γράφει : Πέτρος Λεωτσάκος
Το haircut αποτελεί καθαρή λύση, όχι ουτοπική προσέγγιση, που η Ελλάδα με τόλμη πρέπει να φέρει στο προσκήνιο
Στρατηγική μετριότητας θα αποδειχθεί η επιμήκυνση του ελληνικού χρέους, πρόταση μάλιστα που θα φέρει δήθεν η Ελλάδα στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων στο Eurogroup, σήμερα 5 Μαΐου.
Η Ευρώπη και ειδικά η Γερμανία έχουν προαποφασίσει το μοντέλο αναδιάρθρωσης του ελληνικού χρέους, άρα η Ελλάδα δεν έχει να προτείνει κάτι.
Οι αναφορές ότι η Ελλάδα θα θέσει θέμα επιμήκυνσης του χρέους κατά 50 χρόνια με παράλληλη μείωση των επιτοκίων είναι αποκλειστικά για εσωτερική πολιτική κατανάλωση χωρίς ουσία.
Η πρόταση αυτή έχει μελετηθεί από την Commission και την Γερμανία εδώ και μήνες.
Δυστυχώς στην Ελλάδα και στην πολιτική ηγεσία του τόπου, δεν κυριαρχεί το όραμα της δομημένης και ουσιώδης ανάπτυξης αλλά η μετριότητα των πολιτικών ισορροπιών και για τον λόγο αυτό η κυβέρνηση Σαμαρά, είναι άτολμη να θέσει θέμα haircut στο χρέος.
H κυβέρνηση έχει εγκλωβιστεί στο σκοτάδι των φοβικών συνδρόμων και είναι παράδοξο πως ενώ πρότειναν το PSI+ (Κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ) χρεοκοπώντας τις ελληνικές τράπεζες, η κυβέρνηση ΝΔ – ΠΑΣΟΚ εμφανίζεται άτολμη να θέσει θέμα νέου haircut στα δάνεια του επίσημου τομέα.
Αντιθέτως και ορθά τα ομόλογα των ιδιωτών πρέπει να προστατευθούν 100%.....
Επειδή πολλοί θα υποθέσουν, ποιες είναι οι διαφορές της επιμήκυνσης και του haircut και γιατί το haircut είναι η βέλτιστη λύση για την κοινωνία και το όραμα της ουσιώδους ανάπτυξης θα παραθέσουμε ορισμένα στοιχεία ως απόδειξη γιατί η επιμήκυνση είναι εξαπάτηση, είναι η κοντόφθαλμη προσέγγιση του αδύναμου ελληνικού κράτους.
Δυστυχώς ενώ το ελληνικό banking καταστράφηκε από το PSI+, το εγκληματικό PSI+ για το οποίο πολλοί πολιτικοί στην Ελλάδα θα έπρεπε να είχαν οδηγηθεί στην φυλακή και η Ελλάδα επωμίστηκε σχεδόν όλο το κόστος της ριζικής αναδιάρθρωσης του χρέους το 2012, τώρα που η Ελλάδα παρουσιάζει μερικώς ρεαλιστικά και σε μεγάλο βαθμό λογιστικά πρωτογενή πλεονάσματα θα έπρεπε να δείξει, αποφασιστικότητα και με ενιαία πολιτική θέση να εμφανισθεί η Ελλάδα στο Eurogroup της 5ης Μαΐου και να απαιτήσει, haircut στο ελληνικό χρέος.
Δυστυχώς, ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ επιλέγουν την πολιτική της προεκλογικής πόλωσης, το λάθος των μετρίων επαναλαμβάνεται, η χώρα συνεχίζει αδιόρθωτη να πορεύεται με αβέβαιο μέλλον, κανείς δεν διδάχθηκε τίποτε.
Η αδύναμη ελληνική κυβέρνηση, κρύβεται πίσω από τις αναφορές του ΟΔΔΗΧ ότι το ελληνικό χρέος είναι βιώσιμο.
Το ελληνικό χρέος στην Ελλάδα το 2010 ήταν 329,5 δισεκ. και το 2014 βρίσκεται στα 321,4 δισεκ. ευρώ…..
Ανακόπηκε η δυναμική του χρέους….θα πουν πολλοί αλλά αυτό δεν καταστεί αυτομάτως βιώσιμο το χρέος.
Η βασική επιχειρηματολογία του ΟΔΔΗΧ αλλά και πολιτικών παραγόντων είναι ότι το χρέος από 365 δισεκ. μειώθηκε στα 321,4 δισεκ. και ότι ενώ το 85% του χρέους το είχαν ιδιώτες στο παρελθόν τώρα το 85% το κατέχει ο επίσημος τομέας.
Οι τόκοι έχουν μειωθεί από τα 17 δισεκ. στα 6 δισεκ. και γενικώς η ληκτότητα των ομολόγων – δανείων έχει επιμηκυνθεί δραστικά κατά μέσο όρο τα 16 χρόνια.
Επίσης το ελληνικό χρέος εμφανίζει μέσο κόστος εξυπηρέτησης 2% όταν προ ετών ήταν στο 4,75% (στην 5ετία δανείστηκε με 4,95%)
Τα επιχειρήματα αυτά δεν απαντούν στο δομικό ερώτημα η Ελλάδα έχει να αποπληρώσει 321 δισεκ. ή όχι;
(Θα πείτε πολλοί μα τα χρέη δεν αποπληρώνονται, απλά ανακυκλώνονται….κρατήστε αυτή την παράμετρο καθώς απαντάμε και σε αυτό το δομικό ερώτημα)
Γιατί η Ελλάδα χρειάζεται ριζική αναδιάρθρωση του χρέους της μέσω haircut;
Γιατί η Ελλάδα ποσοτικά και χωρίς να προσμετρούνται ποιοτικοί δείκτες πλήρωσε την κρίση χρέους 230 δισεκ.
Η Ελλάδα ζημιώθηκε 230 δισεκ. ευρώ και το νούμερο αυτό το αναλύουμε πως προκύπτει.
Με ένα δίκαιο haircut 100 δισεκ. η Ελλάδα θα μείωνε τις ιστορικές απώλειες και θα μπορούσε - έχοντας μειώσει πραγματικά όχι εικονικά όπως το PSI+ - το ελληνικό χρέος, να δημιουργήσει εκ νέου ευκαιρίες για βελτίωση του βιοτικού επιπέδου του Έλληνα και της ελληνίδας.
Πως προκύπτουν τα 230 δισ ζημίας στην Ελλάδα;
1)Γιατί υπέστη οικονομικό σοκ που στέρησε από το εθνικό πλούτο περίπου 47 δισεκ. ευρώ.
Το ΑΕΠ έχει μειωθεί στα 183 δισεκ. όταν είχε φθάσει στα 230 δισεκ. πριν λίγα χρόνια.
2)Γιατί οι καταθέσεις, ο κοινωνικός πλούτος, μειώθηκε κατά 75 δισεκ. η μεγαλύτερη ποσοστιαία μείωση καταθέσεων παγκοσμίως κατά 32% από τα 237,5 δισεκ. σε 161 δισεκ.
Η ελληνική κοινωνία πλήρωσε πανάκριβα την κρίση χρέους της Ελλάδος.
3)Γιατί οι ελληνικές τράπεζες υπέστησαν μια σωρευτική ζημία από το ελληνικό χρέος περίπου 42 δισεκ. PSI+ και επαναγορά χρέους.
4)Γιατί τα προβληματικά δάνεια λόγω της κρίσης χρέους από 8% που ήταν εκτινάχθηκαν στο 32% δηλαδή σε λίγα χρόνια τα προβληματικά δάνεια από 16 δισεκ. εκτινάχθηκαν στα 71 δισεκ. ευρώ δηλαδή 55 δισεκ. προστέθηκαν ως βάρος στις τράπεζες απόρροια αδυναμίας νοικοκυριών και επιχειρήσεων να εξυπηρετήσουν τις υποχρεώσεις τους.
5)Γιατί λόγω της κρίσης χρέους η ανεργία εκτινάχθηκε σε ιστορικά υψηλά αγγίζοντας τα 1,35 εκατ επίπεδα πρωτοφανή, επίπεδα ρεκόρ.
6)Γιατί το PSI+ ήταν μια καλοστημένη απάτη ώστε να φορτωθούν το ελληνικό χρέος σε επίπεδο κόστους οι ελληνικές τράπεζες και τα ελληνικά ασφαλιστικά Ταμεία.
Οι ευρωπαϊκές τράπεζες είχαν την πολυτέλεια να ξεφορτώσουν το ελληνικό χρέος στην ΕΚΤ και έτσι πλήρωσε το χρέος της Ελλάδος….η Ελλάδα.
7)Γιατί τα 245 δισεκ. ευρώ δάνεια που έδωσε η ΕΕ και το ΔΝΤ δεν χορηγήθηκαν δωρεάν φέρουν επιτόκια τα οποία η Ελλάδα αποπληρώνει.
Άρα ο δανεισμός βοήθησε την Ελλάδα αλλά η Ευρώπη δεν βοηθάει την Ελλάδα αφιλοκερδώς, ανιδιοτελώς.
8)Γιατί η μεγάλη παγίδα της Ελλάδος ονομάζεται σύνθεση χρέους.
Παγκοσμίως το κρατικό χρέος - που φθάνει τα 47 τρισ. δολάρια χωρίς το ιδιωτικό ενώ συνολικά δημόσιο και ιδιωτικό χρέος φθάνει τα 102 τρισ. δολάρια ή 75 τρισ. ευρώ - το κατέχουν ιδιώτες που επενδύουν σε μια χώρα μέσω των ομολόγων που εκδίδονται.
Στην Ελλάδα η πλειοψηφία του χρέους είναι διακρατικό δηλαδή διακρατικά δάνεια.
Η Ελλάδα θα πληρώνει τα δάνεια και ταυτόχρονα θα καταβάλλει τα υψηλότερα επιτόκια της Ευρώπης στους ιδιώτες επενδυτές.
Κανένα ευρώ δεν θα περισσεύει για ανάπτυξη.
Είναι λογικό, τεχνικά ορθό και δίκαιο το ελληνικό χρέος να μετατραπεί εκ νέου σε ιδιωτικό, όπως είναι το Γερμανικό, το Γαλλικό, το Ιταλικό.
Είναι λογικό η Ελλάδα να μετατραπεί εκ νέου μια χώρα όπου οι κανόνες των αγορών δουλεύουν επαρκώς και άρτια.
Η Ελλάδα είναι μια χώρα που πρέπει να θεμελιώσει εκ νέου τους κανόνες της αγοράς στην φιλελεύθερη τους μορφή.
Όμως η Ελλάδα σε αυτή την διαδικασία έχει ένα μεγάλο αντίπαλο, αυτή η αναδιάρθρωση από διακρατικό χρέος σε ιδιωτικό θα είναι μια πολύ επώδυνη για την κοινωνία διαδικασία.
Για τους λόγους αυτούς χρειάζεται πολιτική τόλμη ώστε να τεθεί επί τάπητος το ζήτημα της βιωσιμότητας του χρέους.
Η Ελλάδα μέσω ενός haircut 50% στα δάνεια του επίσημου τομέα και διασφαλίζοντας όλα τα ομόλογα του ιδιωτικού τομέα δεν εξασφαλίζει μόνο την βιωσιμότητα του χρέους αλλά φέρνει στο παρόν την οικονομική κατάσταση της Ελλάδος περίπου του 2020.
Δηλαδή ότι χάσαμε στο πρόσφατο παρελθόν θα το ανακτήσουμε και κερδίσουμε στο εγγύς μέλλον.
Μια άλλη οπτική στο ζήτημα της βιωσιμότητας του χρέους
Από τα 321,4 δισεκ. που ανέρχεται το ελληνικό χρέος τα 245 δισεκ. αφορούν διακρατικό χρέος, χρέος δηλαδή που προήλθε από μηχανισμούς στήριξης όπως ο EFSF και ESM.
Επειδή υπάρχει πλάνη πρέπει να επισημανθεί ότι τα ευρωπαϊκά κράτη έχουν παράσχει εγγυήσεις ύψους 779 δισεκ. ευρώ ώστε να διαθέτει κεφαλαιακή δύναμη πυρός.
Εν συνεχεία με αυτές τις εγγυήσεις ο EFSF χρηματοδοτήθηκε από τις αγορές αντλώντας κεφάλαια από 1000 και πλέον ξένους επενδυτές παγκοσμίως.
Να σημειωθεί ότι οι εγγυήσεις της Ελλάδος προς τον EFSF αρχικά είχαν φθάσει στα 21,8 δισεκ. για να μηδενιστούν εν συνεχεία λόγω της βοήθειας που έλαβε από την ΕΕ και συνολικά την Τρόικα.
Τι μεγαλύτερες εγγυήσεις έχει παράσχει η Γερμανία με 211 δισεκ. η Γαλλία με 158 δισεκ. και η Ιταλία με 139 δισεκ. και ακολούθως Η Ισπανία με 92,5 δισεκ.
Να σημειωθεί ότι εγγυήσεις δεν σημαίνει καταβολή κεφαλαίων από την ΕΕ αλλά ότι οι χώρες της ΕΕ εγγυώνται τα κεφάλαια του EFSF τα οποία δανείστηκε από τις αγορές.
Οι εγγυήσεις ΔΕΝ είναι πραγματικό κεφάλαιο….
Αν υπάρξει haircut στα ομόλογα του EFSF τότε οι ιδιώτες που δάνεισαν τον EFSF επειδή φέρουν ρήτρες συνολικής κάλυψης και είναι διεθνούς δικαίου θα αποζημιωθούν από τις εγγυήσεις που παρείχαν οι ευρωπαίοι.
Όμως υπάρχουν πολλές νομικές και πολιτικές εκκρεμότητες στο θέμα αυτό και χρειάζεται ριζική επανεξέταση του ρόλου του EFSF.
Έχουμε πλειστάκις φορές επισημάνει ότι ιστορικά και διαχρονικά το χρέος των κρατών ανακυκλώνεται από τους ιδιώτες, δεν αποπληρώνεται.
Ο δανειζόμενος είναι το κράτος και ο δανειστής ο ιδιώτης.
Δηλαδή ο δανειζόμενος ένα κράτος δανείζεται από τις αγορές από τους ιδιώτες δηλαδή μέσω των ομολόγων για να χρηματοδοτήσει τις κρατικές υποχρεώσεις και τους προϋπολογισμούς.
Τα 47 τρισεκ. δολ του παγκόσμιου χρέους είναι ουσιαστικά δανεικά του ιδιωτικού πλούτου στα κράτη του πλανήτη.
Οι ιδιώτες του πλανήτη δάνεισαν 47 τρισεκ. και τα κράτη δαπανούν τα κεφάλαια αυτά, καταβάλλουν τοκοχρεολύσια, αποπληρώνουν ομόλογα όταν λήγουν, ανανεώνουν εκδόσεις (μέσω re-opening), εκδίδουν νέους τίτλους και το χρέος αυξάνεται αλλά εξυπηρετείται πλην περιπτώσεων όπως η Ελλάδα που χρεοκόπησε.
Το χρέος ανακυκλώνεται δεν αποπληρώνεται.
Ας κρατήσουμε αυτή την παράμετρο.
Αυτό που ονομάζουμε δημόσιο χρέος είναι πραγματικά ιδιωτικής προέλευσης, οι ιδιώτες παγκοσμίως δανείζουν τα κράτη.
Προσέξτε δεν αναφερόμαστε στο ιδιωτικό χρέος των δανείων από τις τράπεζες αυτό το χρέος είναι το βάρος των ιδιωτών γιατί είναι υποχρέωση τους.
Αναφερόμαστε στο δημόσιο χρέος.
Η Ελλάδα από τα 321,4 δισεκ. του χρέους τα 245 μαζί με την νέα βοήθεια, αφορούν δάνεια διακρατικά από μηχανισμούς στήριξης, από κράτη όχι δηλαδή δανειακά από ιδιώτες.
Αυτό σημαίνει ότι ενώ στους ιδιώτες τα κράτη αποπληρώνουν και ξαναδανείζονται μέσα από συνεχή και αέναη διαδικασία η Ελλάδα υποχρεούται να αποπληρώσει τα δάνεια από τα κράτη αντικαθιστώντας τον διακρατικό δανεισμό και το δανεισμό των μηχανισμών στήριξης…. από ιδιωτικά κεφάλαια.
Δηλαδή τα 245 δισεκ. των μηχανισμών στήριξης του ελληνικού χρέους πρέπει να αντικατασταθούν από ιδιωτικά κεφάλαια.
Στα 245 δισεκ. δάνεια ένα haircut 50% σημαίνει 110 δισεκ. ευρώ όφελος για την Ελλάδα.
Όμως δεν έχει τόσο μεγάλη σημασία το ποσοστό μείωσης όσο έχει το γεγονός ότι με haircut η Ελλάδα θα είχε μόνο 125 δισεκ. δανείων να μετατρέψει από «κρατικοποιημένο» σε «ιδιωτικοποιημένο» χρέος.
H Deutsche bank αποδόμησε το σχέδιο επιμήκυνσης του ελληνικού χρέους
Η Deutsche bank, σε πρόσφατη έκθεση της αποδόμησε το σχέδιο επιμήκυνσης 50 ετών και μείωσης των επιτοκίων.
Η Ελλάδα θα κερδίσει μόλις 26 δισεκ….αν τα κερδίσει και αυτά.
Άρα η λύση της επιμήκυνσης είναι σταγόνα στον ωκεανό, το χρέος στα 321,4 δισεκ. δεν μπορεί να καταστεί βιώσιμο.
Η Ελλάδα χρειάζεται ένα γενναίο haircut 50% δηλαδή όφελος πάνω από 110 δισεκ. ώστε να μπορέσει να καταστεί βιώσιμο το χρέος.
Συνεχίζοντας τις μεταρρυθμίσεις, τις αποκρατικοποιήσεις και την λιτότητα αλλά έχοντας ελαφρύνει κατά 110 δισεκ. το χρέος η Ελλάδα μπορεί να διασωθεί
Όσοι εντός Ελλάδος αποδομούν το haircut θα τους πούμε σταματήστε να ζείτε στο σκοτάδι των φοβικών συνδρόμων σας.
Το συμπέρασμα
Το κόστος της κρίσης είναι 230 δισεκ. και τα δάνεια που σύναψε λόγω αυτής της οικονομικής τραγωδίας ήταν 245 δισεκ. δηλαδή 475 δισεκ. κοντά μισό τρισεκατομμύριο είναι το κόστος των ελλήνων για την 4ετή ύφεση….αυτό είναι το κόστος της χρεοκοπίας...της Ελλάδας μας.
www.bankingnews.gr
Η Ευρώπη και ειδικά η Γερμανία έχουν προαποφασίσει το μοντέλο αναδιάρθρωσης του ελληνικού χρέους, άρα η Ελλάδα δεν έχει να προτείνει κάτι.
Οι αναφορές ότι η Ελλάδα θα θέσει θέμα επιμήκυνσης του χρέους κατά 50 χρόνια με παράλληλη μείωση των επιτοκίων είναι αποκλειστικά για εσωτερική πολιτική κατανάλωση χωρίς ουσία.
Η πρόταση αυτή έχει μελετηθεί από την Commission και την Γερμανία εδώ και μήνες.
Δυστυχώς στην Ελλάδα και στην πολιτική ηγεσία του τόπου, δεν κυριαρχεί το όραμα της δομημένης και ουσιώδης ανάπτυξης αλλά η μετριότητα των πολιτικών ισορροπιών και για τον λόγο αυτό η κυβέρνηση Σαμαρά, είναι άτολμη να θέσει θέμα haircut στο χρέος.
H κυβέρνηση έχει εγκλωβιστεί στο σκοτάδι των φοβικών συνδρόμων και είναι παράδοξο πως ενώ πρότειναν το PSI+ (Κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ) χρεοκοπώντας τις ελληνικές τράπεζες, η κυβέρνηση ΝΔ – ΠΑΣΟΚ εμφανίζεται άτολμη να θέσει θέμα νέου haircut στα δάνεια του επίσημου τομέα.
Αντιθέτως και ορθά τα ομόλογα των ιδιωτών πρέπει να προστατευθούν 100%.....
Επειδή πολλοί θα υποθέσουν, ποιες είναι οι διαφορές της επιμήκυνσης και του haircut και γιατί το haircut είναι η βέλτιστη λύση για την κοινωνία και το όραμα της ουσιώδους ανάπτυξης θα παραθέσουμε ορισμένα στοιχεία ως απόδειξη γιατί η επιμήκυνση είναι εξαπάτηση, είναι η κοντόφθαλμη προσέγγιση του αδύναμου ελληνικού κράτους.
Δυστυχώς ενώ το ελληνικό banking καταστράφηκε από το PSI+, το εγκληματικό PSI+ για το οποίο πολλοί πολιτικοί στην Ελλάδα θα έπρεπε να είχαν οδηγηθεί στην φυλακή και η Ελλάδα επωμίστηκε σχεδόν όλο το κόστος της ριζικής αναδιάρθρωσης του χρέους το 2012, τώρα που η Ελλάδα παρουσιάζει μερικώς ρεαλιστικά και σε μεγάλο βαθμό λογιστικά πρωτογενή πλεονάσματα θα έπρεπε να δείξει, αποφασιστικότητα και με ενιαία πολιτική θέση να εμφανισθεί η Ελλάδα στο Eurogroup της 5ης Μαΐου και να απαιτήσει, haircut στο ελληνικό χρέος.
Δυστυχώς, ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ επιλέγουν την πολιτική της προεκλογικής πόλωσης, το λάθος των μετρίων επαναλαμβάνεται, η χώρα συνεχίζει αδιόρθωτη να πορεύεται με αβέβαιο μέλλον, κανείς δεν διδάχθηκε τίποτε.
Η αδύναμη ελληνική κυβέρνηση, κρύβεται πίσω από τις αναφορές του ΟΔΔΗΧ ότι το ελληνικό χρέος είναι βιώσιμο.
Το ελληνικό χρέος στην Ελλάδα το 2010 ήταν 329,5 δισεκ. και το 2014 βρίσκεται στα 321,4 δισεκ. ευρώ…..
Ανακόπηκε η δυναμική του χρέους….θα πουν πολλοί αλλά αυτό δεν καταστεί αυτομάτως βιώσιμο το χρέος.
Η βασική επιχειρηματολογία του ΟΔΔΗΧ αλλά και πολιτικών παραγόντων είναι ότι το χρέος από 365 δισεκ. μειώθηκε στα 321,4 δισεκ. και ότι ενώ το 85% του χρέους το είχαν ιδιώτες στο παρελθόν τώρα το 85% το κατέχει ο επίσημος τομέας.
Οι τόκοι έχουν μειωθεί από τα 17 δισεκ. στα 6 δισεκ. και γενικώς η ληκτότητα των ομολόγων – δανείων έχει επιμηκυνθεί δραστικά κατά μέσο όρο τα 16 χρόνια.
Επίσης το ελληνικό χρέος εμφανίζει μέσο κόστος εξυπηρέτησης 2% όταν προ ετών ήταν στο 4,75% (στην 5ετία δανείστηκε με 4,95%)
Τα επιχειρήματα αυτά δεν απαντούν στο δομικό ερώτημα η Ελλάδα έχει να αποπληρώσει 321 δισεκ. ή όχι;
(Θα πείτε πολλοί μα τα χρέη δεν αποπληρώνονται, απλά ανακυκλώνονται….κρατήστε αυτή την παράμετρο καθώς απαντάμε και σε αυτό το δομικό ερώτημα)
Γιατί η Ελλάδα χρειάζεται ριζική αναδιάρθρωση του χρέους της μέσω haircut;
Γιατί η Ελλάδα ποσοτικά και χωρίς να προσμετρούνται ποιοτικοί δείκτες πλήρωσε την κρίση χρέους 230 δισεκ.
Η Ελλάδα ζημιώθηκε 230 δισεκ. ευρώ και το νούμερο αυτό το αναλύουμε πως προκύπτει.
Με ένα δίκαιο haircut 100 δισεκ. η Ελλάδα θα μείωνε τις ιστορικές απώλειες και θα μπορούσε - έχοντας μειώσει πραγματικά όχι εικονικά όπως το PSI+ - το ελληνικό χρέος, να δημιουργήσει εκ νέου ευκαιρίες για βελτίωση του βιοτικού επιπέδου του Έλληνα και της ελληνίδας.
Πως προκύπτουν τα 230 δισ ζημίας στην Ελλάδα;
1)Γιατί υπέστη οικονομικό σοκ που στέρησε από το εθνικό πλούτο περίπου 47 δισεκ. ευρώ.
Το ΑΕΠ έχει μειωθεί στα 183 δισεκ. όταν είχε φθάσει στα 230 δισεκ. πριν λίγα χρόνια.
2)Γιατί οι καταθέσεις, ο κοινωνικός πλούτος, μειώθηκε κατά 75 δισεκ. η μεγαλύτερη ποσοστιαία μείωση καταθέσεων παγκοσμίως κατά 32% από τα 237,5 δισεκ. σε 161 δισεκ.
Η ελληνική κοινωνία πλήρωσε πανάκριβα την κρίση χρέους της Ελλάδος.
3)Γιατί οι ελληνικές τράπεζες υπέστησαν μια σωρευτική ζημία από το ελληνικό χρέος περίπου 42 δισεκ. PSI+ και επαναγορά χρέους.
4)Γιατί τα προβληματικά δάνεια λόγω της κρίσης χρέους από 8% που ήταν εκτινάχθηκαν στο 32% δηλαδή σε λίγα χρόνια τα προβληματικά δάνεια από 16 δισεκ. εκτινάχθηκαν στα 71 δισεκ. ευρώ δηλαδή 55 δισεκ. προστέθηκαν ως βάρος στις τράπεζες απόρροια αδυναμίας νοικοκυριών και επιχειρήσεων να εξυπηρετήσουν τις υποχρεώσεις τους.
5)Γιατί λόγω της κρίσης χρέους η ανεργία εκτινάχθηκε σε ιστορικά υψηλά αγγίζοντας τα 1,35 εκατ επίπεδα πρωτοφανή, επίπεδα ρεκόρ.
6)Γιατί το PSI+ ήταν μια καλοστημένη απάτη ώστε να φορτωθούν το ελληνικό χρέος σε επίπεδο κόστους οι ελληνικές τράπεζες και τα ελληνικά ασφαλιστικά Ταμεία.
Οι ευρωπαϊκές τράπεζες είχαν την πολυτέλεια να ξεφορτώσουν το ελληνικό χρέος στην ΕΚΤ και έτσι πλήρωσε το χρέος της Ελλάδος….η Ελλάδα.
7)Γιατί τα 245 δισεκ. ευρώ δάνεια που έδωσε η ΕΕ και το ΔΝΤ δεν χορηγήθηκαν δωρεάν φέρουν επιτόκια τα οποία η Ελλάδα αποπληρώνει.
Άρα ο δανεισμός βοήθησε την Ελλάδα αλλά η Ευρώπη δεν βοηθάει την Ελλάδα αφιλοκερδώς, ανιδιοτελώς.
8)Γιατί η μεγάλη παγίδα της Ελλάδος ονομάζεται σύνθεση χρέους.
Παγκοσμίως το κρατικό χρέος - που φθάνει τα 47 τρισ. δολάρια χωρίς το ιδιωτικό ενώ συνολικά δημόσιο και ιδιωτικό χρέος φθάνει τα 102 τρισ. δολάρια ή 75 τρισ. ευρώ - το κατέχουν ιδιώτες που επενδύουν σε μια χώρα μέσω των ομολόγων που εκδίδονται.
Στην Ελλάδα η πλειοψηφία του χρέους είναι διακρατικό δηλαδή διακρατικά δάνεια.
Η Ελλάδα θα πληρώνει τα δάνεια και ταυτόχρονα θα καταβάλλει τα υψηλότερα επιτόκια της Ευρώπης στους ιδιώτες επενδυτές.
Κανένα ευρώ δεν θα περισσεύει για ανάπτυξη.
Είναι λογικό, τεχνικά ορθό και δίκαιο το ελληνικό χρέος να μετατραπεί εκ νέου σε ιδιωτικό, όπως είναι το Γερμανικό, το Γαλλικό, το Ιταλικό.
Είναι λογικό η Ελλάδα να μετατραπεί εκ νέου μια χώρα όπου οι κανόνες των αγορών δουλεύουν επαρκώς και άρτια.
Η Ελλάδα είναι μια χώρα που πρέπει να θεμελιώσει εκ νέου τους κανόνες της αγοράς στην φιλελεύθερη τους μορφή.
Όμως η Ελλάδα σε αυτή την διαδικασία έχει ένα μεγάλο αντίπαλο, αυτή η αναδιάρθρωση από διακρατικό χρέος σε ιδιωτικό θα είναι μια πολύ επώδυνη για την κοινωνία διαδικασία.
Για τους λόγους αυτούς χρειάζεται πολιτική τόλμη ώστε να τεθεί επί τάπητος το ζήτημα της βιωσιμότητας του χρέους.
Η Ελλάδα μέσω ενός haircut 50% στα δάνεια του επίσημου τομέα και διασφαλίζοντας όλα τα ομόλογα του ιδιωτικού τομέα δεν εξασφαλίζει μόνο την βιωσιμότητα του χρέους αλλά φέρνει στο παρόν την οικονομική κατάσταση της Ελλάδος περίπου του 2020.
Δηλαδή ότι χάσαμε στο πρόσφατο παρελθόν θα το ανακτήσουμε και κερδίσουμε στο εγγύς μέλλον.
Μια άλλη οπτική στο ζήτημα της βιωσιμότητας του χρέους
Από τα 321,4 δισεκ. που ανέρχεται το ελληνικό χρέος τα 245 δισεκ. αφορούν διακρατικό χρέος, χρέος δηλαδή που προήλθε από μηχανισμούς στήριξης όπως ο EFSF και ESM.
Επειδή υπάρχει πλάνη πρέπει να επισημανθεί ότι τα ευρωπαϊκά κράτη έχουν παράσχει εγγυήσεις ύψους 779 δισεκ. ευρώ ώστε να διαθέτει κεφαλαιακή δύναμη πυρός.
Εν συνεχεία με αυτές τις εγγυήσεις ο EFSF χρηματοδοτήθηκε από τις αγορές αντλώντας κεφάλαια από 1000 και πλέον ξένους επενδυτές παγκοσμίως.
Να σημειωθεί ότι οι εγγυήσεις της Ελλάδος προς τον EFSF αρχικά είχαν φθάσει στα 21,8 δισεκ. για να μηδενιστούν εν συνεχεία λόγω της βοήθειας που έλαβε από την ΕΕ και συνολικά την Τρόικα.
Τι μεγαλύτερες εγγυήσεις έχει παράσχει η Γερμανία με 211 δισεκ. η Γαλλία με 158 δισεκ. και η Ιταλία με 139 δισεκ. και ακολούθως Η Ισπανία με 92,5 δισεκ.
Να σημειωθεί ότι εγγυήσεις δεν σημαίνει καταβολή κεφαλαίων από την ΕΕ αλλά ότι οι χώρες της ΕΕ εγγυώνται τα κεφάλαια του EFSF τα οποία δανείστηκε από τις αγορές.
Οι εγγυήσεις ΔΕΝ είναι πραγματικό κεφάλαιο….
Αν υπάρξει haircut στα ομόλογα του EFSF τότε οι ιδιώτες που δάνεισαν τον EFSF επειδή φέρουν ρήτρες συνολικής κάλυψης και είναι διεθνούς δικαίου θα αποζημιωθούν από τις εγγυήσεις που παρείχαν οι ευρωπαίοι.
Όμως υπάρχουν πολλές νομικές και πολιτικές εκκρεμότητες στο θέμα αυτό και χρειάζεται ριζική επανεξέταση του ρόλου του EFSF.
Έχουμε πλειστάκις φορές επισημάνει ότι ιστορικά και διαχρονικά το χρέος των κρατών ανακυκλώνεται από τους ιδιώτες, δεν αποπληρώνεται.
Ο δανειζόμενος είναι το κράτος και ο δανειστής ο ιδιώτης.
Δηλαδή ο δανειζόμενος ένα κράτος δανείζεται από τις αγορές από τους ιδιώτες δηλαδή μέσω των ομολόγων για να χρηματοδοτήσει τις κρατικές υποχρεώσεις και τους προϋπολογισμούς.
Τα 47 τρισεκ. δολ του παγκόσμιου χρέους είναι ουσιαστικά δανεικά του ιδιωτικού πλούτου στα κράτη του πλανήτη.
Οι ιδιώτες του πλανήτη δάνεισαν 47 τρισεκ. και τα κράτη δαπανούν τα κεφάλαια αυτά, καταβάλλουν τοκοχρεολύσια, αποπληρώνουν ομόλογα όταν λήγουν, ανανεώνουν εκδόσεις (μέσω re-opening), εκδίδουν νέους τίτλους και το χρέος αυξάνεται αλλά εξυπηρετείται πλην περιπτώσεων όπως η Ελλάδα που χρεοκόπησε.
Το χρέος ανακυκλώνεται δεν αποπληρώνεται.
Ας κρατήσουμε αυτή την παράμετρο.
Αυτό που ονομάζουμε δημόσιο χρέος είναι πραγματικά ιδιωτικής προέλευσης, οι ιδιώτες παγκοσμίως δανείζουν τα κράτη.
Προσέξτε δεν αναφερόμαστε στο ιδιωτικό χρέος των δανείων από τις τράπεζες αυτό το χρέος είναι το βάρος των ιδιωτών γιατί είναι υποχρέωση τους.
Αναφερόμαστε στο δημόσιο χρέος.
Η Ελλάδα από τα 321,4 δισεκ. του χρέους τα 245 μαζί με την νέα βοήθεια, αφορούν δάνεια διακρατικά από μηχανισμούς στήριξης, από κράτη όχι δηλαδή δανειακά από ιδιώτες.
Αυτό σημαίνει ότι ενώ στους ιδιώτες τα κράτη αποπληρώνουν και ξαναδανείζονται μέσα από συνεχή και αέναη διαδικασία η Ελλάδα υποχρεούται να αποπληρώσει τα δάνεια από τα κράτη αντικαθιστώντας τον διακρατικό δανεισμό και το δανεισμό των μηχανισμών στήριξης…. από ιδιωτικά κεφάλαια.
Δηλαδή τα 245 δισεκ. των μηχανισμών στήριξης του ελληνικού χρέους πρέπει να αντικατασταθούν από ιδιωτικά κεφάλαια.
Στα 245 δισεκ. δάνεια ένα haircut 50% σημαίνει 110 δισεκ. ευρώ όφελος για την Ελλάδα.
Όμως δεν έχει τόσο μεγάλη σημασία το ποσοστό μείωσης όσο έχει το γεγονός ότι με haircut η Ελλάδα θα είχε μόνο 125 δισεκ. δανείων να μετατρέψει από «κρατικοποιημένο» σε «ιδιωτικοποιημένο» χρέος.
H Deutsche bank αποδόμησε το σχέδιο επιμήκυνσης του ελληνικού χρέους
Η Deutsche bank, σε πρόσφατη έκθεση της αποδόμησε το σχέδιο επιμήκυνσης 50 ετών και μείωσης των επιτοκίων.
Η Ελλάδα θα κερδίσει μόλις 26 δισεκ….αν τα κερδίσει και αυτά.
Άρα η λύση της επιμήκυνσης είναι σταγόνα στον ωκεανό, το χρέος στα 321,4 δισεκ. δεν μπορεί να καταστεί βιώσιμο.
Η Ελλάδα χρειάζεται ένα γενναίο haircut 50% δηλαδή όφελος πάνω από 110 δισεκ. ώστε να μπορέσει να καταστεί βιώσιμο το χρέος.
Συνεχίζοντας τις μεταρρυθμίσεις, τις αποκρατικοποιήσεις και την λιτότητα αλλά έχοντας ελαφρύνει κατά 110 δισεκ. το χρέος η Ελλάδα μπορεί να διασωθεί
Όσοι εντός Ελλάδος αποδομούν το haircut θα τους πούμε σταματήστε να ζείτε στο σκοτάδι των φοβικών συνδρόμων σας.
Το συμπέρασμα
Το κόστος της κρίσης είναι 230 δισεκ. και τα δάνεια που σύναψε λόγω αυτής της οικονομικής τραγωδίας ήταν 245 δισεκ. δηλαδή 475 δισεκ. κοντά μισό τρισεκατομμύριο είναι το κόστος των ελλήνων για την 4ετή ύφεση….αυτό είναι το κόστος της χρεοκοπίας...της Ελλάδας μας.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών