γράφει : Νίκος Θεοδωρόπουλος
Η ακρίβεια ως βίαιη άνοδος των τιμών των προϊόντων ευρείας κατανάλωσης στα χέρια των δημοσιογράφων παίρνει μια μοναδιαία διάσταση αυτής της γκρίνιας αναδεικνύοντας την εν γένει αδυναμία των καταναλωτών να αγοράσουν τα προϊόντα αναγκαία για την επιβίωσή τους.
Οι έμπειροι δημοσιογράφοι –παρουσιαστές των τηλεοπτικών ενημερωτικών εκπομπών στήνουν στα γρήγορα ένα πάνελ με συντελεστές της αγοράς και το εμπλουτίζουν και με έναν οικονομολόγο για την βελτίωση της εικόνας.
Η παιδική αφέλεια των πρωταγωνιστών των ενημερωτικών εκπομπών οδηγεί στο πουθενά αφού η παρουσία της ακριβείας στη θεματολογία τους έχει ως μοναδικό σκοπό να πουν ότι έχουν το θέμα, άρα ολοκλήρωσαν την αποστολή τους.
Η παρουσίαση τιμών σε μία ποικιλία προϊόντων δεν αποτελεί ενημέρωση διότι ο καταναλωτής το γνωρίζει.
Η πρακτική αυτή ακόμη μία φορά αναδεικνύει ότι η ενημέρωση ακολουθεί.
Επιπλέον σηματοδοτεί ότι η ακρίβεια βρίσκεται σε ανησυχητικά επίπεδα που αναγκάζει τους τηλεοπτικούς σταθμούς να το εντάξουν στο πρόγραμμά τους.
Η ενημέρωση με την προβολή του θέματος ανεξάρτητα από τις πτυχές που παρουσιάζονται τουλάχιστον ανεβάζει την πίεση προς την κυβέρνηση που καλείται έμμεσα να αντιμετωπίσει το πρόβλημα.
Το γεγονός ότι η χώρα βρίσκεται σε μία άτυπη προεκλογική περίοδος, η ακρίβεια βρίσκεται στην κορυφή με βάση της δημοσκοπήσεις αλλά δεν είναι ικανή να φέρει ανατροπές αφού το προβάδισμα της κυβέρνησης είναι σημαντικό σε σχέση με το δεύτερο κόμμα.
Για να επιστρέψουμε στο ρόλο της ενημέρωσης οι υπεύθυνοι ανακάλυψαν και συγκρίνουν τις τιμές της εσωτερικής αγοράς με αντίστοιχες ευρωπαϊκές δηλαδή άρες μάρες κουκουνάρες.
Τα καυτά θέματα της κοινωνίας όπως είναι η ενέργεια και η ακρίβεια για τις ενημερωτικές εκπομπές εξαντλούνται σε σημαντικό βαθμό από τους υπουργούς που έχουν άπλετο χώρο να καταθέσουν τις απόψεις τους έτσι ώστε οι καταναλωτές να κατανοήσουν τι κάνει η κυβέρνηση για αυτούς.
Το θέμα της ενέργειας για το κ Κώστα Σκρέκα είναι ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζεται.
(Βρέθηκε ένα δημοσιογράφος να του πει δεν είναι ακριβώς έτσι).
Για τον υπουργό Άδωνι Γεωργιάδη επίσης είναι ένα ζήτημα ο οποίος αναφέρει ότι με τις παρεμβάσεις μειώνει την ένταση του προβλήματος.
(Η παρουσία των υπουργών στα τηλεοπτικά παράθυρα είναι σαν να μιλούν στο υπουργικό συμβούλιο)
Η παρουσία του καλαθιού του νοικοκυριού από την Τετάρτη 2 Νοεμβρίου υποχρέωσε τους συντελεστές της ενημέρωσης να δώσουν το παρόν αλλά μέχρι εκεί.
(Ακόμη δεν έχουν παρουσιαστεί στοιχεία ικανά να οδηγήσουν σε κάποιο συμπέρασμα)
Η λύση του προβλήματος δεν είναι αρμοδιότητα της ενημέρωσης αλλά δεν ανοίγουν το δρόμο για μία πιο ουσιαστική προσέγγιση.
Ακόμη η φράση που λέγεται χωρίς περιορισμούς είναι η αισχροκέρδεια. Όσοι διαπιστώνουν αισχροκέρδεια πρέπει να παρουσιάζουν και τα στοιχεία.
Αν το θεωρούν δεδομένο να ζητήσουν την παραίτηση του υπουργού και της αρμόδιας υπηρεσίας της ΔΙ.ΜΕ.Α.
Όμως κύριοι της ενημέρωσης αυτό δεν υφίσταται διότι το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων έχει νομοθετήσει πλαφόν στο μικτό περιθώριο κέρδους που την έχει εξαφανίσει. (κι όμως συμβαίνει)
Βέβαια δεν μπορεί να απαγορευτεί η χρήση της φράσης της αισχροκέρδειας αλλά όσοι την επικαλούνται πρέπει να την αποδεικνύουν.
Για να γίνει πιο κατανοητό πρέπει ο πωλητής να αναφέρεται στο τιμολόγιο αγοράς και στην τελική τιμή πώλησης.(αυτό είναι ενημέρωση)
Η ακρίβεια αλλάζει την συμπεριφορά των καταναλωτών.
Να σημειώσουμε ότι οι εταιρείες ερευνών IRI και η Nielsen IQ έχουν την γκάμα των πληροφοριών για έναν δημοσιογράφο να παρουσιάσει το θέμα με ασφάλεια. Οι αρμόδιοι των εταιρειών ερευνών θα φανούν χρήσιμοι στα παιδιά της ενημέρωσης για να μειωθεί ο τηλεοπτικός χαβαλές και το άρες μάρες κουκουνάρες.
Νίκος Θεοδωρόπουλος
ntheo@bankingnews.gr
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών