Εντός δύο ετών καλούνται να την εφαρμόσουν τα κράτη μέλη
Νέα οδηγία για τους κατώτατους μισθούς εντός των χωρών μελών της ΕΕ θεσπίζει η προεδρία του Συμβουλίου της Κομισιόν, η οποία υποχρεώνει τα κράτη μέλη είτε να επαναφέρουν τις διαπραγματεύσεις εργατικών - εργοδοτικών οργανώσεων, για τον καθορισμό τους, είτε εφόσον αποφασίζεται σε κεντρικό επίπεδο να υπάρχει επάρκεια.
Οι διαπραγματευτές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου κατέληξαν σε προσωρινή πολιτική συμφωνία και ο νέος νόμος – μόλις εγκριθεί οριστικά – θα προωθήσει την επάρκεια των νόμιμων κατώτατων μισθών και έτσι θα βοηθήσει στην επίτευξη αξιοπρεπών συνθηκών εργασίας και διαβίωσης για τους ευρωπαίους εργαζόμενους.
Η οδηγία θεσπίζει διαδικασίες για την επάρκεια των υποχρεωτικών κατώτατων μισθών, προωθεί τις συλλογικές διαπραγματεύσεις για τον καθορισμό των μισθών και ενισχύει την αποτελεσματική πρόσβαση στην προστασία του κατώτατου μισθού για εκείνους τους εργαζόμενους που δικαιούνται κατώτατο μισθό σύμφωνα με την εθνική νομοθεσία, π.χ. με νόμιμο κατώτατο μισθό ή συλλογικές συμβάσεις.
Επάρκεια προβλεπόμενων κατώτατων μισθών
Το Συμβούλιο και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο συμφώνησαν ότι οι επικαιροποιήσεις των νόμιμων κατώτατων μισθών θα πραγματοποιούνται τουλάχιστον κάθε δύο χρόνια (ή το πολύ κάθε τέσσερα χρόνια για τις χώρες που χρησιμοποιούν μηχανισμό αυτόματης τιμαριθμικής αναπροσαρμογής). Οι κοινωνικοί εταίροι θα πρέπει να συμμετάσχουν στις διαδικασίες για τον καθορισμό και την επικαιροποίηση των νόμιμων κατώτατων μισθών.
Προώθηση των συλλογικών διαπραγματεύσεων για τον καθορισμό των μισθών
Η προσωρινή συμφωνία μεταξύ του Συμβουλίου και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου προβλέπει ιδίως ότι όταν το ποσοστό κάλυψης των συλλογικών διαπραγματεύσεων είναι μικρότερο από ένα όριο του 80%, τα κράτη μέλη θα πρέπει να καταρτίσουν σχέδιο δράσης για την προώθηση των συλλογικών διαπραγματεύσεων. Το σχέδιο δράσης θα πρέπει να ορίζει ένα σαφές χρονοδιάγραμμα και συγκεκριμένα μέτρα για τη σταδιακή αύξηση του ποσοστού κάλυψης των συλλογικών διαπραγματεύσεων.
Επαρκείς μισθοί
Η συμφωνία προβλέπει ότι τα κράτη μέλη θα πρέπει να αξιολογήσουν κατά πόσον οι υφιστάμενοι νόμιμοι κατώτατοι μισθοί τους (δηλαδή ο χαμηλότερος μισθός που επιτρέπεται) είναι επαρκείς για να εξασφαλίσουν αξιοπρεπές επίπεδο διαβίωσης, λαμβάνοντας υπόψη τις δικές τους κοινωνικοοικονομικές συνθήκες, την αγοραστική τους δύναμη ή τα μακροπρόθεσμα εθνικά επίπεδα παραγωγικότητας και εξελίξεις.
Για την αξιολόγηση της επάρκειας, οι χώρες της ΕΕ μπορούν να καθορίσουν ένα «καλάθι αγαθών και υπηρεσιών» σε πραγματικές τιμές. Τα κράτη μέλη μπορούν επίσης να εφαρμόζουν ενδεικτικές τιμές αναφοράς που χρησιμοποιούνται ευρέως διεθνώς, όπως το 60% του ακαθάριστου διάμεσου μισθού και το 50% του ακαθάριστου μέσου μισθού.
Οι κρατήσεις από τον κατώτατο μισθό ή οι διαφοροποιήσεις του θα πρέπει να μην εισάγουν διακρίσεις, να είναι αναλογικές και να έχουν θεμιτό στόχο, όπως η ανάκτηση αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών ή παρακρατήσεων που διατάσσονται από δικαστική ή διοικητική αρχή.
Έλεγχοι και δικαίωμα προσφυγής
Το συμφωνηθέν κείμενο προβλέπει επίσης την υποχρέωση των χωρών της ΕΕ να θεσπίσουν ένα σύστημα για την εφαρμογή των κανόνων, το οποίο θα περιλαμβάνει αξιόπιστη παρακολούθηση, ελέγχους και επιτόπιες επιθεωρήσεις, ώστε να διασφαλίζεται η συμμόρφωση και να αντιμετωπίζεται η καταχρηστική υπεργολαβία, η ψευδής αυτοαπασχόληση, οι μη καταγεγραμμένες υπερωρίες ή η αυξημένη ένταση εργασίας.
Οι εθνικές αρχές θα πρέπει να διασφαλίζουν το δικαίωμα προσφυγής των εργαζομένων των οποίων τα δικαιώματα έχουν παραβιαστεί. Οι αρχές πρέπει επίσης να λαμβάνουν τα αναγκαία μέτρα για την προστασία των εργαζομένων και των συνδικαλιστικών τους εκπροσώπων.
Αντώνης Βασιλόπουλος
www.bankingnews.gr
Οι διαπραγματευτές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου κατέληξαν σε προσωρινή πολιτική συμφωνία και ο νέος νόμος – μόλις εγκριθεί οριστικά – θα προωθήσει την επάρκεια των νόμιμων κατώτατων μισθών και έτσι θα βοηθήσει στην επίτευξη αξιοπρεπών συνθηκών εργασίας και διαβίωσης για τους ευρωπαίους εργαζόμενους.
Η οδηγία θεσπίζει διαδικασίες για την επάρκεια των υποχρεωτικών κατώτατων μισθών, προωθεί τις συλλογικές διαπραγματεύσεις για τον καθορισμό των μισθών και ενισχύει την αποτελεσματική πρόσβαση στην προστασία του κατώτατου μισθού για εκείνους τους εργαζόμενους που δικαιούνται κατώτατο μισθό σύμφωνα με την εθνική νομοθεσία, π.χ. με νόμιμο κατώτατο μισθό ή συλλογικές συμβάσεις.
Επάρκεια προβλεπόμενων κατώτατων μισθών
Το Συμβούλιο και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο συμφώνησαν ότι οι επικαιροποιήσεις των νόμιμων κατώτατων μισθών θα πραγματοποιούνται τουλάχιστον κάθε δύο χρόνια (ή το πολύ κάθε τέσσερα χρόνια για τις χώρες που χρησιμοποιούν μηχανισμό αυτόματης τιμαριθμικής αναπροσαρμογής). Οι κοινωνικοί εταίροι θα πρέπει να συμμετάσχουν στις διαδικασίες για τον καθορισμό και την επικαιροποίηση των νόμιμων κατώτατων μισθών.
Προώθηση των συλλογικών διαπραγματεύσεων για τον καθορισμό των μισθών
Η προσωρινή συμφωνία μεταξύ του Συμβουλίου και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου προβλέπει ιδίως ότι όταν το ποσοστό κάλυψης των συλλογικών διαπραγματεύσεων είναι μικρότερο από ένα όριο του 80%, τα κράτη μέλη θα πρέπει να καταρτίσουν σχέδιο δράσης για την προώθηση των συλλογικών διαπραγματεύσεων. Το σχέδιο δράσης θα πρέπει να ορίζει ένα σαφές χρονοδιάγραμμα και συγκεκριμένα μέτρα για τη σταδιακή αύξηση του ποσοστού κάλυψης των συλλογικών διαπραγματεύσεων.
Επαρκείς μισθοί
Η συμφωνία προβλέπει ότι τα κράτη μέλη θα πρέπει να αξιολογήσουν κατά πόσον οι υφιστάμενοι νόμιμοι κατώτατοι μισθοί τους (δηλαδή ο χαμηλότερος μισθός που επιτρέπεται) είναι επαρκείς για να εξασφαλίσουν αξιοπρεπές επίπεδο διαβίωσης, λαμβάνοντας υπόψη τις δικές τους κοινωνικοοικονομικές συνθήκες, την αγοραστική τους δύναμη ή τα μακροπρόθεσμα εθνικά επίπεδα παραγωγικότητας και εξελίξεις.
Για την αξιολόγηση της επάρκειας, οι χώρες της ΕΕ μπορούν να καθορίσουν ένα «καλάθι αγαθών και υπηρεσιών» σε πραγματικές τιμές. Τα κράτη μέλη μπορούν επίσης να εφαρμόζουν ενδεικτικές τιμές αναφοράς που χρησιμοποιούνται ευρέως διεθνώς, όπως το 60% του ακαθάριστου διάμεσου μισθού και το 50% του ακαθάριστου μέσου μισθού.
Οι κρατήσεις από τον κατώτατο μισθό ή οι διαφοροποιήσεις του θα πρέπει να μην εισάγουν διακρίσεις, να είναι αναλογικές και να έχουν θεμιτό στόχο, όπως η ανάκτηση αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών ή παρακρατήσεων που διατάσσονται από δικαστική ή διοικητική αρχή.
Έλεγχοι και δικαίωμα προσφυγής
Το συμφωνηθέν κείμενο προβλέπει επίσης την υποχρέωση των χωρών της ΕΕ να θεσπίσουν ένα σύστημα για την εφαρμογή των κανόνων, το οποίο θα περιλαμβάνει αξιόπιστη παρακολούθηση, ελέγχους και επιτόπιες επιθεωρήσεις, ώστε να διασφαλίζεται η συμμόρφωση και να αντιμετωπίζεται η καταχρηστική υπεργολαβία, η ψευδής αυτοαπασχόληση, οι μη καταγεγραμμένες υπερωρίες ή η αυξημένη ένταση εργασίας.
Οι εθνικές αρχές θα πρέπει να διασφαλίζουν το δικαίωμα προσφυγής των εργαζομένων των οποίων τα δικαιώματα έχουν παραβιαστεί. Οι αρχές πρέπει επίσης να λαμβάνουν τα αναγκαία μέτρα για την προστασία των εργαζομένων και των συνδικαλιστικών τους εκπροσώπων.
Αντώνης Βασιλόπουλος
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών