Ανθεκτικό το χρηματοπιστωτικό σύστημα της Ελλάδος σύμφωνα με την HSBC
Η ανάκαμψη της Ελλάδας συνεχίζεται, με την επενδυτική βαθμίδα να είναι ακόμη πιο κοντά μετά και την δεύτερη τετραετία που εξασφάλισε η φιλοεπενδυτική Νέα Δημοκρατία, σύμφωνα με την HSBC.
Στην τελευταία δισέλιδη ανάλυσή της για την Ελλάδα, υπό τον τίτλο «Still rebounding» (Συνεχίζεται η ανάκαμψη), που σας παρουσιάζει το bankingnews.gr, η HSBC εκτιμά ότι η κάμψη της οικονομικής δραστηριότητας το πρώτο τρίμηνο του έτους μπορεί να οφείλεται στην συσσώρευση αποθεμάτων, ενώ δεν αποκλείεται να υπάρξει ανοδική αναθεώρηση.
Με την επιβεβαίωση της ΝΔ στην εξουσία, η συνέχιση των πολιτικών που παρατηρήθηκαν τα τελευταία τέσσερα χρόνια θα μπορούσε να σημαίνει ότι η Ελλάδα ίσως να μην απέχει πολύ από την ανάκτηση της IG για πρώτη φορά από το 2010, προσθέτει η HSBC.
Ισχυρές οι επιδόσεις
Μετά τις ισχυρές επιδόσεις του 4ου τριμήνου του 2022 (+1,1%, αν και αναθεωρημένο προς τα κάτω από την αρχική μέτρηση του +1,4%), το ΑΕΠ συρρικνώθηκε κατά 0,1% το 1ο τρίμηνο του 2023.
Παρά τον υψηλό πληθωρισμό, η ιδιωτική ζήτηση παρέμεινε ισχυρή (+1,4% μετά από +1,8% το 4ο τρίμηνο), ενώ οι επενδύσεις μειώθηκαν κατά 1% μετά από οκτώ συνεχόμενες τριμηνιαίες αυξήσεις (αλλά εξακολουθούν να είναι σχεδόν 50% υψηλότερες από τα προ της πανδημίας επίπεδα).
Οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατακόρυφα (+5,7%) με κινητήρια δύναμη τα αγαθά (οι εξαγωγές αγαθών αυξήθηκαν κατά 18% σε ετήσια βάση) και τις υπηρεσίες (οι εισπράξεις από τον εξωτερικό τουρισμό αυξήθηκαν εντυπωσιακά κατά 60% σε σχέση με το α' τρίμηνο του 2022, ενώ ο κύκλος εργασιών στον τομέα του τουρισμού ήταν 25% υψηλότερος).
Παράλληλα, οι εισαγωγές συρρικνώθηκαν έντονα (-5,1%).
Έτσι, ο κύριος μοχλός της συρρίκνωσης ήταν στην πραγματικότητα η δημιουργία αποθεμάτων, η οποία αφαίρεσε 5,8 π.μ. από το ΑΕΠ - αν και αυτό μπορεί να είναι ένα μικρό πεδίο ντάμπινγκ, αφήνοντας περιθώρια για πιθανές μελλοντικές αναθεωρήσεις.
Η συμβολή του τουρισμού
Ο τουρισμός είναι πιθανό να συμβάλει σημαντικά στην ανάπτυξη φέτος.
Οι αφίξεις ξένων τουριστών τον Απρίλιο ήταν αυξημένες κατά 30% σε σχέση με τον περασμένο Απρίλιο και κατά 40% σε σχέση με τα προ της πανδημίας επίπεδα, ενώ οι τουριστικές εισπράξεις αυξήθηκαν επίσης κατά 40%.
Οι εισπράξεις από τον τουρισμό συνέβαλαν περίπου στο 10% του ΑΕΠ το 2019 και περίπου στο 8,5% του ΑΕΠ πέρυσι - αν συνεχίσουν να αυξάνονται με τον ρυθμό που παρατηρήθηκε τον Απρίλιο, θα μπορούσαν να συμβάλουν σχεδόν στο 10% του ΑΕΠ φέτος, προσθέτοντας πάνω από 1 π.μ. στην αύξηση του ΑΕΠ μόνο μέσω των εισπράξεων από το εξωτερικό.
Υγιής η ανάπτυξη
Πέρα από τον τουρισμό, η δυναμική της ανάπτυξης παραμένει υγιής.
Η καταναλωτική εμπιστοσύνη ανακάμπτει, υποστηριζόμενη από την ισχυρή αύξηση των μισθών - και παρά το γεγονός ότι το ποσοστό ανεργίας έχει αυξηθεί (11,2% τον Απρίλιο) από το κατώτατο σημείο του Ιανουαρίου (10,6%) - γεγονός που αναμένεται να στηρίξει την κατανάλωση.
Ο δείκτης οικονομικού κλίματος (ESI) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (ΕΚ) ενισχύθηκε περαιτέρω σε σχέση με την αρχή του έτους.
Οι Δείκτες Υπευθύνων Προμηθειών στη μεταποίηση παρέμειναν σε θετικό έδαφος τον Μάιο, παρά το γεγονός ότι υποχώρησαν λίγο από την κορύφωση του Μαρτίου, ενώ η βιομηχανική παραγωγή βρίσκεται πλέον σε θετικό έδαφος ανάπτυξης σε σχέση με πέρυσι.
Σε αντίθεση με το συνολικό θετικό έδαφος, ο δείκτης οικοδομικής δραστηριότητας υποχωρεί με ταχείς ρυθμούς, φθάνοντας στο χαμηλότερο επίπεδο από τον Φεβρουάριο του 2021, γεγονός που δεν αποτελεί έκπληξη δεδομένης της ανόδου των επιτοκίων των ενυπόθηκων δανείων.
Ο ρόλος των κονδυλίων
Τα κονδύλια του ΕΣΠΑ - από τα οποία η Ελλάδα σκοπεύει να δαπανήσει επιχορηγήσεις ύψους 1,6% του ΑΕΠ το 2023 και 1,5% το 2024 - συμβάλλουν επίσης στην τόνωση των δημόσιων και ιδιωτικών επενδύσεων (τα δάνεια θα χορηγηθούν σε ιδιωτικές επιχειρήσεις με βάση το 20% του μετοχικού κεφαλαίου του έργου).
Στην Ελλάδα διατέθηκαν 31 δισ. ευρώ από το ΕΣΠΑ και πρόσφατα ζήτησε πρόσθετα δάνεια ύψους 5 δισ. ευρώ από το REPowerEU.
Η βελτιωμένη ικανότητά της να προσελκύει άμεσες ξένες επενδύσεις - οι οποίες έφθασαν σε υψηλό επίπεδο ρεκόρ 3% του ΑΕΠ πέρυσι - έδωσε επίσης ώθηση στην ανάπτυξη, ενώ παράλληλα καθιστά την πρόσφατη επιδείνωση του ελλείμματος του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών - από 6,8% του ΑΕΠ το 2021 σε 9,7% πέρυσι, το υψηλότερο από το 2010 - λίγο λιγότερο ανησυχητική.
Συνολικά, οι προβλέψεις μεταβάλλονται ελάχιστα, με ανάπτυξη 2,0% φέτος (από 2,1%) και 1,3% το επόμενο έτος (από 1,4%).
Το πεδίο της πολιτικής
Το κεντροδεξιό κόμμα Νέα Δημοκρατία (ΝΔ) κέρδισε την απόλυτη πλειοψηφία των εδρών στο κοινοβούλιο στις εκλογές της 25ης Ιουνίου, με τον ηγέτη του Κυριάκο Μητσοτάκη να εξασφαλίζει δεύτερη θητεία ως πρωθυπουργός.
Η πρώτη του θητεία χαρακτηρίστηκε από μια ισχυρή φιλοεπιχειρηματική ατζέντα με στόχο τις μεταρρυθμίσεις στην πλευρά της προσφοράς και τη βελτίωση της ελκυστικότητας της χώρας για τις ΑΞΕ.
Στο προεκλογικό πρόγραμμα, η ΝΔ δεσμεύτηκε να επιτύχει ισχυρή ανάπτυξη (μεσοπρόθεσμος στόχος ανάπτυξης 3%), διατηρώντας παράλληλα τη δημοσιονομική πειθαρχία (μείωση του λόγου χρέους προς ΑΕΠ στο 120% έως το 2030).
Το σχέδιο προβλέπει την αύξηση του κατώτατου μισθού στα 950 ευρώ από 780 ευρώ έως το 2025, ενώ οι συντάξεις θα αυξηθούν κατά 3,4% το 2024.
Ο φόρος επιχειρήσεων για τους αυτοαπασχολούμενους θα πρέπει να μειωθεί κατά 20% το 2025 και 30% το 2026, πριν καταργηθεί το 2027, και το αφορολόγητο όριο θα πρέπει να αυξηθεί κατά 1 χιλ. ευρώ σε 10 χιλ. ευρώ για τα νοικοκυριά με παιδιά.
Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας θα πρέπει να αντιπροσωπεύουν το 80% της ηλεκτροπαραγωγής έως το 2030, διπλάσιο από το σημερινό επίπεδο.
Το 2022 η Ελλάδα πέτυχε πρωτογενές πλεόνασμα 0,1% του ΑΕΠ (αφαιρώντας τις πληρωμές τόκων), πολύ καλύτερο από τον στόχο της κυβέρνησης για έλλειμμα 1,6%, ενώ ο λόγος χρέους προς ΑΕΠ μειώθηκε κατά 23 ποσοστιαίες μονάδες στο 171%.
Σύμφωνα με τις τελευταίες προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Ελλάδα θα πρέπει να έχει το δεύτερο χαμηλότερο έλλειμμα (0,6% του ΑΕΠ) στην ευρωζώνη το επόμενο έτος.
Η HSBC όμως βλέπει τη χώρα ακόμη πιο κοντά σε δημοσιονομική ισορροπία.
Ο λόγος χρέους προς ΑΕΠ θα πρέπει να μειωθεί σε περίπου 154%, πάνω από 50 ποσοστιαίες μονάδες λιγότερο από το μέγιστο του 206,3% το 2020.
Κίνδυνοι
Ένας σημαντικός ανοδικός κίνδυνος από την άποψη της αγοράς είναι η πιθανότητα το δημόσιο χρέος της Ελλάδας να καταταχθεί σύντομα στην επενδυτική βαθμίδα (IG), γεγονός που θα μπορούσε να συμβάλει στη σημαντική διεύρυνση της επενδυτικής βάσης της Ελλάδας.
Η Ελλάδα χρειάζεται να ανέβει μόνο μία θέση στην κλίμακα αξιολόγησης της DBRS ("BB high", "σταθερό"), της Fitch ("BB+", "σταθερό") και της S&P ("BB+", "σταθερό").
Στις 24 Απριλίου η S&P αναβάθμισε τις προοπτικές της αξιολόγησης σε "θετικές" - που σημαίνει πιθανή αναβάθμιση σε IG τους επόμενους 6-12 μήνες - επικαλούμενη το πρόσφατο ισχυρό ιστορικό εφαρμογής διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και το γεγονός ότι η χώρα έχει κλείσει το δημοσιονομικό έλλειμμα ταχύτερα από ό,τι αναμενόταν και μέσω βιώσιμων βελτιώσεων.
Με την επιβεβαίωση της ΝΔ στην εξουσία, η συνέχιση των πολιτικών που παρατηρήθηκαν τα τελευταία τέσσερα χρόνια θα μπορούσε να σημαίνει ότι η Ελλάδα ίσως να μην απέχει πολύ από την ανάκτηση της IG για πρώτη φορά από το 2010.
Με τα υψηλότερα επιτόκια και τις αυστηρότερες πιστωτικές συνθήκες να ωθούν ενδεχομένως στην αύξηση των μη εξυπηρετούμενων δανείων (NPLs) και τη λήξη των TLTROs να αυξάνουν τις πιέσεις χρηματοδότησης για τις τράπεζες, η Ελλάδα θα μπορούσε να αντιμετωπίσει ορισμένους κινδύνους χρηματοπιστωτικής αστάθειας.
Ωστόσο, το σύστημα εμφανίζεται ανθεκτικό.
Ο δείκτης των μη εξυπηρετούμενων δανείων μειώθηκε σε περίπου 5% από ένα μέγιστο ποσοστό σχεδόν 50% το 2016, χάρη και στις εγγυήσεις ύψους 18 δισ. ευρώ που δόθηκαν στο πλαίσιο του κυβερνητικού προγράμματος προστασίας περιουσιακών στοιχείων (Ηρακλής) που ξεκίνησε το 2019.
www.bankingnews.gr
Στην τελευταία δισέλιδη ανάλυσή της για την Ελλάδα, υπό τον τίτλο «Still rebounding» (Συνεχίζεται η ανάκαμψη), που σας παρουσιάζει το bankingnews.gr, η HSBC εκτιμά ότι η κάμψη της οικονομικής δραστηριότητας το πρώτο τρίμηνο του έτους μπορεί να οφείλεται στην συσσώρευση αποθεμάτων, ενώ δεν αποκλείεται να υπάρξει ανοδική αναθεώρηση.
Με την επιβεβαίωση της ΝΔ στην εξουσία, η συνέχιση των πολιτικών που παρατηρήθηκαν τα τελευταία τέσσερα χρόνια θα μπορούσε να σημαίνει ότι η Ελλάδα ίσως να μην απέχει πολύ από την ανάκτηση της IG για πρώτη φορά από το 2010, προσθέτει η HSBC.
Ισχυρές οι επιδόσεις
Μετά τις ισχυρές επιδόσεις του 4ου τριμήνου του 2022 (+1,1%, αν και αναθεωρημένο προς τα κάτω από την αρχική μέτρηση του +1,4%), το ΑΕΠ συρρικνώθηκε κατά 0,1% το 1ο τρίμηνο του 2023.
Παρά τον υψηλό πληθωρισμό, η ιδιωτική ζήτηση παρέμεινε ισχυρή (+1,4% μετά από +1,8% το 4ο τρίμηνο), ενώ οι επενδύσεις μειώθηκαν κατά 1% μετά από οκτώ συνεχόμενες τριμηνιαίες αυξήσεις (αλλά εξακολουθούν να είναι σχεδόν 50% υψηλότερες από τα προ της πανδημίας επίπεδα).
Οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατακόρυφα (+5,7%) με κινητήρια δύναμη τα αγαθά (οι εξαγωγές αγαθών αυξήθηκαν κατά 18% σε ετήσια βάση) και τις υπηρεσίες (οι εισπράξεις από τον εξωτερικό τουρισμό αυξήθηκαν εντυπωσιακά κατά 60% σε σχέση με το α' τρίμηνο του 2022, ενώ ο κύκλος εργασιών στον τομέα του τουρισμού ήταν 25% υψηλότερος).
Παράλληλα, οι εισαγωγές συρρικνώθηκαν έντονα (-5,1%).
Έτσι, ο κύριος μοχλός της συρρίκνωσης ήταν στην πραγματικότητα η δημιουργία αποθεμάτων, η οποία αφαίρεσε 5,8 π.μ. από το ΑΕΠ - αν και αυτό μπορεί να είναι ένα μικρό πεδίο ντάμπινγκ, αφήνοντας περιθώρια για πιθανές μελλοντικές αναθεωρήσεις.
Η συμβολή του τουρισμού
Ο τουρισμός είναι πιθανό να συμβάλει σημαντικά στην ανάπτυξη φέτος.
Οι αφίξεις ξένων τουριστών τον Απρίλιο ήταν αυξημένες κατά 30% σε σχέση με τον περασμένο Απρίλιο και κατά 40% σε σχέση με τα προ της πανδημίας επίπεδα, ενώ οι τουριστικές εισπράξεις αυξήθηκαν επίσης κατά 40%.
Οι εισπράξεις από τον τουρισμό συνέβαλαν περίπου στο 10% του ΑΕΠ το 2019 και περίπου στο 8,5% του ΑΕΠ πέρυσι - αν συνεχίσουν να αυξάνονται με τον ρυθμό που παρατηρήθηκε τον Απρίλιο, θα μπορούσαν να συμβάλουν σχεδόν στο 10% του ΑΕΠ φέτος, προσθέτοντας πάνω από 1 π.μ. στην αύξηση του ΑΕΠ μόνο μέσω των εισπράξεων από το εξωτερικό.
Υγιής η ανάπτυξη
Πέρα από τον τουρισμό, η δυναμική της ανάπτυξης παραμένει υγιής.
Η καταναλωτική εμπιστοσύνη ανακάμπτει, υποστηριζόμενη από την ισχυρή αύξηση των μισθών - και παρά το γεγονός ότι το ποσοστό ανεργίας έχει αυξηθεί (11,2% τον Απρίλιο) από το κατώτατο σημείο του Ιανουαρίου (10,6%) - γεγονός που αναμένεται να στηρίξει την κατανάλωση.
Ο δείκτης οικονομικού κλίματος (ESI) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (ΕΚ) ενισχύθηκε περαιτέρω σε σχέση με την αρχή του έτους.
Οι Δείκτες Υπευθύνων Προμηθειών στη μεταποίηση παρέμειναν σε θετικό έδαφος τον Μάιο, παρά το γεγονός ότι υποχώρησαν λίγο από την κορύφωση του Μαρτίου, ενώ η βιομηχανική παραγωγή βρίσκεται πλέον σε θετικό έδαφος ανάπτυξης σε σχέση με πέρυσι.
Σε αντίθεση με το συνολικό θετικό έδαφος, ο δείκτης οικοδομικής δραστηριότητας υποχωρεί με ταχείς ρυθμούς, φθάνοντας στο χαμηλότερο επίπεδο από τον Φεβρουάριο του 2021, γεγονός που δεν αποτελεί έκπληξη δεδομένης της ανόδου των επιτοκίων των ενυπόθηκων δανείων.
Ο ρόλος των κονδυλίων
Τα κονδύλια του ΕΣΠΑ - από τα οποία η Ελλάδα σκοπεύει να δαπανήσει επιχορηγήσεις ύψους 1,6% του ΑΕΠ το 2023 και 1,5% το 2024 - συμβάλλουν επίσης στην τόνωση των δημόσιων και ιδιωτικών επενδύσεων (τα δάνεια θα χορηγηθούν σε ιδιωτικές επιχειρήσεις με βάση το 20% του μετοχικού κεφαλαίου του έργου).
Στην Ελλάδα διατέθηκαν 31 δισ. ευρώ από το ΕΣΠΑ και πρόσφατα ζήτησε πρόσθετα δάνεια ύψους 5 δισ. ευρώ από το REPowerEU.
Η βελτιωμένη ικανότητά της να προσελκύει άμεσες ξένες επενδύσεις - οι οποίες έφθασαν σε υψηλό επίπεδο ρεκόρ 3% του ΑΕΠ πέρυσι - έδωσε επίσης ώθηση στην ανάπτυξη, ενώ παράλληλα καθιστά την πρόσφατη επιδείνωση του ελλείμματος του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών - από 6,8% του ΑΕΠ το 2021 σε 9,7% πέρυσι, το υψηλότερο από το 2010 - λίγο λιγότερο ανησυχητική.
Συνολικά, οι προβλέψεις μεταβάλλονται ελάχιστα, με ανάπτυξη 2,0% φέτος (από 2,1%) και 1,3% το επόμενο έτος (από 1,4%).
Το πεδίο της πολιτικής
Το κεντροδεξιό κόμμα Νέα Δημοκρατία (ΝΔ) κέρδισε την απόλυτη πλειοψηφία των εδρών στο κοινοβούλιο στις εκλογές της 25ης Ιουνίου, με τον ηγέτη του Κυριάκο Μητσοτάκη να εξασφαλίζει δεύτερη θητεία ως πρωθυπουργός.
Η πρώτη του θητεία χαρακτηρίστηκε από μια ισχυρή φιλοεπιχειρηματική ατζέντα με στόχο τις μεταρρυθμίσεις στην πλευρά της προσφοράς και τη βελτίωση της ελκυστικότητας της χώρας για τις ΑΞΕ.
Στο προεκλογικό πρόγραμμα, η ΝΔ δεσμεύτηκε να επιτύχει ισχυρή ανάπτυξη (μεσοπρόθεσμος στόχος ανάπτυξης 3%), διατηρώντας παράλληλα τη δημοσιονομική πειθαρχία (μείωση του λόγου χρέους προς ΑΕΠ στο 120% έως το 2030).
Το σχέδιο προβλέπει την αύξηση του κατώτατου μισθού στα 950 ευρώ από 780 ευρώ έως το 2025, ενώ οι συντάξεις θα αυξηθούν κατά 3,4% το 2024.
Ο φόρος επιχειρήσεων για τους αυτοαπασχολούμενους θα πρέπει να μειωθεί κατά 20% το 2025 και 30% το 2026, πριν καταργηθεί το 2027, και το αφορολόγητο όριο θα πρέπει να αυξηθεί κατά 1 χιλ. ευρώ σε 10 χιλ. ευρώ για τα νοικοκυριά με παιδιά.
Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας θα πρέπει να αντιπροσωπεύουν το 80% της ηλεκτροπαραγωγής έως το 2030, διπλάσιο από το σημερινό επίπεδο.
Το 2022 η Ελλάδα πέτυχε πρωτογενές πλεόνασμα 0,1% του ΑΕΠ (αφαιρώντας τις πληρωμές τόκων), πολύ καλύτερο από τον στόχο της κυβέρνησης για έλλειμμα 1,6%, ενώ ο λόγος χρέους προς ΑΕΠ μειώθηκε κατά 23 ποσοστιαίες μονάδες στο 171%.
Σύμφωνα με τις τελευταίες προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Ελλάδα θα πρέπει να έχει το δεύτερο χαμηλότερο έλλειμμα (0,6% του ΑΕΠ) στην ευρωζώνη το επόμενο έτος.
Η HSBC όμως βλέπει τη χώρα ακόμη πιο κοντά σε δημοσιονομική ισορροπία.
Ο λόγος χρέους προς ΑΕΠ θα πρέπει να μειωθεί σε περίπου 154%, πάνω από 50 ποσοστιαίες μονάδες λιγότερο από το μέγιστο του 206,3% το 2020.
Κίνδυνοι
Ένας σημαντικός ανοδικός κίνδυνος από την άποψη της αγοράς είναι η πιθανότητα το δημόσιο χρέος της Ελλάδας να καταταχθεί σύντομα στην επενδυτική βαθμίδα (IG), γεγονός που θα μπορούσε να συμβάλει στη σημαντική διεύρυνση της επενδυτικής βάσης της Ελλάδας.
Η Ελλάδα χρειάζεται να ανέβει μόνο μία θέση στην κλίμακα αξιολόγησης της DBRS ("BB high", "σταθερό"), της Fitch ("BB+", "σταθερό") και της S&P ("BB+", "σταθερό").
Στις 24 Απριλίου η S&P αναβάθμισε τις προοπτικές της αξιολόγησης σε "θετικές" - που σημαίνει πιθανή αναβάθμιση σε IG τους επόμενους 6-12 μήνες - επικαλούμενη το πρόσφατο ισχυρό ιστορικό εφαρμογής διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και το γεγονός ότι η χώρα έχει κλείσει το δημοσιονομικό έλλειμμα ταχύτερα από ό,τι αναμενόταν και μέσω βιώσιμων βελτιώσεων.
Με την επιβεβαίωση της ΝΔ στην εξουσία, η συνέχιση των πολιτικών που παρατηρήθηκαν τα τελευταία τέσσερα χρόνια θα μπορούσε να σημαίνει ότι η Ελλάδα ίσως να μην απέχει πολύ από την ανάκτηση της IG για πρώτη φορά από το 2010.
Με τα υψηλότερα επιτόκια και τις αυστηρότερες πιστωτικές συνθήκες να ωθούν ενδεχομένως στην αύξηση των μη εξυπηρετούμενων δανείων (NPLs) και τη λήξη των TLTROs να αυξάνουν τις πιέσεις χρηματοδότησης για τις τράπεζες, η Ελλάδα θα μπορούσε να αντιμετωπίσει ορισμένους κινδύνους χρηματοπιστωτικής αστάθειας.
Ωστόσο, το σύστημα εμφανίζεται ανθεκτικό.
Ο δείκτης των μη εξυπηρετούμενων δανείων μειώθηκε σε περίπου 5% από ένα μέγιστο ποσοστό σχεδόν 50% το 2016, χάρη και στις εγγυήσεις ύψους 18 δισ. ευρώ που δόθηκαν στο πλαίσιο του κυβερνητικού προγράμματος προστασίας περιουσιακών στοιχείων (Ηρακλής) που ξεκίνησε το 2019.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών