Αν συνεχιστεί η πτώση της τιμής του «μαύρου χρυσού» πολλές εταιρείες του κλάδου θα διαπραγματεύονται σε πολύ ελκυστικές τιμές
H διολίσθηση της τιμής του πετρελαίου κατά τη διάρκεια των τελευταίων μηνών φέρνει μνήμες στους αναλυτές από τα τέλη της δεκαετίας του '90, όταν η τιμή 15 δολαρίων ανά βαρέλι είχε οδηγήσει σε μια σειρά συγχωνεύσεων μεταξύ των μεγάλων εταιρειών του κλάδου.
H BP αγόρασε τις Amoco και Acro, ο όμιλος Exxon απορρόφησε τη Mobil, η Chevron ενώθηκε με την Texaco, η Conoco με τη Phillips, η γαλλική Total απέκτησε τον έλεγχο της Elf και η Repsol απέκτησε την αργεντίνικη YPF, η οποία κρατικοποιήθηκε το 2013.
Αν και η τιμή του αργού πετρελαίου δεν έχει υποχωρήσει στα επίπεδα εκείνης της εποχής (το πετρέλαιο Brent διαπραγματεύεται στα 68 δολάρια το βαρέλι), ορισμένοι επενδυτές έχουν αρχίσει να εκτιμούν ότι έρχεται μια νέα εποχή συγκέντρωσης στον κλάδο.
Την περασμένη εβδομάδα, οι φήμες για μια συγχώνευση της BP και της Royal Dutch Shell είχε ως αποτέλεσμα να ενισχυθούν οι μετοχές τους στο χρηματιστήριο του Λονδίνου.
Ο βρετανικός όμιλος BG επίσης έχει βρεθεί στο… στόχαστρο τέτοιων φημών, για μια εν δυνάμει δημόσια προσφορά εκ μέρους της Exxon ή της Royal Dutch Shell.
Το κύριο πρόβλημα του τομέα είναι ότι πολλές από τις επιχειρήσεις χρειάζονται μια τιμή πετρελαίου περισσότερο αυξημένα έναντι των προηγούμενων δεκαετιών για να είναι κερδοφόρες, να έχουν μεγαλύτερο κόστος εξόρυξης και παραγωγής.
Μάλιστα, όπως ανέφερε ο πρόεδρος της Chevron, John Watson, τα 100 δολάρια το βαρέλι είναι τώρα όπως ήταν τα 20 δολάρια τα προηγούμενα χρόνια.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Goldman Sachs, οι ευρωπαϊκές πετρελαϊκές εταιρείες χρειάζονται μια τιμή πετρελαίου στα 122 δολάρια το βαρέλι για να δημιουργούν θετικές ελεύθερες ταμειακές ροές.
Η αρχική απάντηση ενώπιον του σεναρίου του φθηνού πετρελαίου, που σύμφωνα με πολλούς αναλυτές μπορεί να επιμηκυνθεί για αρκετά χρόνια, είναι η μείωση των επενδύσεων και του λειτουργικού κόστους.
Εν συνεχεία, θα δημιουργηθεί η ανάγκη για συγχωνεύσεις σε ανεξάρτητες πετρελαϊκές εταιρείες που δεν θα μπορούν αν αντέξουν στις απώλειες.
Η Salamander Energy με πηγές στη νοτιοανατολική Ασία, μόλις πρόσφατα δέχθηκε την πρόταση συγχώνευσης με την Ophir Energy, παρά το γεγονός ότι η τιμή είναι πολύ χαμηλότερη από εκείνη που η Cespa ήταν διατεθειμένη να δώσε πριν από μερικούς μήνες.
Στις ΗΠΑ, η Regina Borromeo εκτιμά ότι το 30% των νέων πετρελαϊκών εταιρειών δεν είναι κερδοφόρες με τιμή πετρελαίου στα 80 δολάρια το βαρέλι, κάτι που μπορεί να δημιουργήσει μια αγορά με εταιρείες στην τιμή σχεδόν ξεπουλήματος, με πιθανούς αγοραστές τις ΒΡ, Chevron, Exxon και ίσως τη Repsol.
Ωστόσο, οι αναλυτές δεν εκτιμούν ότι θα υπάρξουν συγχωνεύσεις μεταξύ των μεγάλων εταιρειών του κλάδου βραχυπρόθεσμα, καθώς όπως σημειώνεται οποιαδήποτε συγχώνευση μεταξύ των δέκα μεγάλων πετρελαϊκών εταιρειών θα δημιουργούσε προβλήματα ανταγωνισμού.
Παρ' όλα αυτά, όπως σημειώνει αναλυτής του κλάδου, αν η τιμή του πετρελαίου συνεχίσει να διολισθαίνει, ο κλάδος θα πρέπει να μετρήσει αυτούς τους κινδύνους για να μειώσει τα κόστη και όμιλοι όπως η BP και η BG θα διαπραγματεύονταν σε τιμές πολύ ελκυστικές.
www.bankingnews.gr
H BP αγόρασε τις Amoco και Acro, ο όμιλος Exxon απορρόφησε τη Mobil, η Chevron ενώθηκε με την Texaco, η Conoco με τη Phillips, η γαλλική Total απέκτησε τον έλεγχο της Elf και η Repsol απέκτησε την αργεντίνικη YPF, η οποία κρατικοποιήθηκε το 2013.
Αν και η τιμή του αργού πετρελαίου δεν έχει υποχωρήσει στα επίπεδα εκείνης της εποχής (το πετρέλαιο Brent διαπραγματεύεται στα 68 δολάρια το βαρέλι), ορισμένοι επενδυτές έχουν αρχίσει να εκτιμούν ότι έρχεται μια νέα εποχή συγκέντρωσης στον κλάδο.
Την περασμένη εβδομάδα, οι φήμες για μια συγχώνευση της BP και της Royal Dutch Shell είχε ως αποτέλεσμα να ενισχυθούν οι μετοχές τους στο χρηματιστήριο του Λονδίνου.
Ο βρετανικός όμιλος BG επίσης έχει βρεθεί στο… στόχαστρο τέτοιων φημών, για μια εν δυνάμει δημόσια προσφορά εκ μέρους της Exxon ή της Royal Dutch Shell.
Το κύριο πρόβλημα του τομέα είναι ότι πολλές από τις επιχειρήσεις χρειάζονται μια τιμή πετρελαίου περισσότερο αυξημένα έναντι των προηγούμενων δεκαετιών για να είναι κερδοφόρες, να έχουν μεγαλύτερο κόστος εξόρυξης και παραγωγής.
Μάλιστα, όπως ανέφερε ο πρόεδρος της Chevron, John Watson, τα 100 δολάρια το βαρέλι είναι τώρα όπως ήταν τα 20 δολάρια τα προηγούμενα χρόνια.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Goldman Sachs, οι ευρωπαϊκές πετρελαϊκές εταιρείες χρειάζονται μια τιμή πετρελαίου στα 122 δολάρια το βαρέλι για να δημιουργούν θετικές ελεύθερες ταμειακές ροές.
Η αρχική απάντηση ενώπιον του σεναρίου του φθηνού πετρελαίου, που σύμφωνα με πολλούς αναλυτές μπορεί να επιμηκυνθεί για αρκετά χρόνια, είναι η μείωση των επενδύσεων και του λειτουργικού κόστους.
Εν συνεχεία, θα δημιουργηθεί η ανάγκη για συγχωνεύσεις σε ανεξάρτητες πετρελαϊκές εταιρείες που δεν θα μπορούν αν αντέξουν στις απώλειες.
Η Salamander Energy με πηγές στη νοτιοανατολική Ασία, μόλις πρόσφατα δέχθηκε την πρόταση συγχώνευσης με την Ophir Energy, παρά το γεγονός ότι η τιμή είναι πολύ χαμηλότερη από εκείνη που η Cespa ήταν διατεθειμένη να δώσε πριν από μερικούς μήνες.
Στις ΗΠΑ, η Regina Borromeo εκτιμά ότι το 30% των νέων πετρελαϊκών εταιρειών δεν είναι κερδοφόρες με τιμή πετρελαίου στα 80 δολάρια το βαρέλι, κάτι που μπορεί να δημιουργήσει μια αγορά με εταιρείες στην τιμή σχεδόν ξεπουλήματος, με πιθανούς αγοραστές τις ΒΡ, Chevron, Exxon και ίσως τη Repsol.
Ωστόσο, οι αναλυτές δεν εκτιμούν ότι θα υπάρξουν συγχωνεύσεις μεταξύ των μεγάλων εταιρειών του κλάδου βραχυπρόθεσμα, καθώς όπως σημειώνεται οποιαδήποτε συγχώνευση μεταξύ των δέκα μεγάλων πετρελαϊκών εταιρειών θα δημιουργούσε προβλήματα ανταγωνισμού.
Παρ' όλα αυτά, όπως σημειώνει αναλυτής του κλάδου, αν η τιμή του πετρελαίου συνεχίσει να διολισθαίνει, ο κλάδος θα πρέπει να μετρήσει αυτούς τους κινδύνους για να μειώσει τα κόστη και όμιλοι όπως η BP και η BG θα διαπραγματεύονταν σε τιμές πολύ ελκυστικές.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών