Υπάρχει κίνδυνος για νέες βουλευτικές εκλογές το επόμενο έτος
Όπως αναφέρει σε έκθεση ο αμερικανικός οίκος αξιολόγησης, το αποτέλεσμα των εκλογών αυξάνει τον κίνδυνο νομοθετικού αδιεξόδου ή πρόσθετων επεκτατικών δημοσιονομικών μέτρων.
Παράλληλα, ενώ το κεντρώο μπλοκ Ensemble του προέδρου Emmanuel Macron μπορεί να είναι σε θέση να συνεργαστεί με τμήματα της αριστερής συμμαχίας του Νέου Λαϊκού Μετώπου (NFP) και τπυς Ρεπουμπλικάνους, αυτό μπορεί να μην οδηγήσει σε σταθερή κυβέρνηση.
«Είναι πλέον πιθανές οι προσπάθειες να οικοδομηθεί ένας συνασπισμός ή τουλάχιστον να συμφωνηθεί η βάση για ad-hoc συνεργασία, ενώ ο Gabriel Attal παραμένει προσωρινός πρωθυπουργός. Αλλά ένα πιο κατακερματισμένο κοινοβούλιο θα περιπλέξει τις διαπραγματεύσεις, καθώς μια κυβέρνηση της πλειοψηφίας θα απαιτούσε συμφωνία μεταξύ ιδεολογικά διαφορετικών κομμάτων.
Ο Macron μπορεί να είναι σε θέση να δημιουργήσει επαρκή κοινοβουλευτική υποστήριξη συνεργαζόμενος με τμήματα του NFP, ιδίως με το Σοσιαλιστικό Κόμμα (PS), ωστόσο το φάσμα των πολιτικών απόψεων μεταξύ αυτών των κομμάτων θα καθιστούσε τους συμβιβασμούς, δύσκολους.
Το NFP παρουσίασε το πιο επεκτατικό προεκλογικό πρόγραμμα των τριών μπλοκ, συμπεριλαμβανομένης της αντιστροφής της μεταρρύθμισης του συνταξιοδοτικού συστήματος του 2023 και των υψηλότερων κοινωνικών δαπανών, που θα επιτάχυνε σημαντικά την αύξηση του δημόσιου χρέους. Ωστόσο, με το NFP να έχει περισσότερες από 100 έδρες εκτός πλειοψηφίας, υπάρχει μικρή προοπτική υλοποίησης μεγάλου μέρους αυτού του προγράμματος.
Το σύνταγμα (άρθρο 49.3) επιτρέπει σε μια κυβέρνηση να θεσπίζει νομοθεσία χωρίς ψηφοφορία στο κοινοβούλιο, εκτός εάν αυτό προκαλέσει μια επιτυχημένη πρόταση δυσπιστίας, αλλά η επιβίωση μιας ψήφου δυσπιστίας γίνεται πιο δύσκολη δεδομένης της νέας σύνθεσης του κοινοβουλίου.
Υπάρχει επομένως ο κίνδυνος η Γαλλία να βιώσει μια διαδοχή διαφορετικών κυβερνήσεων και νέες βουλευτικές εκλογές το επόμενο έτος (το σύνταγμα επιτρέπει τη διάλυση του κοινοβουλίου 12 μήνες μετά τη διάλυση). Η οικοδόμηση συνασπισμών είναι πιθανό να γίνει ακόμη πιο δύσκολη όσο πλησιάζουν οι προεδρικές εκλογές του 2027», σχολιάζει η Fitch.
Όπως σημειώνει, η πρώτη δοκιμασία είναι η ψήφιση του προϋπολογισμού 2025: «Αναμένουμε να εγκριθεί ένας προϋπολογισμός, δεδομένης της εστίασης στη συνέχεια και τη σταθερότητα που ενσωματώνεται στο συνταγματικό πλαίσιο. Ωστόσο, για να επιτευχθεί αυτό, υπάρχει υψηλός κίνδυνος να περιλαμβάνει πρόσθετα μέτρα δαπανών, επιδεινώνοντας τις δημοσιονομικές προκλήσεις με το δημόσιο χρέος ήδη στο 110,6% του ΑΕΠ το 2023.
Το πολιτικό αδιέξοδο θα καταστήσει επίσης δύσκολη την επίτευξη της απροσδιόριστης εξοικονόμησης πόρων στο πλαίσιο του περσινού μεσοπρόθεσμου δημοσιονομικού σχεδίου, με στόχο να μειωθεί το έλλειμμα κάτω από το 3% έως το 2027».
Οι δημοσιονομικές προβλέψεις της Fitch κάνουν λόγο για δημοσιονομικό έλλειμμα, από 5,5% το 2023, στο 5,1% το 2024 και 4,2% το 2025 και το 2026.
Προβλέπει επίσης το δημόσιο χρέος να αυξηθεί στο 112% του ΑΕΠ μέχρι το τέλος του 2026. Η προοπτική επεκτατικών μέτρων για την ψήφιση προϋπολογισμού αυξάνει τον κίνδυνο να αυξηθεί ταχύτερα ο δείκτης χρέους.
«Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συνέστησε να υπαχθεί η Γαλλία στη διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος. Ο αντίκτυπος είναι αβέβαιος δεδομένου ότι η Γαλλία τέθηκε επανειλημμένα σε αυτό το πλαίσιο στο παρελθόν.
Η κυβερνητική αστάθεια καθιστά πολύ πιο πιθανό τα επόμενα χρόνια η ΕΕ να διαπιστώσει ότι η Γαλλία δεν έχει λάβει επαρκή μέτρα για την αντιμετώπιση του υπερβολικού ελλείμματος».
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών