Τελευταία Νέα
Απόψεις - Άρθρα

Όσο ανθεί το λαθρεμπόριο καυσίμων ο λογαριασμός βγαίνει σε βάρος των φορολογουμένων

Όσο ανθεί το λαθρεμπόριο καυσίμων ο λογαριασμός βγαίνει σε βάρος των φορολογουμένων
Ο… πόλεμος κατά του λαθρεμπορίου αναβάλλεται προσωρινά περιμένοντας τη νέα ΚΥΑ (Κοινή Υπουργική Απόφαση) 
Στην πεπατημένη της αύξησης της φορολογίας των καυσίμων προσανατολίζεται η κυβέρνηση αφήνοντας στο περιθώριο τα παχιά λόγια για την πάταξη της λαθρεμπορίας από την οποία θα εισέρρεαν στα κρατικά ταμεία εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ.
Σχέδια τυπώνονται όχι σε ένα απλό χαρτί αλλά στην εφημερίδα της κυβερνήσεως.
Η διατυπωμένη όμως πρόθεση της κυβέρνησης να κάνει κάτι, δεν αποδίδει και κυρίως δεν έρχονται τα προσδοκώμενα αποτελέσματα που θα συνέβαλαν στην ελάφρυνση της φορολογίας.
Ο κρατικός μηχανισμός στην κυριολεξία σηκώνει τα χέρια ψηλά καθώς αδυνατεί να υλοποιήσει κυβερνητικές αποφάσεις ενώ η έκδοση του ΦΕΚ με αριθμό φύλλου 2722 και με ημερομηνία 16 Δεκεμβρίου 2015, περιγράφονται βήμα - βήμα την πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων όπως τι πρέπει να κάνουν οι αρμόδιες υπηρεσίες του κράτους στην ουσία αποτελούν κενό γράμμα.

Τι προβλέπεται στο ΦΕΚ 

Συγκεκριμένα περιγράφονται οι προδιαγραφές εγκατάστασης συστημάτων ελέγχου εισροών – εκροών σε πλωτά μέσα ( σλέπια) μεταφοράς πετρελαιοειδών.
Ακόμη προβλέπει την εγκατάσταση ηλεκτρονικού συστήματος εντοπισμού θέσης το γνωστό σε όλους GPS .
Το κέντρο ελέγχου θα γίνει με τη δημιουργία Κέντρου Συντονισμού από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων.
Με το ίδιο ΦΕΚ απαιτείται η καταγραφή όλων τα δεξαμενών με επιφάνεια μεγαλύτερης των 4.000 λίτρων καυσίμων κάτω από το όριο αυτό εντάσσονται οι δεξαμενές των πολυκατοικιών.
Τα δύσκολα της υλοποίησης αρχίζουν με το άρθρο 1 που αναφέρει ότι η Διεύθυνση Στρατηγικής Τελωνειακών Ελέγχων και Παραβάσεων θα φτιάξει τη βάση δεδομένων η οποία να σημειωθεί ανήκει στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων.
Η ΓΓΠΣ θα αναλάβει να φτιάξει τον αριθμό μητρώου διακινητή ( πετρελαίου ναυτιλίας και αφορολογήτων καυσίμων ) να εγκαταστήσει αυτόματο ολοκληρωμένο σύστημα προσδιορισμού ταυτότητας πλοίων Α.Ι.Σ. Η ΓΓΔΕ και η ΓΓΠΣ δεν έχουν κάνει το παραμικρό βήμα υλοποίησης για τα όσα προβλέπεται σ το ΦΕΚ.
Πάντως οι αρμόδιοι περιμένουν τη νέα ΚΥΑ για να αρχίσει η υλοποίηση των τεχνικών λεπτομερειών.

Περιμένοντας τη νέα ΚΥΑ που θα υλοποιήσει τις διατάξεις του νόμου 

Τις προδιαγραφές όμως του συστήματος θα ορισθούν με την έκδοση νέας ΚΥΑ ( Κοινή Υπουργική Απόφαση) που θα εκδοθεί τους επόμενους δύο μήνες όπως προβλέπει το άρθρο 1. Δηλαδή μέχρι τις 16 Φεβρουαρίου θα έπρεπε να είχε εκδοθεί η νέα ΚΥΑ.
Το ημερολόγιο όμως δείχνει 30 Μαρτίου και μέχρι σήμερα δεν έχει συνταχθεί το περιεχόμενο των προδιαγραφών.
Το άρθρο 3 προβλέπει την ίδρυση και τη λειτουργία κέντρου συντονισμού στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, το οποίο όμως δεν υφίσταται.
Όπως λένε πηγές της ΓΓΠΣ δεν έχει γίνει το παραμικρό διότι αναμένεται η έκδοση της νέα ΚΥΑ.
Το άρθρο 4 προβλέπει ότι όλα τα πλωτά μέσα μεταφοράς και διακίνησης πετρελαιοειδών προϊόντων υποχρεούνται να εγκαταστήσουν GPS εντός 12 μηνών από την έκδοση της κοινής υπουργικής απόφασης που θα ορίζει τις προδιαγραφές του.
Συμπέρασμα στο ενδεχόμενο την 1 Απριλίου του 2016 εκδοθεί η νέα ΚΥΑ για τις προδιαγραφές του GPS την 1 Απριλίου του 2017 θα είναι σε θέση να τεθεί σε λειτουργία το σύστημα ελέγχου αφού το δικαίωμα εγκατάστασης εξαντλείται εντός 12 μηνών.
Στο ενδεχόμενο η γραφειοκρατική μηχανή να δυσκολευτεί να … προσδιορίσει τις προδιαγραφές και τυχόν εμφάνισης κι άλλων τεχνικών προβλημάτων στο μέλλον το …κυνήγι κατά του λαθρεμπορίου καυσίμων θα υπάρχει στα χαρτιά ενώ το λαθρεμπόριο θα …ζει και θα βασιλεύει για πολλά χρόνια στερώντας έσοδα εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ από τα κρατικά ταμεία.
Ο κρατικός μηχανισμός δεν μπορεί συνεργασθεί καθώς στη σύνταξη της ΚΥΑ συμμετέχουν πέντε υπουργεία με τις υπηρεσίες.
Πάντως η πολιτική απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών κ Τρύφωνα Αλεξιάδη να εκδώσει το ΦΕΚ του περασμένου Δεκεμβρίου είναι το πρώτο βήμα κατά του λαθρεμπόρων αλλά δεν φθάνει για να φέρει άμεσα αποτελέσματα.

Οι πολιτικοί κατά του λαθρεμπορίου καυσίμων από το βήμα της Βουλής 

Το βήμα της Βουλής προσφέρεται να φτιάξεις μια Ελλάδα όπως τι θέλεις.
Προσφέρεται γα εξαγγελίες που δεν θα υλοποιηθούν ποτέ αλλά πρέπει να ειπωθούν.
Η πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων περιλαμβάνεται στις ομιλίες των πρωθυπουργών οι οποίοι θέλουν να τονώσουν την ψυχολογία των πολιτών λέγοντας ότι υπάρχουν έσοδα και ξέρουμε που θα τα βρούμε.
Ο πρώην πρωθυπουργός της «συγκυβέρνησης», Λουκάς Παπαδήμος, είχε απαντήσει σε ερώτηση στη Βουλή, ότι η Ελλάδα θα μπορούσε να εξοικονομήσει 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως αν αντιμετώπιζε τη λαθρεμπορία καυσίμων και δε θα χρειαζόταν να καταφύγει σε περικοπές μισθών και συντάξεων.
Η ιδέα αναζήτησης πόρων από το λαθρεμπόριο καυσίμων υιοθετήθηκε και από το πρώην υπουργό Επικρατείας και καταπολέμησης της Διαφοράς της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ κ. Παναγιώτης Νικολούδης που είχε ανεβάσει τον πήχη στα 2 δισ. ευρώ.
Ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας στις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης το Σεπτέμβριο του 2015 είχε διατυπώσει προσδοκίες για έσοδα λέγοντας ότι από το λαθρεμπόριο καυσίμων χάνονται 800 εκατ. ευρώ το χρόνο από τα κρατικά ταμεία.

Νίκος Θεοδωρόπουλος
ntheo@bankingnews.gr

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης