στιγμή, τα κοινωνικά επιδόματα πιθανώς να αυξηθούν έτι περαιτέρω εξαιτίας του γηράσκοντος ευρωπαϊκού πληθυσμού και της δύσκολης περιόδου που διανύουν οι συμμετέχοντες στην αγορά εργασίας.
Επίσης, οι κυβερνήσεις δεν μπορούν να βασίζονται σε μελλοντικές αποταμιεύσεις στις πληρωμές τόκων για να καλύψουν μεγάλο μέρος της διαφοράς όταν τα επιτόκια είναι ήδη κοντά στο 0% - αν όχι αρνητικά.
«Βλέπουμε δύο δρόμους για να συνδυάσουμε τις πολιτικές ατζέντες των κυβερνήσεων με τις τον στόχο για τον περιορισμό των κινδύνων εκτροχιασμού των δημοσιονομικών δαπανών» αναφέρει η Scope Ratings.
«Οι μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας και στο ασφαλιστικό σύστημα μπορεί να βοηθήσουν στη διατήρηση των προνοιακών επιδομάτων.
Με καλή στοχοθεσία σε σχέση με τις δημόσιες επενδύσεις, που διευκολύνονται από εισροές κεφαλαίων από την ΕΕ, ανάπτυξη θα μπορούσε να ενισχυθεί, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί επαρκής δημοσιονομικός χώρος.
Οι εναλλακτικές λύσεις είναι λιγότερο ελκυστικές.
Ωστόσο, αν δεν υπάρξουν λύσεις, δεν υπάρχει άλλος δρόμος από την αύξηση της φορολογίας και των κοινωνικών εισφορών για να αποφευχθούν τα επίμονα δημοσιονομικά ελλείμματα» προσθέτει η Scope Ratings.
Σε έρευνά της για τη σύνθεση των δημοσίων δαπανών στη ζώνη του ευρώ, ο γερμανικός πιστοληπτικής αξιολόγησης σημειώνει ότι κατά τη 15ετία πριν από την κρίση, οι μέσες ετήσιες δημόσιες δαπάνες ως ποσοστό του ΑΕΠ αυξήθηκαν κατά την περίοδο 2010-14, σε σύγκριση με την περίοδο 2005-2009, πριν μειωθούν κατά την περίοδο 2015-19, όταν οι δημόσιες δαπάνες αυξήθηκαν πιο αργά από το ονομαστικό ΑΕΠ.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα μια μηδενική καθαρή αύξηση των μέσων ετήσιων δημόσιων δαπανών ως ποσοστό του ΑΕΠ μεταξύ των περιόδων 2005-09 και 2015-19.
Ωστόσο, η εξέταση των μεμονωμένων στοιχείων δαπανών εμφανίζει μια πιο ετερογενή εικόνα.
Η ανάλυση της Scope Ratings δείχνει ότι οι διαρθρωτικές αυξήσεις στις κοινωνικές πληρωμές αντισταθμίστηκαν στο παρελθόν από τη μείωση των πληρωμών τόκων, καθώς και από τις μειώσεις των δημόσιων επενδύσεων.
Εδώ, το ποσοστό των κοινωνικών πληρωμών στις συνολικές δαπάνες αυξήθηκε προϊόντος του χρόνου, από 44% το 2005-09 σε 47,5%, το 2015-19.
Την ίδια στιγμή, άλλοι τομείς δαπανών μειώθηκαν - ιδίως οι μετοχές για πληρωμές τόκων, στο 4% το 2015-19 από 6% το 2005-09, επενδύσεις (5,7% έναντι 7%) κ.λπ.
Αυτό σημαίνει ότι, παρότι που οι κυβερνήσεις πραγματοποίησαν λελογισμένες δαπάνες, αυτό δεν ισχύει για όλες τις συνιστώσες.
Ο βαθμός στον οποίο οι κυβερνήσεις της ζώνης του ευρώ θα επηρεαστούν από την αύξηση των δαπανών ποικίλλει.
Για παράδειγμα, η Γερμανία (AAA / Stable) ενδέχεται να χρειαστεί να εγκαταλείψει προσωρινά τους αυστηρούς ελέγχους δαπανών για να ενισχύσει τις δημόσιες επενδύσεις.
Σε αντίθεση με τη Γερμανία και τη Γαλλία, η Ιταλία (BBB + / Negative) θα είναι ο κυρίως ωφελημένος των κεφαλαίων από το Ταμείο Ανάκαμψης της ΕΕ για το διάστημα 2021-26, καθώς θα αντιμετωπίσει πολύ χαμηλότερη επιτόκια.
Ταυτόχρονα, οι υψηλές και άκαμπτες δαπάνες για συντάξεις στο 16% του ΑΕΠ (το 12% είναι ο μέσος όρος για τη ζώνη του ευρώ) επιβαρύνουν τα δημόσια οικονομικά, ενώ τα ποσοστά απασχόλησης και συμμετοχής στην εργασία παραμένουν χαμηλά.
Επιπλέον, η Ισπανία (Α- / Αρνητική) θα μπορούσε να επωφεληθεί σημαντικά από τα κεφάλαια του Ταμείου Ανάκαμψης της ΕΕ για να αντιστρέψει την πρόσφατη τάση αποεπένδυσης στη χώρα.
Σημειώνεται ότι η Ισπανία παρουσιάζει τη μεγαλύτερη διαρθρωτική ανεργία, στο ύψος του 14%.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών