Εάν οι τράπεζες δεν είναι πλέον υποχρεωμένες να αναπτύσσουν τα δικά τους συστήματα, απελευθερώνουν σημαντικούς πόρους για την παροχή καλύτερων υπηρεσιών και προϊόντων
Τα επόμενα χρόνια, οι συνεργασίες έχουν τη δυναμική να μετατραπούν στον πιο αποφασιστικό παράγοντα αλλαγής για τον χρηματοπιστωτικό κλάδο και να λειτουργήσουν ως βάση για ένα σημαντικό βήμα στον τρόπο που αξιοποιεί την τεχνολογία.
Εάν οι τράπεζες δεν είναι πλέον υποχρεωμένες να αναπτύσσουν τα δικά τους συστήματα, απελευθερώνουν σημαντικούς πόρους για την παροχή καλύτερων υπηρεσιών και προϊόντων.
Η ψηφιοποίηση και η μεγαλύτερη υιοθέτηση της σύγχρονης τεχνολογίας αποτελεί δικαίως πρώτη προτεραιότητα για τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.
Οι τράπεζες αντιμετωπίζουν προκλήσεις σε όλα τα μέτωπα –σε επίπεδο κανονιστικού πλαισίου, τεχνολογικών εξελίξεων και αλλαγής των προσδοκιών από τους πελάτες– και κάθε οργανισμός υποχρεούται να ανακαλύψει νέους τρόπους για να παραμείνει ανταγωνιστικός και μέσα στις εξελίξεις.
Έρευνες δείχνουν ότι μια τυπική τράπεζα στην Ευρώπη χρησιμοποιεί μέχρι το 80% του προϋπολογισμού της στον τομέα του IT αποκλειστικά για τη συντήρηση παλαιών συστημάτων – δηλαδή για να διασφαλίζει ότι ο ίδιος, παλιός μηχανισμός συνεχίζει να λειτουργεί καθημερινά.
Όταν οι τράπεζες αφιερώνουν τόσο μεγάλο ποσοστό των πόρων τους στη συντήρηση, δεν έχουν πολλά περιθώρια να αναπτύξουν νέες λύσεις που θα στοχεύουν να ικανοποιούν τις διαρκώς μεταβαλλόμενες απαιτήσεις των πελατών.
Ο Casper von Koskull, CEO της παγκόσμιας σκανδιναβικής τράπεζας Nordea, πρόσφατα δήλωσε ότι πολλά καταξιωμένα τραπεζικά ιδρύματα αντιμετωπίζουν δυσκολίες λόγω απαρχαιωμένης υποδομής ΙΤ, με τα συστήματα να μπλέκονται μεταξύ τους σαν σπαγγέτι.
Ορισμένες φορές, οι κεντρικοί υπολογιστές αυτών των συστημάτων-σπαγγέτι χρονολογούνται από τη δεκαετία του '70, ενώ μεγάλο μέρος των εξωτερικών συστημάτων δένεται σε ένα ενιαίο σύνολο με πατέντες.
Αυτό δεν συνεπάγεται απαραίτητα ότι μια τράπεζα δεν μπορεί να προσφέρει μια αξιόλογη ψηφιακή εμπειρία στους πελάτες της.
Ωστόσο αυτή η κατάσταση δεν είναι βιώσιμη σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα και υπό αυτή την έννοια η τράπεζα τελικά δεν είναι αποδοτική και ευέλικτη, ούτε έχει τη δυνατότητα της κλιμάκωσης. Κάθε φορά που χρειάζεται να γίνει κάποια αλλαγή, πρέπει να σχεδιαστούν νέες πατέντες από την αρχή προκειμένου το όλο σύστημα να συνεχίσει να λειτουργεί.
Με συστήματα επί συστημάτων να λειτουργούν με τόσο περίπλοκο τρόπο, η τράπεζα καταλήγει να έχει ολοένα και πιο στενά περιθώρια αντίδρασης.
Στο τέλος, η τράπεζα βρίσκεται τόσο μπλεγμένη μέσα στα ίδια της τα συστήματα που κινδυνεύει να καταλήξει στο περιθώριο από τον ανταγωνισμό και όσους μπορούν να προσφέρουν μια καλύτερη ψηφιακή εμπειρία.
Προφανώς οι συνεχείς αναβαθμίσεις δεν είναι βιώσιμες.
Ορισμένες φορές απαιτείται η υιοθέτηση μιας εναλλακτικής στρατηγικής, ειδικά σε ό,τι αφορά τις μεγαλύτερες τράπεζες.
Κάποιος πρέπει να κάνει μια αναλυτική μελέτη αναμόρφωσης του ΙΤ και να προσπαθήσει να δημιουργήσει έναν νέο και πιο αποτελεσματικό μηχανισμό που θα αντικαταστήσει το παλιό σύστημα-σπαγγέτι.
Ωστόσο, τέτοια έργα απαιτούν συνήθως πολύ χρόνο, ενώ οι απαραίτητες αλλαγές ενδέχεται να είναι δύσκολο να εφαρμοστούν όσο το τρέχον σύστημα εξακολουθεί να βρίσκεται σε λειτουργία.
Γνωρίζουμε τόσο από τον δημόσιο όσο και από τον ιδιωτικό τομέα ότι τα έργα ΙΤ μεγάλης κλίμακας ενέχουν τον κίνδυνο να αποδειχθούν πολύ πιο ακριβά ή χρονοβόρα από τις αρχικές εκτιμήσεις, κίνδυνος που αυξάνεται παράλληλα με το μέγεθος του έργου.
Επιπλέον, τα έργα αυτά δημιουργούν ταμειακές ροές μόνο όταν τελικά ολοκληρωθούν.
Όταν ξεκινάμε μια συνεργασία ώστε να προσφέρουμε νέες λύσεις σε πελάτες μας, ο χρόνος μέχρι η υπηρεσία ή το προϊόν να βγει στην αγορά είναι πολύ συντομότερος, ενώ οι συνεργασίες αυτές συχνά συνδέονται με τα έσοδα, αλλάζοντας έτσι σημαντικά τον κίνδυνο για την επιχείρηση.
Με απλά λόγια, πληρώνεις μόνο για το ποσοστό της υποδομής που χρησιμοποιείς, κάτι που αποτελεί ιδανικό «αντιστάθμισμα» του επιχειρηματικού κινδύνου.
Πιστεύουμε ότι οι συνεργασίες και οι εξωτερικές αναθέσεις αποτελούν λύσεις τόσο για μεγάλες όσο και για μικρές τράπεζες, προκειμένου να προσφέρουν ανταγωνιστικές λύσεις στους πελάτες τους με αποτελεσματικό και ευέλικτο τρόπο. Μια τράπεζα οφείλει να επικεντρώνει τις προσπάθειές της στα δυνατά της σημεία, και να συνάπτει συνεργασίες για την τεχνολογία που στηρίζει την υπόλοιπη αλυσίδα αξίας.
Απαιτείται μεγάλη επιμέλεια ώστε να εξετάσει κανείς προσεκτικά ποια μέρη του τεχνολογικού συστήματος πρέπει να διατηρηθούν, να εγκαταλειφθούν ή να αναπτυχθούν, και κατά συνέπεια ποιες διαδικασίες πρέπει να δρομολογηθούν σε εξωτερικούς συνεργάτες.
Ωστόσο, δεν πιστεύουμε ότι έχει νόημα όλες οι σχετικές εταιρείες να αναπτύξουν και να συντηρούν τα δικά τους συστήματα ώστε να καλύψουν το σύνολο της αλυσίδας αξίας.
Αυτό συνέβη πριν από 10-15 χρόνια με τα συστήματα CRM, όταν κάθε εταιρεία ανέπτυσσε τη δική της τεχνολογία.
Σήμερα οι εταιρείες αγοράζουν συστήματα υπηρεσιών CRM as-a-service.
Με παρόμοιο τρόπο, η υποδομή στον χρηματοπιστωτικό κλάδο παίρνει σταδιακά τη μορφή έτοιμου προϊόντος, όπου τυχόν προσαρμογές εφαρμόζονται άμεσα και δημιουργούν αξία από την πρώτη ημέρα της υλοποίησης.
Πρόκειται για ένα πολύ πιο αποτελεσματικό και πολύ πιο ευέλικτο μοντέλο.
Παρ' όλα αυτά, ο χρηματοπιστωτικός κλάδος είναι σύνθετος και διέπεται από αυστηρό κανονιστικό πλαίσιο.
Οι πάροχοι λογισμικού ίσως να μην είναι σε θέση να αντεπεξέλθουν σε αυτές τις συνθήκες εξίσου γρήγορα και αποτελεσματικά.
Ακριβώς γι' αυτό οι συνεργασίες με άλλα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα που μπορούν να παρέχουν το κύριο ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα με τη μορφή υπηρεσιών Banking-as-a-service αποτελεί μια ιδιαίτερα ικανοποιητική λύση.
Ένα χρηματοπιστωτικό ίδρυμα που εξυπηρετεί τους δικούς του άμεσους πελάτες και παράλληλα προσφέρει υπηρεσίες Banking-as-a-service είναι ένας συνεργάτης που χρησιμοποιεί το ίδιο του το προϊόν και επομένως έχει τους σωστούς λόγους να παρακολουθεί διαρκώς τις εξελίξεις στην αγορά, τη νομοθεσία, κλπ.
Ανοιχτοί στις συνεργασίες
Στη Saxo Bank αναπτύξαμε την απαραίτητη υποδομή ώστε να παρέχουμε στους άμεσους πελάτες μας ανεπανάληπτη πρόσβαση στις παγκόσμιες κεφαλαιαγορές, και παράλληλα προσφέρουμε υπηρεσίες Banking-as-a-service στον τομέα των συναλλαγών και των επενδύσεων.
Σήμερα διατηρούμε περισσότερες από 120 συνεργασίες ιδιωτικής επωνυμίας (white label), μέσα από τις οποίες επιτρέπουμε στους συνεργάτες μας να εξυπηρετούν τους τελικούς πελάτες τους μέσω της τεχνολογίας μας.
Συνάψαμε την πρώτη συνεργασία μας ήδη το 2001, και έκτοτε αναπτύσσουμε τη στρατηγική συνεργασιών μας με ανοιχτό και ισότιμο τρόπο.
Για παράδειγμα, πρόσφατα ανακοινώσαμε τη συνεργασία μας με μια μεγάλη ιταλική τράπεζα, την Banca Generali.
Η Saxo Bank θα παρέχει την τεχνολογική υποδομή που θα επιτρέψει την πρόσβαση των πελατών της τράπεζας στις παγκόσμιες κεφαλαιαγορές, μέσω της τεχνολογίας και των δεσμών μας με περισσότερους από 100 παγκόσμιους παρόχους ρευστότητας.
Είναι εξαιρετικά δαπανηρό και χρονοβόρο για οποιαδήποτε τράπεζα ή εταιρεία FinTech να αναπτύξει και να συντηρεί μια ιδιόκτητη «μηχανή σύνδεσης με τις παγκόσμιες κεφαλαιαγορές».
Αυτός είναι ο λόγος που η τάση θέσπισης συνεργασιών τα τελευταία χρόνια γίνεται διαρκώς πιο επίκαιρη.
Αυτή η εξέλιξη είναι θετική τόσο για τον κλάδο συνολικά όσο και για τους τελικούς πελάτες.
Τα επόμενα χρόνια, οι συνεργασίες έχουν τη δυναμική να μετατραπούν στον πιο αποφασιστικό παράγοντα για τον χρηματοπιστωτικό κλάδο και να λειτουργήσουν ως βάση για ένα σημαντικό βήμα στον τρόπο που αξιοποιεί την τεχνολογία ο συγκεκριμένος κλάδος.
Εάν οι τράπεζες δεν είναι πλέον υποχρεωμένες να αναπτύσσουν τα δικά τους συστήματα, απελευθερώνουν σημαντικούς πόρους για την παροχή καλύτερων υπηρεσιών και προϊόντων.
Søren Kyhl, παγκόσμιου Διοικητικού Γενικού Διευθυντή (COO) στη Saxo Bank
www.bankingnews.gr
Εάν οι τράπεζες δεν είναι πλέον υποχρεωμένες να αναπτύσσουν τα δικά τους συστήματα, απελευθερώνουν σημαντικούς πόρους για την παροχή καλύτερων υπηρεσιών και προϊόντων.
Η ψηφιοποίηση και η μεγαλύτερη υιοθέτηση της σύγχρονης τεχνολογίας αποτελεί δικαίως πρώτη προτεραιότητα για τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.
Οι τράπεζες αντιμετωπίζουν προκλήσεις σε όλα τα μέτωπα –σε επίπεδο κανονιστικού πλαισίου, τεχνολογικών εξελίξεων και αλλαγής των προσδοκιών από τους πελάτες– και κάθε οργανισμός υποχρεούται να ανακαλύψει νέους τρόπους για να παραμείνει ανταγωνιστικός και μέσα στις εξελίξεις.
Έρευνες δείχνουν ότι μια τυπική τράπεζα στην Ευρώπη χρησιμοποιεί μέχρι το 80% του προϋπολογισμού της στον τομέα του IT αποκλειστικά για τη συντήρηση παλαιών συστημάτων – δηλαδή για να διασφαλίζει ότι ο ίδιος, παλιός μηχανισμός συνεχίζει να λειτουργεί καθημερινά.
Όταν οι τράπεζες αφιερώνουν τόσο μεγάλο ποσοστό των πόρων τους στη συντήρηση, δεν έχουν πολλά περιθώρια να αναπτύξουν νέες λύσεις που θα στοχεύουν να ικανοποιούν τις διαρκώς μεταβαλλόμενες απαιτήσεις των πελατών.
Ο Casper von Koskull, CEO της παγκόσμιας σκανδιναβικής τράπεζας Nordea, πρόσφατα δήλωσε ότι πολλά καταξιωμένα τραπεζικά ιδρύματα αντιμετωπίζουν δυσκολίες λόγω απαρχαιωμένης υποδομής ΙΤ, με τα συστήματα να μπλέκονται μεταξύ τους σαν σπαγγέτι.
Ορισμένες φορές, οι κεντρικοί υπολογιστές αυτών των συστημάτων-σπαγγέτι χρονολογούνται από τη δεκαετία του '70, ενώ μεγάλο μέρος των εξωτερικών συστημάτων δένεται σε ένα ενιαίο σύνολο με πατέντες.
Αυτό δεν συνεπάγεται απαραίτητα ότι μια τράπεζα δεν μπορεί να προσφέρει μια αξιόλογη ψηφιακή εμπειρία στους πελάτες της.
Ωστόσο αυτή η κατάσταση δεν είναι βιώσιμη σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα και υπό αυτή την έννοια η τράπεζα τελικά δεν είναι αποδοτική και ευέλικτη, ούτε έχει τη δυνατότητα της κλιμάκωσης. Κάθε φορά που χρειάζεται να γίνει κάποια αλλαγή, πρέπει να σχεδιαστούν νέες πατέντες από την αρχή προκειμένου το όλο σύστημα να συνεχίσει να λειτουργεί.
Με συστήματα επί συστημάτων να λειτουργούν με τόσο περίπλοκο τρόπο, η τράπεζα καταλήγει να έχει ολοένα και πιο στενά περιθώρια αντίδρασης.
Στο τέλος, η τράπεζα βρίσκεται τόσο μπλεγμένη μέσα στα ίδια της τα συστήματα που κινδυνεύει να καταλήξει στο περιθώριο από τον ανταγωνισμό και όσους μπορούν να προσφέρουν μια καλύτερη ψηφιακή εμπειρία.
Προφανώς οι συνεχείς αναβαθμίσεις δεν είναι βιώσιμες.
Ορισμένες φορές απαιτείται η υιοθέτηση μιας εναλλακτικής στρατηγικής, ειδικά σε ό,τι αφορά τις μεγαλύτερες τράπεζες.
Κάποιος πρέπει να κάνει μια αναλυτική μελέτη αναμόρφωσης του ΙΤ και να προσπαθήσει να δημιουργήσει έναν νέο και πιο αποτελεσματικό μηχανισμό που θα αντικαταστήσει το παλιό σύστημα-σπαγγέτι.
Ωστόσο, τέτοια έργα απαιτούν συνήθως πολύ χρόνο, ενώ οι απαραίτητες αλλαγές ενδέχεται να είναι δύσκολο να εφαρμοστούν όσο το τρέχον σύστημα εξακολουθεί να βρίσκεται σε λειτουργία.
Γνωρίζουμε τόσο από τον δημόσιο όσο και από τον ιδιωτικό τομέα ότι τα έργα ΙΤ μεγάλης κλίμακας ενέχουν τον κίνδυνο να αποδειχθούν πολύ πιο ακριβά ή χρονοβόρα από τις αρχικές εκτιμήσεις, κίνδυνος που αυξάνεται παράλληλα με το μέγεθος του έργου.
Επιπλέον, τα έργα αυτά δημιουργούν ταμειακές ροές μόνο όταν τελικά ολοκληρωθούν.
Όταν ξεκινάμε μια συνεργασία ώστε να προσφέρουμε νέες λύσεις σε πελάτες μας, ο χρόνος μέχρι η υπηρεσία ή το προϊόν να βγει στην αγορά είναι πολύ συντομότερος, ενώ οι συνεργασίες αυτές συχνά συνδέονται με τα έσοδα, αλλάζοντας έτσι σημαντικά τον κίνδυνο για την επιχείρηση.
Με απλά λόγια, πληρώνεις μόνο για το ποσοστό της υποδομής που χρησιμοποιείς, κάτι που αποτελεί ιδανικό «αντιστάθμισμα» του επιχειρηματικού κινδύνου.
Πιστεύουμε ότι οι συνεργασίες και οι εξωτερικές αναθέσεις αποτελούν λύσεις τόσο για μεγάλες όσο και για μικρές τράπεζες, προκειμένου να προσφέρουν ανταγωνιστικές λύσεις στους πελάτες τους με αποτελεσματικό και ευέλικτο τρόπο. Μια τράπεζα οφείλει να επικεντρώνει τις προσπάθειές της στα δυνατά της σημεία, και να συνάπτει συνεργασίες για την τεχνολογία που στηρίζει την υπόλοιπη αλυσίδα αξίας.
Απαιτείται μεγάλη επιμέλεια ώστε να εξετάσει κανείς προσεκτικά ποια μέρη του τεχνολογικού συστήματος πρέπει να διατηρηθούν, να εγκαταλειφθούν ή να αναπτυχθούν, και κατά συνέπεια ποιες διαδικασίες πρέπει να δρομολογηθούν σε εξωτερικούς συνεργάτες.
Ωστόσο, δεν πιστεύουμε ότι έχει νόημα όλες οι σχετικές εταιρείες να αναπτύξουν και να συντηρούν τα δικά τους συστήματα ώστε να καλύψουν το σύνολο της αλυσίδας αξίας.
Αυτό συνέβη πριν από 10-15 χρόνια με τα συστήματα CRM, όταν κάθε εταιρεία ανέπτυσσε τη δική της τεχνολογία.
Σήμερα οι εταιρείες αγοράζουν συστήματα υπηρεσιών CRM as-a-service.
Με παρόμοιο τρόπο, η υποδομή στον χρηματοπιστωτικό κλάδο παίρνει σταδιακά τη μορφή έτοιμου προϊόντος, όπου τυχόν προσαρμογές εφαρμόζονται άμεσα και δημιουργούν αξία από την πρώτη ημέρα της υλοποίησης.
Πρόκειται για ένα πολύ πιο αποτελεσματικό και πολύ πιο ευέλικτο μοντέλο.
Παρ' όλα αυτά, ο χρηματοπιστωτικός κλάδος είναι σύνθετος και διέπεται από αυστηρό κανονιστικό πλαίσιο.
Οι πάροχοι λογισμικού ίσως να μην είναι σε θέση να αντεπεξέλθουν σε αυτές τις συνθήκες εξίσου γρήγορα και αποτελεσματικά.
Ακριβώς γι' αυτό οι συνεργασίες με άλλα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα που μπορούν να παρέχουν το κύριο ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα με τη μορφή υπηρεσιών Banking-as-a-service αποτελεί μια ιδιαίτερα ικανοποιητική λύση.
Ένα χρηματοπιστωτικό ίδρυμα που εξυπηρετεί τους δικούς του άμεσους πελάτες και παράλληλα προσφέρει υπηρεσίες Banking-as-a-service είναι ένας συνεργάτης που χρησιμοποιεί το ίδιο του το προϊόν και επομένως έχει τους σωστούς λόγους να παρακολουθεί διαρκώς τις εξελίξεις στην αγορά, τη νομοθεσία, κλπ.
Ανοιχτοί στις συνεργασίες
Στη Saxo Bank αναπτύξαμε την απαραίτητη υποδομή ώστε να παρέχουμε στους άμεσους πελάτες μας ανεπανάληπτη πρόσβαση στις παγκόσμιες κεφαλαιαγορές, και παράλληλα προσφέρουμε υπηρεσίες Banking-as-a-service στον τομέα των συναλλαγών και των επενδύσεων.
Σήμερα διατηρούμε περισσότερες από 120 συνεργασίες ιδιωτικής επωνυμίας (white label), μέσα από τις οποίες επιτρέπουμε στους συνεργάτες μας να εξυπηρετούν τους τελικούς πελάτες τους μέσω της τεχνολογίας μας.
Συνάψαμε την πρώτη συνεργασία μας ήδη το 2001, και έκτοτε αναπτύσσουμε τη στρατηγική συνεργασιών μας με ανοιχτό και ισότιμο τρόπο.
Για παράδειγμα, πρόσφατα ανακοινώσαμε τη συνεργασία μας με μια μεγάλη ιταλική τράπεζα, την Banca Generali.
Η Saxo Bank θα παρέχει την τεχνολογική υποδομή που θα επιτρέψει την πρόσβαση των πελατών της τράπεζας στις παγκόσμιες κεφαλαιαγορές, μέσω της τεχνολογίας και των δεσμών μας με περισσότερους από 100 παγκόσμιους παρόχους ρευστότητας.
Είναι εξαιρετικά δαπανηρό και χρονοβόρο για οποιαδήποτε τράπεζα ή εταιρεία FinTech να αναπτύξει και να συντηρεί μια ιδιόκτητη «μηχανή σύνδεσης με τις παγκόσμιες κεφαλαιαγορές».
Αυτός είναι ο λόγος που η τάση θέσπισης συνεργασιών τα τελευταία χρόνια γίνεται διαρκώς πιο επίκαιρη.
Αυτή η εξέλιξη είναι θετική τόσο για τον κλάδο συνολικά όσο και για τους τελικούς πελάτες.
Τα επόμενα χρόνια, οι συνεργασίες έχουν τη δυναμική να μετατραπούν στον πιο αποφασιστικό παράγοντα για τον χρηματοπιστωτικό κλάδο και να λειτουργήσουν ως βάση για ένα σημαντικό βήμα στον τρόπο που αξιοποιεί την τεχνολογία ο συγκεκριμένος κλάδος.
Εάν οι τράπεζες δεν είναι πλέον υποχρεωμένες να αναπτύσσουν τα δικά τους συστήματα, απελευθερώνουν σημαντικούς πόρους για την παροχή καλύτερων υπηρεσιών και προϊόντων.
Søren Kyhl, παγκόσμιου Διοικητικού Γενικού Διευθυντή (COO) στη Saxo Bank
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών