Τελευταία Νέα
Ασφαλιστικά Νέα

Χαμηλότερη φορολογία και εκπτώσεις φόρων στις ασφάλειες για φυσικά φαινόμενα και Υγεία

Χαμηλότερη φορολογία και εκπτώσεις φόρων στις ασφάλειες για φυσικά φαινόμενα και Υγεία
Στο κλάδο της Υγείας «ανοιχτό» είναι το θέμα των συμπράξεων μεταξύ των ασφαλιστικών εταιρειών και των κρατικών νοσοκομείων, μετά τη διαπίστωση της «συγκέντρωσης» των ιδιωτικών κλινικών σε συγκεκριμένα fund τα οποία καθορίζουν την τιμολογιακή πολιτική, σε βάρος ανταγωνιστών
Μία από τις πρώτες αλλαγές της νέας κυβέρνησης της ΝΔ, θα αφορούν το νομοσχέδιο για τις ασφαλιστικές με τις συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού τομέα τόσο στο θέμα των φυσικών καταστροφών, αλλά και τις αλλαγές στα επαγγελματικά ταμεία.
Ένα σενάριο που εξετάζεται, σύμφωνα με πληροφορίες είναι οι αλλαγές στη φορολογία, θα συνδυαστούν με τις αλλαγές που έχει υποσχεθεί το οικονομικό επιτελείο στον πρόεδρο της ΕΑΕΕ, Αλέξανδρο Σαρρηγεωρηγίου, για την ενίσχυση του 3ου πυλώνα ασφάλισης, κυρίως με φορολογικά κίνητρα, όπως αφαίρεση από τα εισοδήματα του κόστους ασφάλισης για Ζωή και Φυσικές Καταστροφές, αλλά και στον 2ο πυλώνα, τα Επαγγελματικά Ταμεία, ιδίως όσον αφορά την φορολογία των εφάπαξ επιδομάτων που σήμερα φτάνει στο 40% ανάλογα με το ύψος της παροχής.
Στην κατεύθυνση αυτή το υπουργείο Εργασίας έχει ήδη σχεδιάσει νομοθετικές παρεμβάσεις για το θεσμικό πλαίσιο, οργάνωσης και λειτουργίας των επαγγελματικών ταμείων, νομοσχέδιο το οποίο θα κατατεθεί στη Βουλή προς τα τέλη Φθινοπώρου.
Εκεί περιλαμβάνεται και η δυνατότητα ίδρυσης Επαγγελματικών Ταμείων Πολλαπλών Εργοδοτών, ενώ σε ό,τι αφορά τη φορολογία σχεδιάζεται η εναρμόνιση του φορολογικού καθεστώτος που ισχύει για παροχές των επαγγελματικών ταμείων με εκείνες των ιδιωτικών ασφαλιστικών, γεγονός που ανοίγει το δρόμο στην απαλλαγή φόρου (10%) στα «εφάπαξ» των ασφαλιστικών εταιριών, και των επαγγελματικών ταμείων.

Συμπράξεις στην υγεία

Σε ότι αφορά τις Συμπράξεις Δημόσιου ιδιωτικού τομέα στα θέματα της υγείας και των φυσικών καταστροφών, πολύ μεγάλο κομμάτι των αλλαγών έχει πάει πίσω, εξαιτίας της πανδημίας και του κινδύνου να κατηγορηθεί η κυβέρνηση ότι «οδηγεί την υγεία στους ιδιώτες», αλλά και της κρίσης πληθωρισμού και ενέργειας, λόγω του πολέμου την Ουκρανία.
Στο κλάδο της υγείας «ανοιχτό» είναι το θέμα των συμπράξεων μεταξύ των ασφαλιστικών εταιρειών και των κρατικών νοσοκομείων, μετά τη διαπίστωση της «συγκέντρωσης» των ιδιωτικών κλινικών σε συγκεκριμένα fund τα οποία καθορίζουν την τιμολογιακή πολιτική, σε βάρος ανταγωνιστών.
Η ΝΔ έχει υποστηρίξει τις συμπράξεις ασφαλιστικών εταιριών με κρατικά νοσοκομεία για VIP ασφαλισμένους, αλλά πρέπει σε πρώτη φάση να οργανωθούν τα νοσοκομεία αυτά, ώστε να μπορούν να υποστηρίξουν δωμάτια με έναν ή δύο ασθενείς.
Από την άλλη πλευρά πάγιο είναι το αίτημα των ιδιωτικών κλινικών για κατάργηση, ή έστω μείωση του ΦΠΑ (είναι 24%) που αποτελεί τροχοπέδη για την ανάπτυξη του ιατρικού τουρισμού, αλλά και εμπόδιο στις ασφαλιστικές εταιρείες να μειώσουν τα τιμολόγια των σχετικών ασφαλιστικών συμβολαίων.
Ωστόσο, αν και το θέμα είναι πολυεπίπεδο, δεν έχουν αποκλειστεί οι συμπράξεις στην υγεία, αν και η γενικότερη κυβερνητική θέση είναι πως: «Ένα ισχυρό δημόσιο σύστημα υγείας μπορεί να μην είναι κατ’ ανάγκη μόνο κρατικό και πως στο όλο εγχείρημα δύναται να συμβάλλει και ο ιδιωτικός τομέας».
Υπάρχουν πεδία ενδεχόμενης συνεργασίας μεταξύ δημόσιου συστήματος υγείας και ασφαλιστικών εταιρειών, με τις ασφαλιστικές εταιρείες να δίνουν έμφαση στη δυναμική που θα μπορούσε να έχει ο αριθμός των συμβολαίων υγείας, καθώς κατά τα τελευταία χρόνια -λόγω και της οικονομικής κρίσης- η σχετική ασφαλιστική παραγωγή αυξήθηκε λόγω κυρίως των υψηλότερων τιμολογίων και πολύ λίγο από την προσέλκυση περισσότερων ασφαλισμένων.
Ένα παλαιότερο αίτημα των ασφαλιστικών εταιρειών ήταν να αναλάβουν τμήμα της πλεονάζουσας παραγωγικής δυναμικότητας των κρατικών νοσοκομείων, να επενδύσουν εκσυγχρονίζοντας τις συγκεκριμένες πτέρυγες και στη συνέχεια να τις διαχειρίζονται προωθώντας φτηνά ασφαλιστικά πακέτα σε πελάτες τους.

Συμπράξεις Δήμων και ιδιωτών για φυσικές καταστροφές

Σε αυτές τις συμπράξεις, ο ασφαλιστικός κλάδος είναι υπεύθυνος για την ανάπτυξη και την εισαγωγή λύσεων, ενώ το κράτος ορίζει τους κοινωνικοπολιτικούς στόχους και το νομικό και κανονιστικό πλαίσιο.
Τα στοιχεία των τελευταίων δεκαετιών δείχνουν πόσο μεγάλο είναι το ασφαλιστικό χάσμα στις χώρες χαμηλού εισοδήματος - από το 1980 έως το 2018, οι συνολικές οικονομικές ζημίες που προκλήθηκαν από φυσικές καταστροφές ανήλθαν σε περισσότερα από 1,2 τρισ. δολάρια, εκ των οποίων λιγότερο από το 3% ήταν ασφαλισμένο.
Λόγω της έλλειψης ασφαλιστικής προστασίας, η ανασυγκρότηση, η οποία εξαρτάται ουσιαστικά από τις δωρεές και τις σποραδικές κρατικές παρεμβάσεις, συχνά καθυστερεί και μερικές φορές είναι σχεδόν αδύνατο να επιτευχθεί.
Πολλές αναπτυσσόμενες χώρες έχουν ιδιαίτερα ανεπαρκείς οικονομικούς πόρους και εξαρτώνται από εξωτερική βοήθεια όταν χτυπήσει η καταστροφή.
Σε πολλές χώρες του ΟΟΣΑ υπάρχει επίσης σημαντικό ασφαλιστικό κενό και, ακόμη και στις βιομηχανοποιημένες χώρες, το οικονομικό κόστος μιας καταστροφής δεν καλύπτεται ασφαλιστικά.
Ενώ η χαμηλή διείσδυση στις χώρες χαμηλού εισοδήματος οφείλεται σε πολλές περιπτώσεις στις δύσκολες οικονομικές και κανονιστικές συνθήκες, η κατάσταση είναι διαφορετική στις χώρες του ΟΟΣΑ, όπου το ασφαλιστικό κενό οφείλεται εν μέρει στα κυβερνητικά προγράμματα βοήθειας έκτακτης ανάγκης ή στην πεποίθηση των πολιτών ότι "το κράτος θα λύσει το πρόβλημα".
Στη χώρα μας, ο πρόσφατος νόμος για την υποχρεωτική ασφάλιση σε ζώνες υψηλής επικινδυνότητας των νέων κτισμάτων, που έγινε από το υπουργείο Προστασίας και Κλιματικής Αλλαγής, θεωρείται άτολμος.
Η κυβέρνηση έχει αντιληφθεί το πρόβλημα, το οποίο έγινε ιδιαίτερα εμφανές με την καταστροφή στο Μάτι, αλλά και με τις περσινές χιονοπτώσεις, αλλά και τον μεγάλο σεισμό στην Κρήτη και «βρίσκεται κοντά» στην υιοθέτηση προτάσεων, με στόχο να καλυφθεί το σύνολο των κατοικιών της χώρας και η ασφαλιστική αγορά να αναλάβει την ευθύνη που της αναλογεί για έναν κίνδυνο με υψηλό ρίσκο σε μια σεισμογενή χώρα όπως η Ελλάδα.
Στις προτάσεις που έχει στο τραπέζι είναι η καθιέρωση ενός απλού συστήματος ασφάλισης μέχρι 120 τ.μ.2 με 1.000€ ασφαλισμένη αξία, ώστε να καλύπτεται η μεγάλη πλειοψηφία των σπιτιών μ΄ έναν απλό τρόπο υπολογισμού της αξίας (το μέσο σπίτι είναι 86τμ2).
Καθώς επίσης και η κάλυψη, σε πρώτη φάση, των ζημιών από σεισμό και επακόλουθά του (πυρκαγιά, έκρηξη, τσουνάμι) που αποτελεί διαχρονικά τον πλέον σημαντικό καταστροφικό κίνδυνο της χώρας.

Αντώνης Βασιλόπουλος
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης