Ισχυρές ανάσες χρειάζεται στο Σύμφωνο Σταθερότητας της ΕΕ, σύμφωνα με την αναλύτρια της BlackRock, Elga Bartsch, που αναφέρεται στις αλλαγές οι οποίες πρέπει να συμβούν…
Όπως αναφέρει, η Ευρώπη αλλάζει τους κανονισμούς της και, γενικότερα, το θεσμικό της πλαίσιο.
Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα παρουσίασε μια νέα στρατηγική νομισματικής πολιτικής το περασμένο φθινόπωρο και τη δοκιμάζει φέτος, ενώ οι χώρες μέλη της Ευρωζώνης προετοιμάζονται για μια δημοσιονομική μεταρρύθμιση – πάντα υπό τη γαλλική προεδρία.
Αν μη τι άλλο, χρειάζονται αλλαγές, επισημαίνει η Elga Bartsch.
Οι επιχορηγήγεις και τα δάνεια στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης και η ρήτρα διαφυγής για τα ελλείμματα επέτρεψαν τη στήριξη των δαπανών για την αποκατάσταση της οικονομικής δραστηριότητας που επέφερε η πανδημική κρίση.
Ωστόσο, η επαναφορά των κανόνων για το έλλειμμα της ΕΕ στο πλαίσιο του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης το 2023 θα αναβιώσει την υπερβολικά αυστηρή δημοσιονομική πολιτική.
Αυτό θα εγείρει ερωτήματα σχετικά με το επίπεδο βοήθειας που μπορεί να παράσχει η ΕΚΤ.
Παρά το νέο της πλαίσιο, η ΕΚΤ αγωνίζεται να διαχειριστεί την υπερθέρμανση που επέφερε η επανεκκίνηση της οικονομίας μετά την πανδημία.
Η άνοδος του πληθωρισμού πυροδότησε ζωηρές συζητήσεις σχετικά με την ανάγκη προσαρμογής της πολιτικής της.
Ενώ η Fed αυξάνει τα επιτόκια και μειώνει τον ισολογισμό της, η ΕΚΤ απέκλεισε το ενδεχόμενο αύξησης των επιτοκίων το 2022 - αντ' αυτού σχεδιάζει να παράσχει κίνητρα μέσω της αγοράς περιουσιακών στοιχείων (QE).
Ζητήματα προσφοράς
Τα πρακτικά της συνεδρίασης του Δεκεμβρίου δείχνουν αυξανόμενες διαφωνίες στο διοικητικό συμβούλιο, συνεπώς η επόμενη συνεδρίαση της ΕΚΤ την εβδομάδα που ακολουθεί είναι κρίσιμη.
Πολλοί κάνουν λόγο για τα μέτρα που έλαβε η Bundesbank στις αρχές της δεκαετίας του 1990, όταν η Ευρώπη αντιμετώπισε ξανά τόσο υψηλό πληθωρισμό.
Ωστόσο, τέτοιες συγκρίσεις παραβλέπουν ότι οι κινητήριες δυνάμεις του πληθωρισμού είναι εντελώς διαφορετικοί σήμερα.
Ο σημερινός πληθωρισμός οφείλεται κυρίως στους περιορισμούς της προσφοράς, εν μέσω της επανεκκίνησης της δραστηριότητας μετά την πανδημία.
Στο μεταξύ, σκούρα είναι τα πράγματα στην ευρωπαϊκή αγορά εργασίας.
Η πανδημία πιθανώς έχει εντείνει την έλλειψη εργατικών χεριών ενώ η ανεργία έχει πλέον δομικά χαρακτηριστικά, αφού οι νέες θέσεις δεν αντιστοιχούν στα προσόντα που παρουσιάζει το εργατικό δυναμικό.
Ωστόσο, οι όποιες προκύπτουσες αυξήσεις μισθών αποτελούν μέρος της διαδικασίας προσαρμογής σε μια οικονομία της αγοράς, και όχι απαραίτητα σημάδια μιας σπείρας μισθού-τιμής που τίθεται σε κίνηση.
Το πόσο ακριβώς θα διαρκέσει η τρέχουσα άνοδος του πληθωρισμού είναι δύσκολο να προβλεφθεί, ειδικά υπό το πρίσμα των αυξανόμενων γεωπολιτικών κινδύνων μεταξύ Ρωσίας - Ουκρανίας.
Ευτυχώς, τα στοιχεία της βραχυπρόθεσμης δυναμικής του πληθωρισμού δεν είναι το κύριο στη συζήτηση για τη νομισματική πολιτική.
Αυτό που έχει σημασία είναι το γεγονός ότι η δυναμική του πληθωρισμού στη ζώνη του ευρώ καθοδηγείται από την προσφορά αγαθών και υπηρεσιών.
Πράσινη μετάβαση
Σαφώς, η αυστηρότερη νομισματική πολιτική της ΕΚΤ δεν θα επιλύσει τα ζητήματα προσφοράς, για παράδειγμα, στη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία.
Αντίθετα, η πολιτική της ΕΚΤ θα πρέπει να υποστηρίζει την απαιτούμενη ανακατανομή των πόρων αποδεχόμενη ρητά υπερβάσεις.
Αυτή η έννοια υπερβαίνει την πανδημία: ισχύει επίσης για τη μετάβαση στο καθαρό μηδέν.
Σημειώνεται πως η απαλλαγή από τον άνθρακα της ευρωπαϊκής οικονομίας απαιτεί μεγάλες μετατοπίσεις των πόρων προς τομείς χαμηλών εκπομπών άνθρακα.
Επιπλέον, απαιτεί τεράστιες δημόσιες επενδύσεις.
Τα εθνικά σχέδια που υποβλήθηκαν για χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης δείχνουν ότι τα μέτρα που θα βοηθήσουν το μπλοκ να επιτύχει τον στόχο του για μηδενικές εκπομπές άνθρακα έως το 2050 εξακολουθούν να υπολείπονται των απαιτούμενων δαπανών.
Η έγκαιρη δράση είναι κρίσιμη.
Μόνο μια ομαλή πράσινη μετάβαση καθιστά προβλέψιμα τα ζητήματα προσφοράς που σχετίζονται με το κλίμα και κατανέμει τα σε μεγάλο χρονικό διάστημα, περιορίζοντας τον αντίκτυπο στον πληθωρισμό.
Ενώ η Ενέργεια θα μπορούσε να προκαλέσει ανοδικές πιέσεις, όπως τόνισε πρόσφατα το μέλος του εκτελεστικού συμβουλίου της ΕΚΤ Isabel Schnabel, οι προβλέψεις εξακολουθούν να θέτουν τον μεσοπρόθεσμο πληθωρισμό κάτω από το 2%.
Οι δύο προτάσεις…
Για την ΕΚΤ, είναι ζωντανές οι μνήμες από το σφάλμα πολιτικής του 2011 όταν αύξησε τα επιτόκια λόγω της ανάκαμψης των τιμών στην ενέργεια.
Το ίδιο ισχύει για την αυτοκαταστροφική δημοσιονομική λιτότητα την ίδια περίοδο που επιβράδυνε την ευρωπαϊκή ανάκαμψη λόγω της παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής κρίσης.
-Ένας τρόπος για να αντισταθμιστεί η πτώση των επιτοκίων θα ήταν η αύξηση των ορίων του χρέους, όπως έχει προτείνει ο Klaus Regling, επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας.
-Ένας άλλος τρόπος θα ήταν η παράταση του χρονικού πλαισίου εντός του οποίου οι χώρες θα πρέπει να συγκλίνουν τους με κανόνες του Συμφώνου Ανάπτυξης και Σταθερότητας.
Το πρόγραμμα της ΕΕ Next Generation είναι ένα σημαντικό βήμα προς μια συλλογική δημοσιονομική απάντηση.
Αλλά οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις δεν έχουν την πολυτέλεια να παραμείνουν άπραγες και αμετακίνητες στις εθνικές δημοσιονομικές πολιτικές.
www.bankingnews.gr
BlackRock: Χρειάζονται «ανάσες» στο Σύμφωνο Σταθερότητας της ΕΕ - Ποιες αλλαγές πρέπει να γίνουν
Η άνοδος του πληθωρισμού πυροδότησε ζωηρές συζητήσεις σχετικά με την ανάγκη προσαρμογής της πολιτικής της ΕΚΤ
Σχόλια αναγνωστών