Η κρίση της ευρωπαϊκής αγοράς φυσικού αερίου ανέδειξε την άνευ προηγουμένου ευπάθεια της αγοράς στον ρωσικό εφοδιασμό
Ενώ οι Ευρωπαίοι πολιτικοί ήταν απασχολημένοι προσπαθώντας να εντοπίσουν την αιτία της ενεργειακής κρίσης στην Ευρώπη, στο Κρεμλίνο και τη Gazprom επικρατεί ευφορία, καθώς οι εξελίξεις μέχρι τώρα μπορεί να βοηθήσουν να ξεφύγουν από την κακή διαχείριση των ευρωπαϊκών ενεργειακών αναγκών.
Η αλήθεια είναι ότι η κρίση της ευρωπαϊκής αγοράς φυσικού αερίου ανέδειξε την άνευ προηγουμένου ευπάθεια της αγοράς στον ρωσικό εφοδιασμό.
Και, όπως γράφει η Goldman Sachs, η απόφαση της Gazprom να μην κλείσει για τον Οκτώβριο την πλήρη χωρητικότητα σε έναν από τους κύριους αγωγούς που μεταφέρει φυσικό αέριο στη Γερμανία ενέχει αυξημένο κίνδυνο για τα ισοζύγια φυσικού αερίου της ΒΔ Ευρώπης και, ως εκ τούτου, (πολύ υψηλότερο) ανοδικό κίνδυνο για τις τιμές TTF το χειμώνα.
Εάν πραγματοποιηθεί ο εν λόγω κίνδυνος, η Goldman προειδοποιεί ότι θα μπορούσε να οδηγήσει τη Gazprom σε περαιτέρω φυσικές αγορές στον κόμβο TTF για να εκπληρώσει τις συμβατικές υποχρεώσεις της για το δ' τρίμηνο του 2021 και το πρώτο του 2022, όταν η ζήτηση αυξάνεται εποχιακά.
Το ταβάνι των 32 δολ./mmBtu
Το πιο σημαντικό, αυτό θα μπορούσε δυνητικά να δημιουργήσει πίεση στον φυσικό κόμβο, επιδεινώνοντας περαιτέρω την άνοδο των τιμών του φυσικού αερίου πολύ πάνω από το σενάριο οροφής των 32 δολ./mmBtu που είχε γράψει προηγουμένως η Goldman.
Λαμβάνοντας υπόψη ότι οι τιμές του φυσικού αερίου στην Ευρώπη είναι ήδη σε πολύ υψηλά επίπεδα, αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε σοκ σε ολόκληρη την Ευρώπη, το οποίο θα πρέπει να φοβάται απόλυτα τον ερχόμενο χειμώνα.
Κάνοντας ένα βήμα πίσω, για το μεγαλύτερο μέρος του 2021 η αβεβαιότητα γύρω από τους ρώσικους χειρισμούς έχει επικεντρωθεί σε μεγάλο βαθμό στο χρονοδιάγραμμα και τον αντίκτυπο του επερχόμενου αγωγού NS2, ο οποίος παραμένει ασαφής λόγω της περιορισμένης ορατής πλεονάζουσας χωρητικότητας του αγωγού που θα οδηγούσε τις ροές του NS2 δυτικότερα στη ΒΔ Ευρώπη.
Περιορισμένες οι ροές από τη Ρωσία
Τις τελευταίες εβδομάδες, ωστόσο, αυτές οι ανησυχίες για τον εφοδιασμό επιδεινώθηκαν από το ενδεχόμενο οι ρωσικές αποστολές στη ΒΔ Ευρώπη μέσω των υφιστάμενων αγωγών να απογοητεύσουν έναντι των προσδοκιών της αγοράς.
Πράγματι, όπως δείχνει η συνεχιζόμενη πτώση των ροών προς το γερμανικό Mallnow μέσω του βασικού αγωγού Yamal-Europe, οι ρωσικές προμήθειες είναι σήμερα περίπου 70% χαμηλότερες από τους μέσους όρους τους.
Εάν οι όγκοι εξαγωγών της Ρωσίας μέχρι το χειμώνα είναι χαμηλότεροι από το αναμενόμενο, αυτό θα αυξήσει την αποθήκευση αποθεμάτων τους επόμενους μήνες, αφήνοντας τις ευρωπαϊκές αγορές φυσικού αερίου που έχουν ήδη τη χαμηλότερη αποθήκευση σε 15 χρόνια...
... ακόμη πιο ευάλωτες σε ψυχρότερες από τον μέσο όρο και, ως εκ τούτου, αυξάνοντας την πιθανότητα περαιτέρω ανόδου των τιμών TTF κατά τη διάρκεια του χειμώνα.
Είναι σημαντικό ότι ο δυνητικός ανοδικός αντίκτυπος στην αγορά από την περιορισμένη ροή του αγωγού της Ρωσίας θα ήταν ιδιαίτερα σημαντικός εάν η Gazprom σχεδίαζε να προμηθεύσει τους χειμερινούς όγκους της ΒΔ Ευρώπης τουλάχιστον εν μέρει με φυσική παράδοση στον κόμβο για να αντισταθμίσει τις χαμηλότερες ροές αγωγών.
Έτσι έχουν ήδη εξαντληθεί τα αποθέματα στην περιοχή.
Αυτό, όπως σημειώνει η Goldman, "θα μπορούσε να δημιουργήσει μια φυσική πίεση στο TTF, αποφέροντας δυνητικά τις τιμές του φυσικού αερίου πολύ πάνω από το ανώτατο όριο των 32 δολ./mmBtu.
Τι αλλαγές υπήρξαν
Κοιτάζοντας το ιστορικό μοτίβο των ροών, μπορεί κανείς να επισημάνει μερικές σημαντικές αλλαγές: μία πιο δομική και μια πολύ πιο πρόσφατη και «ανεξήγητη».
Πράγματι, στο μεγαλύτερο μέρος του καλοκαιριού, οι ροές ρωσικού φυσικού αερίου στη ΒΔ Ευρώπη διατηρήθηκαν σε σχετικά υψηλά επίπεδα, κοντά στα υψηλά του 2018 και στις τρεις διαδρομές παράδοσης.
Αλλά, όπως σημειώνει η Goldman, αυτό που κράτησε τις καθαρές ρωσικές ροές προς τη ΒΔ Ευρώπη περισσότερο από 30 mcm/d χαμηλότερα από τα υψηλά του 2018 ήταν κυρίως οι υψηλές επανεξαγωγές από τη Γερμανία προς την Τσεχία.
Αυτές οι επανεξαγωγές έχουν αυξηθεί τα τελευταία χρόνια, εν μέρει καθώς οι αγοραστές φυσικού αερίου στην Ανατολική Ευρώπη, όπως η Ουκρανία, φάνηκε να γίνονται πιο ανεξάρτητοι από τη Ρωσία για τις αγορές φυσικού αερίου.
Ως εκ τούτου, μέχρι τον Αύγουστο, ήταν δύσκολο να υποστηριχθεί ότι οι ρωσικές ροές συμπιέζουν τις ευρωπαϊκές αγορές φυσικού αερίου.
Πιο πρόσφατα, ωστόσο, η παρατεταμένη μείωση των ροών μέσω του Yamal μετά την πυρκαγιά του Αυγούστου σε μια μονάδα επεξεργασίας και, ειδικότερα, η μειωμένη χωρητικότητα που έχει καταχωρηθεί στο Yamal για τον Οκτώβριο, ενδέχεται να υποδηλώνει ότι η κατάσταση άλλαξε.
Έτσι, δεδομένης της συνεχιζόμενης στενότητας στις βορειοδυτικές ευρωπαϊκές αγορές φυσικού αερίου, συμπεριλαμβανομένων των εξαιρετικά χαμηλών επιπέδων αποθεμάτων στις εγκαταστάσεις αποθήκευσης της Gazprom στην περιοχή, η Goldman θα περίμενε ότι οι ροές θα παραμείνουν υψηλές, όπου αυτό ήταν δυνατό, για να βελτιώσει τη διαθεσιμότητα της αποθήκευσης της Gazprom για την εκπλήρωση των συμβατικών υποχρεώσεων το χειμώνα.
Και όμως, η τράπεζα σημειώνει ότι η χωρητικότητα Yamal την περασμένη εβδομάδα για τον Οκτώβριο είναι μόνο 31 mcm/d, έναντι των 74 mcm/d που η Gazprom ρέει συνήθως μέσω του αγωγού.
Σε κάθε περίπτωση, ενώ η έλλειψη δεδομένων εμποδίζει τη σαφή εικόνα της παροχής φυσικού αερίου της Gazprom, των ροών και των αποθεμάτων, οι νομοθέτες της ΕΕ ισχυρίστηκαν γρήγορα ότι κινήσεις όπως αυτή η μειωμένη κράτηση Yamal έχουν σκοπό να πιέσουν τις ρυθμιστικές αρχές της ΕΕ να επιταχύνουν την πιστοποίηση του νεόδμητου αγωγού NS2.
Ταυτόχρονα, ρώσοι κυβερνητικοί αξιωματούχοι πρότειναν ότι η Ρωσία θα μπορούσε να επιλύσει γρήγορα τη συνεχιζόμενη στενότητα στις ευρωπαϊκές αγορές φυσικού αερίου με την έναρξη λειτουργίας του NS2.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών