Αν και η Τουρκία επιδιώκει την ουδετερότητα στον πόλεμο της Ουκρανίας, η Συνθήκη του Μοντρέ τη φέρνει σε δύσκολη θέση
Ειδικότερα, ο Sinan Ulgen από το Carnegie Europe επισημαίνει μιλώντας στο CNBC, ότι η εν λόγω Συνθήκη θα μπορούσε να δημιουργήσει πρόβλημα στις σχέσεις της Τουρκίας με τη Ρωσία. Το πρόβλημα έφερε στην επιφάνεια και η βύθιση του ρωσικού πολεμικού πλοίου Moskva στη Μαύρη Θάλασσα.
«Όπως φαίνεται λοιπόν, η Τουρκία βρίσκεται σε δύσκολη γεωπολιτική θέση από τότε που η Ρωσία εισέβαλε στην Ουκρανία και άρχισε στρατιωτικές επιχειρήσεις από τη Μαύρη Θάλασσα, επειδή η Τουρκία ελέγχει την πρόσβαση σε αυτήν» σχολιάζει το CNBC.
Η Συνθήκη του Μοντρέ
Μετά την επίσημη λήξη του Πολέμου Ανεξαρτησίας της Τουρκίας με τη Συνθήκη της Λωζάνης το 1923, τα Στενά του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων αποστρατικοποιήθηκαν. Η πρόσβαση από και προς τη Μαύρη Θάλασσα στη Μεσόγειο τέθηκε υπό τον έλεγχο μιας Διεθνούς Επιτροπής Στενών.
Όμως, με την πολιτική κατάσταση να επιδεινώνεται στην Ευρώπη ενόψει του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, η Τουρκία επιδίωξε να αλλάξει τη συμφωνία και διαπραγματεύτηκε τη Συνθήκη του Μοντρέ το 1936. Μέχρι σήμερα, ο έλεγχος της Τουρκίας στα στενά μεταξύ Ευρώπης και Ασίας της προσδίδει μια μοναδική θαλάσσια δύναμη.
Πώς είναι δομημένη η Συνθήκη του Μοντρέ: Η Τουρκία εγγυάται την ελεύθερη διέλευση όλων των επιβατηγών και εμπορικών πλοίων εν καιρώ ειρήνης. Όταν υπάρχει πόλεμος στον οποίο δεν εμπλέκεται η Τουρκία, τα πολεμικά πλοία από τα εμπόλεμα κράτη δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα στενά, εκτός αν επιστρέφουν στις βάσεις τους στη Μαύρη Θάλασσα.
Το κλείσιμο των Στενών του Βοσπόρου
Όταν ο υπουργός Εξωτερικών της Τουρκίας, Mevlut Cavusoglu, χαρακτήρισε την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία «πόλεμο» κατά τη διάρκεια συνέντευξης στο CNN Turk στις 27 Φεβρουαρίου, έδωσε στην Τουρκία το δικαίωμα να εφαρμόσει πλήρως τη Συνθήκη του Μοντρέ και να κλείνει τα Στενά.
Στην πραγματικότητα, η επιβολή της Συνθήκης του Μοντρέ από την Τουρκία εμποδίζει τη Ρωσία να ενισχύσει τον στόλο της στη Μαύρη Θάλασσα ή να μετακινήσει πολεμικά πλοία που βρίσκονται τώρα στη Μαύρη Θάλασσα πίσω στη Μεσόγειο.
«Αυτές οι διατάξεις δεν αλλάζουν πολύ την ισορροπία δυνάμεων στη Μαύρη Θάλασσα», δήλωσε στο CNBC ο Sinan Ulgen από το Carnegie Europe. «Πάντως», δήλωσε ο ίδιος, «από τη στιγμή που αυτά τα ρωσικά πλοία που ανήκουν στον στόλο της Μαύρης Θάλασσας βρίσκονται στη Μαύρη Θάλασσα, δεν θα μπορούν να επιστρέψουν στη Μεσόγειο. Μακροπρόθεσμα, αυτό μπορεί να δημιουργήσει πρόβλημα στις δυνατότητες προβολής ισχύος της Ρωσίας στην Ανατολική Μεσόγειο και ιδιαίτερα στη Συρία».
Το πλοίο Moskva
Η βύθιση του ρωσικού πολεμικού πλοίου Moskva στη Μαύρη Θάλασσα στις 14 Απριλίου ανέδειξε το δίλημμα της Ρωσίας: Η Μόσχα πρέπει να πείσει την Τουρκία να ανοίξει τα στενά, αν θέλει να αντικαταστήσει το Moskva -που ήταν η ναυαρχίδα της Ρωσίας στη Μαύρη Θάλασσα- ή να μετακινήσει τον στόλο της Μαύρης Θάλασσας μακριά από την Ουκρανία.
Επίκειται ένταση Τουρκίας - Ρωσίας;
Σύμφωνα με το CNBC, η Μόσχα και η Άγκυρα δεν έχουν ακόμη βιώσει έντονες διαφωνίες μεταξύ τους για την Ουκρανία. Υπάρχουν όμως ανησυχίες ότι η σχέση τους θα μπορούσε να γίνει πιο τεταμένη.
Η Τουρκία προσπαθεί να μεσολαβήσει για την ειρήνη μεταξύ της Ρωσίας και της Ουκρανίας και δεν έχει επιβάλει κυρώσεις στη Ρωσία.
Αλλά η Τουρκία είναι χώρα-μέλος του ΝΑΤΟ. Και σε κάτι που μπορεί να αποτελεί ένδειξη κλιμάκωσης μεταξύ Τουρκίας και Ρωσίας, η Τουρκία έκλεισε το Σάββατο τον εναέριο χώρο της σε ρωσικά αεροσκάφη που προσπαθούσαν να πετάξουν στη Συρία.
Το 2015, η Τουρκία κατέρριψε ένα ρωσικό αεροσκάφος στα σύνορά της με τη Συρία, όπου η Μόσχα πολεμούσε για λογαριασμό του Bashar al-Assad. Η Μόσχα απάντησε με απαγόρευση των τουρκικών εισαγωγών τροφίμων και εργαζομένων.
Ο Ulgen δήλωσε ότι η Συνθήκη του Μοντρέ θα μπορούσε να φέρει ξανά την Τουρκία και τη Ρωσία αντιμέτωπες. «Θα μπορούσαμε να γίνουμε μάρτυρες ενός σεναρίου, όπου η Ρωσία ισχυρίζεται ότι ο πόλεμος έχει τελειώσει, αλλά η διεθνής κοινότητα και η Τουρκία δεν το αναγνωρίζουν αυτό» είπε ο ίδιος.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών