Τελευταία Νέα
Αναλύσεις – Εκθέσεις

Alpha Bank: Αβάσιμες και αστήρικτες οι εκτιμήσεις περί εκτροχιασμού του προϋπολογισμού - Που βρήκε τα στοιχεία ο οίκος S&P; - Ήδη η γενική κυβέρνηση έχει σχεδόν εκμηδενίσει το πρωτογενές έλλειμμα

tags :
Alpha Bank: Αβάσιμες και αστήρικτες οι εκτιμήσεις περί εκτροχιασμού του προϋπολογισμού - Που βρήκε τα στοιχεία ο οίκος  S&P; - Ήδη η γενική κυβέρνηση έχει σχεδόν εκμηδενίσει το πρωτογενές έλλειμμα
Κατηγορηματική για τις εκτιμήσεις που κάνουν λόγο για εκτροχιασμό της εκτέλεσης του προϋπολογισμού του έτους εμφανίζεται η Alpha Bank στο εβδομαδιαίο δελτίο οικονομικών εξελίξεων, χαρακτηρίζοντας ως αβάσιμες και αστήρικτες αυτές τις εκτιμήσεις και αναλύσεις.
Για παράδειγμα, ακόμη και η S&P’s ανακοίνωσε την υποβάθμιση του χρέους της Ελλάδος, από CCC με προοπτικές σταθερές σε CCC με προοπτικές αρνητικές, θέτοντας την προοπτική για περαιτέρω υποβάθμιση της χώρας, αν οι προσδοκώμενες, από την S&P’s, «αρνητικές αποκλίσεις από τους στόχους που έχουν τεθεί για το έλλειμμα του 2012 και για τις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις δεν καλυφθούν με επιπλέον κεφάλαια ή άλλη διευκόλυνση από την Τρόικα».
Το ερώτημα είναι από πού προέκυψαν όλα αυτά. Διότι η εκτέλεση του Προϋπολογισμού της Γενικής Κυβέρνησης (ΓΚ) στο 1ο 6μηνο του 2012 ήταν πολύ ικανοποιητική, αφού εκτιμάται ότι το πρωτογενές έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης σε ενοποιημένη βάση περιορίστηκε σημαντικά στα € 1,07 δις στο 1ο 6μηνο του 2012, από € 4,6 δις στο 1ο 6μηνο.’11.
Ήταν δηλαδή μειωμένο στο 1ο 6μηνο.’12 κατά € 3,53 δις έναντι του 1ου 6μηνου.’11. Επίσης, το πρωτογενές έλλειμμα της Κεντρικής Κυβέρνησης ήταν κατά € 3,0 δις χαμηλότερο από το 1ο 6μηνο.’11 και κατά € 1,95 δις χαμηλότερο από τον στόχο που είχε τεθεί από την Τρόικα για το 1ο 6μηνο.’12.
Αντίθετα με τις εκτιμήσεις της S&P’s, η ικανοποιητική εκτέλεση του Π2012 στο 1ο 6μηνο.’12 (η οποία πραγματοποιήθηκε κάτω από εξαιρετικά αντίξοες οικονομικές και πολιτικές συνθήκες για τη χώρα και σε μια περίοδο μεγάλης πτώσης του ΑΕΠ), επιβεβαιώνει τις εκτιμήσεις ότι, με την ομαλή υλοποίηση στο 2ο 6μηνο του 2012 των δημοσιονομικών μέτρων που έχουν ήδη θεσπιστεί και εφαρμόζονται, το πρωτογενές ισοζύγιο της ΓΚ θα είναι μηδενικό ή πλεονασματικό ήδη το 2012, έναντι του στόχου της Τρόικα για πρωτογενές έλλειμμα ΓΚ ύψους € 2,05 δις.
Ειδικότερα, το ανωτέρω συμπέρασμα στηρίζεται:
α) Στη σημαντική αύξηση των εσόδων της ΓΚ σε ενοποιημένη βάση κατά 3,1% στο 1ο 6μηνο.’12, όταν το Πρόγραμμα Προσαρμογής του Μαρτίου 2012 προβλέπει μείωση των εσόδων αυτών το 2012 ως σύνολο κατά -2,6%. Αυτό επιτεύχθηκε παρά το ότι τα καθαρά έσοδα του Τ.Π. ήταν μειωμένα κατά -0,6% σε  ετήσια βάση στο 1ο 6μηνο.’12, ή κατά € 1,15 δις από τον στόχο που είχε τεθεί για το 6μηνο αυτό, λόγω: (i)των αρνητικών επιπτώσεων από το προεκλογικό κλίμα και την αβεβαιότητα που επικράτησε μετά τις εκλογές της 6ης Μαΐου 2012, (ii) του γεγονότος ότι στο 1ο 6μηνο.’12 δεν είχαν ακόμη υποβληθεί οι φορολογικές δηλώσεις για το φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων (ΦΕΦΠ), (iii)του ότι τα σημαντικότερα από τα μέτρα που έχουν ληφθεί για αύξηση των εσόδων κατά το 2012 θα τεθούν σε ισχύ μετά τον Ιούλιο 2012.
Όσον δε αφορά τις επιστροφές φόρων, ήταν μεν μειωμένες κατά -34,6% σε ετήσια βάση στο 1ο 6μηνο.’12, αλλά επίσης σημαντικά μειωμένες κατά -13% ήταν και οι εισπράξεις από τον  ΦΠΑ.
Επιπλέον, οι επιστροφές φόρων στο 1ο 6μηνο.’12 διαμορφώθηκαν σε επίπεδο υψηλότερο κατά € 103 εκατ. από τον στόχο που είχε τεθεί για το 6μηνο αυτό. Επίσης, τα έσοδα του ΠΔΕ ήταν αυξημένα κατά 87,8% (ή κατά € 782 εκατ.) σε ετήσια βάση στο 1ο 6μηνο.’12, ενώ η αύξησή τους το 2012 ως σύνολο εκτιμάται στο 26%.
Ωστόσο, και τα έσοδα αυτά ήταν κατά € 410 εκατ. χαμηλότερα από τον στόχο που είχε τεθεί στο 6μηνο αυτό.
Από την άλλη πλευρά, αξιοσημείωτη είναι η αύξηση στο 1ο 6μηνο.’12 των ιδίων εσόδων των Νομικών Προσώπων που είναι ενταγμένα στη ΓΚ κατά 21,2% σε ετήσια βάση και των ιδίων εσόδων των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) κατά 45,1%.
Μειωμένα και πάλι κατά -2,6% σε ετήσια βάση (ή κατά € 322 εκατ.) ήταν τα ίδια έσοδα των Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης (ΟΚΑ).
Με βάση τα ανωτέρω και τις εκτιμήσεις για τα έσοδα που μπορεί να εισπραχθούν, ιδιαίτερα στην Κεντρική Κυβέρνηση (στον Τ.Π. και στον ΠΔΕ), στο 2ο 6μηνο.2012, εκτιμάται ότι τα έσοδα της ΓΚ το 2012 μπορεί και πρέπει να είναι αυξημένα τουλάχιστον κατά 2,0%, έναντι πτώσης τους κατά -2,6% που προβλέπει ο επικαιροποιημένος Π2012. Μπορεί δηλαδή να είναι κατά € 4,0 δις υψηλότερα το 2012 από τα € 86 δις που προβλέπει η Τρόικα.
β) Στη σημαντική μείωση των πρωτογενών δαπανών της ΓΚ κατά -5,7% στο 1ο 6μηνο.’12, όταν το Πρόγραμμα Προσαρμογής (Μαρτ.’12) προβλέπει μείωσή τους κατά -5,8% το 2012 ως σύνολο.
Επομένως, παραμένει η εκτίμησή μας ότι ο μηδενισμός του ελλείμματος του πρωτογενούς ισοζυγίου της ΓΚ από το 2012 είναι εφικτός, εκτός εάν τα μέτρα που βρίσκονται σε εξέλιξη για να εφαρμοστούν στο 2ο 6μηνο.’12 ανατραπούν και δεν υλοποιηθούν. Επίσης, με τα μέτρα που ήδη έχει συμφωνήσει η Κυβέρνηση με την Τρόικα για το 2013 και το 2014, γίνεται δυνατή η δημιουργία σημαντικού πρωτογενούς πλεονάσματος από το 2013 και μετά και η δραστική μείωση του ελλείμματος του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών ΙΤΣ της χώρας, στο εκτιμώμενο 5,5% του ΑΕΠ το 2013 και περί το 1,0% του ΑΕΠ το 2014. Οι εξελίξεις αυτές θα αποτελέσουν την πιο σταθερή βάση για την ανάκτηση της αναγκαίας αξιοπιστίας και της οικονομικής ανεξαρτησίας της χώρας. Το πλεόνασμα στο πρωτογενές ισοζύγιο της ΓΚ από το 2013 θα συμβάλλει στην ομαλή εξυπηρέτηση των ήδη σημαντικά μειωμένων χρεών της χώρας από το 2015 και μετά, ξαναχτίζοντας έτσι με επιμονή και συνέπεια τη χαμένη σήμερα αξιοπιστία της, με εξαιρετικά σημαντικές ευνοϊκές συνέπειες για την τρέχουσα και τη μελλοντική αναπτυξιακή πορεία της οικονομίας της.
Οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις των φορέων της ΓΚ: Ένα πολύ δημοφιλές θέμα της Τρόικα (αλλά και της S&P’s όπως προαναφέρθηκε), και κατά συνέπεια πολλών αναλυτών και οικονομικών σχολιαστών εγχωρίως και διεθνώς, είναι το θέμα των
ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων των φορέων της γενικής κυβέρνησης στην Ελλάδα προς τρίτους (εκτός γενικής κυβέρνησης). Η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα παγκοσμίως που δημοσιεύει τακτικά (κάθε μήνα), επεξεργασμένα και λεπτομερή στοιχεία στον τομέα αυτό και μάλιστα για το σύνολο της γενικής κυβέρνησης. Σημειώνεται, επίσης, ότι μετά την κρίση δημοσίου χρέους στην Ελλάδα, σχεδόν το σύνολο των προμηθευτών του ελληνικού δημοσίου απαιτεί πληρωμή τοις μετρητοίς. Αυτό σημαίνει ότι το Ελληνικό Δημόσιο πληρώνει τοις μετρητοίς άνω των € 80 δις ετησίως, ενώ, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, βαρύνεται και με ληξιπρόθεσμες
υποχρεώσεις (πληρωμές που δεν εξοφλήθηκαν μετά από παρέλευση 90 ημερών από την προμήθεια), ύψους € 6,6 δις. Δεδομένου ότι τα € 5,34 δις αυτών των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων υπήρχαν ήδη στο τέλος του 2010, αυτό σημαίνει ότι η Ελληνική Κυβέρνηση έχει πραγματοποιήσει πληρωμές τοις μετρητοίς άνω των € 120 δις το 2011 και στο 1ο 6μηνο του 2012, και έναντι αυτών δεν κατάφερε, στο διάστημα αυτών των 18 μηνών, να πληρώσει εγκαίρως πληρωμές ύψους € 1,27 δις περίπου. Αυτό είναι το πραγματικό μέγεθος του συγκεκριμένου προβλήματος στην Ελλάδα. Πληρώθηκαν € 120 δις και υπάρχουν πράγματι καθυστερήσεις σε πληρωμές ύψους € 1,27 δις. Είναι δε αξιοσημείωτο ότι από τα € 6,62 δις που ήταν το σύνολο των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων της ελληνικής ΓΚ στο τέλος Ιουν.2012, τα € 4,61 δις αφορούν υποχρεώσεις των νοσοκομείων (€ 1,63 δις) και των Ασφαλιστικών Ταμείων (€ 2,98 δις). Ωστόσο, η ύπαρξή του προβλήματος αυτού οφείλεται στους ακόλουθους παράγοντες:
α) Τα έσοδα των Ασφαλιστικών Ταμείων (ΑΤ) σημειώνουν μεγάλη πτώση (όπως ήδη προαναφέρθηκε και για το 1ο 6μηνο.’12), αφού σε έρευνες του ΣΔΟΕ, του ΣΕΠΕ και του ΙΚΑ σε επιχειρήσεις ανά την Ελλάδα βρίσκεται ότι άνω του 40% των  εργαζομένων είναι ανασφάλιστοι και δεν πληρώνουν εισφορές σε ασφαλιστικά ταμεία. Επίσης, οι ληξιπρόθεσμες βεβαιωμένες απαιτήσεις του Δημοσίου από επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα ανέρχονται σε δεκάδες δις €.
β) Η συνεχιζόμενη εμμονή στη χρηματοδότηση των νοσοκομείων και της αγοράς
των φαρμάκων από το κράτος και τα ασφαλιστικά ταμεία (με ελάχιστη ίδια συμμετοχή των ασφαλισμένων και των νοσηλευομένων) περιορίζει τη δυνατότητα πληρωμής των υποχρεώσεων των Νοσοκομείων και των ΑΤ στα διαθέσιμα του κράτους και των ΑΤ, τα οποία είναι σημαντικά περιορισμένα λόγω της πτώσης των εσόδων από εισφορές, αλλά και των φορολογικών εσόδων, όπως προαναφέρθηκε.
γ) Είχε συμφωνηθεί ότι ένα σημαντικό μέρος των ληξιπρόθεσμων οφειλών των φορέων της ΓΚ θα εξοφλείτο έως τον Σεπτέμβριο του 2012 με την χρησιμοποίηση ενός μέρους των χρημάτων από τη δόση των € 31 δις που αναμένει να λάβει η Ελλάδα από το 1ο και το 2ο Πακέτο Χρηματοδοτικής Στήριξής της από τη Ζώνη του Ευρώ και το ΔΝΤ. Η δόση θα καταβληθεί μόλις λήξει η τρέχουσα εξέταση της Τρόικα για την υλοποίηση του προγράμματος προσαρμογής έως το 1ο 6μηνο.’12 και για την εκπλήρωση των προϋποθέσεων υλοποίησής του στην περίοδο 2013-2014.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης