Σε τρεις φάσεις χωρίζει την κρίση των ελληνικών τραπεζών η ΕΚΤ στην ετήσια έκθεσή της για το 2015
Το ευρωσύστημα πρόσφερε σανίδα σωτηρίας στις ελληνικές τράπεζες, μέσω του ΕLA, τονίζει ο διοικητής της ΕΚΤ, Mario Draghi, στο εισαγωγικό του σημείωμα για την ετήσια έκθεση της ΕΚΤ.
Κατά τη διάρκεια του 2015, η ΕΚΤ συνέβαλε στη βελτίωση του κλίματος στην Ευρωζώνη σε δύο φάσεις:
Μέσω της νομισματικής της πολιτικής και μέσω της αντιμετώπισης των απειλών κατά τις συνοχής της Ευρωζώνης.
Στο α΄εξάμηνο του 2015μ η αβεβαιότητα συνδέθηκε κυρίως με τις εξελίξεις στην Ελλάδα.
Αβεβαιότητα η σχετιζόταν με τη δέσμευση της νέας κυβέρνησης στο πρόγραμμα μακροοικονομικής προσαρμογής και η οποία οδήγησε στο να
απωλέσουν οι τράπεζες και το δημόσιο την πρόσβαση στις αγορές.
Παράλληλα, οι καταθέτες άρχισαν να αποσύρουν από τις τράπεζες τα χρήματά τους με ταχύτερους ρυθμούς.
Το Ευρωσύστημα προσέφερε σανίδα σωτηρίας στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα μέσω του μηχανισμού έκτακτης ενίσχυσης σε ρευστότητα (ELA).
Όπως εξηγεί ο Draghi, η ΕΚΤ ενήργησε με πλήρη ανεξαρτησία και σύμφωνα με τους κανόνες της.
«Αυτό σημαίνει ότι διασφαλίστηκε αφενός ότι δεν παρείχαμε νομισματική χρηματοδότηση στην ελληνική κυβέρνηση και ότι χορηγήσαμε ρευστότητα μόνο στις τράπεζες που ήταν φερέγγυες και διέθεταν επαρκείς εξασφαλίσεις, αφετέρου ότι οι αποφάσεις που θα είχαν ευρύτερες συνέπειες για τη ζώνη του ευρώ λαμβάνονταν από τις πολιτικές αρχές που νομιμοποιούνται προς αυτό.
Η προσέγγιση που ακολουθήσαμε ήταν απολύτως εντός των ορίων της εντολής μας:
τηρήσαμε μεν τη δέσμευσή μας προς το ενιαίο νόμισμα η οποία περιέχεται στη Συνθήκη, την εφαρμόσαμε δε εντός των ορίων που θέτει το καταστατικό μας», σημειώνει ο επικεφαλής της ΕΚΤ.
Παρά το γεγονός ότι οι αλυσιδωτοί κίνδυνοι αποσοβήθηκαν τελικά, λόγω της συμφωνίας ανάμεσα στην Ελλάδα και τις άλλες χώρες της Ευρωζώνης για το τρίτο πρόγραμμα, το επεισόδιο τόνισε το γεγονός ότι η Ευρωζώνη ήταν εύθραυστη και ανέδειξε την ανάγκη να ολοκληρωθεί η Νομισματική Ένωση.
Τον Ιούνιο του 2015, ως ένας από τους «Πέντε Προέδρους», συνέβαλα στη σύνταξη έκθεσης η οποία περιέχει συγκεκριμένες προτάσεις για την περαιτέρω μεταρρύθμιση της θεσμικής αρχιτεκτονικής της ζώνης του ευρώ.
Προκειμένου να επιτύχουμε μια ισχυρότερη ένωση και να αποφύγουμε την υπέρμετρη επιβάρυνση της κεντρικής τράπεζας, οι προτάσεις αυτές πρέπει εν τέλει να γίνουν πράξη».
Η Ελλάδα, όπως και η Γαλλία και η Ισπανία, αναμένεται να εξακολουθήσουν να υπάγονται σε διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος και το 2016.
Η ΕΚΤ θα εξακολουθήσει να συμμετέχει ενεργά στις προσπάθειες διασφάλισης ενός υγιούς και ανθεκτικού τραπεζικού συστήματος στην Ελλάδα.
Οι τρεις φάσεις της κρίσης για τις ελληνικές τράπεζες σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της ΕΚΤ
Στην ετήσια έκθεσή της η ΕΚΤ εντοπίζει τρεις φάσης της κρίσης για τις ελληνικές τράπεζες.
Σύμφωνα με την ΕΚΤ, το ελληνικό τραπεζικό σύστημα λειτούργησε σε βελτιωμένες συνθήκες χρηματοδότησης και βελτιωμένο κλίμα στην αγορά κατά τη μεγαλύτερη διάρκεια του 2014.
Αυτό οδήγησε στη σημαντική μείωση της εξάρτησής του από χρηματοδότηση από την ΕΚΤ, συμπεριλαμβανομένης της πλήρους αποπληρωμής της ρευστότητας που του είχε χορηγηθεί μέσω του ELA.
Ωστόσο, κατά τη διάρκεια του α΄εξαμήνου 2015, η πολιτική αβεβαιότητα οδήγησε σε σημαντικές αναλήψεις καταθέσεων και αύξησε τις εντάσεις στις χρηματοπιστωτικές αγορές.
Ως εκ τούτου, επανήλθε η εξάρτηση από τον ELA, ενώ αυξήθηκε η προσφυγή σε χρηματοδότηση από την ΕΚΤ.
Οι εντάσεις στις αγορές υποχώρησαν και οι καταθέσεις σταθεροποιήθηκαν το καλοκαίρι του 2015, μετά τη συμφωνία μεταξύ της Ελλάδος και των άλλων χωρών της ζώνης του ευρώ σχετικά με το τρίτο πρόγραμμα μακροοικονομικής προσαρμογής.
Η πρώτη φάση της κρίσης διήρκησε από τον Δεκέμβριο του 2014 έως τον Ιανουάριο του 2015 και χαρακτηρίστηκε από τη σταδιακά αυξανόμενη προσφυγή στις πράξεις του Ευρωσυστήματος.
Η δεύτερη φάση, από τον Φεβρουάριο έως τον Ιούνιο του 2015, περιλαμβάνει την προσφυγή στον ELA.
Η ΕΚΤ κάνει λόγο για ραγδαία αύξηση της ανησυχίας στο τέλος Ιανουαρίου και στις αρχές Φεβρουαρίου του 2015, αναφορικά με την ολοκλήρωση της υπό εξέλιξη αξιολόγησης στο πλαίσιο του δεύτερου προγράμματος μακροοικονομικής προσαρμογής αυξήθηκαν ραγδαία.
Τον Δεκέμβριο του 2014 είχε χορηγηθεί δίμηνη παράταση, ωστόσο όσο πλησίαζε η λήξη της δίμηνης παράτασης δεν ήταν πλέον δυνατόν να υποτεθεί ότι η αξιολόγηση θα ολοκληρωνόταν με επιτυχία.
Υπό αυτό το πρίσμα, το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΚΤ αποφάσισε στις 4.2.2015 να άρει από 11.2.2015 την εξαίρεση των εμπορεύσιμων τίτλων που έχει εκδώσει ή εγγυάται το Ελληνικό Δημόσιο από τον κανόνα της ελάχιστης επιτρεπτής πιστοληπτικής διαβάθμισης.
Συνέπεια ήταν οι τίτλοι αυτοί να μη γίνονται πλέον αποδεκτοί ως ασφάλεια στις πιστοδοτικές πράξεις του Ευρωσυστήματος.
Ως εκ τούτου, μεγάλο ποσό της ρευστότητας που παρεχόταν τότε μέσω πιστοδοτικών πράξεων του Ευρωσυστήματος υποκαταστάθηκε από ρευστότητα παρεχόμενη από την Τράπεζα της Ελλάδος μέσω του ELA.
Το Eurogroup αποφάσισε στις 24.2.2015 να παρατείνει την ισχύ της Κύριας Σύμβασης Χρηματοδοτικής Διευκόλυνσης του Ευρωπαϊκού Ταµείου Χρηµατοπιστωτικής Σταθερότητας (EFSF) μέχρι το τέλος Ιουνίου του 2015.
Το επόμενο διάστημα και ενώ συνεχιζόταν οι διαπραγματεύσεις ανάμεσα στην Ελλάδα και τους δανειστές της, οι χρηματοοικονομικές προοπτικές και το μακροοικονομικό περιβάλλον της Ελλάδος επιδεινώνονταν σταθερά.
Αυτό το γεγονός ασκούσε πρόσθετες πιέσεις στο τραπεζικό σύστημα, κυρίως με τη μορφή αυξημένων εκροών καταθέσεων, οδηγώντας σε αυξανόμενη προσφυγή στον ELA.
Στο τέλος Ιουνίου του 2015 μια σειρά γεγονότων, όπως η απόφαση των ελληνικών αρχών να προκηρύξουν δημοψήφισμα και η μη παράταση του δεύτερου προγράμματος μακροοικονομικής προσαρμογής, οδήγησαν σε περαιτέρω εντάσεις.
Τα γεγονότα αυτά επηρέασαν αρνητικά την καταλληλότητα και επάρκεια των περιουσιακών στοιχείων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως ασφάλεια για άντληση έκτακτης ρευστότητας μέσω του ELA, καθώς οι ασφάλειες αυτές συνδέονταν στενά με την ικανότητα της χώρας να τηρήσει τις χρηματοοικονομικές της υποχρεώσεις.
Το Διοικητικό Συμβούλιο αποφάσισε στις 28.6.2015 να διατηρήσει αμετάβλητο το ανώτατο όριο του ELA για τις ελληνικές τράπεζες στο επίπεδο που είχε οριστεί στις 26.6.2015.
Η τρίτη φάση τοποθετείται χρονικά από τον Ιούλιο έως τον Δεκέμβριο του 2015, διάστημα κατά το οποίο σταθεροποιήθηκαν και σταδιακά βελτιώθηκαν οι συνθήκες ρευστότητας.
Προκειμένου να αντιμετωπίσουν τις εκτεταμένες εκροές ρευστότητας, οι ελληνικές αρχές αποφάσισαν
Στις 28.6.2015 οι ελληνικές αρχές αποφάσισαν τη θέσπιση τραπεζικής αργίας ώστε να σταθεροποιηθούν οι συνθήκες ρευστότητας του τραπεζικού συστήματος.
Η χρηματοοικονομική κατάσταση της Ελλάδος επιδεινώθηκε περαιτέρω τις επόμενες ημέρες.
Υπό αυτό το πρίσμα, το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΚΤ αποφάσισε στις 6.7.2015 την προσαρμογή των περικοπών αποτίμησης που εφαρμόζονται στα συνδεόμενα με το Ελληνικό Δημόσιο εμπορεύσιμα περιουσιακά στοιχεία που γίνονται αποδεκτά ως ασφάλεια από την Τράπεζα της Ελλάδος για την παροχή έκτακτης ενίσχυσης σε ρευστότητα και περαιτέρω στην απόφαση να διατηρήσει αμετάβλητο το ανώτατο όριο του μηχανισμού για τις ελληνικές τράπεζες στο επίπεδο που επικρατούσε στις 26.6.2015.
Η Σύνοδος Κορυφής της ευρωζώνης στις 12.7.2015 κατέληξε σε συμφωνία για το τρίτο πρόγραμμα μακροοικονομικής προσαρμογής για την Ελλάδα.
Χάρη στις θετικές για τη χρηματοοικονομική κατάσταση της χώρας εξελίξεις των προηγούμενων ημερών, το ανώτατο όριο του ELA για τις ελληνικές τράπεζες αυξήθηκε στις 16.7.2015.
Μετά τη βελτίωση των χρηματοοικονομικών προοπτικών του Ελληνικού Δημοσίου, που συνδεόταν με το νέο πρόγραμμα και την εφαρμογή του από τις ελληνικές αρχές, οι συνθήκες ρευστότητας στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα άρχισαν επίσης να βελτιώνονται. Οι τράπεζες ξανάνοιξαν στις 20.7.2015, αλλά οι περιορισμοί στις αναλήψεις και τις μεταφορές κεφαλαίων παρέμειναν σε ισχύ.
Ωστόσο, σύντομα οι ελληνικές αρχές άρχισαν τη σταδιακή χαλάρωση των περιορισμών για τις τράπεζες.
Παράλληλα με την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των αγορών στο εγχώριο τραπεζικό σύστημα παρατηρήθηκαν σε κάποιο βαθμό εισροές καταθέσεων και αποκαταστάθηκε εν μέρει η πρόσβαση των ελληνικών τραπεζών στις αγορές.
Οι συνθήκες ρευστότητας των ελληνικών τραπεζών βελτιώθηκαν ουσιωδώς μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών το τελευταίο τρίμηνο του 2015, σημειώνει η ΕΚΤ.
Μεγάλες οι προκλήσεις το 2016, δεν θα παραδοθούμε στον χαμηλό πληθωρισμό
Ο διοικητής της ΕΚΤ ξεκαθαρίζει ότι η κεντρική τράπεζα, δεν θα παραδοθεί στον υπερβολικά χαμηλό πληθωρισμό που επικρατεί στην Ευρωζώνη.
Όπως τονίζει ο Draghi, το 2015 ήταν μια χρονιά ανάκαμψης για την οικονομία της Ευρωζώνης, ωστόσο ο πληθωρισμός παρέμεινε σε πτωτική τροχιά.
Το μέλλον της παγκόσμιας οικονομίας παραμένει αβέβαιο και προκύπτουν ερωτήματα σχετικά με την ικανότητα της Ευρώπης να ανταποκριθεί σε ενδεχόμενα νέα σοκ, προειδοποιεί η κεντρικός τραπεζίτης.
«Το 2016 θα είναι μια χρονιά γεμάτη προκλήσεις για την ΕΚΤ.
Βρισκόμαστε αντιμέτωπο με την αβεβαιότητα σχετικά με τις προοπτικές της παγκόσμιας οικονομίας.
Βρισκόμαστε αντιμέτωπο με διαρκείς αποπληθωριστικές πιέσεις.
Και αντιμετωπίζουμε ερωτήματα σχετικά με την κατεύθυνση της Ευρώπης και την ανθεκτικότητά της σε νέα σοκ», αναφέρει χαρακτηριστικά ο Draghi στην ετήσια έκθεση της ΕΚΤ.
Όσον αφορά το πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ, ο Draghi εκτιμά ότι θα ενισχύσει την οικονομική παραγωγή και το ΑΕΠ στην Ευρωζώνη, κατά +1,5% περίπου το διάστημα 2015 -2018.
www.bankingnews.gr
Κατά τη διάρκεια του 2015, η ΕΚΤ συνέβαλε στη βελτίωση του κλίματος στην Ευρωζώνη σε δύο φάσεις:
Μέσω της νομισματικής της πολιτικής και μέσω της αντιμετώπισης των απειλών κατά τις συνοχής της Ευρωζώνης.
Στο α΄εξάμηνο του 2015μ η αβεβαιότητα συνδέθηκε κυρίως με τις εξελίξεις στην Ελλάδα.
Αβεβαιότητα η σχετιζόταν με τη δέσμευση της νέας κυβέρνησης στο πρόγραμμα μακροοικονομικής προσαρμογής και η οποία οδήγησε στο να
απωλέσουν οι τράπεζες και το δημόσιο την πρόσβαση στις αγορές.
Παράλληλα, οι καταθέτες άρχισαν να αποσύρουν από τις τράπεζες τα χρήματά τους με ταχύτερους ρυθμούς.
Το Ευρωσύστημα προσέφερε σανίδα σωτηρίας στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα μέσω του μηχανισμού έκτακτης ενίσχυσης σε ρευστότητα (ELA).
Όπως εξηγεί ο Draghi, η ΕΚΤ ενήργησε με πλήρη ανεξαρτησία και σύμφωνα με τους κανόνες της.
«Αυτό σημαίνει ότι διασφαλίστηκε αφενός ότι δεν παρείχαμε νομισματική χρηματοδότηση στην ελληνική κυβέρνηση και ότι χορηγήσαμε ρευστότητα μόνο στις τράπεζες που ήταν φερέγγυες και διέθεταν επαρκείς εξασφαλίσεις, αφετέρου ότι οι αποφάσεις που θα είχαν ευρύτερες συνέπειες για τη ζώνη του ευρώ λαμβάνονταν από τις πολιτικές αρχές που νομιμοποιούνται προς αυτό.
Η προσέγγιση που ακολουθήσαμε ήταν απολύτως εντός των ορίων της εντολής μας:
τηρήσαμε μεν τη δέσμευσή μας προς το ενιαίο νόμισμα η οποία περιέχεται στη Συνθήκη, την εφαρμόσαμε δε εντός των ορίων που θέτει το καταστατικό μας», σημειώνει ο επικεφαλής της ΕΚΤ.
Παρά το γεγονός ότι οι αλυσιδωτοί κίνδυνοι αποσοβήθηκαν τελικά, λόγω της συμφωνίας ανάμεσα στην Ελλάδα και τις άλλες χώρες της Ευρωζώνης για το τρίτο πρόγραμμα, το επεισόδιο τόνισε το γεγονός ότι η Ευρωζώνη ήταν εύθραυστη και ανέδειξε την ανάγκη να ολοκληρωθεί η Νομισματική Ένωση.
Τον Ιούνιο του 2015, ως ένας από τους «Πέντε Προέδρους», συνέβαλα στη σύνταξη έκθεσης η οποία περιέχει συγκεκριμένες προτάσεις για την περαιτέρω μεταρρύθμιση της θεσμικής αρχιτεκτονικής της ζώνης του ευρώ.
Προκειμένου να επιτύχουμε μια ισχυρότερη ένωση και να αποφύγουμε την υπέρμετρη επιβάρυνση της κεντρικής τράπεζας, οι προτάσεις αυτές πρέπει εν τέλει να γίνουν πράξη».
Η Ελλάδα, όπως και η Γαλλία και η Ισπανία, αναμένεται να εξακολουθήσουν να υπάγονται σε διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος και το 2016.
Η ΕΚΤ θα εξακολουθήσει να συμμετέχει ενεργά στις προσπάθειες διασφάλισης ενός υγιούς και ανθεκτικού τραπεζικού συστήματος στην Ελλάδα.
Οι τρεις φάσεις της κρίσης για τις ελληνικές τράπεζες σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της ΕΚΤ
Στην ετήσια έκθεσή της η ΕΚΤ εντοπίζει τρεις φάσης της κρίσης για τις ελληνικές τράπεζες.
Σύμφωνα με την ΕΚΤ, το ελληνικό τραπεζικό σύστημα λειτούργησε σε βελτιωμένες συνθήκες χρηματοδότησης και βελτιωμένο κλίμα στην αγορά κατά τη μεγαλύτερη διάρκεια του 2014.
Αυτό οδήγησε στη σημαντική μείωση της εξάρτησής του από χρηματοδότηση από την ΕΚΤ, συμπεριλαμβανομένης της πλήρους αποπληρωμής της ρευστότητας που του είχε χορηγηθεί μέσω του ELA.
Ωστόσο, κατά τη διάρκεια του α΄εξαμήνου 2015, η πολιτική αβεβαιότητα οδήγησε σε σημαντικές αναλήψεις καταθέσεων και αύξησε τις εντάσεις στις χρηματοπιστωτικές αγορές.
Ως εκ τούτου, επανήλθε η εξάρτηση από τον ELA, ενώ αυξήθηκε η προσφυγή σε χρηματοδότηση από την ΕΚΤ.
Οι εντάσεις στις αγορές υποχώρησαν και οι καταθέσεις σταθεροποιήθηκαν το καλοκαίρι του 2015, μετά τη συμφωνία μεταξύ της Ελλάδος και των άλλων χωρών της ζώνης του ευρώ σχετικά με το τρίτο πρόγραμμα μακροοικονομικής προσαρμογής.
Η πρώτη φάση της κρίσης διήρκησε από τον Δεκέμβριο του 2014 έως τον Ιανουάριο του 2015 και χαρακτηρίστηκε από τη σταδιακά αυξανόμενη προσφυγή στις πράξεις του Ευρωσυστήματος.
Η δεύτερη φάση, από τον Φεβρουάριο έως τον Ιούνιο του 2015, περιλαμβάνει την προσφυγή στον ELA.
Η ΕΚΤ κάνει λόγο για ραγδαία αύξηση της ανησυχίας στο τέλος Ιανουαρίου και στις αρχές Φεβρουαρίου του 2015, αναφορικά με την ολοκλήρωση της υπό εξέλιξη αξιολόγησης στο πλαίσιο του δεύτερου προγράμματος μακροοικονομικής προσαρμογής αυξήθηκαν ραγδαία.
Τον Δεκέμβριο του 2014 είχε χορηγηθεί δίμηνη παράταση, ωστόσο όσο πλησίαζε η λήξη της δίμηνης παράτασης δεν ήταν πλέον δυνατόν να υποτεθεί ότι η αξιολόγηση θα ολοκληρωνόταν με επιτυχία.
Υπό αυτό το πρίσμα, το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΚΤ αποφάσισε στις 4.2.2015 να άρει από 11.2.2015 την εξαίρεση των εμπορεύσιμων τίτλων που έχει εκδώσει ή εγγυάται το Ελληνικό Δημόσιο από τον κανόνα της ελάχιστης επιτρεπτής πιστοληπτικής διαβάθμισης.
Συνέπεια ήταν οι τίτλοι αυτοί να μη γίνονται πλέον αποδεκτοί ως ασφάλεια στις πιστοδοτικές πράξεις του Ευρωσυστήματος.
Ως εκ τούτου, μεγάλο ποσό της ρευστότητας που παρεχόταν τότε μέσω πιστοδοτικών πράξεων του Ευρωσυστήματος υποκαταστάθηκε από ρευστότητα παρεχόμενη από την Τράπεζα της Ελλάδος μέσω του ELA.
Το Eurogroup αποφάσισε στις 24.2.2015 να παρατείνει την ισχύ της Κύριας Σύμβασης Χρηματοδοτικής Διευκόλυνσης του Ευρωπαϊκού Ταµείου Χρηµατοπιστωτικής Σταθερότητας (EFSF) μέχρι το τέλος Ιουνίου του 2015.
Το επόμενο διάστημα και ενώ συνεχιζόταν οι διαπραγματεύσεις ανάμεσα στην Ελλάδα και τους δανειστές της, οι χρηματοοικονομικές προοπτικές και το μακροοικονομικό περιβάλλον της Ελλάδος επιδεινώνονταν σταθερά.
Αυτό το γεγονός ασκούσε πρόσθετες πιέσεις στο τραπεζικό σύστημα, κυρίως με τη μορφή αυξημένων εκροών καταθέσεων, οδηγώντας σε αυξανόμενη προσφυγή στον ELA.
Στο τέλος Ιουνίου του 2015 μια σειρά γεγονότων, όπως η απόφαση των ελληνικών αρχών να προκηρύξουν δημοψήφισμα και η μη παράταση του δεύτερου προγράμματος μακροοικονομικής προσαρμογής, οδήγησαν σε περαιτέρω εντάσεις.
Τα γεγονότα αυτά επηρέασαν αρνητικά την καταλληλότητα και επάρκεια των περιουσιακών στοιχείων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως ασφάλεια για άντληση έκτακτης ρευστότητας μέσω του ELA, καθώς οι ασφάλειες αυτές συνδέονταν στενά με την ικανότητα της χώρας να τηρήσει τις χρηματοοικονομικές της υποχρεώσεις.
Το Διοικητικό Συμβούλιο αποφάσισε στις 28.6.2015 να διατηρήσει αμετάβλητο το ανώτατο όριο του ELA για τις ελληνικές τράπεζες στο επίπεδο που είχε οριστεί στις 26.6.2015.
Η τρίτη φάση τοποθετείται χρονικά από τον Ιούλιο έως τον Δεκέμβριο του 2015, διάστημα κατά το οποίο σταθεροποιήθηκαν και σταδιακά βελτιώθηκαν οι συνθήκες ρευστότητας.
Προκειμένου να αντιμετωπίσουν τις εκτεταμένες εκροές ρευστότητας, οι ελληνικές αρχές αποφάσισαν
Στις 28.6.2015 οι ελληνικές αρχές αποφάσισαν τη θέσπιση τραπεζικής αργίας ώστε να σταθεροποιηθούν οι συνθήκες ρευστότητας του τραπεζικού συστήματος.
Η χρηματοοικονομική κατάσταση της Ελλάδος επιδεινώθηκε περαιτέρω τις επόμενες ημέρες.
Υπό αυτό το πρίσμα, το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΚΤ αποφάσισε στις 6.7.2015 την προσαρμογή των περικοπών αποτίμησης που εφαρμόζονται στα συνδεόμενα με το Ελληνικό Δημόσιο εμπορεύσιμα περιουσιακά στοιχεία που γίνονται αποδεκτά ως ασφάλεια από την Τράπεζα της Ελλάδος για την παροχή έκτακτης ενίσχυσης σε ρευστότητα και περαιτέρω στην απόφαση να διατηρήσει αμετάβλητο το ανώτατο όριο του μηχανισμού για τις ελληνικές τράπεζες στο επίπεδο που επικρατούσε στις 26.6.2015.
Η Σύνοδος Κορυφής της ευρωζώνης στις 12.7.2015 κατέληξε σε συμφωνία για το τρίτο πρόγραμμα μακροοικονομικής προσαρμογής για την Ελλάδα.
Χάρη στις θετικές για τη χρηματοοικονομική κατάσταση της χώρας εξελίξεις των προηγούμενων ημερών, το ανώτατο όριο του ELA για τις ελληνικές τράπεζες αυξήθηκε στις 16.7.2015.
Μετά τη βελτίωση των χρηματοοικονομικών προοπτικών του Ελληνικού Δημοσίου, που συνδεόταν με το νέο πρόγραμμα και την εφαρμογή του από τις ελληνικές αρχές, οι συνθήκες ρευστότητας στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα άρχισαν επίσης να βελτιώνονται. Οι τράπεζες ξανάνοιξαν στις 20.7.2015, αλλά οι περιορισμοί στις αναλήψεις και τις μεταφορές κεφαλαίων παρέμειναν σε ισχύ.
Ωστόσο, σύντομα οι ελληνικές αρχές άρχισαν τη σταδιακή χαλάρωση των περιορισμών για τις τράπεζες.
Παράλληλα με την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των αγορών στο εγχώριο τραπεζικό σύστημα παρατηρήθηκαν σε κάποιο βαθμό εισροές καταθέσεων και αποκαταστάθηκε εν μέρει η πρόσβαση των ελληνικών τραπεζών στις αγορές.
Οι συνθήκες ρευστότητας των ελληνικών τραπεζών βελτιώθηκαν ουσιωδώς μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών το τελευταίο τρίμηνο του 2015, σημειώνει η ΕΚΤ.
Μεγάλες οι προκλήσεις το 2016, δεν θα παραδοθούμε στον χαμηλό πληθωρισμό
Ο διοικητής της ΕΚΤ ξεκαθαρίζει ότι η κεντρική τράπεζα, δεν θα παραδοθεί στον υπερβολικά χαμηλό πληθωρισμό που επικρατεί στην Ευρωζώνη.
Όπως τονίζει ο Draghi, το 2015 ήταν μια χρονιά ανάκαμψης για την οικονομία της Ευρωζώνης, ωστόσο ο πληθωρισμός παρέμεινε σε πτωτική τροχιά.
Το μέλλον της παγκόσμιας οικονομίας παραμένει αβέβαιο και προκύπτουν ερωτήματα σχετικά με την ικανότητα της Ευρώπης να ανταποκριθεί σε ενδεχόμενα νέα σοκ, προειδοποιεί η κεντρικός τραπεζίτης.
«Το 2016 θα είναι μια χρονιά γεμάτη προκλήσεις για την ΕΚΤ.
Βρισκόμαστε αντιμέτωπο με την αβεβαιότητα σχετικά με τις προοπτικές της παγκόσμιας οικονομίας.
Βρισκόμαστε αντιμέτωπο με διαρκείς αποπληθωριστικές πιέσεις.
Και αντιμετωπίζουμε ερωτήματα σχετικά με την κατεύθυνση της Ευρώπης και την ανθεκτικότητά της σε νέα σοκ», αναφέρει χαρακτηριστικά ο Draghi στην ετήσια έκθεση της ΕΚΤ.
Όσον αφορά το πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ, ο Draghi εκτιμά ότι θα ενισχύσει την οικονομική παραγωγή και το ΑΕΠ στην Ευρωζώνη, κατά +1,5% περίπου το διάστημα 2015 -2018.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών