Σύμφωνα με τους εργαζόμενους στα ασφαλιστικά ταμεία σε πρώτη φάση ο ΕΦΚΑ θα «βάλει» στο χέρι τα 8 δις ευρώ που έχει ως αποθεματικό ο ΕΤΕΑΕΠ
Σχέδιο για τη σταδιακή ενσωμάτωση της επικουρικής στην κύρια σύνταξη για τους παλιούς ασφαλισμένους, δείχνουν οι κυβερνητικές κινήσεις μέσα από το νέο ασφαλιστικό νομοσχέδιο για την οργανωτική και λειτουργική ενσωμάτωση στου ΕΤΕΑΕΠ στον ΕΦΚΑ.
Σύμφωνα με τους εργαζόμενους στα ασφαλιστικά ταμεία σε πρώτη φάση ο ΕΦΚΑ θα «βάλει» στο χέρι τα 8 δις ευρώ που έχει ως αποθεματικό ο ΕΤΕΑΕΠ και σε δεύτερη φάση θα προχωρήσει στην νομοθέτηση επικουρικής σύνταξης από ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρίες για τους νέους ασφαλισμένους (σχέδιο Μηταράκη).
Οι εργαζόμενοι στα ταμεία, με αφορμή την κατάθεση του νομοσχεδίου στην ολομέλεια της Βουλής την επόμενη εβδομάδα, μιλούν επίσης για συρρίκνωση των εσόδων του ΕΦΚΑ τα οποία χρηματοδοτούν την ανταποδοτική σύνταξη. Εννοιολογικά δε, η μη υποχρέωση καταβολής εργοδοτικών εισφορών αποκόπτει το σύστημα Κοινωνικής Ασφάλισης από τον βασικό ταξικό του προσδιορισμό.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση επισημαίνουν ότι η αρχική μείωση κατά 0,90 ποσοστιαίες μονάδες αφορά:
- Κατά 0,75 ποσοστιαίες μονάδες των ασφαλίστρων υπέρ κλάδου ανεργίας. Η μείωση επιμερίζεται κατά 0,48% στο ασφάλιστρο του εργοδότη και κατά 0,27% στο ασφάλιστρο του εργαζομένου. Παράλληλα μειώνεται η κρατική επιχορήγηση στον ΟΑΕΔ κατά 150 εκ. βάζοντας «κόφτη» στα προγράμματα καταπολέμησης της ανεργίας, παρότι η Ελλάδα κατέχει τη θλιβερή πρωτιά στην ανεργία σε ολόκληρη την Ε.Ε.
- Κατά 0,15% ποσοστιαίες μονάδες των ασφαλίστρων υπέρ ΟΕΚ του Ενιαίου Λογαριασμού για την εφαρμογή Κοινωνικών Πολιτικών (ΕΛΕΚΠ), η οποία αφορά αποκλειστικά ασφάλιστρο του εργαζομένου.
Ασφάλιση και μη διάκριση διαχειριστών «εταίρων ή μη» σε ΟΕ, ΕΠΕ και ΕΕ
Υποχρέωση ασφάλισης των διαχειριστών των εταιρειών αυτών, που λαμβάνουν διαχειριστική αμοιβή είχε επιβληθεί από 1-6-2018 και για το μέλλον.
Μάλιστα με την εγκύκλιο ΕΦΚΑ διευκρινιζόταν η διαφοροποίηση του τρόπου ασφάλισης ανάλογα με το αν ο αμειβόμενος διαχειριστής είχε και ιδιότητα εταίρου στην εταιρεία που ασκούσε διαχειριστικά καθήκοντα. Αν είχε ιδιότητα εταίρου ασφαλίζετο από 1-6-2019 με συνολικό ποσοστό ασφάλισης 33,60% (12,47% ασφαλισμένος – 21,13% εργοδότης) αν δεν είχε ιδιότητα μέλους – εταίρου της εταιρείας (τρίτο πρόσωπο) ασφαλίζετο ως κλασικός μισθωτός που παρέχει εξαρτημένη εργασία 40,56% (15,75% ασφαλισμένος – 24,81% εργοδότης).
Όπως ελέχθη με την νέα – προτεινόμενη διάταξη, η υποχρέωση ασφάλισης για την κατηγορία που προαναφέραμε νομοθετείται.
Σύμφωνα με τον δικηγόρο Δημήτρη Μπούρλο, το θέμα είναι αν η νομοθέτηση θα συνεπάγεται διαφοροποίηση όσον αφορά τα μέχρι σήμερα (με εγκύκλιο και όχι νόμο) ισχύοντα ποσοστά ασφάλισης που παραθέσαμε.
Το γεγονός ότι ο νομοθέτης υπάγει την κατηγορία αυτών των ασφαλισμένων στην ίδια ρύθμιση με τα αμειβόμενα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου Ανωνύμου Εταιρείας καθώς και το ότι δεν κάνει διάκριση ανάμεσα σε διαχειριστές εταίρους και διαχειριστές μη εταίρους, μάλλον σημαίνει ότι θα υπάρξουν ενιαία ποσοστά ασφάλισης τα οποία θα είναι τα ίδια με αυτά που ασφαλίζονται τα μέλη του Δ.Σ. της Ανώνυμης που βέβαια είναι ίδια με αυτά που ασφαλίζεται και ο διαχειριστής που είναι παράλληλα και εταίρος στις εταιρικές μορφές που προαναφέραμε.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει στις περιπτώσεις διαχειριστών που είναι και ταυτόχρονα εταίροι των ίδιων εταιρειών πως θα λειτουργεί η «καταβολή εισφορών επί παράλληλης απασχόλησης.
Στο σχετικό νέο-προτεινόμενο άρθρο 32 επιλύει το θέμα στις περιπτώσεις παράλληλης υποχρέωσης ασφάλισης «μισθωτών» που παράλληλα έχουν υποχρέωση καταβολής εισφορών και ως ελεύθεροι επαγγελματίες. Ο διαχειριστής εταίρος ακόμη και αν αμείβεται δεν αποκτά (κατά κανόνα) ιδιότητα μισθωτού με την κλασσική έννοια του όρου.
Οσον αφορά την παράλληλη υποχρέωση θα πρέπει ο διαχειριστής-εταίρος να αντιμετωπισθεί ως μισθωτός, ίσως δε θα έπρεπε να προστεθεί στην σχετική ρύθμιση, πλην του μισθωτού και ο όρος «ασφαλιζόμενος ως μισθωτός ή άλλως ασφαλιζόμενος κατά το άρθρο 38 ν. 4387/2016».
Αντώνης Βασιλόπουλος
antonpaper@yahoo.com
www.bankingnews.gr
Σύμφωνα με τους εργαζόμενους στα ασφαλιστικά ταμεία σε πρώτη φάση ο ΕΦΚΑ θα «βάλει» στο χέρι τα 8 δις ευρώ που έχει ως αποθεματικό ο ΕΤΕΑΕΠ και σε δεύτερη φάση θα προχωρήσει στην νομοθέτηση επικουρικής σύνταξης από ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρίες για τους νέους ασφαλισμένους (σχέδιο Μηταράκη).
Οι εργαζόμενοι στα ταμεία, με αφορμή την κατάθεση του νομοσχεδίου στην ολομέλεια της Βουλής την επόμενη εβδομάδα, μιλούν επίσης για συρρίκνωση των εσόδων του ΕΦΚΑ τα οποία χρηματοδοτούν την ανταποδοτική σύνταξη. Εννοιολογικά δε, η μη υποχρέωση καταβολής εργοδοτικών εισφορών αποκόπτει το σύστημα Κοινωνικής Ασφάλισης από τον βασικό ταξικό του προσδιορισμό.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση επισημαίνουν ότι η αρχική μείωση κατά 0,90 ποσοστιαίες μονάδες αφορά:
- Κατά 0,75 ποσοστιαίες μονάδες των ασφαλίστρων υπέρ κλάδου ανεργίας. Η μείωση επιμερίζεται κατά 0,48% στο ασφάλιστρο του εργοδότη και κατά 0,27% στο ασφάλιστρο του εργαζομένου. Παράλληλα μειώνεται η κρατική επιχορήγηση στον ΟΑΕΔ κατά 150 εκ. βάζοντας «κόφτη» στα προγράμματα καταπολέμησης της ανεργίας, παρότι η Ελλάδα κατέχει τη θλιβερή πρωτιά στην ανεργία σε ολόκληρη την Ε.Ε.
- Κατά 0,15% ποσοστιαίες μονάδες των ασφαλίστρων υπέρ ΟΕΚ του Ενιαίου Λογαριασμού για την εφαρμογή Κοινωνικών Πολιτικών (ΕΛΕΚΠ), η οποία αφορά αποκλειστικά ασφάλιστρο του εργαζομένου.
Ασφάλιση και μη διάκριση διαχειριστών «εταίρων ή μη» σε ΟΕ, ΕΠΕ και ΕΕ
Υποχρέωση ασφάλισης των διαχειριστών των εταιρειών αυτών, που λαμβάνουν διαχειριστική αμοιβή είχε επιβληθεί από 1-6-2018 και για το μέλλον.
Μάλιστα με την εγκύκλιο ΕΦΚΑ διευκρινιζόταν η διαφοροποίηση του τρόπου ασφάλισης ανάλογα με το αν ο αμειβόμενος διαχειριστής είχε και ιδιότητα εταίρου στην εταιρεία που ασκούσε διαχειριστικά καθήκοντα. Αν είχε ιδιότητα εταίρου ασφαλίζετο από 1-6-2019 με συνολικό ποσοστό ασφάλισης 33,60% (12,47% ασφαλισμένος – 21,13% εργοδότης) αν δεν είχε ιδιότητα μέλους – εταίρου της εταιρείας (τρίτο πρόσωπο) ασφαλίζετο ως κλασικός μισθωτός που παρέχει εξαρτημένη εργασία 40,56% (15,75% ασφαλισμένος – 24,81% εργοδότης).
Όπως ελέχθη με την νέα – προτεινόμενη διάταξη, η υποχρέωση ασφάλισης για την κατηγορία που προαναφέραμε νομοθετείται.
Σύμφωνα με τον δικηγόρο Δημήτρη Μπούρλο, το θέμα είναι αν η νομοθέτηση θα συνεπάγεται διαφοροποίηση όσον αφορά τα μέχρι σήμερα (με εγκύκλιο και όχι νόμο) ισχύοντα ποσοστά ασφάλισης που παραθέσαμε.
Το γεγονός ότι ο νομοθέτης υπάγει την κατηγορία αυτών των ασφαλισμένων στην ίδια ρύθμιση με τα αμειβόμενα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου Ανωνύμου Εταιρείας καθώς και το ότι δεν κάνει διάκριση ανάμεσα σε διαχειριστές εταίρους και διαχειριστές μη εταίρους, μάλλον σημαίνει ότι θα υπάρξουν ενιαία ποσοστά ασφάλισης τα οποία θα είναι τα ίδια με αυτά που ασφαλίζονται τα μέλη του Δ.Σ. της Ανώνυμης που βέβαια είναι ίδια με αυτά που ασφαλίζεται και ο διαχειριστής που είναι παράλληλα και εταίρος στις εταιρικές μορφές που προαναφέραμε.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει στις περιπτώσεις διαχειριστών που είναι και ταυτόχρονα εταίροι των ίδιων εταιρειών πως θα λειτουργεί η «καταβολή εισφορών επί παράλληλης απασχόλησης.
Στο σχετικό νέο-προτεινόμενο άρθρο 32 επιλύει το θέμα στις περιπτώσεις παράλληλης υποχρέωσης ασφάλισης «μισθωτών» που παράλληλα έχουν υποχρέωση καταβολής εισφορών και ως ελεύθεροι επαγγελματίες. Ο διαχειριστής εταίρος ακόμη και αν αμείβεται δεν αποκτά (κατά κανόνα) ιδιότητα μισθωτού με την κλασσική έννοια του όρου.
Οσον αφορά την παράλληλη υποχρέωση θα πρέπει ο διαχειριστής-εταίρος να αντιμετωπισθεί ως μισθωτός, ίσως δε θα έπρεπε να προστεθεί στην σχετική ρύθμιση, πλην του μισθωτού και ο όρος «ασφαλιζόμενος ως μισθωτός ή άλλως ασφαλιζόμενος κατά το άρθρο 38 ν. 4387/2016».
Αντώνης Βασιλόπουλος
antonpaper@yahoo.com
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών