Λόγω των υψηλότερων επιτοκίων, της σταθερής αύξησης του καθαρού δανεισμού και της εξοικονόμησης κάποιων υπολειπόμενων δαπανών που έρχονται το 2023, οι ελληνικές τράπεζες μπορεί να επιτύχουν υψηλό μονοψήφιο έως χαμηλό διψήφιο ποσοστό RoTE ήδη το 2023
Η ελληνική οικονομία θα μπορούσε να επαναλάβει τη θετική μακροοικονομική έκπληξη το 2023, επισημαίνει στη σημερινή, 20 Φεβρουαρίου 2023, ανάλυσή της η UBS, καθώς θα μπορούσε να φτάσει στο 3% ο ρυθμός της ανάπτυξής της.
Όπως εξηγεί η UBS, το 2022 η αύξηση του ελληνικού ΑΕΠ θα διαμορφωθεί γύρω στο 5% (έναντι της προηγούμενης εκτίμησής της για 6,4%).
Αυτό, ωστόσο, εξακολουθεί να είναι 100 μ.β. πάνω από εκεί που ήταν η εκτίμηση συναίνεσης στις αρχές του 2022.
Αυτό που κάνει αυτή την υπεραπόδοση της ανάπτυξης πραγματικά ξεχωριστή είναι ότι συνέβη ενώ η αύξηση του ΑΕΠ της Ευρωζώνης υπολείπεται της συναίνεσης κατά 150 μ.β., δεδομένων των επιπτώσεων από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.
Κατά την άποψη της UBS, το 2023 είναι πιθανό να είναι ένα ακόμη έτος όπου η συναίνεση (0,6%) θα μπορούσε να αποδειχθεί υπερβολικά απαισιόδοξη.
Γι' αυτό και η UBS αναθεωρεί την εκτίμησή της για την αύξηση του ΑΕΠ το 2023 σε 3,0% από 2,5% προηγουμένως.
Οι λόγοι της αναβάθμισης
Τι κάνει τη UBS τώρα πιο εποικοδομητικλη για το 2023;
Καταναλωτές, προϋπολογισμός, αναβάθμιση.
Υπάρχουν διάφοροι λόγοι πίσω από τη συνεχιζόμενη αισιοδοξία μας για το 2023, όπως εξηγεί.
Πρώτον, δεδομένης των χαμηλότερων τιμών της ενέργειας και των επιδοτήσεων το 2023, αναμένει αντιστροφή της μεγάλης ψαλίδας που άνοιξε μεταξύ της ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας και ΑΕΠ το γ΄ τρίμηνο του 2022, γεγονός που θα ωφελήσει το ΑΕΠ του 2023.
Δεύτερον, λόγω των χαμηλότερων τιμών ενέργειας (καύσιμα, ηλεκτρική ενέργεια και φυσικό αέριο) ο μέσος πληθωρισμός θα είναι στο 3,3% το 2023, ή 150 μ.β. κάτω από τη συναίνεση.
Αυτό, σε συνδυασμό με τις συζητήσεις για νέα αύξηση έως και 8-9,5% του κατώτατου μισθού από την 1η Απριλίου, θα πρέπει να οδηγήσει σε πιο σημαντική αύξηση των πραγματικών μισθών από ό,τι στην προηγούμενη πρόβλεψη.
Τρίτον, το πρωτογενές δημοσιονομικό έλλειμμα του περασμένου έτους ήταν 0,5-0,7 π.μ. του ΑΕΠ καλύτερο από το -1,7% του ΑΕΠ, αλλά οι χαμηλότερες ενεργειακές επιδοτήσεις και το καλύτερο ξεκίνημα του 2023 συνεπάγονται ανοδικούς κινδύνους για το στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα του προϋπολογισμού του 2023 ύψους +0,7% του ΑΕΠ.
Ο μεγαλύτερος δημοσιονομικός χώρος είτε επιτρέπει ταχύτερη μείωση του χρέους είτε για πρόσθετη οικονομική στήριξη.
Τέταρτον, οι προβλέψεις της UBS για την ανάπτυξη της Ευρωζώνης για το 2023 αυξήθηκαν κατά 60 μονάδες βάσης στο 0,8%, γεγονός που θα πρέπει να συνηγορήσει για ένα καλύτερο εξωτερικό υπόβαθρο για την Ελλάδα.
Θετικές οι προοπτικές για τα ομόλογα
Η UBS πιστεύει ότι η μείωση του spread των 10ετών ελληνικών ομολόγων από την αρχή του έτους - παρά την επιθετική σύσφιξη της ΕΚΤ, την επικείμενη έναρξη του QT και την έκδοση ομολόγων ρεκόρ στην Ευρωζώνη - οφείλεται κυρίως σε μακροοικονομικούς θεμελιώδεις παράγοντες.
Αναμένει ότι η τάση αυτή θα συνεχιστεί, ελλείψει οποιασδήποτε αναζωπύρωσης του πολιτικού κινδύνου λόγω επερχόμενων βουλευτικών εκλογών στην Ελλάδα.
Νωρίτερα φέτος, η Fitch αναβάθμισε την πιστοληπτική αξιολόγηση αξιολόγηση σε ΒΒ+ από ΒΒ επισημαίνοντας τις καλύτερες προοπτικές για το έλλειμμα και το χρέος της ελληνικής οικονομίας το 2022-2024.
Αν και η αβεβαιότητα των εκλογών θα μπορούσε να ασκήσει ανοδικές πιέσεις στα spreads γύρω από την προεκλογική περίοδο, θεωρεί ότι μια επανάληψη της αύξησης των 250 μ.β. (ή και πέραν αυτών) ως λιγότερο πιθανό σενάριο, καθώς η αγορά παραμένει σε μια νοοτροπία buy-on-dips και τα περιφερικά spreads
είναι πολύ ανθεκτικά μέχρι στιγμής και διαπραγματεύονται με υψηλό βήτα ως προς τη διάρκεια.
Περαιτέρω, η δυναμική της προσφοράς φέτος είναι ευνοϊκή για την Ελλάδα, ενώ το προφίλ ωρίμανσης του χρέους της Ελλάδας με περίπου 20 ετών παραμένει ένα από τα υψηλότερα στη ζώνη του ευρώ.
Η Fitch, η DBRS και η S&P είναι ένα σκαλοπάτι κάτω από την επενδυτική βαθμίδα, ενώ η Moody's τρεις βαθμίδες χαμηλότερα.
Μια αναβάθμιση σε IG φέτος θα είναι μια σημαντική ώθηση για τα ελληνικά ομόλογα και σημαντικός παράγοντας για περαιτέρω υπεραπόδοση.
Τράπεζες: Διψήφια αύξηση του NII, αύξηση του RoTE, πιθανή επιστροφή των μερισμάτων
Οι ελληνικές τράπεζες οδεύουν προς το 2023 με διψήφια αύξηση των εταιρικών δανείων, καλύτερη ποιότητα ενεργητικού από την αναμενόμενη και υγιή κεφαλαιακή θέση.
Η συνεχής αύξηση της δανειοδότησης των επιχειρήσεων (λόγω των πληρωμών του Ταμείου Ανάκαμψης) υποστηρίζει την επιτάχυνση της αύξησης των επιτοκιακών εσόδων - NII (+10% ετησίως κατά μέσο όρο το γ' 3μηνο του 2022 με αύξηση 10%+ το 4ο του 2022) και προσθέτει στις ανοδικές τάσεις των επιτοκίων.
Λόγω των υψηλότερων επιτοκίων, της σταθερής αύξησης του καθαρού δανεισμού και της εξοικονόμησης κάποιων υπολειπόμενων δαπανών που έρχονται το 2023, οι ελληνικές τράπεζες μπορεί να επιτύχουν υψηλό μονοψήφιο έως χαμηλό διψήφιο ποσοστό RoTE ήδη το 2023.
Μαζί, η υψηλότερη αποδοτικότητα του τρέχοντος επιτοκίου, οι δείκτες μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων σε μεσαίο μονοψήφιο ποσοστό, οι συγκρατημένες νέες προβλέψεις και η υγιής κεφαλαιοποίηση θα στηρίξουν τα σχέδια των ελληνικών τραπεζών να επαναφέρουν τα μερίσματα το 2023, κατά την άποψη της UBS.
Προοπτικές εκλογών
Οι επόμενες βουλευτικές εκλογές στην Ελλάδα πρέπει να διεξαχθούν το αργότερο μέχρι τον Ιούλιο του 2023 - αν και ο πρωθυπουργός Μητσοτάκης ανέφερε τον Ιανουάριο ότι από τον Απρίλιο και μετά οποιαδήποτε ημερομηνία είναι δυνατή.
Οι εκλογές θα διεξαχθούν με πλήρως αναλογικό σύστημα - η οποία αποτελεί απόκλιση από το προηγούμενο σύστημα μπόνους πλειοψηφίας 50 εδρών (από τις 300 έδρες του κοινοβουλίου).
Με βάση τις δημοσκοπήσεις του Ιανουαρίου, επτά κόμματα είναι πιθανό να μπουν στο κοινοβούλιο.
Αυτό σημαίνει ότι κάθε κόμμα ή συνασπισμός που θα ήθελε να κυβερνήσει θα πρέπει να λάβει περίπου 48% των ψήφων, το οποίο θα μεταφραζόταν σε πλειοψηφία στο κοινοβούλιο.
Οι τρέχουσες δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι ούτε η Νέα Δημοκρατία, ούτε ένας ευρύτερος συνασπισμός ΣΥΡΙΖΑ-ΠΑΣΟΚ θα είναι σε θέση να επιτύχουν την απαραίτητη πλειοψηφία για τον σχηματισμό κυβέρνησης.
Εάν κανείς δεν μπορέσει να σχηματίσει κυβέρνηση, θα διεξαχθούν επαναληπτικές εκλογές - αλλά είναι σημαντικό ότι θα διεξαχθούν υπό την επιστροφή στο σύστημα μπόνους πλειοψηφίας των 50 εδρών.
Στις επαναλαμβανόμενες εκλογές ένα κόμμα που θα λάβει το 38% των ψήφων θα μπορούσε να σχηματίσει μόνο του κυβέρνηση πλειοψηφίας.
Στις τελευταίες δημοσκοπήσεις, η κυβερνώσα Νέα Δημοκρατία προηγείται με ποσοστό 37,5% (τελευταίες πέντε δημοσκοπήσεις κατά μέσο όρο), ακολουθούμενη από τον αντιπολιτευόμενο ΣΥΡΙΖΑ (29,5%) και το ΠΑΣΟΚ (11,5%).
www.bankingnews.gr
Όπως εξηγεί η UBS, το 2022 η αύξηση του ελληνικού ΑΕΠ θα διαμορφωθεί γύρω στο 5% (έναντι της προηγούμενης εκτίμησής της για 6,4%).
Αυτό, ωστόσο, εξακολουθεί να είναι 100 μ.β. πάνω από εκεί που ήταν η εκτίμηση συναίνεσης στις αρχές του 2022.
Αυτό που κάνει αυτή την υπεραπόδοση της ανάπτυξης πραγματικά ξεχωριστή είναι ότι συνέβη ενώ η αύξηση του ΑΕΠ της Ευρωζώνης υπολείπεται της συναίνεσης κατά 150 μ.β., δεδομένων των επιπτώσεων από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.
Κατά την άποψη της UBS, το 2023 είναι πιθανό να είναι ένα ακόμη έτος όπου η συναίνεση (0,6%) θα μπορούσε να αποδειχθεί υπερβολικά απαισιόδοξη.
Γι' αυτό και η UBS αναθεωρεί την εκτίμησή της για την αύξηση του ΑΕΠ το 2023 σε 3,0% από 2,5% προηγουμένως.
Οι λόγοι της αναβάθμισης
Τι κάνει τη UBS τώρα πιο εποικοδομητικλη για το 2023;
Καταναλωτές, προϋπολογισμός, αναβάθμιση.
Υπάρχουν διάφοροι λόγοι πίσω από τη συνεχιζόμενη αισιοδοξία μας για το 2023, όπως εξηγεί.
Πρώτον, δεδομένης των χαμηλότερων τιμών της ενέργειας και των επιδοτήσεων το 2023, αναμένει αντιστροφή της μεγάλης ψαλίδας που άνοιξε μεταξύ της ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας και ΑΕΠ το γ΄ τρίμηνο του 2022, γεγονός που θα ωφελήσει το ΑΕΠ του 2023.
Δεύτερον, λόγω των χαμηλότερων τιμών ενέργειας (καύσιμα, ηλεκτρική ενέργεια και φυσικό αέριο) ο μέσος πληθωρισμός θα είναι στο 3,3% το 2023, ή 150 μ.β. κάτω από τη συναίνεση.
Αυτό, σε συνδυασμό με τις συζητήσεις για νέα αύξηση έως και 8-9,5% του κατώτατου μισθού από την 1η Απριλίου, θα πρέπει να οδηγήσει σε πιο σημαντική αύξηση των πραγματικών μισθών από ό,τι στην προηγούμενη πρόβλεψη.
Τρίτον, το πρωτογενές δημοσιονομικό έλλειμμα του περασμένου έτους ήταν 0,5-0,7 π.μ. του ΑΕΠ καλύτερο από το -1,7% του ΑΕΠ, αλλά οι χαμηλότερες ενεργειακές επιδοτήσεις και το καλύτερο ξεκίνημα του 2023 συνεπάγονται ανοδικούς κινδύνους για το στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα του προϋπολογισμού του 2023 ύψους +0,7% του ΑΕΠ.
Ο μεγαλύτερος δημοσιονομικός χώρος είτε επιτρέπει ταχύτερη μείωση του χρέους είτε για πρόσθετη οικονομική στήριξη.
Τέταρτον, οι προβλέψεις της UBS για την ανάπτυξη της Ευρωζώνης για το 2023 αυξήθηκαν κατά 60 μονάδες βάσης στο 0,8%, γεγονός που θα πρέπει να συνηγορήσει για ένα καλύτερο εξωτερικό υπόβαθρο για την Ελλάδα.
Θετικές οι προοπτικές για τα ομόλογα
Η UBS πιστεύει ότι η μείωση του spread των 10ετών ελληνικών ομολόγων από την αρχή του έτους - παρά την επιθετική σύσφιξη της ΕΚΤ, την επικείμενη έναρξη του QT και την έκδοση ομολόγων ρεκόρ στην Ευρωζώνη - οφείλεται κυρίως σε μακροοικονομικούς θεμελιώδεις παράγοντες.
Αναμένει ότι η τάση αυτή θα συνεχιστεί, ελλείψει οποιασδήποτε αναζωπύρωσης του πολιτικού κινδύνου λόγω επερχόμενων βουλευτικών εκλογών στην Ελλάδα.
Νωρίτερα φέτος, η Fitch αναβάθμισε την πιστοληπτική αξιολόγηση αξιολόγηση σε ΒΒ+ από ΒΒ επισημαίνοντας τις καλύτερες προοπτικές για το έλλειμμα και το χρέος της ελληνικής οικονομίας το 2022-2024.
Αν και η αβεβαιότητα των εκλογών θα μπορούσε να ασκήσει ανοδικές πιέσεις στα spreads γύρω από την προεκλογική περίοδο, θεωρεί ότι μια επανάληψη της αύξησης των 250 μ.β. (ή και πέραν αυτών) ως λιγότερο πιθανό σενάριο, καθώς η αγορά παραμένει σε μια νοοτροπία buy-on-dips και τα περιφερικά spreads
είναι πολύ ανθεκτικά μέχρι στιγμής και διαπραγματεύονται με υψηλό βήτα ως προς τη διάρκεια.
Περαιτέρω, η δυναμική της προσφοράς φέτος είναι ευνοϊκή για την Ελλάδα, ενώ το προφίλ ωρίμανσης του χρέους της Ελλάδας με περίπου 20 ετών παραμένει ένα από τα υψηλότερα στη ζώνη του ευρώ.
Η Fitch, η DBRS και η S&P είναι ένα σκαλοπάτι κάτω από την επενδυτική βαθμίδα, ενώ η Moody's τρεις βαθμίδες χαμηλότερα.
Μια αναβάθμιση σε IG φέτος θα είναι μια σημαντική ώθηση για τα ελληνικά ομόλογα και σημαντικός παράγοντας για περαιτέρω υπεραπόδοση.
Τράπεζες: Διψήφια αύξηση του NII, αύξηση του RoTE, πιθανή επιστροφή των μερισμάτων
Οι ελληνικές τράπεζες οδεύουν προς το 2023 με διψήφια αύξηση των εταιρικών δανείων, καλύτερη ποιότητα ενεργητικού από την αναμενόμενη και υγιή κεφαλαιακή θέση.
Η συνεχής αύξηση της δανειοδότησης των επιχειρήσεων (λόγω των πληρωμών του Ταμείου Ανάκαμψης) υποστηρίζει την επιτάχυνση της αύξησης των επιτοκιακών εσόδων - NII (+10% ετησίως κατά μέσο όρο το γ' 3μηνο του 2022 με αύξηση 10%+ το 4ο του 2022) και προσθέτει στις ανοδικές τάσεις των επιτοκίων.
Λόγω των υψηλότερων επιτοκίων, της σταθερής αύξησης του καθαρού δανεισμού και της εξοικονόμησης κάποιων υπολειπόμενων δαπανών που έρχονται το 2023, οι ελληνικές τράπεζες μπορεί να επιτύχουν υψηλό μονοψήφιο έως χαμηλό διψήφιο ποσοστό RoTE ήδη το 2023.
Μαζί, η υψηλότερη αποδοτικότητα του τρέχοντος επιτοκίου, οι δείκτες μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων σε μεσαίο μονοψήφιο ποσοστό, οι συγκρατημένες νέες προβλέψεις και η υγιής κεφαλαιοποίηση θα στηρίξουν τα σχέδια των ελληνικών τραπεζών να επαναφέρουν τα μερίσματα το 2023, κατά την άποψη της UBS.
Προοπτικές εκλογών
Οι επόμενες βουλευτικές εκλογές στην Ελλάδα πρέπει να διεξαχθούν το αργότερο μέχρι τον Ιούλιο του 2023 - αν και ο πρωθυπουργός Μητσοτάκης ανέφερε τον Ιανουάριο ότι από τον Απρίλιο και μετά οποιαδήποτε ημερομηνία είναι δυνατή.
Οι εκλογές θα διεξαχθούν με πλήρως αναλογικό σύστημα - η οποία αποτελεί απόκλιση από το προηγούμενο σύστημα μπόνους πλειοψηφίας 50 εδρών (από τις 300 έδρες του κοινοβουλίου).
Με βάση τις δημοσκοπήσεις του Ιανουαρίου, επτά κόμματα είναι πιθανό να μπουν στο κοινοβούλιο.
Αυτό σημαίνει ότι κάθε κόμμα ή συνασπισμός που θα ήθελε να κυβερνήσει θα πρέπει να λάβει περίπου 48% των ψήφων, το οποίο θα μεταφραζόταν σε πλειοψηφία στο κοινοβούλιο.
Οι τρέχουσες δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι ούτε η Νέα Δημοκρατία, ούτε ένας ευρύτερος συνασπισμός ΣΥΡΙΖΑ-ΠΑΣΟΚ θα είναι σε θέση να επιτύχουν την απαραίτητη πλειοψηφία για τον σχηματισμό κυβέρνησης.
Εάν κανείς δεν μπορέσει να σχηματίσει κυβέρνηση, θα διεξαχθούν επαναληπτικές εκλογές - αλλά είναι σημαντικό ότι θα διεξαχθούν υπό την επιστροφή στο σύστημα μπόνους πλειοψηφίας των 50 εδρών.
Στις επαναλαμβανόμενες εκλογές ένα κόμμα που θα λάβει το 38% των ψήφων θα μπορούσε να σχηματίσει μόνο του κυβέρνηση πλειοψηφίας.
Στις τελευταίες δημοσκοπήσεις, η κυβερνώσα Νέα Δημοκρατία προηγείται με ποσοστό 37,5% (τελευταίες πέντε δημοσκοπήσεις κατά μέσο όρο), ακολουθούμενη από τον αντιπολιτευόμενο ΣΥΡΙΖΑ (29,5%) και το ΠΑΣΟΚ (11,5%).
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών