γράφει : Ελευθερία Πιπεροπούλου
Tώρα που η επιβράδυνση της Κίνας έχει εξαπλωθεί από τις κεφαλαιαγορές στην πραγματική οικονομία, ο εξωτερικός αντίκτυπος αναμένεται να είναι πολύ μεγαλύτερος
Ήδη από το τέλος του 2018 είχε γίνει ξεκάθαρο ότι η Κίνα θα απασχολήσει πολύ τις διεθνείς αγορές το 2019.
Έχουμε διανύσει μόνο ελάχιστες ημέρες του νέου έτους και όμως… η Κίνα έχει ήδη κάνει αισθητή την παρουσία της, δείχνοντας ότι η επίδραση της κινεζικής επιβράδυνσης εξαπλώνεται.
Από την αρχή του έτους, μια σειρά εταιρειών, από την αμερικανική Apple, έως τη νοτιοκορεάτικη Samsung και την Jaguar Land Rover στο Ηνωμένο Βασίλειο, έχουν προειδοποιήσει για πλήγμα στις επιχειρήσεις τους λόγω της επιβράδυνσης της κινεζικής οικονομίας.
Oι προειδοποιήσεις αποτελούν ένδειξη της βαθιάς οικονομικής δυσφορίας στη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου, δείχνοντας ότι αυτό θα έχει έναν πολύ μεγαλύτερο εξωτερικό αντίκτυπο το επόμενο έτος από ό,τι το 2018.
Ήδη αυξάνονται τα σημάδια ότι επίκειται μια συγχρονισμένη παγκόσμια επιβράδυνση.
Ο μεταποιητικός κλάδος σε ΗΠΑ και Ευρωζώνη έχει κατεβάσει ταχύτητα, ενώ το νομισματικό μπλοκ κατέγραψε μια μεγάλη πτώση της βιομηχανικής παραγωγής για τον Νοέμβριο του 2018.
Ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) προέβλεψε αυτή την εβδομάδα μια περαιτέρω επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας το 2019, με ρυθμούς μάλιστα ταχύτερους από ό,τι αναμενόταν.
Οι χρηματιστηριακές αγορές της Κίνας κατέγραψαν τις χειρότερες επιδόσεις από κάθε μεγάλη οικονομία πέρυσι, χάνοντας περίπου το ένα τέταρτο της αξίας τους. Αλλά αυτή η αρνητική απόδοση είχε σχετικά μικρή επίδραση στον υπόλοιπο κόσμο, χάρη στα αυστηρά capital controls της χώρας και στην έλλειψη ενοποίησης με τις παγκόσμιες αγορές.
Ωστόσο, τώρα που η επιβράδυνση της Κίνας έχει εξαπλωθεί από τις κεφαλαιαγορές στην πραγματική οικονομία, ο εξωτερικός αντίκτυπος αναμένεται να είναι πολύ μεγαλύτερος.
Ένας κλάδος που είναι ιδιαίτερα «ευαίσθητος» στις ενδείξεις επιβράδυνσης της κινεζικής οικονομίας είναι αναμφίβολα η αυτοκινητοβιομηχανία.
Η Κίνα είναι η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο και οι πωλήσεις μειώθηκαν το περασμένο έτος για πρώτη φορά από το 1991.
Ήδη, σύμφωνα με τα στοιχεία της αρμόδιας επαγγελματικής ένωσης (CAAM), αναμένεται μια περαιτέρω επιβράδυνση στην κινεζική αγορά αυτοκινήτου το 2019, με τις εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για πωλήσεις 28 εκατομμυρίων αυτοκινήτων, σχεδόν στο ίδιο επίπεδο με τις πωλήσεις του 2018,
Οι εταιρείες πολυτελών αγαθών παρακολουθούν επίσης με… τρόμο την κινεζική επιβράδυνση.
Η Κίνα είναι «υπεύθυνη» για τη μερίδα του λέοντος της αύξησης των πωλήσεών τους.
Οι Κινέζοι καταναλωτές δαπάνησαν 105 δισεκατομμύρια ευρώ για αγορές πολυτελών αγαθών πέρυσι, περίπου 32% του παγκόσμιου συνόλου, ποσοστό που θα μπορούσε να φτάσει το 40% μέχρι το 2024.
Ήδη τα οικονομικά στοιχεία που ανακοινώνονται για την Κίνα δεν δείχνουν ενθαρρυντικά.
Η παραγωγή του μεταποιητικού κλάδου υποχώρησε τον Δεκέμβριο και η αγορά ακινήτων έχει αρχίσει να εμφανίζεται προβληματική.
Το καταναλωτικό κλίμα, οι λιανικές πωλήσεις και οι ξένες επενδύσεις έχουν συρρικνωθεί τους τελευταίους μήνες.
Στοιχεία που ανακοινώθηκαν αυτή την εβδομάδα έδειξαν πως οι εξαγωγές της Κίνας κατέγραψαν απροσδόκητη πτώση 4,4% τον Δεκέμβριο του 2017 σε ετήσια βάση, την ίδια στιγμή που οι εισαγωγές κατέγραψαν τη μεγαλύτερη πτώση από τον Ιούλιο του 2016, υποχωρώντας κατά 7,6%.
Οι εξαγωγές της Κίνας προς τις ΗΠΑ υποχώρησαν κατά 3,5%, ενώ οι εισαγωγές από τις ΗΠΑ κατέγραψαν βουτιά 35,8%.
Έτσι, το -πολιτικά ευαίσθητο- εμπορικό πλεόνασμα του Πεκίνου με την Ουάσιγκτον αυξήθηκε κατά +17% σε ετήσια βάση, στα 323,32 δισ. δολ. για το 2018 -στο υψηλότερο επίπεδο από το 2006.
Ωστόσο, το συνολικό εμπορικό πλεόνασμα της Κίνας με τον υπόλοιπο κόσμο ήταν το χαμηλότερο που έχει σημειωθεί από το 2013.
Η Λαϊκή Τράπεζα της Κίνας δεσμεύτηκε αυτή την εβδομάδα να τονώσει την οικονομική ανάπτυξη της χώρας, μέσω της βελτίωσης της διαθεσιμότητας πίστωσης για τις μικρότερες επιχειρήσεις, της επιτάχυνσης των επενδύσεων υποδομών, καθώς και της μείωσης των φόρων.
Μια εύκολη κίνηση θα ήταν να κατηγορήσουμε τον εμπορικό πόλεμο του Donald Trump για τα απογοητευτικά δεδομένα.
Ο εμπορικός πόλεμος με τις ΗΠΑ έχει πλήξει την οικονομική ανάπτυξη και έχει εξασθενήσει το κινεζικό γιουάν, κάτι που θα μπορούσε να οδηγήσει σε μια ευρύτερη επιβράδυνση της κινεζικής κατανάλωσης.
Αυτό θα σήμαινε, αντίστροφα, ότι μια λύση στην εμπορική διαμάχη ανάμεσα στις δύο μεγαλύτερες οικονομίες του κόσμου, θα μπορούσε να οδηγήσει εκ νέου την Κίνα σε αλματώδεις ρυθμούς ανάπτυξης.
Αλλά ο εμπορικός πόλεμος ήταν απλώς η σκανδάλη που πυροδότησε μια πολύ βαθύτερη «δυσφορία» στην κινεζική οικονομία.
Παρά τις προσπάθειες που έχουν καταβληθεί για την αποκατάσταση της ισορροπίας της οικονομίας και την απόσυρση των μαζικών μέτρων τόνωσης της οικονομίας που εφαρμόστηκαν μετά την κρίση του 2008, η Κίνα παραμένει εθισμένη στα συνεχώς υψηλότερα επίπεδα χρέους και στις κατασκευές.
Το σίγουρο είναι ότι η Κίνα έχει φτάσει σε μια κρίσιμη στιγμή στην οικονομική της ιστορία.
Η διαφορά αυτή τη φορά είναι ότι η επιτυχία ή η αποτυχία της έχει σημασία για τον υπόλοιπο κόσμο από ό,τι οποιαδήποτε άλλη στιγμή στο παρελθόν.
www.bankingnews.gr
Έχουμε διανύσει μόνο ελάχιστες ημέρες του νέου έτους και όμως… η Κίνα έχει ήδη κάνει αισθητή την παρουσία της, δείχνοντας ότι η επίδραση της κινεζικής επιβράδυνσης εξαπλώνεται.
Από την αρχή του έτους, μια σειρά εταιρειών, από την αμερικανική Apple, έως τη νοτιοκορεάτικη Samsung και την Jaguar Land Rover στο Ηνωμένο Βασίλειο, έχουν προειδοποιήσει για πλήγμα στις επιχειρήσεις τους λόγω της επιβράδυνσης της κινεζικής οικονομίας.
Oι προειδοποιήσεις αποτελούν ένδειξη της βαθιάς οικονομικής δυσφορίας στη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου, δείχνοντας ότι αυτό θα έχει έναν πολύ μεγαλύτερο εξωτερικό αντίκτυπο το επόμενο έτος από ό,τι το 2018.
Ήδη αυξάνονται τα σημάδια ότι επίκειται μια συγχρονισμένη παγκόσμια επιβράδυνση.
Ο μεταποιητικός κλάδος σε ΗΠΑ και Ευρωζώνη έχει κατεβάσει ταχύτητα, ενώ το νομισματικό μπλοκ κατέγραψε μια μεγάλη πτώση της βιομηχανικής παραγωγής για τον Νοέμβριο του 2018.
Ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) προέβλεψε αυτή την εβδομάδα μια περαιτέρω επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας το 2019, με ρυθμούς μάλιστα ταχύτερους από ό,τι αναμενόταν.
Οι χρηματιστηριακές αγορές της Κίνας κατέγραψαν τις χειρότερες επιδόσεις από κάθε μεγάλη οικονομία πέρυσι, χάνοντας περίπου το ένα τέταρτο της αξίας τους. Αλλά αυτή η αρνητική απόδοση είχε σχετικά μικρή επίδραση στον υπόλοιπο κόσμο, χάρη στα αυστηρά capital controls της χώρας και στην έλλειψη ενοποίησης με τις παγκόσμιες αγορές.
Ωστόσο, τώρα που η επιβράδυνση της Κίνας έχει εξαπλωθεί από τις κεφαλαιαγορές στην πραγματική οικονομία, ο εξωτερικός αντίκτυπος αναμένεται να είναι πολύ μεγαλύτερος.
Ένας κλάδος που είναι ιδιαίτερα «ευαίσθητος» στις ενδείξεις επιβράδυνσης της κινεζικής οικονομίας είναι αναμφίβολα η αυτοκινητοβιομηχανία.
Η Κίνα είναι η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο και οι πωλήσεις μειώθηκαν το περασμένο έτος για πρώτη φορά από το 1991.
Ήδη, σύμφωνα με τα στοιχεία της αρμόδιας επαγγελματικής ένωσης (CAAM), αναμένεται μια περαιτέρω επιβράδυνση στην κινεζική αγορά αυτοκινήτου το 2019, με τις εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για πωλήσεις 28 εκατομμυρίων αυτοκινήτων, σχεδόν στο ίδιο επίπεδο με τις πωλήσεις του 2018,
Οι εταιρείες πολυτελών αγαθών παρακολουθούν επίσης με… τρόμο την κινεζική επιβράδυνση.
Η Κίνα είναι «υπεύθυνη» για τη μερίδα του λέοντος της αύξησης των πωλήσεών τους.
Οι Κινέζοι καταναλωτές δαπάνησαν 105 δισεκατομμύρια ευρώ για αγορές πολυτελών αγαθών πέρυσι, περίπου 32% του παγκόσμιου συνόλου, ποσοστό που θα μπορούσε να φτάσει το 40% μέχρι το 2024.
Ήδη τα οικονομικά στοιχεία που ανακοινώνονται για την Κίνα δεν δείχνουν ενθαρρυντικά.
Η παραγωγή του μεταποιητικού κλάδου υποχώρησε τον Δεκέμβριο και η αγορά ακινήτων έχει αρχίσει να εμφανίζεται προβληματική.
Το καταναλωτικό κλίμα, οι λιανικές πωλήσεις και οι ξένες επενδύσεις έχουν συρρικνωθεί τους τελευταίους μήνες.
Στοιχεία που ανακοινώθηκαν αυτή την εβδομάδα έδειξαν πως οι εξαγωγές της Κίνας κατέγραψαν απροσδόκητη πτώση 4,4% τον Δεκέμβριο του 2017 σε ετήσια βάση, την ίδια στιγμή που οι εισαγωγές κατέγραψαν τη μεγαλύτερη πτώση από τον Ιούλιο του 2016, υποχωρώντας κατά 7,6%.
Οι εξαγωγές της Κίνας προς τις ΗΠΑ υποχώρησαν κατά 3,5%, ενώ οι εισαγωγές από τις ΗΠΑ κατέγραψαν βουτιά 35,8%.
Έτσι, το -πολιτικά ευαίσθητο- εμπορικό πλεόνασμα του Πεκίνου με την Ουάσιγκτον αυξήθηκε κατά +17% σε ετήσια βάση, στα 323,32 δισ. δολ. για το 2018 -στο υψηλότερο επίπεδο από το 2006.
Ωστόσο, το συνολικό εμπορικό πλεόνασμα της Κίνας με τον υπόλοιπο κόσμο ήταν το χαμηλότερο που έχει σημειωθεί από το 2013.
Η Λαϊκή Τράπεζα της Κίνας δεσμεύτηκε αυτή την εβδομάδα να τονώσει την οικονομική ανάπτυξη της χώρας, μέσω της βελτίωσης της διαθεσιμότητας πίστωσης για τις μικρότερες επιχειρήσεις, της επιτάχυνσης των επενδύσεων υποδομών, καθώς και της μείωσης των φόρων.
Μια εύκολη κίνηση θα ήταν να κατηγορήσουμε τον εμπορικό πόλεμο του Donald Trump για τα απογοητευτικά δεδομένα.
Ο εμπορικός πόλεμος με τις ΗΠΑ έχει πλήξει την οικονομική ανάπτυξη και έχει εξασθενήσει το κινεζικό γιουάν, κάτι που θα μπορούσε να οδηγήσει σε μια ευρύτερη επιβράδυνση της κινεζικής κατανάλωσης.
Αυτό θα σήμαινε, αντίστροφα, ότι μια λύση στην εμπορική διαμάχη ανάμεσα στις δύο μεγαλύτερες οικονομίες του κόσμου, θα μπορούσε να οδηγήσει εκ νέου την Κίνα σε αλματώδεις ρυθμούς ανάπτυξης.
Αλλά ο εμπορικός πόλεμος ήταν απλώς η σκανδάλη που πυροδότησε μια πολύ βαθύτερη «δυσφορία» στην κινεζική οικονομία.
Παρά τις προσπάθειες που έχουν καταβληθεί για την αποκατάσταση της ισορροπίας της οικονομίας και την απόσυρση των μαζικών μέτρων τόνωσης της οικονομίας που εφαρμόστηκαν μετά την κρίση του 2008, η Κίνα παραμένει εθισμένη στα συνεχώς υψηλότερα επίπεδα χρέους και στις κατασκευές.
Το σίγουρο είναι ότι η Κίνα έχει φτάσει σε μια κρίσιμη στιγμή στην οικονομική της ιστορία.
Η διαφορά αυτή τη φορά είναι ότι η επιτυχία ή η αποτυχία της έχει σημασία για τον υπόλοιπο κόσμο από ό,τι οποιαδήποτε άλλη στιγμή στο παρελθόν.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών