Εκκρεμότητες για περίπου 220.000 συνταξιούχους ο αρχικός επανυπολογισμός που έγινε με τον νόμο Κατρούγκαλου, έβγαλε αποκλίσεις ετών και αποδοχών σε ποσοστό πάνω από 5% που ήταν το αποδεκτό όριο που έθετε η τότε εγκύκλιος για να προχωρήσει ο επανυπολογισμός
Μέχρι τέλος του έτους έχει θέσει ως ορόσημο ο ΕΦΚΑ την απόδοση αναδρομικών από 850 - 6.500 ευρώ σε 350.000 συνταξιούχους με περισσότερα από 30 χρόνια ασφάλισης, με την ένταξή τους στα νέα κλιμάκια του νόμου Βρούτση.
Μεταξύ των εκκρεμοτήτων, εκτιμάται ότι υπάρχουν 10.000 δικαιούχοι με σύνταξη χηρείας, είτε πριν είτε μετά τον Μάιο του 2016 που βρίσκονται σε αναμονή για επανυπολογισμό είτε της σύνταξης χηρείας, εφόσον ο θανών είχε πάνω από 30 έτη ασφάλισης, είτε της δικής τους σύνταξης, αν την πήραν μετά τον Μάιο του 2016 με περισσότερα από 30 χρόνια ασφάλισης.
Συνταξιούχοι που αποχώρησαν πριν από τον νόμο Κατρούγκαλου (παλαιοί συνταξιούχοι) και ανήκουν σε δύσκολες περιπτώσεις με ελλιπή στοιχεία για τον προσδιορισμό του χρόνου ασφάλισής τους.
Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν περίπου 220.000 συνταξιούχοι, στους οποίους ο αρχικός επανυπολογισμός που έγινε με τον νόμο Κατρούγκαλου, έβγαλε αποκλίσεις ετών και αποδοχών σε ποσοστό πάνω από 5% που ήταν το αποδεκτό όριο που έθετε η τότε εγκύκλιος για να προχωρήσει ο επανυπολογισμός.
Το αποτέλεσμα ήταν όλοι οι φάκελοι να μείνουν στις ντουλάπες των Ταμείων και τώρα να πρέπει να τους μαζέψει ο ΕΦΚΑ ψάχνοντας την κάθε περίπτωση χωριστά. '
Οι 220.000 παλαιοί συνταξιούχοι θα έχουν επανυπολογισμό και θα δουν ένα μέρος της σύνταξης να αποκόβεται και να μετατρέπεται σε ποσό προσωπικής διαφοράς με τα ποσοστά του νόμου Κατρούγκαλου.
Με βάση του νόμο και την ερμηνευτική εγκύκλιο για τον επανυπολογισμό, προκειμένου να προσδιοριστεί η καταβλητέα από 01.10.2019 σύνταξη, γίνεται σύγκριση:
1. Του καταβαλλόμενου την 30.09.2019 ποσού εθνικής σύνταξης, ανταποδοτικής σύνταξης και προσωπικής διαφοράς
2. Το άθροισμα εθνικής σύνταξης, ανταποδοτικής σύνταξης και προσωπικής διαφοράς που προκύπτει με βάση τους αυξημένους συντελεστές αναπλήρωσης.
Στις περιπτώσεις των παράλληλων συντάξεων του Δημοσίου, οι συνταξιούχοι λαμβάνουν μια βασική σύνταξη (εθνική και ανταποδοτική) υπολογισμένη για την ασφάλισή τους στο Δημόσιο και μια δεύτερη ανταποδοτική σύνταξη υπολογισμένη για την ασφάλισή τους στο ταμείο του επαγγέλματός τους (π.χ.ΟΑΕΕ-ΤΣΑΥ κλπ).
Η δεύτερη ανταποδοτική σύνταξη θα μετατραπεί σε προσαύξηση υπολογισμένη με συντελεστή 0,075% για τις εισφορές που κατέβαλαν στο ταμείο τους, πέραν του Δημοσίου.
Η προσαύξηση θα έπρεπε να τους είχε δοθεί εξαρχής γιατί είναι μεγαλύτερη κατά κανόνα από τη δεύτερη ανταποδοτική σύνταξη.
Τυχόν αναδρομικά ποσά που θα προκύψουν για τους συνταξιούχους για το διάστημα από τον Οκτώβριο 2019, μέχρι την εφαρμογή της αναπροσαρμογής, αυτά θα τους αποδοθούν εφάπαξ.
Να σημειωθεί ότι πρόκειται για το τελευταίο σημαντικό βήμα συμμόρφωσης στις αποφάσεις του ΣτΕ του Οκτωβρίου 2019 και, σε συνδυασμό με τα υπόλοιπα πρόσφατα μέτρα επιτάχυνσης απονομής των συντάξεων, συμπληρώνει το πλέγμα ενεργειών του ΕΦΚΑ για το κλείσιμο των εκκρεμοτήτων.
Ο επανυπολογισμός συντάξεων θα έχει διπλό όφελος γιατί θα επανυπολογιστεί και η αύξηση 7,75% επί της νέας και μεγαλύτερης σύνταξης, καθώς και της Εθνικής Σύνταξης.
Για παράδειγμα, συνταξιούχος που αποχώρησε το 2018 με 35 έτη ασφάλισης και συντάξιμο μισθό 1.450 ευρώ πήρε σύνταξη 874 ευρώ μικτά χωρίς να έχει επανυπολογισμό. Με την αύξηση 7,75% παίρνει σύνταξη 942 ευρώ. Με τον επανυπολογισμό του νόμου Βρούτση (ν. 4670) θα έχει νέα σύνταξη 925 ευρώ με αναδρομικά αύξησης λόγω επανυπολογισμού 2.142 ευρώ. Η δε αύξηση 7,75% θα υπολογιστεί στη νέα σύνταξη, η οποία θα διαμορφωθεί στα 997 ευρώ.
Εκκρεμότητες στον επανυπολογισμό υπάρχουν και σε συντάξεις με διαδοχική ασφάλιση.
Αφορούν κυρίως συντάξεις με χρόνους σε ΙΚΑ και ΟΑΕΕ, ΙΚΑ και ΝΑΤ ή Δημόσιο και ΕΤΑΑ ή ΟΑΕΕ και Δημόσιο.
Το πρόβλημα οφείλεται στο ότι τα μητρώα του ΟΑΕΕ αλλά και των άλλων Ταμείων (κυρίως ΤΣΑΥ, Νομικών, ΝΑΤ, ΤΣΜΕΔΕ) δεν ήταν επαρκώς ενημερωμένα με τις εισφορές και τους χρόνους ασφάλισης των συνταξιούχων τους.
Με αποτέλεσμα, όταν ξεκίνησε ο επανυπολογισμός, να υπάρχουν ελλείψεις σε μήνες και μέρες ασφάλισης που λαμβάνονται υπόψη για να διαμορφωθεί το τελικό ποσοστό αναπλήρωσης και η τελική σύνταξη.
Αντώνης Βασιλόπουλος
www.bankingnews.gr
Μεταξύ των εκκρεμοτήτων, εκτιμάται ότι υπάρχουν 10.000 δικαιούχοι με σύνταξη χηρείας, είτε πριν είτε μετά τον Μάιο του 2016 που βρίσκονται σε αναμονή για επανυπολογισμό είτε της σύνταξης χηρείας, εφόσον ο θανών είχε πάνω από 30 έτη ασφάλισης, είτε της δικής τους σύνταξης, αν την πήραν μετά τον Μάιο του 2016 με περισσότερα από 30 χρόνια ασφάλισης.
Συνταξιούχοι που αποχώρησαν πριν από τον νόμο Κατρούγκαλου (παλαιοί συνταξιούχοι) και ανήκουν σε δύσκολες περιπτώσεις με ελλιπή στοιχεία για τον προσδιορισμό του χρόνου ασφάλισής τους.
Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν περίπου 220.000 συνταξιούχοι, στους οποίους ο αρχικός επανυπολογισμός που έγινε με τον νόμο Κατρούγκαλου, έβγαλε αποκλίσεις ετών και αποδοχών σε ποσοστό πάνω από 5% που ήταν το αποδεκτό όριο που έθετε η τότε εγκύκλιος για να προχωρήσει ο επανυπολογισμός.
Το αποτέλεσμα ήταν όλοι οι φάκελοι να μείνουν στις ντουλάπες των Ταμείων και τώρα να πρέπει να τους μαζέψει ο ΕΦΚΑ ψάχνοντας την κάθε περίπτωση χωριστά. '
Οι 220.000 παλαιοί συνταξιούχοι θα έχουν επανυπολογισμό και θα δουν ένα μέρος της σύνταξης να αποκόβεται και να μετατρέπεται σε ποσό προσωπικής διαφοράς με τα ποσοστά του νόμου Κατρούγκαλου.
Με βάση του νόμο και την ερμηνευτική εγκύκλιο για τον επανυπολογισμό, προκειμένου να προσδιοριστεί η καταβλητέα από 01.10.2019 σύνταξη, γίνεται σύγκριση:
1. Του καταβαλλόμενου την 30.09.2019 ποσού εθνικής σύνταξης, ανταποδοτικής σύνταξης και προσωπικής διαφοράς
2. Το άθροισμα εθνικής σύνταξης, ανταποδοτικής σύνταξης και προσωπικής διαφοράς που προκύπτει με βάση τους αυξημένους συντελεστές αναπλήρωσης.
Στις περιπτώσεις των παράλληλων συντάξεων του Δημοσίου, οι συνταξιούχοι λαμβάνουν μια βασική σύνταξη (εθνική και ανταποδοτική) υπολογισμένη για την ασφάλισή τους στο Δημόσιο και μια δεύτερη ανταποδοτική σύνταξη υπολογισμένη για την ασφάλισή τους στο ταμείο του επαγγέλματός τους (π.χ.ΟΑΕΕ-ΤΣΑΥ κλπ).
Η δεύτερη ανταποδοτική σύνταξη θα μετατραπεί σε προσαύξηση υπολογισμένη με συντελεστή 0,075% για τις εισφορές που κατέβαλαν στο ταμείο τους, πέραν του Δημοσίου.
Η προσαύξηση θα έπρεπε να τους είχε δοθεί εξαρχής γιατί είναι μεγαλύτερη κατά κανόνα από τη δεύτερη ανταποδοτική σύνταξη.
Τυχόν αναδρομικά ποσά που θα προκύψουν για τους συνταξιούχους για το διάστημα από τον Οκτώβριο 2019, μέχρι την εφαρμογή της αναπροσαρμογής, αυτά θα τους αποδοθούν εφάπαξ.
Να σημειωθεί ότι πρόκειται για το τελευταίο σημαντικό βήμα συμμόρφωσης στις αποφάσεις του ΣτΕ του Οκτωβρίου 2019 και, σε συνδυασμό με τα υπόλοιπα πρόσφατα μέτρα επιτάχυνσης απονομής των συντάξεων, συμπληρώνει το πλέγμα ενεργειών του ΕΦΚΑ για το κλείσιμο των εκκρεμοτήτων.
Ο επανυπολογισμός συντάξεων θα έχει διπλό όφελος γιατί θα επανυπολογιστεί και η αύξηση 7,75% επί της νέας και μεγαλύτερης σύνταξης, καθώς και της Εθνικής Σύνταξης.
Για παράδειγμα, συνταξιούχος που αποχώρησε το 2018 με 35 έτη ασφάλισης και συντάξιμο μισθό 1.450 ευρώ πήρε σύνταξη 874 ευρώ μικτά χωρίς να έχει επανυπολογισμό. Με την αύξηση 7,75% παίρνει σύνταξη 942 ευρώ. Με τον επανυπολογισμό του νόμου Βρούτση (ν. 4670) θα έχει νέα σύνταξη 925 ευρώ με αναδρομικά αύξησης λόγω επανυπολογισμού 2.142 ευρώ. Η δε αύξηση 7,75% θα υπολογιστεί στη νέα σύνταξη, η οποία θα διαμορφωθεί στα 997 ευρώ.
Εκκρεμότητες στον επανυπολογισμό υπάρχουν και σε συντάξεις με διαδοχική ασφάλιση.
Αφορούν κυρίως συντάξεις με χρόνους σε ΙΚΑ και ΟΑΕΕ, ΙΚΑ και ΝΑΤ ή Δημόσιο και ΕΤΑΑ ή ΟΑΕΕ και Δημόσιο.
Το πρόβλημα οφείλεται στο ότι τα μητρώα του ΟΑΕΕ αλλά και των άλλων Ταμείων (κυρίως ΤΣΑΥ, Νομικών, ΝΑΤ, ΤΣΜΕΔΕ) δεν ήταν επαρκώς ενημερωμένα με τις εισφορές και τους χρόνους ασφάλισης των συνταξιούχων τους.
Με αποτέλεσμα, όταν ξεκίνησε ο επανυπολογισμός, να υπάρχουν ελλείψεις σε μήνες και μέρες ασφάλισης που λαμβάνονται υπόψη για να διαμορφωθεί το τελικό ποσοστό αναπλήρωσης και η τελική σύνταξη.
Αντώνης Βασιλόπουλος
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών