Αντιμέτωποι με την προοπτική δημιουργίας νέου χρέους οι φορολογούμενοι, λόγω του tax credit
Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα πρέπει να σταματήσει τα παιχνίδια με τις τράπεζες του ευρωπαϊκού Νότου, επιμένει η Wall Street Journal, σε νέο δημοσίευμα για τον αναβαλλόμενο φόρο.
Όπως σημειώνει το δημοσίευμα, οι κυβερνήσεις της Πορτογαλίας και της Ελλάδας δημιούργησαν έναν ακόμα κύκλο, ο οποίος επί της ουσίας υπόσχεται την χορήγηση κεφαλαίων στην περίπτωση που οι τράπεζες αντιμετωπίσουν πρόβλημα.
Η WSJ επιμένει ότι αυτό θα πρέπει να προβληματίσει τόσο την ΕΚΤ, όσο και τους επενδυτές, οι οποίοι ήδη δυσκολεύονται να πιστέψουν ότι οι τράπεζες έχουν πραγματικά «καθαρίσει» τους ισολογισμούς τους.
Η Ισπανία έκανε την αλλαγή που αφορά τον αναβαλλόμενο φόρο πριν από έναν χρόνο, ενώ η Ιταλία δυο χρόνια νωρίτερα.
Η Πορτογαλία και ιδιαίτερα η Ελλάδα ψήφισαν πιο πρόσφατα τις σχετικές νομοθεσίες, την ώρα που δεν έχουν βγει ακόμα τα αποτελέσματα των stress tests και του AQR της ΕΚΤ, όπως σημειώνει η WSJ.
Το δημοσίευμα αναφέρεται στην ελληνική νομοθεσία, η οποία προβλέπει ότι η κυβέρνηση θα υλοποιήσει το tax credit πληρώνοντας τις τράπεζες με νέα κρατικά ομόλογα.
Με αυτό τον τρόπο, σύμφωνα με τη Wall Street Journal, o φορολογούμενος έρχεται αντιμέτωπος με την προοπτική δημιουργίας καινούριου χρέους στο όνομά του, προκειμένου να ενισχυθούν οι ελληνικές τράπεζες.
Η Citigroup εκτιμά ότι οι δείκτες κεφαλαιακής επάρκειας των ελληνικών τραπεζών από τη μετατροπή του αναβαλλόμενου φόρου σε πιστωτική απαίτηση έναντι του Δημοσίου, θα επωφεληθούν από 4 έως 6 ποσοστιαίες μονάδες.
Η Citigroup εκτιμά ότι η πλήρης αναγνώριση του αναβαλλόμενου φόρου θα ενισχύσει τα κύρια κεφάλαια της Alpha Bank στο 16%, της Εθνικής στο 13,1%, της Πειραιώς στο 14,4% και της Eurobank στο 12,5%.
Υπενθυμίζεται εδώ ότι πρόσφατο άρθρο της Wall Street Journal αποκαλύπτει ότι η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα έχει εκφράσει τον έντονο προβληματισμό της για τις πρόσφατες νομοθετικές ρυθμίσεις στην Ελλάδα, στην Ιταλία, στην Ισπανία και την Πορτογαλία, και οι οποίες αφορούν τη μετατροπή της αναβαλλόμενης φορολογίας σε πιστωτική απαίτηση.
Σύμφωνα με την Wall Street Journal, οι ανησυχίες της ΕΚΤ έγκειται στο ότι οι αλλαγές στην Ιταλία, στην Ισπανία, στην Πορτογαλία και στην Ελλάδα εκθέτουν τους φορολογούμενους σε κινδύνους σε περίπτωση που οι τράπεζες αντιμετωπίζουν πρόβλημα στα επόμενα χρόνια.
Οι αλλαγές μπορούν επίσης να μειώσουν την πίεση στις διοικήσεις των τραπεζών ώστε να αναζητήσουν ιδιωτικά κεφάλαια.
Επίσης, θα μπορούσαν να υπονομεύσουν την αποτελεσματικότητα ενός νέου γύρου προσομοιώσεων ακραίων καταστάσεων (stress test), όταν μάλιστα αναμένονται τα αποτελέσματα των ασκήσεων αντοχής της ΕΚΤ.
"Η ΕΚΤ δεν συμφωνεί με αυτές τις πρωτοβουλίες, αλλά δεν υπάρχει τίποτα που μπορεί να κάνει γι 'αυτό", δήλωσε αξιωματούχος της ΕΚΤ στη Wall Street Journal.
Η ανησυχία της ΕΚΤ διατυπώνεται επίσης σε μια νομική γνωμοδότηση που δημοσιεύθηκε τον περασμένο μήνα, μετά την επεξεργασία των στοιχείων από την Πορτογαλία.
Στη γνωμοδότηση αυτή η ΕΚΤ συνιστά στις πορτογαλικές αρχές να αξιολογήσουν προσεκτικά τις επιπτώσεις του σχεδίου νόμου από τη σκοπιά του δημόσιου χρέους και της βιωσιμότητα του, ενώ προειδοποιεί για την ανάγκη να σπάσει ο δεσμός μεταξύ του τραπεζικού τομέα και του δημόσιου χρέους.
Σημειώνεται ότι οι νέοι κανόνες της Βασιλείας ΙΙΙ για την κεφαλαιακή επάρκεια προβλέπουν ότι τα στοιχεία ενεργητικού που στηρίζονται στον αναβαλλόμενο φόρο (deferred tax assets) και εξαρτώνται από τη μελλοντική κερδοφορία πρέπει βαθμιαία να αφαιρεθούν από τα ίδια κεφάλαια πρώτης διαβάθμισης των τραπεζών έως το 2018.
"Πρόκειται για χρήματα που δίδονται στις τράπεζες απευθείας από τους φορολογούμενους", δήλωσε ο Nicolas Véron, επισκέπτης ερευνητής στο Ινστιτούτο Peterson στην Ουάσιγκτον.
Σύμφωνα με την Wall Street Journal η ΕΚΤ δεν έχει ακόμη επίσημες εκτιμήσεις για το συνολικό αντίκτυπο της μετατροπής του αναβαλλόμενου φόρου σε πιστώσεις στις τέσσερις χώρες.
Ωστόσο, αξιωματούχος της ΕΚΤ εκτίμησε ότι οι πιστώσεις θα μπορούσαν να ανέλθουν σε δεκάδες δισεκατομμύρια ευρώ.
www.bankingnews.gr
Όπως σημειώνει το δημοσίευμα, οι κυβερνήσεις της Πορτογαλίας και της Ελλάδας δημιούργησαν έναν ακόμα κύκλο, ο οποίος επί της ουσίας υπόσχεται την χορήγηση κεφαλαίων στην περίπτωση που οι τράπεζες αντιμετωπίσουν πρόβλημα.
Η WSJ επιμένει ότι αυτό θα πρέπει να προβληματίσει τόσο την ΕΚΤ, όσο και τους επενδυτές, οι οποίοι ήδη δυσκολεύονται να πιστέψουν ότι οι τράπεζες έχουν πραγματικά «καθαρίσει» τους ισολογισμούς τους.
Η Ισπανία έκανε την αλλαγή που αφορά τον αναβαλλόμενο φόρο πριν από έναν χρόνο, ενώ η Ιταλία δυο χρόνια νωρίτερα.
Η Πορτογαλία και ιδιαίτερα η Ελλάδα ψήφισαν πιο πρόσφατα τις σχετικές νομοθεσίες, την ώρα που δεν έχουν βγει ακόμα τα αποτελέσματα των stress tests και του AQR της ΕΚΤ, όπως σημειώνει η WSJ.
Το δημοσίευμα αναφέρεται στην ελληνική νομοθεσία, η οποία προβλέπει ότι η κυβέρνηση θα υλοποιήσει το tax credit πληρώνοντας τις τράπεζες με νέα κρατικά ομόλογα.
Με αυτό τον τρόπο, σύμφωνα με τη Wall Street Journal, o φορολογούμενος έρχεται αντιμέτωπος με την προοπτική δημιουργίας καινούριου χρέους στο όνομά του, προκειμένου να ενισχυθούν οι ελληνικές τράπεζες.
Η Citigroup εκτιμά ότι οι δείκτες κεφαλαιακής επάρκειας των ελληνικών τραπεζών από τη μετατροπή του αναβαλλόμενου φόρου σε πιστωτική απαίτηση έναντι του Δημοσίου, θα επωφεληθούν από 4 έως 6 ποσοστιαίες μονάδες.
Η Citigroup εκτιμά ότι η πλήρης αναγνώριση του αναβαλλόμενου φόρου θα ενισχύσει τα κύρια κεφάλαια της Alpha Bank στο 16%, της Εθνικής στο 13,1%, της Πειραιώς στο 14,4% και της Eurobank στο 12,5%.
Υπενθυμίζεται εδώ ότι πρόσφατο άρθρο της Wall Street Journal αποκαλύπτει ότι η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα έχει εκφράσει τον έντονο προβληματισμό της για τις πρόσφατες νομοθετικές ρυθμίσεις στην Ελλάδα, στην Ιταλία, στην Ισπανία και την Πορτογαλία, και οι οποίες αφορούν τη μετατροπή της αναβαλλόμενης φορολογίας σε πιστωτική απαίτηση.
Σύμφωνα με την Wall Street Journal, οι ανησυχίες της ΕΚΤ έγκειται στο ότι οι αλλαγές στην Ιταλία, στην Ισπανία, στην Πορτογαλία και στην Ελλάδα εκθέτουν τους φορολογούμενους σε κινδύνους σε περίπτωση που οι τράπεζες αντιμετωπίζουν πρόβλημα στα επόμενα χρόνια.
Οι αλλαγές μπορούν επίσης να μειώσουν την πίεση στις διοικήσεις των τραπεζών ώστε να αναζητήσουν ιδιωτικά κεφάλαια.
Επίσης, θα μπορούσαν να υπονομεύσουν την αποτελεσματικότητα ενός νέου γύρου προσομοιώσεων ακραίων καταστάσεων (stress test), όταν μάλιστα αναμένονται τα αποτελέσματα των ασκήσεων αντοχής της ΕΚΤ.
"Η ΕΚΤ δεν συμφωνεί με αυτές τις πρωτοβουλίες, αλλά δεν υπάρχει τίποτα που μπορεί να κάνει γι 'αυτό", δήλωσε αξιωματούχος της ΕΚΤ στη Wall Street Journal.
Η ανησυχία της ΕΚΤ διατυπώνεται επίσης σε μια νομική γνωμοδότηση που δημοσιεύθηκε τον περασμένο μήνα, μετά την επεξεργασία των στοιχείων από την Πορτογαλία.
Στη γνωμοδότηση αυτή η ΕΚΤ συνιστά στις πορτογαλικές αρχές να αξιολογήσουν προσεκτικά τις επιπτώσεις του σχεδίου νόμου από τη σκοπιά του δημόσιου χρέους και της βιωσιμότητα του, ενώ προειδοποιεί για την ανάγκη να σπάσει ο δεσμός μεταξύ του τραπεζικού τομέα και του δημόσιου χρέους.
Σημειώνεται ότι οι νέοι κανόνες της Βασιλείας ΙΙΙ για την κεφαλαιακή επάρκεια προβλέπουν ότι τα στοιχεία ενεργητικού που στηρίζονται στον αναβαλλόμενο φόρο (deferred tax assets) και εξαρτώνται από τη μελλοντική κερδοφορία πρέπει βαθμιαία να αφαιρεθούν από τα ίδια κεφάλαια πρώτης διαβάθμισης των τραπεζών έως το 2018.
"Πρόκειται για χρήματα που δίδονται στις τράπεζες απευθείας από τους φορολογούμενους", δήλωσε ο Nicolas Véron, επισκέπτης ερευνητής στο Ινστιτούτο Peterson στην Ουάσιγκτον.
Σύμφωνα με την Wall Street Journal η ΕΚΤ δεν έχει ακόμη επίσημες εκτιμήσεις για το συνολικό αντίκτυπο της μετατροπής του αναβαλλόμενου φόρου σε πιστώσεις στις τέσσερις χώρες.
Ωστόσο, αξιωματούχος της ΕΚΤ εκτίμησε ότι οι πιστώσεις θα μπορούσαν να ανέλθουν σε δεκάδες δισεκατομμύρια ευρώ.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών