γράφει : Πέτρος Λεωτσάκος
Σε αντίθεση με τα καλλιεργούμενα σενάρια για δομικές αλλαγές στις κρατικές τράπεζες για αλλαγή στο επιχειρηματικό τους προφίλ και στην επιχειρηματική τους κατεύθυνση διαφαίνεται ότι η νέα κυβέρνηση δεν θα αλλάξει τελικά την βασική στρατηγική των κρατικών τραπεζών.
Ούτως η άλλως έχουν εξελιχθεί σε τράπεζες καλά οργανωμένες , έχουν βελτιώσει τα στοιχεία ενεργητικού και παθητικού , είναι κερδοφόρες έχουν αποδειχθεί αρκετά σταθερές στην κρίση και έχουν αυξήσει την κοινωνική τους απήχηση , ένδειξη προφανώς θετική ότι ο μέσος καταναλωτής και επενδυτής εμπιστεύεται τις κρατικές τράπεζες.
Παρ΄ ότι κατά καιρούς έχουν λεχθεί πολλά και αναφερθεί ακόμη περισσότερα για τον ρόλο και την στρατηγική των κρατικών τραπεζών όλες οι πληροφορίες οδηγούν στο συμπέρασμα ότι δεν θα αλλάξουν δομικά οι κρατικές τράπεζες.
Αξιόπιστη πηγή αναφέρει ότι είναι γεγονός ότι οι κρατικές τράπεζες τα πήγαν καλά στην κρίση , απορρόφησαν τους κραδασμούς και αποδείχθηκαν σταθερές.
Π.χ. δεν μπορεί και δεν πρέπει να αλλάξει ο χαρακτήρας της Εθνικής καθώς έχει μετεξελιχθεί σε μια ισχυρή περιφερειακή τράπεζα με ισχυρή παρουσία στην Τουρκία.
Είναι ξεκάθαρο ότι η νέα κυβέρνηση θα ακολουθήσει την πορεία που έχει χαραχθεί για την Εθνική , προφανώς θετική εξέλιξη για την κοινωνία , τους επενδυτές αλλά και την οικονομική διπλωματία.
Επίσης και σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις δεν θα αλλάξει η διοικητική δομή της τράπεζας όσον αφορά τους γενικούς διευθυντές οι οποίοι έχουν κριθεί επιτυχημένοι.
Αλλαγές δεν θα υπάρξουν ούτε στην ΑΤΕ ως προς τον στρατηγικό ρόλο της τράπεζας.
Θα πρέπει να θεωρείται πιθανό το δημόσιο να εξετάσει π.χ. να μειώσει το ποσοστό του στην ΑΤΕ από το 77% στο 51% καθώς χαμηλότερα το κράτος δεν μπορεί να μειώσει την συμμετοχή του.
Δηλαδή να υιοθετηθεί ένα μοντέλο αποκρατικοποίησης το οποίο δεν θα μεταβάλλει τον δομικό χαρακτήρα της ΑΤΕ Bank.
Κλειδί σε αυτό το σχεδιασμό θα διαδραματίσουν οι προνομιούχες μετοχές καθώς η ΑΤΕ θεωρητικά δεν έχει λόγο να τις αγοράσει και να τις διαγράψει ωστόσο αν δεν το κάνει θα αυξηθεί το ποσοστό του δημοσίου από 77% στο 88% με 90% δηλαδή περαιτέρω κρατικοποίηση.
Προφανώς και θα υπάρξουν αλλαγές σε επί μέρους θέματα π.χ. είναι λογικό η ΑΤΕ να διαθέτει στον ενοποιημένο ισολογισμό την ΕΒΖ που είναι ζημιογόνο; Είναι λογικό η ΑΤΕ να διαθέτει ένα τόσο μεγάλο χαρτοφυλάκιο μετοχών και συμμετοχών.
Η ΑΤΕ να μετατραπεί σε πράσινη τράπεζα ή να εστιαστεί μόνο σε συγκεκριμένους τραπεζικούς τομείς δεν φαίνεται να ευδοκιμεί ως ιδέα.
Εκ των πραγμάτων θα ήταν λάθος μια τέτοια επιλογή , η ΑΤΕ έχει μετεξελιχθεί σε μια πλήρως οργανωμένη τράπεζα που αυξάνει το ενεργητικό της και την παρουσία της στην αγορά.
Για το ΤΤ δεν είναι σαφές τι σχεδιασμός θα υπάρξει.
Προφανώς και δεν θα αλλάξει ο βασικός προσανατολισμός μια τράπεζα των καταθετών που προσφέρει ελκυστικά επιτόκια.
Στο εξωτερικό τα Ταμιευτήρια δεν έχουν πωληθεί και διαφαίνεται ότι δεν θα πωληθούν και στην Ελλάδα.
Τι αντίκτυπο νόημα θα είχε π.χ. να εξαγοραζόταν το ΤΤ από μια μεγάλη τράπεζα , θα οφελείτο η μεγάλη τράπεζα αλλά για την αγορά ο αντίκτυπος θα ήταν περιορισμένος.
Για την Attica bank , υπήρχαν σχέδια από το ΤΤ να ελέγξουν την τράπεζα μαζί με το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων. Ωστόσο λόγω ΤΣΜΕΔΕ , δεν μπορούν να συμβούν πολλά καθώς είναι ταμείο με χαρακτηριστικά νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου.
Πέτρος Λεωτσάκος
Σχόλια αναγνωστών