Κάποιοι οικονομολόγοι υποστηρίζουν ότι θα χαθεί η αξιοπιστία ολόκληρου του νομισματικού συστήματος
Το θέμα δεν είναι εάν οι κεντρικές τράπεζες μπορούν να προσφέρουν περισσότερα χρήματα στις οικονομίες πετώντας χρήματα από το ελικόπτερο (είτε κυριολεκτικά είτε μεταφορικά) από ό,τι προσφέρουν με τα προγράμματα ποσοτικής χαλάρωσης.
Το θέμα είναι ότι έτσι θα σπάσει μακροχρόνιο ταμπού προκαλώντας μεγάλη ζημιά στις ισοτιμίες.
Αυτό αναφέρεται σε ανάλυση του Reuters.
Έπειτα από δεκαετίας μηδενικών επιτοκίων κι ενώ τρέχει πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης, η Ιαπωνία εξακολουθεί να είναι βυθισμένη σε αποπληθωρισμό.
Καθώς η χώρα ετοιμάζεται να εφαρμόσει περισσότερα μέτρα στήριξης της οικονομίας της, οι αγορές δείχνουν ότι η Τράπεζα της Ιαπωνίας μπορεί να προχωρήσει ακόμα ένα βήμα πιο πέρα -και με την καθιέρωση της άμεσης χρηματοδότησης από την κυβέρνηση- να αρχίσει να κινείται στη σφαίρα της ρίψης χρημάτων από το ελικόπτερο.
Κάποιοι κάνουν λόγο για το ενδεχόμενο όπου η Τράπεζα της Ιαπωνίας θα ανακοινώσει την αγορά κρατικών ομολόγων αέναης λήξης σε αμηλητέα επιτόκια, όπου ουσιαστικά το κράτος δεν αποπληρώσει ποτέ.
Το ερώτημα για τον υπόλοιπο κόσμο είναι έαν το δίλημμα της Τράπεζας της Ιαπωνίας είναι το μέλλον για όλες τις μεγάλες κεντρικές τράπεζες, καθώς η παγκόσμια οικονομία τελματώνει.
Την ιδια στιγμή, οι επενδυτές στην αγορά συναλλάγματος συζητάνε πως και αν η ρίψη χρημάτων από τον ουρανό διαφέρει από το πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης.
Για πολλούς, το σπάσιμο του ταμπού στη νομισματική πολιτική είναι πιο σημαντικό από οποιαδήποτε επίδραση θα μπορούσαν να έχει η ενίσχυση σε μετρητά, ενώ ζητάνει να δοθεί μια απάντηση για το τι θα γίνει με τις τράπεζες που έχουν ξεμείνει από... πυρομαχικά.
Σε κάθε περίπτωση, όμως, τα χρήματα από το ελικόπτερο δεν μπορούν να αποτελέσουν μια γενικευμένη πολιτική, επειδή στις περισσότερες κεντρικές τράπεζες απαγορεύεται η άμεση χρηματοδότηση της αγοράς.
Μια τέτοια απαγόρευση βρίσκεται στο επίκεντρο του κανονισμού της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, αλλά οι συνθήκες αλλάζουν.
Μόλις πριν από πέντε χρόνια Γερμανοί πολιτικοί αλλά και η Bundesbank επέμεινε ότι η ΕΚΤ δεν μπορεί και δεν θα αγοράσει κρατικά ομόλογα.
Δεδομένου, όμως, ότι εξαντλήθηκαν οι άλλοι τρόποι τόνωσης της ανάπτυξης, η νομική και πολιτική αντισταση στην ποσοτική χαλάρωση εξατμίστηκε.
«Θα μπορούσε να ισχυτιστεί κάποιος ότι κατά κατά κάποιο τρόπο πέφτουν χρήμταα από το ελικόπτερο ούτως ή άλλως» λέει ο Derek Halpenny επικεφαλής στατηγικής της ευρωπαϊκής αγοράς της Bank of Tokyo – Mitsubishi.
«Υπάρχει μια πολύ λεπτή γραμμή μεταξύ της νομισματικής πολιτικής που ασκείται απλά ως πολιτική και στη νομισματική πολιτική που επηρεάζει τα επίπεδα του χρέους».
Το παράδειγμα της Γαλλίας
Στο ίδιο άρθρο γίνεται ειδική αναφορά και στην περίπτωση της Γαλλίας.
Ειδικοτερα, η PIMCO έχει δηλώσει ότι από τον 18ο αιώνα, υπήρξαν 56 παραδείγματα άμεσης νομισματικής χρηματοδότησης, από τη Γαλλία το 1795 έως της Ζιμπάμπουε το 2007.
Όλα είχαν ολέθριες οικονομικές συνέπειες.
Ρίχνοντας χρήμα απευθείας στους καταναλωτές μπορεί να είναι το τέλος και, αν αυτό δεν λειτουργήσει, οι κυβερνήσεις μπορεί να είναι περισσότερο απρόθυμες να αποκαταστήσουν τα εν λόγω προγράμματα, δημιουργώντας την απειλή της συστημικής κατάρρευσης.
«Η κύρια διαφορά μεταξύ του ελικοπτέρου και των άλλων δυνατοτήτων έγκειται στην αξιοπιστία ολόκληρου του νομισματικού συστήματος» λέει ο Ελβετός οικονομολόγος.
«Εάν τα χρήματα ελικόπτερο γίνεται κυριολεκτικά, θα αρχίσει ένα ταξίδι χωρίς επίστροφή» λέει ο ίδιος.
Το θέμα είναι ότι έτσι θα σπάσει μακροχρόνιο ταμπού προκαλώντας μεγάλη ζημιά στις ισοτιμίες.
Αυτό αναφέρεται σε ανάλυση του Reuters.
Έπειτα από δεκαετίας μηδενικών επιτοκίων κι ενώ τρέχει πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης, η Ιαπωνία εξακολουθεί να είναι βυθισμένη σε αποπληθωρισμό.
Καθώς η χώρα ετοιμάζεται να εφαρμόσει περισσότερα μέτρα στήριξης της οικονομίας της, οι αγορές δείχνουν ότι η Τράπεζα της Ιαπωνίας μπορεί να προχωρήσει ακόμα ένα βήμα πιο πέρα -και με την καθιέρωση της άμεσης χρηματοδότησης από την κυβέρνηση- να αρχίσει να κινείται στη σφαίρα της ρίψης χρημάτων από το ελικόπτερο.
Κάποιοι κάνουν λόγο για το ενδεχόμενο όπου η Τράπεζα της Ιαπωνίας θα ανακοινώσει την αγορά κρατικών ομολόγων αέναης λήξης σε αμηλητέα επιτόκια, όπου ουσιαστικά το κράτος δεν αποπληρώσει ποτέ.
Το ερώτημα για τον υπόλοιπο κόσμο είναι έαν το δίλημμα της Τράπεζας της Ιαπωνίας είναι το μέλλον για όλες τις μεγάλες κεντρικές τράπεζες, καθώς η παγκόσμια οικονομία τελματώνει.
Την ιδια στιγμή, οι επενδυτές στην αγορά συναλλάγματος συζητάνε πως και αν η ρίψη χρημάτων από τον ουρανό διαφέρει από το πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης.
Για πολλούς, το σπάσιμο του ταμπού στη νομισματική πολιτική είναι πιο σημαντικό από οποιαδήποτε επίδραση θα μπορούσαν να έχει η ενίσχυση σε μετρητά, ενώ ζητάνει να δοθεί μια απάντηση για το τι θα γίνει με τις τράπεζες που έχουν ξεμείνει από... πυρομαχικά.
Σε κάθε περίπτωση, όμως, τα χρήματα από το ελικόπτερο δεν μπορούν να αποτελέσουν μια γενικευμένη πολιτική, επειδή στις περισσότερες κεντρικές τράπεζες απαγορεύεται η άμεση χρηματοδότηση της αγοράς.
Μια τέτοια απαγόρευση βρίσκεται στο επίκεντρο του κανονισμού της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, αλλά οι συνθήκες αλλάζουν.
Μόλις πριν από πέντε χρόνια Γερμανοί πολιτικοί αλλά και η Bundesbank επέμεινε ότι η ΕΚΤ δεν μπορεί και δεν θα αγοράσει κρατικά ομόλογα.
Δεδομένου, όμως, ότι εξαντλήθηκαν οι άλλοι τρόποι τόνωσης της ανάπτυξης, η νομική και πολιτική αντισταση στην ποσοτική χαλάρωση εξατμίστηκε.
«Θα μπορούσε να ισχυτιστεί κάποιος ότι κατά κατά κάποιο τρόπο πέφτουν χρήμταα από το ελικόπτερο ούτως ή άλλως» λέει ο Derek Halpenny επικεφαλής στατηγικής της ευρωπαϊκής αγοράς της Bank of Tokyo – Mitsubishi.
«Υπάρχει μια πολύ λεπτή γραμμή μεταξύ της νομισματικής πολιτικής που ασκείται απλά ως πολιτική και στη νομισματική πολιτική που επηρεάζει τα επίπεδα του χρέους».
Το παράδειγμα της Γαλλίας
Στο ίδιο άρθρο γίνεται ειδική αναφορά και στην περίπτωση της Γαλλίας.
Ειδικοτερα, η PIMCO έχει δηλώσει ότι από τον 18ο αιώνα, υπήρξαν 56 παραδείγματα άμεσης νομισματικής χρηματοδότησης, από τη Γαλλία το 1795 έως της Ζιμπάμπουε το 2007.
Όλα είχαν ολέθριες οικονομικές συνέπειες.
Ρίχνοντας χρήμα απευθείας στους καταναλωτές μπορεί να είναι το τέλος και, αν αυτό δεν λειτουργήσει, οι κυβερνήσεις μπορεί να είναι περισσότερο απρόθυμες να αποκαταστήσουν τα εν λόγω προγράμματα, δημιουργώντας την απειλή της συστημικής κατάρρευσης.
«Η κύρια διαφορά μεταξύ του ελικοπτέρου και των άλλων δυνατοτήτων έγκειται στην αξιοπιστία ολόκληρου του νομισματικού συστήματος» λέει ο Ελβετός οικονομολόγος.
«Εάν τα χρήματα ελικόπτερο γίνεται κυριολεκτικά, θα αρχίσει ένα ταξίδι χωρίς επίστροφή» λέει ο ίδιος.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών