Η διαπραγμάτευση θα δείξει κατά πόσο και εάν είναι διατεθειμένο οι κοινωνικοί εταίροι να συνδιαμορφώνουν τις κατώτατες αποδοχές των ανειδίκευτων εργαζομένων και εργατών
Στις συμπληγάδες τριών μνημονιακών νόμων, αλλά και και ταυτόχρονα της κυβέρνησης πρόκειται να κινηθούν οι διαπραγματεύσεις για την υπογραφή Εθνικής Γενικής Συλλογική Σύμβασης Εργασίας για το 2021, που θα καλύπτει τις ωριμάνσεις (τριετίες), αλλά θα υπερβαίνει την τελευταία νομοθετική παρέμβαση Βρούτση για τον καθιορισμό των κατώτατων μισθών από τις εργοδοτικές και τις εργατικές οργανώσεις.
Έτσι, η συνάντηση των εργοδοτικών οργανώσεων (ΣΕΒ-ΓΣΕΒΕΕ-ΕΣΕΕ και ΣΕΤΕ) με την ΓΣΕΕ που αναμένεται να πραγματοποιηθεί μέσα στο πρώτο εικοσαήμερο του Ιανουαρίου, καθίσταται ιδιαίτερα κρίσιμη, τόσο ως προς τις προθέσεις των εργοδοτών για την διατήρηση των τριετιών και των επιδομάτων (παιδιού), καθώς σε ένα τρίμηνο λήγει η μετενέργεια της υπάρχουσαν ΕΓΣΕΕ και κινδυνεύουν οι μισθοί και οι τριετίες των παλιών εργαζομένων.
Επιπλέον η διαπραγμάτευση θα δείξει κατά πόσο και εάν είναι διατεθειμένο οι κοινωνικοί εταίροι να συνδιαμορφώνουν τις κατώτατες αποδοχές των ανειδίκευτων εργαζομένων και εργατών που αποτελούν το 7% του εργατικού δυναμικού της χώρας.
Η συγκεκριμένη συνάντηση θα δείξει τα ανακλαστικά τόσο του κόσμου των βιομηχάνων, καθώς ο ΣΕΒ έχει προσφύγει στο ΣτΕ ζητώντας τη μη ισχύ των τριετιών, όσο και το στίγμα των υπολοίπων οργανώσεων που στο παρελθόν είχαν ταχθεί υπέρ του θεσμού των ελεύθερων συλλογικών διαπραγματεύσεων.
Ταυτόχρονα, το ενδεχόμενο διαπραγμάτευσης κατώτατου μισθού, ο οποίος σήμερα κινείται στα επίπεδα των 650 ευρώ μεικτά, ουσιαστικά θα ακυρώσει το νόμο Βρούτση και την επιτροπή που έχει συσταθεί και αναμένεται να προτείνει νέο κατώτερο μισθό μέσα στον Μάρτιο του 2021 με βάση τα δεδομένα της οικονομίας (ν. 4764/2020,άρθρο 181).
Σε κάθε περίπτωση η αποκατάσταση του θεσμού της ΕΓΣΣΕ είναι σε πλήρη ευθυγράμμιση και με την προωθούμενη από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Πρόταση Οδηγίας «Για επαρκείς κατώτατους μισθούς στην Ευρωπαϊκή Ένωση», σύμφωνα με το άρθρο 13 οποίας (Πρότασης Οδηγίας) ορίζεται ότι « Τα κράτη μέλη μπορούν να αναθέσουν στους κοινωνικούς εταίρους την εφαρμογή της παρούσας οδηγίας, εφόσον οι κοινωνικοί εταίροι το ζητήσουν από κοινού. Στην περίπτωση αυτή, τα κράτη μέλη λαμβάνουν όλα τα αναγκαία μέτρα για να διασφαλίσουν ότι τα αποτελέσματα που επιδιώκει η παρούσα οδηγία είναι εξασφαλισμένα ανά πάσα στιγμή».
Η ΓΣΕΕ με την επιστολή διαπραγμάτευσης που απέστειλε προς τους εργοδότες, ουσιαστικά ζητά:
1. Να αποκατασταθεί πλήρως ως προς το περιεχόμενο και την καθολικότητα στη δέσμευσή της από πλευράς οικονομικού και θεσμικού περιεχομένου, επαναρρυθμίζοντας και διασφαλίζοντας τον κατώτατο μισθό και το κατώτατο ημερομίσθιο και διαμορφώνοντας εκ νέου τη βάση ασφαλείας για όλους τους εργαζόμενους μέσω του καθορισμού των ελάχιστων ορίων γενικής οικονομικής και κοινωνικής προστασίας
2. Να αναδείξει, μέσω των αποτελεσμάτων της συλλογικής διαπραγμάτευσης, τον κορυφαίο ρυθμιστικό της ρόλο στα μέτρα διαχείρισης κρίσεων, αυστηρής ανταπόκρισης στα υγειονομικά πρωτόκολλα και τις εξελίξεις στην αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού ως προς την οργάνωση της εργασίας και της χρήσης τηλεργασίας, πρόβλεψης και διαχείρισης των αλλαγών και των προκλήσεων της ψηφιακής και της πράσινης μετάβασης με σεβασμό και προαγωγή των ατομικών και συλλογικών εργατικών δικαιωμάτων με βασικό όρο αναφοράς την πλήρη απασχόληση με όρους ισότητας, υγείας και ασφάλειας και σεβασμού της προσωπικής/οικογενειακής ζωής των εργαζομένων και
3. Να αξιοποιηθεί ως μέσο πίεσης προς την Πολιτεία για την έμπρακτη αποκατάσταση του θεσμικού τριμερούς κοινωνικού διαλόγου, ο οποίος έχει περιπέσει σε πλήρη αδράνεια εδώ και μια δεκαετία οδηγώντας σε πολλαπλές μονομερείς παρεμβάσεις του Κράτους σε πεδία, που ανήκουν στη ρυθμιστική ή/και διαχειριστική αυτονομία των εθνικών κοινωνικών εταίρων.
Αντώνης Βασιλόπουλος
antonpaper@yahoo.com
www.bankingnews.gr
Έτσι, η συνάντηση των εργοδοτικών οργανώσεων (ΣΕΒ-ΓΣΕΒΕΕ-ΕΣΕΕ και ΣΕΤΕ) με την ΓΣΕΕ που αναμένεται να πραγματοποιηθεί μέσα στο πρώτο εικοσαήμερο του Ιανουαρίου, καθίσταται ιδιαίτερα κρίσιμη, τόσο ως προς τις προθέσεις των εργοδοτών για την διατήρηση των τριετιών και των επιδομάτων (παιδιού), καθώς σε ένα τρίμηνο λήγει η μετενέργεια της υπάρχουσαν ΕΓΣΕΕ και κινδυνεύουν οι μισθοί και οι τριετίες των παλιών εργαζομένων.
Επιπλέον η διαπραγμάτευση θα δείξει κατά πόσο και εάν είναι διατεθειμένο οι κοινωνικοί εταίροι να συνδιαμορφώνουν τις κατώτατες αποδοχές των ανειδίκευτων εργαζομένων και εργατών που αποτελούν το 7% του εργατικού δυναμικού της χώρας.
Η συγκεκριμένη συνάντηση θα δείξει τα ανακλαστικά τόσο του κόσμου των βιομηχάνων, καθώς ο ΣΕΒ έχει προσφύγει στο ΣτΕ ζητώντας τη μη ισχύ των τριετιών, όσο και το στίγμα των υπολοίπων οργανώσεων που στο παρελθόν είχαν ταχθεί υπέρ του θεσμού των ελεύθερων συλλογικών διαπραγματεύσεων.
Ταυτόχρονα, το ενδεχόμενο διαπραγμάτευσης κατώτατου μισθού, ο οποίος σήμερα κινείται στα επίπεδα των 650 ευρώ μεικτά, ουσιαστικά θα ακυρώσει το νόμο Βρούτση και την επιτροπή που έχει συσταθεί και αναμένεται να προτείνει νέο κατώτερο μισθό μέσα στον Μάρτιο του 2021 με βάση τα δεδομένα της οικονομίας (ν. 4764/2020,άρθρο 181).
Σε κάθε περίπτωση η αποκατάσταση του θεσμού της ΕΓΣΣΕ είναι σε πλήρη ευθυγράμμιση και με την προωθούμενη από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Πρόταση Οδηγίας «Για επαρκείς κατώτατους μισθούς στην Ευρωπαϊκή Ένωση», σύμφωνα με το άρθρο 13 οποίας (Πρότασης Οδηγίας) ορίζεται ότι « Τα κράτη μέλη μπορούν να αναθέσουν στους κοινωνικούς εταίρους την εφαρμογή της παρούσας οδηγίας, εφόσον οι κοινωνικοί εταίροι το ζητήσουν από κοινού. Στην περίπτωση αυτή, τα κράτη μέλη λαμβάνουν όλα τα αναγκαία μέτρα για να διασφαλίσουν ότι τα αποτελέσματα που επιδιώκει η παρούσα οδηγία είναι εξασφαλισμένα ανά πάσα στιγμή».
Η ΓΣΕΕ με την επιστολή διαπραγμάτευσης που απέστειλε προς τους εργοδότες, ουσιαστικά ζητά:
1. Να αποκατασταθεί πλήρως ως προς το περιεχόμενο και την καθολικότητα στη δέσμευσή της από πλευράς οικονομικού και θεσμικού περιεχομένου, επαναρρυθμίζοντας και διασφαλίζοντας τον κατώτατο μισθό και το κατώτατο ημερομίσθιο και διαμορφώνοντας εκ νέου τη βάση ασφαλείας για όλους τους εργαζόμενους μέσω του καθορισμού των ελάχιστων ορίων γενικής οικονομικής και κοινωνικής προστασίας
2. Να αναδείξει, μέσω των αποτελεσμάτων της συλλογικής διαπραγμάτευσης, τον κορυφαίο ρυθμιστικό της ρόλο στα μέτρα διαχείρισης κρίσεων, αυστηρής ανταπόκρισης στα υγειονομικά πρωτόκολλα και τις εξελίξεις στην αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού ως προς την οργάνωση της εργασίας και της χρήσης τηλεργασίας, πρόβλεψης και διαχείρισης των αλλαγών και των προκλήσεων της ψηφιακής και της πράσινης μετάβασης με σεβασμό και προαγωγή των ατομικών και συλλογικών εργατικών δικαιωμάτων με βασικό όρο αναφοράς την πλήρη απασχόληση με όρους ισότητας, υγείας και ασφάλειας και σεβασμού της προσωπικής/οικογενειακής ζωής των εργαζομένων και
3. Να αξιοποιηθεί ως μέσο πίεσης προς την Πολιτεία για την έμπρακτη αποκατάσταση του θεσμικού τριμερούς κοινωνικού διαλόγου, ο οποίος έχει περιπέσει σε πλήρη αδράνεια εδώ και μια δεκαετία οδηγώντας σε πολλαπλές μονομερείς παρεμβάσεις του Κράτους σε πεδία, που ανήκουν στη ρυθμιστική ή/και διαχειριστική αυτονομία των εθνικών κοινωνικών εταίρων.
Αντώνης Βασιλόπουλος
antonpaper@yahoo.com
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών