Το ελικόπτερο του Ιρανού Προέδρου Raisi ήταν αμερικανικής κατασκευής Bell-212, ένα ξεπερασμένο αλλά πολύ αξιόπιστο πτητικό μέσο
Πληθαίνουν τα ερωτήματα και τα σενάρια που αφορούν τις τελευταίες ώρες του Ιρανού προέδρου Ebrahim Raisi.
Ακόμη δεν υπάρχει κάποια επίσημη τοποθέτηση για τα αίτια της συντριβής, όμως λίγες ώρες αφότου βρέθηκαν τα συντρίμμια του μοιραίου ελικόπτερου έγινε γνωστό από τον ιρανικό στρατό ότι ξεκινούν ενδελεχείς έρευνες.
Υπενθυμίζεται πως ο Πρόεδρος Ebrahim Raisi και ο υπουργός Εξωτερικών Hossein Amir-Abdollahian του Ιράν έχασαν τη ζωή τους σε επαρχία του ανατολικού Αζερμπαϊτζάν την Κυριακή 19 Μαΐου.
Το ελικόπτερο του Ιρανού προέδρου πραγματοποίησε «αναγκαστική προσγείωση» λόγω περιορισμένης ορατότητας.
Πυκνή ομίχλη κοντά στην πόλη Τζόλφα, περίπου 600 χιλιόμετρα (375 μίλια) βορειοδυτικά της πρωτεύουσας Τεχεράνης, καθιστούσε τη συνέχιση της πτήσης αδύνατη.
Ωστόσο, τα ελικόπτερα είναι οχήματα παντός καιρού, δήλωσε σε συνέντευξή του στο Sputnik ο Vadim Bazykin, Ρωσός βετεράνος πιλότος.
Το πιο αδύναμο σημείο
«Το πιο αδύναμο σημείο ενός ελικοπτέρου είναι, δυστυχώς, το πλήρωμα γιατί δεν είναι πολλοί οι πιλότοι που μπορούν να πετάξουν σε κακές καιρικές συνθήκες», είπε ο Bazykin, προσθέτοντας ότι ένα έμπειρο πλήρωμα θα πρέπει να γνωρίζει το ABC της πτήσης πάνω από ορεινό έδαφος.
«Η ορεινή περιοχή όπου έγινε η πρόσκρουση έχει ιδιαιτερότητες.
Πρώτα και κύρια, υπάρχει μια πλαγιά που τη χτυπά ο ήλιος και μια σκιερή πλαγιά, όπου το έδαφος είναι εξαιρετικά ανώμαλοι.
Ένας έμπειρος πιλότος που έχει πετάξει στα βουνά τα ξέρει όλα αυτά πολύ καλά και θα έπρεπε να τα προβλέψει όλα», σημείωσε ο ειδικός.
Ο Bazykin είπε ότι κάποτε συμμετείχε στη μεταφορά Ρώσων ανώτατων αξιωματούχων και ότι πάντα επέλεγε ώριμους πιλότους «που ξέρουν πώς να λένε όχι» στη συνέχιση μιας πτήσης εν μέσω κακοκαιρίας.
«Οι πιλότοι πρέπει να έχουν ώριμη και αναλυτική σκέψη. Δεν πρέπει να σκέφτονται ότι, εφόσον δύο ελικόπτερα πέταξαν νωρίτερα με ασφάλεια, μπορούν να πετάξουν και αυτοί», είπε ο ειδικός, αναφερόμενος στο ελικόπτερο του Raisi και στα ελικόπτερα που το συνόδευαν.
Στη συνέχεια, ο Bazyskin αναφέρθηκε στο αεροπορικό δυστύχημα του Smolensk το 2010, το οποίο σκότωσε τον τότε Πολωνό Πρόεδρο Kaczynski και τους 96 επιβαίνοντες από λάθος του πιλότου.
Εκείνη τη στιγμή, οι πιλότοι του Kaczynski προσπάθησαν ανεπιτυχώς να προσγειώσουν το αεροπλάνο μέσα σε πυκνή ομίχλη.
«Μισή ώρα πριν, ένα αεροσκάφος κατάφερε να προσγειωθεί, οπότε ο πιλότος σκέφτηκε ότι μπορούσε επίσης να προσγειώσει το αεροπλάνο [του Kaczynski], αλλά απέτυχε. Αυτό είναι ψυχολογία» είπε ο Bazykin.
Κατά την είσοδό τους σε περιοχή με πυκνή ομίχλη, οι πιλότοι του ελικόπτερου Raisi ήταν υποχρεωμένοι να υπολογίσουν ποιο είναι το ασφαλές ύψος, είπε ο ειδικός.
Σύμφωνα με τον ίδιο, το ελικόπτερο φαίνεται να πέταξε κάτω από το επιτρεπόμενο ύψος.
«Η ομίχλη έχει συνήθως 300-500 μέτρα πάχος.
Οι πιλότοι θα έπρεπε να έχουν ελέγξει σχολαστικά αν υπήρχε πιθανότητα να προσγειωθούν - και αν όχι, θα έπρεπε να είχαν πετάξει πίσω.
Δεν θα έπρεπε να υπάρχουν άλλες επιλογές» υπογράμμισε ο ειδικός.
Ερωτηθείς για την πιθανότητα το ελικόπτερο, ένα Bell-212, να είχε τεχνικό ελάττωμα, ο Bazykin τόνισε ότι όταν πρόκειται για προεδρικά οχήματα η ασφάλεια προέχει.
«Παρότι το προεδρικό ελικόπτερο ήταν παλαιό όχημα, ήταν σχεδόν βέβαιο ότι ήταν εξοπλισμένο με νέους κινητήρες για λόγους ασφαλείας, άρα ήταν αξιόπιστο.
Αποκλείεται τεχνικά προβλήματα να προκάλεσαν τη σύγκρουση» κατέληξε ο ειδικός.
Οι περιπτώσεις πολιτικών που σκοτώθηκαν σε αεροπορικά δυστυχήματα
Πριν από τον Ιρανό πρόεδρο και άλλοι πολιτικοί ηγέτες είχαν σκοτωθεί σε αεροπορικές τραγωδίες. Ακολουθούν οι πιο εμβληματικές περιπτώσεις όπως τις κατέγραψε το Γαλλικό Πρακτορείο (AFP):
2024: Ο πρώην πρόεδρος της Χιλής, Sebastian Piñera
Στις 6 Φεβρουαρίου 2024, ο πρώην πρόεδρος της Χιλής (2010-2014, 2018-2022) Sebastian Piñera, σκοτώνεται σε δυστύχημα με ελικόπτερο στο Λάγο Ράνκο, παραθεριστικό θέρετρο 920 χλμ. νότια της πρωτεύουσας Σαντιάγο.
2010: Ο Πολωνός πρόεδρος Lech Kaczynski
Στις 10 Απριλίου 2010, ένα Tupolev 154 που μετέφερε 96 ανθρώπους μεταξύ των οποίων ο Πολωνός πρόεδρος Lech Kaczynski και υψηλόβαθμοι πολιτικοί και στρατιωτικοί αξιωματούχοι, συντρίβεται στην προσπάθειά του να προσγειωθεί σε συνθήκες πυκνής ομίχλης σε αεροδρόμιο κοντά στο Σμολένσκ (δυτική Ρωσία), με αποτέλεσμα να σκοτωθούν όλοι οι επιβαίνοντες σε αυτό. Το δυστύχημα αποδόθηκε στις κακές καιρικές συνθήκες και σε λάθη των Πολωνών πιλότων και των Ρώσων ελεγκτών εναέρας κυκλοφορίας.
2005: Ο ηγέτης του νότιου Σουδάν, John Garang
Στις 30 Ιουλίου 2005, ο John Garang, πρώην ηγέτης των ανταρτών του νότιου Σουδάν και κατόπιν αντιπρόεδρος της χώρας, σκοτώνεται σε δυστύχημα με ελικόπτερο κατά την επιστροφή του από την Ουγκάντα.
2004: Ο πρόεδρος της τότε Πρώην Γιουγκοσλαβικής Δημοκρατίας της Μακεδονίας (FYROM) Boris Traikovsky
Στις 26 Φεβρουαρίου 2004, ο πρόεδρος της τότε ΠΓΔΜ Boris Traikovsky σκοτώθηκε μαζί με οκτώ συνεργάτες του σε αεροπορικό δυστύχημα στη νότια Βοσνία, την ώρα που το αεροπλάνο ετοιμαζόταν να προσγειωθεί στο Μόσταρ.
1994: Οι πρόεδροι της Ρουάντας Juvenal Habyarimana και του Μπουρούντι Cyprien Dariamira
Στις 6 Απριλίου 1994, ένα Falcon 50 που μετέφερε τον πρόεδρο Juvenal Habyarimana και τον ομόλογό του του Μπουρούνται Cyprien Dariamira καταρρίφθηκε στο Κιγκάλι από τουλάχιστον έναν πύραυλο.
Η επίθεση αυτή εκτιμήθηκε ότι ήταν το στοιχείο που οδήγησε στη γενοκτονία των Τούτσι που θα προκαλέσει πάνω από 800.000 θανάτους, σύμφωνα με τον ΟΗΕ.
1988: Ο πρόεδρος του Πακιστάν, Zia ul-Hagh
Στις 17 Αυγούστου 1988, ο Πακιστανός πρόεδρος Ζία ουλ-Χακ είναι μεταξύ των θυμάτων ενός αεροπορικού δυστυχήματος κοντά στην Μπαχαγουαλπούρ (κεντροανατολικό Πακιστάν)
1986: Ο πρόεδρος της Μοζαμβίκης, Samora Machel
Στις 19 Οκτωβρίου 1986, ο πρώτος πρόεδρος της ανεξάρτητης Μοζαμβίκης, Σαμόρα Μασέλ, σκοτώθηκε μαζί με άλλους 24 ανθρώπους σε δυστύχημα με το Tupolev 134 στο οποίο επέβαιναν στο βορειανατολικό τμήμα της Νότιας Αφρικής.
www.bankingnews.gr
Ακόμη δεν υπάρχει κάποια επίσημη τοποθέτηση για τα αίτια της συντριβής, όμως λίγες ώρες αφότου βρέθηκαν τα συντρίμμια του μοιραίου ελικόπτερου έγινε γνωστό από τον ιρανικό στρατό ότι ξεκινούν ενδελεχείς έρευνες.
Υπενθυμίζεται πως ο Πρόεδρος Ebrahim Raisi και ο υπουργός Εξωτερικών Hossein Amir-Abdollahian του Ιράν έχασαν τη ζωή τους σε επαρχία του ανατολικού Αζερμπαϊτζάν την Κυριακή 19 Μαΐου.
Το ελικόπτερο του Ιρανού προέδρου πραγματοποίησε «αναγκαστική προσγείωση» λόγω περιορισμένης ορατότητας.
Πυκνή ομίχλη κοντά στην πόλη Τζόλφα, περίπου 600 χιλιόμετρα (375 μίλια) βορειοδυτικά της πρωτεύουσας Τεχεράνης, καθιστούσε τη συνέχιση της πτήσης αδύνατη.
Ωστόσο, τα ελικόπτερα είναι οχήματα παντός καιρού, δήλωσε σε συνέντευξή του στο Sputnik ο Vadim Bazykin, Ρωσός βετεράνος πιλότος.
Το πιο αδύναμο σημείο
«Το πιο αδύναμο σημείο ενός ελικοπτέρου είναι, δυστυχώς, το πλήρωμα γιατί δεν είναι πολλοί οι πιλότοι που μπορούν να πετάξουν σε κακές καιρικές συνθήκες», είπε ο Bazykin, προσθέτοντας ότι ένα έμπειρο πλήρωμα θα πρέπει να γνωρίζει το ABC της πτήσης πάνω από ορεινό έδαφος.
«Η ορεινή περιοχή όπου έγινε η πρόσκρουση έχει ιδιαιτερότητες.
Πρώτα και κύρια, υπάρχει μια πλαγιά που τη χτυπά ο ήλιος και μια σκιερή πλαγιά, όπου το έδαφος είναι εξαιρετικά ανώμαλοι.
Ένας έμπειρος πιλότος που έχει πετάξει στα βουνά τα ξέρει όλα αυτά πολύ καλά και θα έπρεπε να τα προβλέψει όλα», σημείωσε ο ειδικός.
Ο Bazykin είπε ότι κάποτε συμμετείχε στη μεταφορά Ρώσων ανώτατων αξιωματούχων και ότι πάντα επέλεγε ώριμους πιλότους «που ξέρουν πώς να λένε όχι» στη συνέχιση μιας πτήσης εν μέσω κακοκαιρίας.
«Οι πιλότοι πρέπει να έχουν ώριμη και αναλυτική σκέψη. Δεν πρέπει να σκέφτονται ότι, εφόσον δύο ελικόπτερα πέταξαν νωρίτερα με ασφάλεια, μπορούν να πετάξουν και αυτοί», είπε ο ειδικός, αναφερόμενος στο ελικόπτερο του Raisi και στα ελικόπτερα που το συνόδευαν.
Στη συνέχεια, ο Bazyskin αναφέρθηκε στο αεροπορικό δυστύχημα του Smolensk το 2010, το οποίο σκότωσε τον τότε Πολωνό Πρόεδρο Kaczynski και τους 96 επιβαίνοντες από λάθος του πιλότου.
Εκείνη τη στιγμή, οι πιλότοι του Kaczynski προσπάθησαν ανεπιτυχώς να προσγειώσουν το αεροπλάνο μέσα σε πυκνή ομίχλη.
«Μισή ώρα πριν, ένα αεροσκάφος κατάφερε να προσγειωθεί, οπότε ο πιλότος σκέφτηκε ότι μπορούσε επίσης να προσγειώσει το αεροπλάνο [του Kaczynski], αλλά απέτυχε. Αυτό είναι ψυχολογία» είπε ο Bazykin.
Κατά την είσοδό τους σε περιοχή με πυκνή ομίχλη, οι πιλότοι του ελικόπτερου Raisi ήταν υποχρεωμένοι να υπολογίσουν ποιο είναι το ασφαλές ύψος, είπε ο ειδικός.
Σύμφωνα με τον ίδιο, το ελικόπτερο φαίνεται να πέταξε κάτω από το επιτρεπόμενο ύψος.
«Η ομίχλη έχει συνήθως 300-500 μέτρα πάχος.
Οι πιλότοι θα έπρεπε να έχουν ελέγξει σχολαστικά αν υπήρχε πιθανότητα να προσγειωθούν - και αν όχι, θα έπρεπε να είχαν πετάξει πίσω.
Δεν θα έπρεπε να υπάρχουν άλλες επιλογές» υπογράμμισε ο ειδικός.
Ερωτηθείς για την πιθανότητα το ελικόπτερο, ένα Bell-212, να είχε τεχνικό ελάττωμα, ο Bazykin τόνισε ότι όταν πρόκειται για προεδρικά οχήματα η ασφάλεια προέχει.
«Παρότι το προεδρικό ελικόπτερο ήταν παλαιό όχημα, ήταν σχεδόν βέβαιο ότι ήταν εξοπλισμένο με νέους κινητήρες για λόγους ασφαλείας, άρα ήταν αξιόπιστο.
Αποκλείεται τεχνικά προβλήματα να προκάλεσαν τη σύγκρουση» κατέληξε ο ειδικός.
Οι περιπτώσεις πολιτικών που σκοτώθηκαν σε αεροπορικά δυστυχήματα
Πριν από τον Ιρανό πρόεδρο και άλλοι πολιτικοί ηγέτες είχαν σκοτωθεί σε αεροπορικές τραγωδίες. Ακολουθούν οι πιο εμβληματικές περιπτώσεις όπως τις κατέγραψε το Γαλλικό Πρακτορείο (AFP):
2024: Ο πρώην πρόεδρος της Χιλής, Sebastian Piñera
Στις 6 Φεβρουαρίου 2024, ο πρώην πρόεδρος της Χιλής (2010-2014, 2018-2022) Sebastian Piñera, σκοτώνεται σε δυστύχημα με ελικόπτερο στο Λάγο Ράνκο, παραθεριστικό θέρετρο 920 χλμ. νότια της πρωτεύουσας Σαντιάγο.
2010: Ο Πολωνός πρόεδρος Lech Kaczynski
Στις 10 Απριλίου 2010, ένα Tupolev 154 που μετέφερε 96 ανθρώπους μεταξύ των οποίων ο Πολωνός πρόεδρος Lech Kaczynski και υψηλόβαθμοι πολιτικοί και στρατιωτικοί αξιωματούχοι, συντρίβεται στην προσπάθειά του να προσγειωθεί σε συνθήκες πυκνής ομίχλης σε αεροδρόμιο κοντά στο Σμολένσκ (δυτική Ρωσία), με αποτέλεσμα να σκοτωθούν όλοι οι επιβαίνοντες σε αυτό. Το δυστύχημα αποδόθηκε στις κακές καιρικές συνθήκες και σε λάθη των Πολωνών πιλότων και των Ρώσων ελεγκτών εναέρας κυκλοφορίας.
2005: Ο ηγέτης του νότιου Σουδάν, John Garang
Στις 30 Ιουλίου 2005, ο John Garang, πρώην ηγέτης των ανταρτών του νότιου Σουδάν και κατόπιν αντιπρόεδρος της χώρας, σκοτώνεται σε δυστύχημα με ελικόπτερο κατά την επιστροφή του από την Ουγκάντα.
2004: Ο πρόεδρος της τότε Πρώην Γιουγκοσλαβικής Δημοκρατίας της Μακεδονίας (FYROM) Boris Traikovsky
Στις 26 Φεβρουαρίου 2004, ο πρόεδρος της τότε ΠΓΔΜ Boris Traikovsky σκοτώθηκε μαζί με οκτώ συνεργάτες του σε αεροπορικό δυστύχημα στη νότια Βοσνία, την ώρα που το αεροπλάνο ετοιμαζόταν να προσγειωθεί στο Μόσταρ.
1994: Οι πρόεδροι της Ρουάντας Juvenal Habyarimana και του Μπουρούντι Cyprien Dariamira
Στις 6 Απριλίου 1994, ένα Falcon 50 που μετέφερε τον πρόεδρο Juvenal Habyarimana και τον ομόλογό του του Μπουρούνται Cyprien Dariamira καταρρίφθηκε στο Κιγκάλι από τουλάχιστον έναν πύραυλο.
Η επίθεση αυτή εκτιμήθηκε ότι ήταν το στοιχείο που οδήγησε στη γενοκτονία των Τούτσι που θα προκαλέσει πάνω από 800.000 θανάτους, σύμφωνα με τον ΟΗΕ.
1988: Ο πρόεδρος του Πακιστάν, Zia ul-Hagh
Στις 17 Αυγούστου 1988, ο Πακιστανός πρόεδρος Ζία ουλ-Χακ είναι μεταξύ των θυμάτων ενός αεροπορικού δυστυχήματος κοντά στην Μπαχαγουαλπούρ (κεντροανατολικό Πακιστάν)
1986: Ο πρόεδρος της Μοζαμβίκης, Samora Machel
Στις 19 Οκτωβρίου 1986, ο πρώτος πρόεδρος της ανεξάρτητης Μοζαμβίκης, Σαμόρα Μασέλ, σκοτώθηκε μαζί με άλλους 24 ανθρώπους σε δυστύχημα με το Tupolev 134 στο οποίο επέβαιναν στο βορειανατολικό τμήμα της Νότιας Αφρικής.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών