Ύφεση που θα επηρεάσει όλους τους κρίκους της ταξιδιωτικής και τουριστικής αλυσίδας στην Ευρώπη, αναμένουν άνθρωποι του κλάδου και προετοιμάζονται για έναν «ψυχρό» χειμώνα, μετά από ένα «θερμό» καλοκαίρι, ακόμα και εάν οι πληρότητες Σεπτεμβρίου, εξακολουθούν να θυμίζουν σε αρκετές περιπτώσεις Αύγουστο.
Το αυξημένο κόστος ζωής και επαγγελματικής λειτουργίας δεν αφήνει πολλά περιθώρια αισιοδοξίας για το «ταμείο» των επιχειρήσεων που θα γίνει τον Οκτώβριο, ενώ η παρατεταμένη αβεβαιότητα και το κύμα φόβου σκιάζει και τις διαπραγματεύσεις για τα συμβόλαια του 2023, αφού οι όποιες αυξήσεις (συνήθως 10% ή και 15% σε ορισμένες περιπτώσεις) δεν καλύπτουν την άνοδο των τιμών σε λογαριασμούς, αγαθά και πρώτες ύλες.
Την ώρα που ευρωπαϊκά κράτη – βασικές τουριστικές δεξαμενές για τις χώρες της Μεσογείου καταστρώνουν σχέδια επί χάρτου για εξοικονόμηση ενέργειας μέσα στο χειμώνα, το πρώτο σοβαρό crash test που θα «ζυγίσει» την ψυχολογία της αγοράς και θα βγουν τα πρώτα συμπεράσματα για την τουριστική κίνηση θα γίνει στη World Travel Market του Λονδίνου, τη Διεθνή Έκθεση Τουρισμού που συγκεντρώνει την ελίτ της τουριστικής βιομηχανίας, η οποία αναμένεται να διεξαχθεί δια ζώσης από τις 7 έως τις 9 Νοεμβρίου 2022.
Επιδείνωση το πρώτο τρίμηνο του 2023, προβλέπει η Trivago
Όπως όλα δείχνουν, οι προοπτικές για την τουριστική βιομηχανία δεν αναμένεται να είναι καλές μέσα στους επόμενους μήνες και ιδιαίτερα το πρώτο τρίμηνο του 2023, κατά τη γνώμη του γενικού διευθυντή και διευθύνοντος συμβούλου της Trivago κ. Alex Hefer, επιβεβαιώνοντας πως οι φόβοι των κύκλων της αγοράς, δεν είναι αβάσιμοι.
Ο ίδιος θεωρεί ότι παρά το γεγονός ότι το 2022 ήταν μια καλή χρονιά (εξαιρετική για την Ελλάδα στη μεγάλη εικόνα) η κατάσταση αναμένεται να σημειώσει βαθμιαία επιδείνωση μέχρι την ερχόμενη άνοιξη λόγω ενεργειακής κρίσης, μειωμένου διαθέσιμου εισοδήματος, αύξησης των τιμών (ξενοδοχεία, εισιτήρια, υπηρεσίες κλπ), αλλά και καθυστερήσεων στα αεροδρόμια που σε πολλές περιπτώσεις ελάττωσαν και το βαθμό ικανοποίησης του ταξιδιωτικού κοινού κατά τη θερινή περίοδο, παρά τη «δίψα» του να ξοδέψει περισσότερα χρήματα στους προορισμούς και να περάσει καλά.
Στην πρόσφατη συνέντευξή του στο Wirtschaftswoch, ο επικεφαλής της Trivago τοποθέτησε τον υψηλό πληθωρισμό και την απώλεια της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών στη ρίζα του προβλήματος που αναμένεται να οδηγήσει την ταξιδιωτική ανάγκη σε επιβράδυνση κατά τους χειμερινούς μήνες.
Με βάση τις εκτιμήσεις του δε, προβλέπει μείωση όχι μόνο των ταξιδιών, αλλά και του χρόνου παραμονής, με αποτέλεσμα η τουριστική αλυσίδα να βρίσκεται προ των πυλών να καταγράψει ένα ασθενέστερο 2023 από ένα δυναμικό 2022 που σε λίγους μήνες θα οδηγηθεί προς τη λήξη του.
Ευνοημένη η Τουρκία τον Νοέμβριο, με αύξηση κρατήσεων
Για αυξημένες κρατήσεις τον Νοέμβριο κάνει λόγο από την πλευρά της η τουρκική εφημερίδα Star, στην οποία, εκπρόσωπος της τουριστικής βιομηχανίας της γειτονικής χώρας, δήλωσε πως εκτιμά ότι θα υπάρξει «σοβαρή ζήτηση» από Ευρωπαίους πολίτες που θα θελήσουν να αποφύγουν τα σκληρά μέτρα του χειμώνα που θεσπίζουν κυβερνήσεις τους για εξοικονόμηση ενέργειας και θα αναγκαστούν να κατευθυνθούν προς αναζήτηση «θερμότερων και οικονομικότερων» λύσεων, εξαιτίας της έλλειψης φυσικού αερίου.
Με τίτλο «Ροή τουριστών προς την Τουρκία», οι συντάκτες του άρθρου υποστηρίζουν χαρακτηριστικά ότι «οι Ευρωπαίοι, οι οποίοι φοβούνται λόγω ενεργειακής κρίσης, θα έρθουν στην Τουρκία και υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον Ευρωπαίων τουριστών για να περάσουν τις διακοπές τους στην Τουρκία.
Οι κρατήσεις Νοεμβρίου έχουν ήδη αυξηθεί κατά 50%», δηλώνουν. Προσθέτουν παράλληλα ότι Ρώσοι και Ουκρανοί παρατείνουν ήδη τις διακοπές τους στη χώρα τους.
Αγαπημένη, αν και ακριβή, η Ελλάδα για τους Αμερικανούς
Για τους Αμερικανούς αντίστοιχα, η Ελλάδα συγκαταλέγεται ανάμεσα στους οκτώ κορυφαίους προορισμούς που έχουν επιλέξει να περάσουν τις φθινοπωρινές τους διακοπές, αδιαφορώντας μάλιστα για τις αυξημένες τιμές που θα κληθούν να πληρώσουν, σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας ταξιδιωτικής ασφάλισης Squaremouth.com.
Ένα μέσο κόστος ταξιδιού στη χώρα μας φτάνει τα 7.328 δολάρια και κατατάσσει την Ελλάδα στην κορυφή του σχετικού πίνακα.
Στη δεύτερη θέση βρίσκεται η Ιταλία με 6.848 δολάρια, στην τρίτη το Ισραήλ με 6.261 δολάρια, στην τέταρτη η Γαλλία με 6.195 δολάρια, ενώ ένα ταξίδι προς την ανταγωνιστική Ισπανία στοιχίζει 5.551 δολάρια για έναν απλό Αμερικανό επισκέπτη.
Η έρευνα αποκαλύπτει ότι φέτος, οι Αμερικανοί τουρίστες δαπανούν 35% περισσότερα χρήματα από πέρυσι για τις φετινές διακοπές τους το φθινόπωρο, εξαιτίας της ανόδου του πληθωρισμού.
Είναι ενδεικτικό ότι περισσότεροι από τους μισούς πελάτες της Squaremouth απέδιδαν τις αυξημένες τους δαπάνες ανά ταξίδι ιδιαίτερα στις τιμές των καυσίμων που συμπαρέσυραν το κόστος του προς τα επάνω, παρά με τα χρήματα που ξόδεψαν σε δραστηριότητες και πρόσθετες υπηρεσίες κατά τις διακοπές τους στο εξωτερικό.
Νένα Ουζουνίδου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών