Μερίδιο από το Ηλεκτρονικό επιχειρείν (e-commerce), η αξία του οποίου θα ξεπεράσει το 2022 τα 14 δισεκατομμύρια ευρώ αναζητούν οι ασφαλιστικές στην Ελλάδα. Δεκαοχτώ περίπου χιλιάδες ηλεκτρονικές επιχειρήσεις πωλούν τα προϊόντα τους σε 18.000 Έλληνες. Οι αριθμοί αυτοί προβλέπεται να διπλασιαστούν το 2022, ενώ θα τετραπλασιαστούν οι κίνδυνοι που αντιμετωπίζουν οι ηλεκτρονικοί λιανέμποροι αλλά και οι καταναλωτές που αγοράζουν ηλεκτρονικά.
Cyber και φήμη οι δύο μεγάλοι κίνδυνοι που συνδέονται με το e-commerce
Δύο είναι οι κύριοι κίνδυνοι στο e-commerce σύμφωνα με πηγές του ΒΝ: οι cyber κίνδυνοι και οι κίνδυνοι της φήμης μίας επιχείρησης. Η κάθετη αύξηση των περιστατικών ransomware σε διάφορους τομείς ανεξαρτήτως μεγέθους εταιρίας απειλούν τις επιχειρήσεις για απώλεια εσόδων, διακοπή επιχειρησιακών λειτουργιών ενώ ο αυξάνεται ο κίνδυνος απώλειας φήμης και πελατείας.
Οι επιθέσεις ransomware, το μέσο κόστος των οποίων έφτασε τα 4,62 εκατομμύρια δολάρια σύμφωνα με τo “Cost of Data Breach Report 2021” της IBM, δεν έχουν γεωγραφικά σύνορα, ενώ μ ε την χρήση της τεχνητής νοημοσύνης και της μηχανικής μάθησης έχουν σημαντικά εξελιχθεί, αυξάνοντας τις απώλειες των επιχειρήσεων και τις ζημιές που γράφουν οι ασφαλιστικές. Το τελευταίο διάστημα σύμφωνα με στοιχεία το ποσοστό των περιστατικών ασφαλείας που οφείλονταν σε ransomware και που κοινοποιήθηκαν στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα έφθασε το 30%.
Αλλαγές στους όρους ασφαλιστηρίων επιχειρήσεων e-commerce
Τούτων δοθέντων, οι ελληνικές ηλεκτρονικές επιχειρήσεις βρέθηκαν μεταξύ άλλων αντιμέτωπες με αλλαγές στους όρους των ασφαλιστηρίων συμβολαίων τους είτε κατά τις ανανεώσεις είτε κατά την συμφωνία υπογραφής νέων συμβολαίων. Αρκετές ηλεκτρονικές επιχειρήσεις που ήθελαν να ασφαλιστούν δεν μπόρεσαν λόγω των περιορισμών και εξαιρέσεων.
Ανασφάλιστα τα άϋλα περιουσιακά στοιχεία των επιχειρήσεων e-commerce
Αρκετές μπορεί να είναι οι ηλεκτρονικές επιχειρήσεις που ενδεχομένως να αντιμετωπίσουν κίνδυνο χρεοκοπίας καθώς ο ψηφιακός μετασχηματισμός στην Ελλάδα πραγματοποιήθηκε βεβιασμένα χωρίς οι επιχειρήσεις να έχουν για όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων τους πλήρη ενημέρωση και χωρίς οι επιχειρήσεις να έχουν στην βάση τους την ασφάλιση των cyber κινδύνων. Η έλλειψη cyber ασφάλισης αλλά κατανόησης των κινδύνων που συνδέονται με το ηλεκτρονικό εμπόριο από τους εργαζόμενους μίας επιχείρησης αφήνει ευάλωτη την επιχείρηση, αυξάνοντας τις πιθανότητες του κινδύνους χρεοκοπίας σε περίπτωση διαδικτυακού χτυπήματος . Αξίζει να σημειωθεί ότι μεγάλο ποσοστό άϋλων περιουσιακών στοιχείων που διατηρεί μία ηλεκτρονική επιχείρησης, όπως τα δεδομένα των πελατών μίας ηλεκτρονικής επιχείρησης είναι ανασφάλιστα.
Στις υποδομές των 3PL και αποθηκών η ασφάλιση
Σύμφωνα με στελέχη της ασφαλιστικής αγοράς που μίλησαν στο ΒΝ η ασφάλιση θα πρέπει να ενταχθεί στην υποδομή των επιχειρήσεων αλλά και να γίνει υποχρεωτική για την συμμετοχή των εταιρειών σε έργα ασφάλειας πληροφοριακών συστημάτων, σε περιπτώσεις συγχωνεύσεων και εξαγορών και σε εταιρικές συνεργασίες.
Κατά τα ίδια στελέχη καθώς το e-commerce συνδέεται τα logistics, τα κανάλια διανομής -3PL Logistics και την διαχείριση αποθηκών οι συμφωνίες θα πρέπει να έχουν στην βάση του τους την ασφάλιση.
Οι κύριες κατηγορίες ηλεκτρονικών αγορών αφορούν σε πέντε κλάδους: στο έτοιμο φαγητό, στην ένδυση – υπόδηση, στον τουρισμό – ταξίδια, στον εξοπλισμό, φορητές ηλεκτρονικές συσκευές και Η/Υ, στις ηλεκτρικές συσκευές αυτό σημαίνει ότι οι κλάδο αυτοί καλούνται να ασφαλίσουν τους cyber κινδύνους αλλά και τους πελάτες τους.
Νέα προγράμματα στην αγορά που ασφαλίζουν τους καταναλωτές για cyber κινδύνους
Εν ευθέτω χρόνω αναφέρουν πηγές του ΒΝ ότι στην αγορά θα διατεθούν προγράμματα ασφάλισης cyber κινδύνων που δεν θα ασφαλίζουν μόνο την επιχείρηση αλλά και τον καταναλωτή που αγοράζει από την επιχείρηση για τον κίνδυνο διαρροής προσωπικών δεδομένων. Πρόκειται για προγράμματα που θα ενισχύσουν τα έσοδα των επιχειρήσεων ηλεκτρονικού εμπορίου αλλά και θα εξασφαλίσουν ποσοστά προστασία στους καταναλωτές.
Έλενα Ερμείδου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών