Τροχοπέδη η γραφειοκρατία
Τους τρόπους με τους οποίους μια δικηγορική εταιρεία που παρέχει νομικές υπηρεσίες στην αγορά ακινήτων, αντιμετωπίζει τις δυσκολίες που δημιουργεί στο έργο της, ο περιορισμός στις προσωπικές επαφές λόγω covid-19, παρουσίασε στο Συνέδριο της PRODEXPO η συνεργάτης της Δικηγορικής Εταιρίας «Σαρδελά – Πέτσα», κυρία Ισμήνη Δωρή, ενώ παράλληλα έκανε καίριες επισημάνσεις για τον νέο Πτωχευτικό Κώδικα, που επηρεάζουν την αγορά.
Περιγράφοντας την κατάσταση που υπάρχει στη χώρα μας στην αγορά ακινήτων, η κυρία Δωρή σημείωσε ότι η οποιαδήποτε συναλλαγή γύρω από το ακίνητο εμπλέκει υποχρεωτικά εκ του νόμου πολλές δημόσιες υπηρεσίες και αρχές διάσπαρτες σε όλη τη χώρα, και οι οποίες απαιτούν την παρουσία του συναλλασσόμενου / δικηγόρου για την διεκπεραίωση την εργασία του.
Υπάρχει ακόμα μεγάλη γραφειοκρατία.
Ωστόσο, εν καιρώ πανδημίας, το σύνολο των υπηρεσιών και αρχών υπολειτουργούν ή δυσλειτουγούν ή ενίοτε δεν λειτουργούν.
Εκ των πραγμάτων λοιπόν, όπως είπε η κυρία Δωρή, η μεγάλη πρόκληση, για μία δικηγορική εταιρεία που παρέχει νομικέςυπηρεσίες στην αγορά ακινήτων και υποστηρίζει και σε διαδικαστικό επίπεδο Τράπεζες, Εταιρείες διαχείρισης ακινήτων και όχι μόνο ήταν να αφομοιώσει αυτούς τους μεγάλους κραδασμούς που έφερε η πανδημία στην ήδη ταλαιπωρημένη αγορά των ακινήτων, ώστε οι πελάτες της να μην ανακόψουν την επιχειρηματική τους δραστηριότητα.
Για το λόγο αυτό, όπως σημείωσε η κυρία Δωρή, «κληθήκαμε να τρέξουμε παράλληλες ενέργειες τόσο εντός του ίδιου Έργου όσο και σε περισσότερα Έργα.
Όπως εξήγησε, αυτό επετεύχθη χάρη:
Ø στο δυναμικό της εταιρείας
Ø στο πανελλαδικό δίκτυο των δικηγόρων
Ø με τις κατάλληλες εφαρμογές και υποστήριξη ομάδας ΙΤ
Ο αντίκτυπος του νέου Πτωχευτικού Κώδικα σε νομικά και φυσικά πρόσωπα
Στη συνέχεια η κυρία Δωρή, ανέλυσε τον αντίκτυπο του νέου Πτωχευτικού Κώδικα, όπως προτείνεται στο σχέδιο νόμου, στον τρόπο διαχείρισης των NPL’s.
Επιγραμματικά, οι παρατηρήσεις της κυρίας Ισμήνης Δωρή, για τον νέο Πτωχευτικό Κώδικα, τόσο για νομικά όσο και για φυσικά πρόσωπα:
v Το υφιστάμενο πλαίσιο του ΠτΚ βασίζεται στην έννοια της επιχειρηματικότητας και απευθύνεται μόνον σε επιχειρηματίες (ν.π. / φ.π.). Αυτή, επομένως, ήταν και η κατηγορία(έμποροι, επιχειρήσεις) του ρίσκου που μέχρι σήμερα αναλαμβάνουν οι Τράπεζας κ Χρηματοπιστωτικα ιδρύματα.
v Αντίθετα, για τις Τράπεζες και τα Χρηματοπιστωτικά ιδρύματα αυτή η κατηγορία του φ.π. – μη εμπόρου ήταν άλλου προφίλ και σαφώς χαμηλότερου ρίσκου.
v Η επέκταση του πλαισίου και σε φ.π. – μη εμπόρους χωρίς κάποιον περιορισμό /κατηγοριοποίηση προσθέτει, επομένως, άλλη μία κατηγορία ρίσκου
v Περαιτέρω, αναφορικά με τα φ.π. – μη εμπόρους ουσιαστικά δεν υπάρχουν στο σχέδιο νόμου κριτήρια επιλεξιμότητας καθώς δυνατότητα πτώχευσης προβλέπεται ακόμα και περιπτώσεις ενήμερων δανείων.
Αυτό αναμένεται ότι:
Ø Ο τρόπος διαχείρισης ενός δανείου θα αλλάξει καθώς δημιουργούνται γκρίζες ζώνες.
Ø Θα προκαλέσει νομική ανασφάλεια – Θα υπάρξει μοιραία νομολογιακή επεξεργασία όλων αυτών των θεμάτων με κατάληξη την περαιτέρω επιβάρυνση της δικαιοσύνης και τις καθυστερήσεις που η εξέλιξη αυτή συνεπάγεται.
Ø Η διαδικασία πώλησης ενός κόκκινου δανείου θα είναι πιο σύνθετη στο μέλλον.
v Ένα άλλο σημείο είναι η πρόβλεψη στο σχέδιο νόμου γιααυτοδίκαιη απαλλαγή(χωρίς δηλαδή προηγούμενη δικαστική απόφαση) του πτωχού - φ.π. από τα χρέη εντός σύντομου χρονικού διαστήματος από την κήρυξη σε πτώχευση (3 έτη), εκτιμάται ότι μπορεί
Ø να προκαλέσει ένα νέο, δυνατό κύμα στρατηγικών κακοπληρωτών καθώς θα σπεύσουν τα φ.π. -μη έμποροι να εκμεταλλευτούν τις διατάξεις για να επιτύχουν τελικώς την απαλλαγή τους από τα χρέη.
Ø να επηρεάσει ακόμα και ρυθμισμένα δάνεια.
v Σύμφωνα με το σχέδιο του νέου ΠτΚ δίδεται η δυνατότητα χωρίς ουσιαστικά προϋποθέσεις στα φ.π. -μη εμπόρους να διευθετήσουν συνολικά τις οφειλές τους έναντι τόσο του Δημοσίου όσο και των ιδιωτών δανειστών.
Ø Θα επηρεάσει αρνητικά την κουλτούρα των πληρωμών. Τα τελευταία έτη είχε αρχίσει να γίνεται συνείδηση τόσο στις τράπεζες όσο και στους διανειολήπτες η σύναψη συμφωνιών για τον τρόπο διευθέτησης και αποπληρωμής των οφειλών. Η πορεία αυτής της καλής πρακτικής θα ανακοπεί.
v Η διαδικασία του Εξωδικαστικού Μηχανισμού δεν συνδέεται με την πτώχευση με την έννοια ότι εάν αποτύχει η διαδικασία αυτή, δεν ακολουθείται αυτομάτως η διαδικασία της πτωχεύσεως. Παράλληλα, σύμφωνα με το σχέδιο νόμου η υποβολή της αίτησης στον Εξωδικαστικό Μηχανισμό αναστέλλει κάθε ενέργεια αναγκαστικής εκτέλεσης εις βάρος του αιτούντος. Εκτιμάται ότι η έλλειψη κριτηρίων ελέγχου υπαγωγής στον Εξωδικαστικό Μηχανισμό (OCW)
Ø οι δυνατότητες αυτές θα δώσουν κίνητρο σε πάρα πολλά φ.π. να εκμεταλλευτούν το γεγονός της αναστολή της εις βάρος αναγκαστικής εκτέλεσης στην πράξη για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα.
Ø Αναμένεται τεράστιος αριθμός αναστολών εκτέλεσης
Περιγράφοντας την κατάσταση που υπάρχει στη χώρα μας στην αγορά ακινήτων, η κυρία Δωρή σημείωσε ότι η οποιαδήποτε συναλλαγή γύρω από το ακίνητο εμπλέκει υποχρεωτικά εκ του νόμου πολλές δημόσιες υπηρεσίες και αρχές διάσπαρτες σε όλη τη χώρα, και οι οποίες απαιτούν την παρουσία του συναλλασσόμενου / δικηγόρου για την διεκπεραίωση την εργασία του.
Υπάρχει ακόμα μεγάλη γραφειοκρατία.
Ωστόσο, εν καιρώ πανδημίας, το σύνολο των υπηρεσιών και αρχών υπολειτουργούν ή δυσλειτουγούν ή ενίοτε δεν λειτουργούν.
Εκ των πραγμάτων λοιπόν, όπως είπε η κυρία Δωρή, η μεγάλη πρόκληση, για μία δικηγορική εταιρεία που παρέχει νομικέςυπηρεσίες στην αγορά ακινήτων και υποστηρίζει και σε διαδικαστικό επίπεδο Τράπεζες, Εταιρείες διαχείρισης ακινήτων και όχι μόνο ήταν να αφομοιώσει αυτούς τους μεγάλους κραδασμούς που έφερε η πανδημία στην ήδη ταλαιπωρημένη αγορά των ακινήτων, ώστε οι πελάτες της να μην ανακόψουν την επιχειρηματική τους δραστηριότητα.
Για το λόγο αυτό, όπως σημείωσε η κυρία Δωρή, «κληθήκαμε να τρέξουμε παράλληλες ενέργειες τόσο εντός του ίδιου Έργου όσο και σε περισσότερα Έργα.
Όπως εξήγησε, αυτό επετεύχθη χάρη:
Ø στο δυναμικό της εταιρείας
Ø στο πανελλαδικό δίκτυο των δικηγόρων
Ø με τις κατάλληλες εφαρμογές και υποστήριξη ομάδας ΙΤ
Ο αντίκτυπος του νέου Πτωχευτικού Κώδικα σε νομικά και φυσικά πρόσωπα
Στη συνέχεια η κυρία Δωρή, ανέλυσε τον αντίκτυπο του νέου Πτωχευτικού Κώδικα, όπως προτείνεται στο σχέδιο νόμου, στον τρόπο διαχείρισης των NPL’s.
Επιγραμματικά, οι παρατηρήσεις της κυρίας Ισμήνης Δωρή, για τον νέο Πτωχευτικό Κώδικα, τόσο για νομικά όσο και για φυσικά πρόσωπα:
v Το υφιστάμενο πλαίσιο του ΠτΚ βασίζεται στην έννοια της επιχειρηματικότητας και απευθύνεται μόνον σε επιχειρηματίες (ν.π. / φ.π.). Αυτή, επομένως, ήταν και η κατηγορία(έμποροι, επιχειρήσεις) του ρίσκου που μέχρι σήμερα αναλαμβάνουν οι Τράπεζας κ Χρηματοπιστωτικα ιδρύματα.
v Αντίθετα, για τις Τράπεζες και τα Χρηματοπιστωτικά ιδρύματα αυτή η κατηγορία του φ.π. – μη εμπόρου ήταν άλλου προφίλ και σαφώς χαμηλότερου ρίσκου.
v Η επέκταση του πλαισίου και σε φ.π. – μη εμπόρους χωρίς κάποιον περιορισμό /κατηγοριοποίηση προσθέτει, επομένως, άλλη μία κατηγορία ρίσκου
v Περαιτέρω, αναφορικά με τα φ.π. – μη εμπόρους ουσιαστικά δεν υπάρχουν στο σχέδιο νόμου κριτήρια επιλεξιμότητας καθώς δυνατότητα πτώχευσης προβλέπεται ακόμα και περιπτώσεις ενήμερων δανείων.
Αυτό αναμένεται ότι:
Ø Ο τρόπος διαχείρισης ενός δανείου θα αλλάξει καθώς δημιουργούνται γκρίζες ζώνες.
Ø Θα προκαλέσει νομική ανασφάλεια – Θα υπάρξει μοιραία νομολογιακή επεξεργασία όλων αυτών των θεμάτων με κατάληξη την περαιτέρω επιβάρυνση της δικαιοσύνης και τις καθυστερήσεις που η εξέλιξη αυτή συνεπάγεται.
Ø Η διαδικασία πώλησης ενός κόκκινου δανείου θα είναι πιο σύνθετη στο μέλλον.
v Ένα άλλο σημείο είναι η πρόβλεψη στο σχέδιο νόμου γιααυτοδίκαιη απαλλαγή(χωρίς δηλαδή προηγούμενη δικαστική απόφαση) του πτωχού - φ.π. από τα χρέη εντός σύντομου χρονικού διαστήματος από την κήρυξη σε πτώχευση (3 έτη), εκτιμάται ότι μπορεί
Ø να προκαλέσει ένα νέο, δυνατό κύμα στρατηγικών κακοπληρωτών καθώς θα σπεύσουν τα φ.π. -μη έμποροι να εκμεταλλευτούν τις διατάξεις για να επιτύχουν τελικώς την απαλλαγή τους από τα χρέη.
Ø να επηρεάσει ακόμα και ρυθμισμένα δάνεια.
v Σύμφωνα με το σχέδιο του νέου ΠτΚ δίδεται η δυνατότητα χωρίς ουσιαστικά προϋποθέσεις στα φ.π. -μη εμπόρους να διευθετήσουν συνολικά τις οφειλές τους έναντι τόσο του Δημοσίου όσο και των ιδιωτών δανειστών.
Ø Θα επηρεάσει αρνητικά την κουλτούρα των πληρωμών. Τα τελευταία έτη είχε αρχίσει να γίνεται συνείδηση τόσο στις τράπεζες όσο και στους διανειολήπτες η σύναψη συμφωνιών για τον τρόπο διευθέτησης και αποπληρωμής των οφειλών. Η πορεία αυτής της καλής πρακτικής θα ανακοπεί.
v Η διαδικασία του Εξωδικαστικού Μηχανισμού δεν συνδέεται με την πτώχευση με την έννοια ότι εάν αποτύχει η διαδικασία αυτή, δεν ακολουθείται αυτομάτως η διαδικασία της πτωχεύσεως. Παράλληλα, σύμφωνα με το σχέδιο νόμου η υποβολή της αίτησης στον Εξωδικαστικό Μηχανισμό αναστέλλει κάθε ενέργεια αναγκαστικής εκτέλεσης εις βάρος του αιτούντος. Εκτιμάται ότι η έλλειψη κριτηρίων ελέγχου υπαγωγής στον Εξωδικαστικό Μηχανισμό (OCW)
Ø οι δυνατότητες αυτές θα δώσουν κίνητρο σε πάρα πολλά φ.π. να εκμεταλλευτούν το γεγονός της αναστολή της εις βάρος αναγκαστικής εκτέλεσης στην πράξη για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα.
Ø Αναμένεται τεράστιος αριθμός αναστολών εκτέλεσης
Σχόλια αναγνωστών