Πρόκειται για ανέργους, οι οποίοι εμφανίζονται ως εργαζόμενοι, αν και βρίσκονται σε δικαστική διένεξη με την εργοδοσία, σύμφωνα με αναφορές που έχει δεχθεί ο Συνήγορος
Στον αέρα βρίσκονται δυο κατηγορίες ανέργων, με αποτέλεσμα να μην έχουν την άμεση στήριξη που παρέχει το κράτος σε ευάλωτες ομάδες, όπως επιδόματα ανεργίας και άλλες παροχές, διαπιστώνει ο Συνήγορος του Πολίτη στις παρατηρήσεις που απέστειλε χθες στην νέα ηγεσία του υπουργείου Εργασίας, αναφορικά με τις αλλαγές σε εργασία και ασφάλιση με την πρόσφατη νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης.
Σύμφωνα με αναφορές που έχει δεχθεί ο Συνήγορος, πρόκειται για ανέργους, οι οποίοι εμφανίζονται ως εργαζόμενοι, αν και βρίσκονται σε δικαστική διένεξη με την εργοδοσία, όσους εξαναγκάστηκαν σε οικειοθελή αποχώρηση, δεν εμφανίζονται ως άνεργοι με αποτέλεσμα να μην λαμβάνουν επίδομα ανεργίας.
Ουσιαστικά πρόκειται για περιπτώσεις που δεν ολοκληρώνεται ομαλά, με τυπική καταγγελία των συμβάσεων των εργαζομένων ή με απόφαση δικαστηρίου ή με απόφαση του συνδίκου της πτώχευσης ή του εκκαθαριστή της επιχείρησης, η σχέση εργασίας εξακολουθεί να παραμένει τυπικά ενεργή, ενώ η επιχείρηση έχει παύσει -εν τοις πράγμασι- τη λειτουργία της για χρονικό διάστημα, που μπορεί να υπερβαίνει τη δεκαετία και ενώ ο πρώην εργαζόμενος απασχολείται πλέον σε νέους εργοδότες.
Ως εκ τούτου, δημιουργούνται προβλήματα με τις παροχές ανεργίας, καθώς δεν είναι δυνατόν να εκδοθεί δελτίο ανεργίας και ο άνεργος αδυνατεί να επιδοτηθεί, παρόλο που συγκεντρώνει τις λοιπές προϋποθέσεις επιδότησης.
Στην πράξη ο εργαζόμενος/άνεργος δεν τυγχάνει προστασίας κατά του κινδύνου της ανεργίας, όταν πραγματικά τη χρειάζεται, παρόλο η κατάστασή του εξομοιώνεται με αυτήν της ανεργίας.
Επιπλέον, εξακολουθεί να εμφανίζεται, επί χρόνια, ως ενεργός εργαζόμενος σε μια «νεκρή» επιχείρηση, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να επιδοτηθεί ακόμα και αν συγκεντρώνει προϋποθέσεις επιδότησης από τις μεταγενέστερες σχέσεις εργασίας του.
Επίσης, ειδικά στην περίπτωση της οικειοθελούς αποχώρησης του μισθωτού, όταν ο πρώην εργοδότης δεν συνεργάζεται και παραλείπει την υποχρέωση της ηλεκτρονικής αναγγελίας της αποχώρησης του μισθωτού, ο άνεργος πλέον (πρώην μισθωτός) βρίσκεται σε μία ιδιότυπη ομηρία, αφού εμφανίζεται στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ να έχει ενεργή σχέση εργασίας, ενώ ο ίδιος δεν έχει καμία δυνατότητα παρέμβασης ώστε να τροποποιήσει την εργασιακή του κατάσταση και δεν έχει την δυνατότητα να εκδώσει δελτίο ανεργίας και να προχωρήσει στον εργασιακό του βίο.
Σύμφωνα με τον στο, καθίσταται αναγκαία η νομοθετική κατοχύρωση εναλλακτικής δυνατότητας καταχώρησης της λύσης της σχέσης εργασίας, εφόσον ο άνεργος βρίσκεται σε πραγματική κατάσταση ανεργίας και πληροί τις λοιπές προϋποθέσεις.
Επίσης, ο Συνήγορος του Πολίτη έχει λάβει αρκετές αναφορές από ανέργους που συμμετείχαν σε διάφορα προγράμματα “Προεργασίας” τα οποία υλοποιήθηκαν κατά τα έτη 2022 και 2023 και ακόμη δεν εμφανίζονται στον ατομικό τους ασφαλιστικό λογαριασμό οι ημέρες ασφάλισης, οι οποίες όμως χρειάζεται να συνυπολογιστούν, προκειμένου να τους χορηγηθούν ασφαλιστικές παροχές, όπως το επίδομα ανεργίας, αλλά και άδεια κυήσεως – λοχείας.
Από τη διερεύνηση της Αρχής, διαπιστώθηκε ότι η δήλωση της απασχόλησης των συμμετεχόντων στα προγράμματα αυτά βαρύνει στις τοπικές Υπηρεσίες της ΔΥΠΑ για τους δικαιούχους αρμοδιότητάς τους.
Επιπλέον, υπήρξαν προβλήματα συμβατότητας των απαιτούμενων στοιχείων με το ΟΠΣ της ΔΥΠΑ.
Αντώνης Βασιλόπουλος
www.bankingnews.gr
Σύμφωνα με αναφορές που έχει δεχθεί ο Συνήγορος, πρόκειται για ανέργους, οι οποίοι εμφανίζονται ως εργαζόμενοι, αν και βρίσκονται σε δικαστική διένεξη με την εργοδοσία, όσους εξαναγκάστηκαν σε οικειοθελή αποχώρηση, δεν εμφανίζονται ως άνεργοι με αποτέλεσμα να μην λαμβάνουν επίδομα ανεργίας.
Ουσιαστικά πρόκειται για περιπτώσεις που δεν ολοκληρώνεται ομαλά, με τυπική καταγγελία των συμβάσεων των εργαζομένων ή με απόφαση δικαστηρίου ή με απόφαση του συνδίκου της πτώχευσης ή του εκκαθαριστή της επιχείρησης, η σχέση εργασίας εξακολουθεί να παραμένει τυπικά ενεργή, ενώ η επιχείρηση έχει παύσει -εν τοις πράγμασι- τη λειτουργία της για χρονικό διάστημα, που μπορεί να υπερβαίνει τη δεκαετία και ενώ ο πρώην εργαζόμενος απασχολείται πλέον σε νέους εργοδότες.
Ως εκ τούτου, δημιουργούνται προβλήματα με τις παροχές ανεργίας, καθώς δεν είναι δυνατόν να εκδοθεί δελτίο ανεργίας και ο άνεργος αδυνατεί να επιδοτηθεί, παρόλο που συγκεντρώνει τις λοιπές προϋποθέσεις επιδότησης.
Στην πράξη ο εργαζόμενος/άνεργος δεν τυγχάνει προστασίας κατά του κινδύνου της ανεργίας, όταν πραγματικά τη χρειάζεται, παρόλο η κατάστασή του εξομοιώνεται με αυτήν της ανεργίας.
Επιπλέον, εξακολουθεί να εμφανίζεται, επί χρόνια, ως ενεργός εργαζόμενος σε μια «νεκρή» επιχείρηση, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να επιδοτηθεί ακόμα και αν συγκεντρώνει προϋποθέσεις επιδότησης από τις μεταγενέστερες σχέσεις εργασίας του.
Επίσης, ειδικά στην περίπτωση της οικειοθελούς αποχώρησης του μισθωτού, όταν ο πρώην εργοδότης δεν συνεργάζεται και παραλείπει την υποχρέωση της ηλεκτρονικής αναγγελίας της αποχώρησης του μισθωτού, ο άνεργος πλέον (πρώην μισθωτός) βρίσκεται σε μία ιδιότυπη ομηρία, αφού εμφανίζεται στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ να έχει ενεργή σχέση εργασίας, ενώ ο ίδιος δεν έχει καμία δυνατότητα παρέμβασης ώστε να τροποποιήσει την εργασιακή του κατάσταση και δεν έχει την δυνατότητα να εκδώσει δελτίο ανεργίας και να προχωρήσει στον εργασιακό του βίο.
Σύμφωνα με τον στο, καθίσταται αναγκαία η νομοθετική κατοχύρωση εναλλακτικής δυνατότητας καταχώρησης της λύσης της σχέσης εργασίας, εφόσον ο άνεργος βρίσκεται σε πραγματική κατάσταση ανεργίας και πληροί τις λοιπές προϋποθέσεις.
Επίσης, ο Συνήγορος του Πολίτη έχει λάβει αρκετές αναφορές από ανέργους που συμμετείχαν σε διάφορα προγράμματα “Προεργασίας” τα οποία υλοποιήθηκαν κατά τα έτη 2022 και 2023 και ακόμη δεν εμφανίζονται στον ατομικό τους ασφαλιστικό λογαριασμό οι ημέρες ασφάλισης, οι οποίες όμως χρειάζεται να συνυπολογιστούν, προκειμένου να τους χορηγηθούν ασφαλιστικές παροχές, όπως το επίδομα ανεργίας, αλλά και άδεια κυήσεως – λοχείας.
Από τη διερεύνηση της Αρχής, διαπιστώθηκε ότι η δήλωση της απασχόλησης των συμμετεχόντων στα προγράμματα αυτά βαρύνει στις τοπικές Υπηρεσίες της ΔΥΠΑ για τους δικαιούχους αρμοδιότητάς τους.
Επιπλέον, υπήρξαν προβλήματα συμβατότητας των απαιτούμενων στοιχείων με το ΟΠΣ της ΔΥΠΑ.
Αντώνης Βασιλόπουλος
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών